Gå til innhold

Kjøre forbi køen og flette i siste liten


Swirfin

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Dette er et problem i kristiansand også

På broen på veien fra sørlandsparken er det en bro over, eller to broer hvor hver bro har to felt i samme kjøreretning. (en bro for hver vei)

Mange biler kjører i høyrefeltet helt over broa helt til enden før dem svinger inn, men bilene er ikke værst.

Den aller værste synderen er bussen, bussen kjører ALTID helt til enden av broen og skifter felt over sperrelinjen.

 

Er det ikke allment akseptert at bussene tøyer strikken litt langt for å komme seg foran bilkøene?

Jeg vil si ja .. Bussen skal fram, eller? ;)

Posten skal også frem, er det greit at postmannen sniker i køen?
Nææ. Ikke helt det samme, sist jeg sjekka.
Lenke til kommentar

Det er ingen trafikkproblemer å snakke om ved å kjøre en såpass kort strekning inn på Fornebu.

Forsåvidt enig i dette, man tar jo første til venstre og det påvirker ikke trafikken utover Fornebu noe særlig. Første krysset er jo lysregulert og.

 

Men de gangene du forsøker å legge deg inn i høyre felt ut på e18 og en idiot ikke vil slippe deg inn - det er meg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stemmer, jeg tar til venstre i lyskrysset, snur så i veien der før jeg kjører tilbake og ut på E18 foran køen som fortsatt står i tunnelen.

 

Jeg har hittil opplevd å ikke komme meg inn kun en gang, da kjørte jeg en ekvipasje på ca 12,5 meters lengde.. Normalt sett er det alltid en luke som funker for en bil på under 5 meter.

Lenke til kommentar

Stemmer, jeg tar til venstre i lyskrysset, snur så i veien der før jeg kjører tilbake og ut på E18 foran køen som fortsatt står i tunnelen.

 

Jeg har hittil opplevd å ikke komme meg inn kun en gang, da kjørte jeg en ekvipasje på ca 12,5 meters lengde.. Normalt sett er det alltid en luke som funker for en bil på under 5 meter.

Er vel skiltet u sving forbudt. Men det er jo også uansett eget felt til venstre så det går ikke ut over de som skal videre utover.

 

Pleier å være litt dust jeg og. Lager en liten luke foran meg når jeg nærmer meg siste punkt for å legge seg over i høyre felt. I det jeg ser at noen sniker seg inn foran gjør jeg luken mindre og tvinger vedkommende ut på Fornebu.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opptil flere slike smartasses ved Alnabru i dag. Sperret venstre felt ut på ulvensplitten effektivt. En bil stoppet helt opp og sto minst to minutter og ventet på å komme inn i køen rett før selve splitten, Gud vet hvor mange fra Essostasjonen og ned.

Hvor tror du han kom fra da? Lenger nordfra eller muligens fra påkjøringa fra Økern/Alnabru rett før splitten?

 

Og kanskje viktigst; hva føler du at du fikk igjen for aggressiviteten? På hvilken måte bidro det positivt til trafikkavviklinga?

Lenke til kommentar

Dette var ikke det vanlige stedet, men fra Alna senter og ned til der ulvensplitten skjærer til høyre. Vel, han kan kanskje ha kommet ut fra Essostasjonen der, men hadde i tilfelle likevel kjørt forbi opptil flere luker før han bråstoppet der kollektivfeltet begynner før jernbanebrua.

 

Edit: for øvrig lå jeg pent og ventet et par biler bak, så min irritasjon gikk ikke ut over noen andre enn de i bilen (somvar minst like irriterte som meg uansett)

Endret av teitur
Lenke til kommentar

Det vanlige stedet, der det særlig kommer mye tungtransport som skal sørover er det ikke mye å gjøre med, tror jeg. I dag var det imidlertid kork ned mot Vålerengatunnelen (tror det var pga ulykke), og en god del biler som skulle den veien kjørte helt ned dit splitten begynner for å trykke seg inni den mer eller mindre stillestående køen. De vant sikkert flere tildels sekunder på det...

Lenke til kommentar

 

flere andre statistikker viser BMW-eiere som verst i trafikken..

Nei, dette er ikke statistikk. Det er bare spørreundersøkelser. Når jeg har en BMW i speilet med kort avstand til meg, da legger jeg merke til at det er en BMW. Det samme gjelder Audi eller hvis det er en mer uvanlig bil, som f.eks en Porsche. For de fleste andre merkene så er det som regel bare en eller annen generisk stasjonsvogn som ligger bak meg. Jeg tenker ikke over om det er en Skoda, Mazda, Toyota eller whatever. De går bare inn i kategorien "Annet". BMW og Audi blir altså i langt større grad lagt merke til, og da er det jo veldig naturlig at man trekker frem disse merkene hvis man blir spurt hvem som er verst.

 

 

Audi og BMW er generisk nok til å havne sammen med de andre merkene, og faktisk blir jeg mer overrasket over å få en typisk konebil eller flerbruksbil oppi ræva, slik som f. eks. Premacyen jeg traff på forleden dag. Derfor husker jeg slike biler veldig lett, og det er likevel Audi og BMW som topper min personlige statistikk over klysebiler.

Endret av Exiter
Lenke til kommentar

 

Ja, og det er dette som er så utrolig frustrerende! Ved Ulvensplitten opplever jeg dette fenomenet ganske så ofte. Skal man mot Ryen på Ring 3 da må man ligge i venstre fil, mens høyre går mot Sinsen. Køen i venstre fil strekker seg ofte ganske langt, men det er ikke utelukkende pga snikerne som passerer på høyre side. Den krappe svingen inn på Ring 3 gjør at bilene bremser ned ganske mye, og dette bidrar selvfølgelig til å lage kø. Likevel hadde flyten vært utrolig mye bedre om alle som skulle mot Ryen lå i venstre felt.

 

Det er ikke bare-bare å hindre folk i å flette inn her, fordi bare et par hundre meter før filene skiller lag, er det en påkjøring. De bilene som kommer inn på veien herfra må jo få lov til å kjøre mot Ryen selv om de kommer inn på veien 500 meter etter at køen har startet. Det er ikke lett å se om han som vil inn foran deg nettopp kom inn på veien fra denne påkjøringen, eller om han har brukt 10 sekunder på å hoppe forbi den køen hvor du har stått i 10 minutter.

 

Når jeg kommer kjørende forbi Alna prøver jeg å se om det er lang kø eller ikke ved Ulvensplitten. Ser jeg biler som bremser på vei opp bakken, da skifter jeg fil og kjører en omvei gjennom Helsfyr. Det er litt lengre å kjøre, men det går fortere når man ikke er en kynisk hestkuk.

Jepp, jeg er en av de som kommer inn på den påkjøringa der rett før splitten og må over i venstre felt for å komme videre sørover mot Ryen og E6. Får nesten daglig kjeft og tyn, tuting og hoderisting fra overivrig trafikkpoliti som åpenbart tror jeg har "sneket" i køa. For min del er det bare å innta "zen state of mind" og gi beng. Kjører profilert firmabil og vil ikke bølle for mye.. Men det er litt surt.

Kanskje et apropos til "trafikkpolitiet" - sett dere inn i situasjonen rundt dere i alle fall før dere kjører knyttneven i tuta i sinne.

Jeg har lenge lurt på om jeg skulle lage en egen "klagemur" for akkurat dette, men nå kan jeg jo bruke tråden her..

Det skjedde idag igjen. Overivrig dame i svær Volvo, som brånekta, la seg på tuta og skyndte seg å stenge luka da hun skjønte hva planen var. Vifta med armene og styra. Helt utrolig frustrerende å se å, så mye unødig og malplassert aggresjon.

Og dette skjer ca hver andre til tredje dag, jeg kjører den ruta hver dag for tida siden påkjøringa til ring 3 fra Økern er stengt. Lurer på å begynne å ta bilder for offentlig uthengning av disse stressnissene..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...