Gå til innhold

NASA testet «umulig» rakettmotor som ikke bruker drivstoff


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Ja får håpe fetta får oppskalert litt da :D

 

 

Jeg klarte nesten ikke å ta denne artikkelen seriøs etter jeg leste navnet :D

 

Men spøk til side, dette kan umulig være fremtiden for romfart... Selv om vi klarer å oppnå 99,9 % av lysets hastighet vil vi fremdeles slite med det faktum de som drar fra jorda rett å slett forlater denne sivilisasjonen for godt. Tiden går jo betydelig saktere når man reiser med lysfarten. Man kan jo reise til sentrum av melkeveien bare på noen få år, i skipstid, mens vi som blir igjen på jorda vil oppleve alle 30.000 årene før skipet kommer frem. Pluss hjemreisen selvsagt. Nei gi oss istedet warp drive. Ikke misforstå dette kan bli et fantastisk teknologisk fremskritt, men jeg tviler på at det vil ha noe store påvirkninger på romutforskning.

Det e blitt spekuliert i at det kan utvikles warp drive av denna teknologien

noe sier meg at du ikke vet hvordan warp drive fungerer. med en warp dive beveger du deg ikke egentlig. du manipulerer rom-tid slik at fra andres perspektiv, ser det ut som om du beveger deg. du trenger ingen form for motor i det hele tatt.

 

du vil seføgelig trenge en motor som brukes når du ikke bruker warp drive. men dette er en motor som er ekstremt treg og svak, men aldri går tom for drivstoff. altså helt ubrukelig for et skip med warp drive.

Lenke til kommentar

bare se på the big bang. Unvierset brøt sin egen lov om at ingenting går over lysets hastighet. Hvordan kunne massen forlytte seg umulioner av parsecs på under et sekund. HMM

 

Før du alt for bastant knesetter flere hundre år med forskning kan det være lurt å forstå hva du snakker om. (VG.no er ikke plassen å lese seg opp på forskning, heller ikke TU for den saks skuld).

Relativitetsteorien sier ingenting om at selve tidsrommet har en øvre fartsgrense. Det er veldig mange ting i universet som beveger seg bort fra oss i over lysets hastighet. Men det finnes ingenting som beveger seg igjennom sitt lokale tideom fortere en lyset.

Siden selve tidsrommet utvider seg mellom oss og andre galakser - avhengig av avstanden mellom oss - er faktum at nesten all masse i universet beveger seg bort fra oss (blir skapt tideom i mellom oss og dem) i overlyshastigjet, uten at noe av materien eller strålingen lokalt beveger seg fortere en lyset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Ja får håpe fetta får oppskalert litt da :D

 

 

Jeg klarte nesten ikke å ta denne artikkelen seriøs etter jeg leste navnet :D

 

Men spøk til side, dette kan umulig være fremtiden for romfart... Selv om vi klarer å oppnå 99,9 % av lysets hastighet vil vi fremdeles slite med det faktum de som drar fra jorda rett å slett forlater denne sivilisasjonen for godt. Tiden går jo betydelig saktere når man reiser med lysfarten. Man kan jo reise til sentrum av melkeveien bare på noen få år, i skipstid, mens vi som blir igjen på jorda vil oppleve alle 30.000 årene før skipet kommer frem. Pluss hjemreisen selvsagt. Nei gi oss istedet warp drive. Ikke misforstå dette kan bli et fantastisk teknologisk fremskritt, men jeg tviler på at det vil ha noe store påvirkninger på romutforskning.

Det e blitt spekuliert i at det kan utvikles warp drive av denna teknologien

noe sier meg at du ikke vet hvordan warp drive fungerer. med en warp dive beveger du deg ikke egentlig. du manipulerer rom-tid slik at fra andres perspektiv, ser det ut som om du beveger deg. du trenger ingen form for motor i det hele tatt.

 

du vil seføgelig trenge en motor som brukes når du ikke bruker warp drive. men dette er en motor som er ekstremt treg og svak, men aldri går tom for drivstoff. altså helt ubrukelig for et skip med warp drive.

Kordan får du det ut av der der?

 

Warp drive fungere slik at du utvider space-time bake deg samtidig som du kollapser det foran deg, med den effekt at du "surfe" på den resulterende bølge, Det blir som om du flytte hele universet mens du står stille i bobla.

 

Når æ sei, "Det spekuleres i" betyr ikke meir en at det blir spekulert i at dette kan brukes i denne type framdrift, (uansett hor luguber sia æ har lest det på)

Lenke til kommentar

Man kan si hva man vil om USA og amerikanere, men det er vel få land i verden (om noen) som er i nærheten av dem hva angår innovasjon, utvikling og teknologiske nyvinninger.

 

Nå bør det jo nevnes at det er få land i verden (om noen) som har lån på over 17,64 trillioner... Om andre land hadde tatt opp lignende lån kunne de sikkert kommet like langt om ikke lengre på disse feltene.

Lenke til kommentar

Amerikanerne har falt rimelig heftig det siste tiåret etter at resten av verden vil ha lånet sitt tilbake.

 

For ikke å snakke om at forskere lekker ut til andre land. Europa og Kina spesielt har styrket seg vesentlig kontra disse amerikanerene. Noe som tydelig også uroer en del amerikanere.

 

Men at det er de som skriker høyest er det nok ingen tvil om. ;)

 

Romprogrammet til EU har jo vokst en del, mens NASA ser ut til å "forfalle".

Lenke til kommentar

Slutt å tull, Amerika ligger langt ned på listen når det kommer til utvikling.

https://www.youtube.com/watch?v=TPuRge-kFKc#t=5190

Hvordan kan du da forklare dette (se plass 1-10)? Eller det faktum at mesteparten av det vi benytter av IT-teknologi har sin opprinnelse i USA? Samt en hel rekke andre ting som også har sin opprinnelse i USA. Når hørte man sist om en nyvinning som har opprinnelse i Kina, foruten kopieringsindustrien?

Lenke til kommentar
Men spøk til side, dette kan umulig være fremtiden for romfart... Selv om vi klarer å oppnå 99,9 % av lysets hastighet vil vi fremdeles slite med det faktum de som drar fra jorda rett å slett forlater denne sivilisasjonen for godt. Tiden går jo betydelig saktere når man reiser med lysfarten. Man kan jo reise til sentrum av melkeveien bare på noen få år, i skipstid, mens vi som blir igjen på jorda vil oppleve alle 30.000 årene før skipet kommer frem. Pluss hjemreisen selvsagt. Nei gi oss istedet warp drive. Ikke misforstå dette kan bli et fantastisk teknologisk fremskritt, men jeg tviler på at det vil ha noe store påvirkninger på romutforskning.

Jeg skjønner ikke hvorfor noen på død og liv insisterer på hjemkomst. En retur er uhyre ressurskrevende, tidkrevende og kompliserende. Så til de grader at det i praksis ødelegger de fleste mulighetene til å reise i utgangspunktet. Det er krig i verden og folk dør av uhyre mange meningsløse grunner som det er nå. Det står folk i lange køer for å dø ærefult og med mening for menneskeheten ved å velge enveisbillett ut i rommet. Viljen er der. Det er bare å sette pris på de som har viljen og la de utforske rommet både for sin egen del og oss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

 

Men spøk til side, dette kan umulig være fremtiden for romfart... Selv om vi klarer å oppnå 99,9 % av lysets hastighet vil vi fremdeles slite med det faktum de som drar fra jorda rett å slett forlater denne sivilisasjonen for godt. Tiden går jo betydelig saktere når man reiser med lysfarten. Man kan jo reise til sentrum av melkeveien bare på noen få år, i skipstid, mens vi som blir igjen på jorda vil oppleve alle 30.000 årene før skipet kommer frem. Pluss hjemreisen selvsagt. Nei gi oss istedet warp drive. Ikke misforstå dette kan bli et fantastisk teknologisk fremskritt, men jeg tviler på at det vil ha noe store påvirkninger på romutforskning.

Jeg skjønner ikke hvorfor noen på død og liv insisterer på hjemkomst. En retur er uhyre ressurskrevende, tidkrevende og kompliserende. Så til de grader at det i praksis ødelegger de fleste mulighetene til å reise i utgangspunktet. Det er krig i verden og folk dør av uhyre mange meningsløse grunner som det er nå. Det står folk i lange køer for å dø ærefult og med mening for menneskeheten ved å velge enveisbillett ut i rommet. Viljen er der. Det er bare å sette pris på de som har viljen og la de utforske rommet både for sin egen del og oss.

 

Om det har vært liv på Mars før kan det også hende det er olje der. just thinking.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor noen på død og liv insisterer på hjemkomst. En retur er uhyre ressurskrevende, tidkrevende og kompliserende. Så til de grader at det i praksis ødelegger de fleste mulighetene til å reise i utgangspunktet. Det er krig i verden og folk dør av uhyre mange meningsløse grunner som det er nå. Det står folk i lange køer for å dø ærefult og med mening for menneskeheten ved å velge enveisbillett ut i rommet. Viljen er der. Det er bare å sette pris på de som har viljen og la de utforske rommet både for sin egen del og oss.

 

Jeg ser ditt poeng, og er fullstendig enig, men det kan være praktiske årsaker til at en hjemkomst skal være nyttig. Viss man skal sette i gang en storskala kolonisering fordi klima på Jorda har blitt dårlig/ asteroide, dommedag etc. intreffer, vil man jo ha behov for å vite om planeten som man ønsker å bosette seg på har mulighet for å opprettholde liv. Selvsagt man kan jo bruke spesielle teleskoper for å finne ut om planeten ligger i gullhårsonen, oppbygningen av atmosfæren. Men jeg tviler på at det er enkelt å oppdage om det faktisk er vann på planeten, eller om planeten roterer rundt sin egen akse, og slike ting.

 

Men igjen kan man jo selvsagt bare sende en radiomelding. (snakker da kanskje om de nærmeste stjernene da, altså tiår i reisetid). Men da kan det jo være praktiske årsaker til at det kan bli vanskelig. Jeg vet ikke hvor lett det er å sende informasjon over så lange avstander. de som skal motta må vel ha litt av en parabolantenne.

 

Og dessuten har man problemet med det moralske med det. Hvis man sender et skip med, tja, 1000 personer om bord (stort et) som skal reise til en stjerne som ligger 1000 lysår unna, de reiser i 99,9% av lyshastigheten og bruker ca 4 - 5 år i skipstid. Når de kommer frem oppdager de at det allerede er mennesker der fordi at i løpet av de tusen årene jorda opplevde hadde menneskeheten oppfunnet en raskere måte å reise på, f.eks. warp drive. kjipt og komme etterslepende.

Lenke til kommentar

Eller hva om du sender 1000 mennesker avgårde, og disse må formere seg på veien, hva om de gjør mytteri mot moder jord? En besnærende tanke. Så da må kanskje jordboerne sende hundrevis av kolonier i alle mulige slags retninger, med håp om at minst en av disse skal både finne et egnet sted, samt holde seg trofast til de igjenboende på moder jord som har en "dommedagsframtid" i møte om de ikke blir reddet.

Lenke til kommentar

Men igjen kan man jo selvsagt bare sende en radiomelding. (snakker da kanskje om de nærmeste stjernene da, altså tiår i reisetid). Men da kan det jo være praktiske årsaker til at det kan bli vanskelig. Jeg vet ikke hvor lett det er å sende informasjon over så lange avstander. de som skal motta må vel ha litt av en parabolantenne.

Det blir garantert mye enklere og raskere å sende en radiomelding tilbake enn å frakte et stort returskip til det fremmede stedet. Et returskip vil i praksis øke massen noe enormt. Kanskje med 20-50 ganger og gjør det uhyre vanskelig og dyrt å sende av gårde et så digert objekt. Klarer man seg med enveisbilett får man mye større nyttelast og nærmer seg mer overkommelig økonomi. Koster en bemannet enveisferd 10 lysår unna 100 milliarder kroner og en toveisferd 10 000 milliarder kroner så utelukker fort sistnevnte mulighet seg.

 

Og dessuten har man problemet med det moralske med det. Hvis man sender et skip med, tja, 1000 personer om bord (stort et) som skal reise til en stjerne som ligger 1000 lysår unna, de reiser i 99,9% av lyshastigheten og bruker ca 4 - 5 år i skipstid. Når de kommer frem oppdager de at det allerede er mennesker der fordi at i løpet av de tusen årene jorda opplevde hadde menneskeheten oppfunnet en raskere måte å reise på, f.eks. warp drive. kjipt og komme etterslepende.

Det må jo bare være positivt å komme frem til en velkomstkomité som har tilrettelagt en hel del. Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

Men igjen kan man jo selvsagt bare sende en radiomelding. (snakker da kanskje om de nærmeste stjernene da, altså tiår i reisetid). Men da kan det jo være praktiske årsaker til at det kan bli vanskelig. Jeg vet ikke hvor lett det er å sende informasjon over så lange avstander. de som skal motta må vel ha litt av en parabolantenne.

Det blir garantert mye enklere og raskere å sende en radiomelding tilbake enn å frakte et stort returskip til det fremmede stedet. Et returskip vil i praksis øke massen noe enormt. Kanskje med 20-50 ganger og gjør det uhyre vanskelig og dyrt å sende av gårde et så digert objekt. Klarer man seg med enveisbilett får man mye større nyttelast og nærmer seg mer overkommelig økonomi. Koster en bemannet enveisferd 10 lysår unna 100 milliarder kroner og en toveisferd 10 000 milliarder kroner så utelukker fort sistnevnte mulighet seg.

 

 

 

 

Men, du glemmer at penger ikke har særlig betydning lenger, det er blitt en relativ ting, altså ikke noen håndfast sak lengre. Hva er verdien på pengene når jorden likevel "skal" gå under? Det er heller ikke blitt etablert noe pengesystem på den nye planeten, fordi det bor jo ingen der. Skal pengebingen sendes med "nyetablerer-romskipet"? Hva om det aldri kommer fram, og folkene ombord går til grunne, da er "gullbeholdningen" også gått til helvete? Får nesten lyst å nevne "Ford" fra "the hitchhiker's guide to the galaxy", som spanderer en runde på hele pub'en rett før jorden blir tillintetgjort av "Vogons".

 

"Ford" har jo ikke bruk for jordiske penger lengre, så hva betyr det å spandere en drikkerunde. Han har ihvertfall et godt hjerte.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Men spøk til side, dette kan umulig være fremtiden for romfart... Selv om vi klarer å oppnå 99,9 % av lysets hastighet vil vi fremdeles slite med det faktum de som drar fra jorda rett å slett forlater denne sivilisasjonen for godt. Tiden går jo betydelig saktere når man reiser med lysfarten. Man kan jo reise til sentrum av melkeveien bare på noen få år, i skipstid, mens vi som blir igjen på jorda vil oppleve alle 30.000 årene før skipet kommer frem. Pluss hjemreisen selvsagt. Nei gi oss istedet warp drive. Ikke misforstå dette kan bli et fantastisk teknologisk fremskritt, men jeg tviler på at det vil ha noe store påvirkninger på romutforskning.

Jeg skjønner ikke hvorfor noen på død og liv insisterer på hjemkomst. En retur er uhyre ressurskrevende, tidkrevende og kompliserende. Så til de grader at det i praksis ødelegger de fleste mulighetene til å reise i utgangspunktet. Det er krig i verden og folk dør av uhyre mange meningsløse grunner som det er nå. Det står folk i lange køer for å dø ærefult og med mening for menneskeheten ved å velge enveisbillett ut i rommet. Viljen er der. Det er bare å sette pris på de som har viljen og la de utforske rommet både for sin egen del og oss.

 

+++

 

Det var svært få som brydde seg om Eirik Raude/Leiv Eriksson/Cook/Mendez/da Gama/Tasman o.l. kom tilbake da de gjorde verden slik vi kjenner den i dag kjent for oss, det stod langt nede på lista å få de hjem igjen. En ekte martyr vil vel ofre noe reelt i stedet for (sett inn det som passer).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...