Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Barnet mitt ble bitt av hunden til min mor - skal hunden avlives?


Anbefalte innlegg

Jeg ville kjørt denne saken gjennom de rette kanaler, antageligvis politiet, lagt fram all tilgjengelig informasjon og latt saken gå sin gang. Jeg ville også vurdert et erstatningssøksmål siden det ikke er utvist det jeg mener er selvskreven ansvarstagelse fra hundeeier. Skal jeg forsøke å sette meg i din situasjon, at du absolutt ikke vil anmelde, så hadde jeg i alle fall ikke akseptert hunden i nærheten, ikke engang i bur. Antageligvis ville jeg vurdert om jeg ville hatt kontakt i det heletatt.

Jeg setter min sønns vel og ve foran alt og alle her i verden og min vrede ovenfor en sånn situasjon ville vært bortimot bunnløs. Jeg ser det som min viktigste oppgave her i livet å være min sønns ivaretager, beskytter og veileder og dette ansvaret tar jeg meget alvorlig. Det synes jeg andre foreldre også bør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

På hvilken måte dressert?

 

En hund som ikke skal være "skarp" (alla tjeneste hunder), må selvfølgelig dresseres på en slik måte, at den ikke viser agressetivitet mot mennesker! Uansett situasjon! Men for å få til dette så må en først ha kunskap og så dressere vekk eventuelle tendenser, før det bites! Men, ikke alle ser signalene hunder gir. En psykisk frisk og trygg hund, gir mange signaler før den biter!

 

Så en må trene (og dressere) på "alle" tenkelige situasjoner, gradvis fra hunden er valp. (Og forutsetter at valig "linedressur" sitter). Klasisk er matskål, tyggebein/kjøttbein, leke, liggeplass og gennerell sosialisering, med både mennsker og dyr. Intill hunden er dressert, må en ha fullt fokus og kontroll på hunden, så den ikke får bite. All for form for agressitivitet, skal slåes ned på. Er det situasjoner hunden er utrygg, må trygget skapes ved trening og tilvenning. Og dette skal ikke bare trenes inn i en valp, men fortsette til hunen er godt voksen. Etterpå testes dette regelmessig, hele hele hundens liv. Har en dressert hunden kan den mer enn å sitte, dekke, gå på plass, få premie i en gitt konkuranse. Den skal heller ikke forsvare sine domener mot folk! Domenene tilhører meneskene og ikke hunden.

 

Selvfølgelig er en hund et dyr og kan gjøre uventede ting, det er derfor et ansvar å ha dyr. Det er verken en leike, eller en "kosebamse", selv om den kan både leike og kose, når det passer den. Det er instinktene, som må kontrolleres. Men det finnes også desverre mange mennesker, som aldri skulle hatt hund, kanskje de fleste. Også hunder som har en så dårlig medfødt mental helse, som aldri skulle fått leve opp.

Endret av Friluftskar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En hund som ikke skal være "skarp" (alla tjeneste hunder), må selvfølgelig dresseres på en slik måte, at den ikke viser agressetivitet mot mennesker! Uansett situasjon! Men for å få til dette så må en først ha kunskap og så dressere vekk eventuelle tendenser, før det bites! Men, ikke alle ser signalene hunder gir. En psykisk frisk og trygg hund, gir mange signaler før den biter!

Det du sier er at man skal trene bort språket til hunden, som er livsfarlig. Da har den kun biting som siste løsning.

 

Man sosialiserer og miljøtrener uten å fjern hundens språk. Man trener også bort ressursforsvar uten å fjerne dette. Fjerner man språket, så får man et tidsinnstilt bombe.

 

Følger man den 'idiotiske' rangstig-teorien, så vil den da prøve seg når lederen ikke 'leder' den - den vil prøve å stige opp, dette på en slik måte som ikke harmonerer sammen med mennesker. Den har fått fjernet språket, så bitt er dens eneste sjanse å stige på.

Lenke til kommentar

 

 

Nå tror jeg du bare snakker tull. Det er umulig å bli 100% sikker. Det er ikke noe skrivebeskyttet program vi snakker om her.

 

Jeg har ikke nevnt 100% kontroll, i alle situasjoner! Det har jeg ikke over meg selv heller. :) Har du? Og er det noe som er 100% da?

 

Men en godt dressert hund, stoler jeg like mye på som en kammerat, ei venninde og på meg selv. Men med dyr må en forsøke å "være i forkant", både mentalt og så med rett trening. Da er det meget sjelden agressitivitet og ennå værre - biting foregår.

 

Som et eksempel kan jeg nevne, da naboens unge på 2 -3 år skulle hilse på en av mine unghunder, så var ikke motorikken bedre, enn at ungen stakk en av fingerene i øyet på min hund. Hunden snudde seg vekk, uten en lyd. Den hevet heller ikke leppene, ingen synlige eller hørbare tegn. Og den vegret seg ikke for ungen i ettertid, men det ble trent for å gi tillit. Situasjonen var under kontroll av både meg og foresatte. Men så små unger, skal aldri være i nærheten av hunder aleine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prinsipielt burde hunden avlives når den har forårsaket legevaktbesøk for et lite barn.

 

Når det er sagt, så bør man aldri la et lite barn være alene med en hund som er jevnstor eller større. Av egen erfaring vet jeg at hunder våger langt mer når høydeforskjellen menneske vs. hund er mindre. I tillegg vet desverre ofte ikke barn hvordan man skal behandle en hund. Nå er det også slik at de aller, aller fleste hunder ikke angriper uprovosert. Det kan ikke avskrives at dette barnet har gjort et eller annet mot hunden, enten i samme tidsrom eller før. Om dette var en bisje i intelligensspekteret collie ol. så glemmer den slettes ikke tidligere hendelser og ansikter.

Endret av CYA
Lenke til kommentar

 

 

Det du sier er at man skal trene bort språket til hunden, som er livsfarlig. Da har den kun biting som siste løsning.

Tja... Nå tilhører jeg et miljø på mange tusen hundeeiere og jeg har personlig (også mine hunder) personlig kontakt med flere hundre av dem, bl.a. via jaktprøver og jakt, i tilegg kommer venner/bekjente med div. hunder. Og det fungere bra. De som følger dette rådet, har ikke hunder som biter. Men jeg ser også andre på tur, på gangveier, på badestrander, i byen, desverre også blandt noen venner, til og med folk i min egen familie som har mere eller mindere agressive hunder. Og jeg har bare noe over 50 års erfraring med egne hunder. Det er kanskje mine siste ca 35 år, som fokus på dressur har vært størrst. Men ingen av mine hunder har eksplodet (eller bitt noen), de er rolige og trygge. Selv du, kan ta fra dem maten. Kan jeg det, med dine hunder?

 

Jeg dresserer slik, at hunden respekterer andre også når jeg ikke er tilstede. Så tror du bør vite litt mer om hund, før du uttaler deg.

 

Det er mulig vi "prater noe forbi hverandre". :) Men hunder har fremdeles "språk", selv om de ikke får vise agressive tendenser. De har kroppsspråk! Hvis du lar dine hunder ha agressive signaler, skulle du ikke hatt hund.

Endret av Friluftskar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv du, kan ta fra dem maten. Kan jeg det, med dine hunder?

Ja, det kan du. Men nei, det får du ikke lov til av meg.

Personlig liker jeg ikke at noen tar min mat fra meg når jeg spiser - dermed skal man heller ikke gjøre det fra hunder - selv om det skal være mulig uten at hunden reagerer av den grunn. Å ja, det er fullt mulig med min hunder. De spiser også fra samme skål uten noe problem.

 

Jeg dresserer slik, at hunden respekterer andre også når jeg ikke er tilstede. Så tror du bør vite litt mer om hund, før du uttaler deg.

Regnet med det var jakthund miljøet ja.

Kan jeg spørre hvordan du trener på dette? (jeg som vet så lite om hund)

(nå er det ingen utfordring i så måte på mine hunder heller, men jeg har ikke trent spesifikk på det)

 

Edit: Btw - Har også endel kjente og fam med hund. Noen av de har hatt hund lenge - over 60 år. Det vil ikke si at de kan hund av den grunn. Noen f.eks har hunden i bur på natt og mens de er på arbeid - altså ALT for mye. Andre igjen har hundeinnhegning, der hundene er 24/7 nesten. Der de kun har med hundene når det er jakt. Sprenger seg nesten og er helt ødelagt etter jakten pga dårlig form.

Så ja, det er mye rart uansett hvilket miljø man 'tilhører'. Idiot-eiere har man overalt.

 

Det er mulig vi "prater noe forbi hverandre". :) Men hunder har fremdeles "språk", selv om de ikke får vise agressive tendenser. De har kroppsspråk! Hvis du lar dine hunder ha agressive signaler, skulle du ikke hatt hund.

Mine hunder har ikke det, de har ingen grunn for det. Men tar man bort språket deres, så blir det biting som blir deres siste skanse. Som du sa, så er det mange som ikke klarer å lese disse signalene. Men de fleste klarer å lese knurring, flekking av tenner. Har de fortsatt dette språket inntakt, så vil de fleste skjønne at grensen er nådd og de bør skygge unna eller bli bitt - noe som er langt bedre enn å bli bitt - som er det som vil skje hvis dette språket er underkuet(fjernet).

 

Så selvfølgelig vil jeg ha deres signaler inntakte, noe annet er livsfarlig og det er DE som fjerner disse som ikke bør ha hund.

Som sagt, så har ikke mine hunde behov for å vise denne adferden, da de er trente, sosialisert og miljøtrent, og stoler og har tillit til oss eiere. De går helt fint sammen med andre også, uten å trenge å vise dette. Men at de har muligheten for å si at nok er nok, hvis en slik situasjon skal oppstå - ja, se det, det er veldig viktig. Da blir det knurring etc, istedet for biting.

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

Det er bare en hund, Så gå for enkleste løsning, avliv den! NEI! Så enkelt burde det ikke være.

Selvfølgelig skal hunden avlives. Det er bare synd at slikt blir et dilemma, som rettes mot etisk dilemma. Blir sånn: stakkars hund den må få leve. Disse personene burde også avlives som heller synes mer synd på dyr enn mennesker.

Var det ikke så mye mer synd på mennesker enn dyr? Også er du for avliving av mennesker? Mer hykler enn det kan man vel ikke bli.

 

Edit: Flettet dobbelpost

Endret av Tvillingsjel
Lenke til kommentar

 

Slutt å sette dyr, eller bikkjer i denne sammenheng, opp på lik linje med mennesker. Er til å spy av. I din verden er vel dyr verdt mer enn mennesker?

Verdt like mye. Så en skal ikke ta lett på avlivning, og uansett hva som skjer skal ikke hund og barn være i samme rom.

 

Er de det? Er de intertekstuelle? Kan de bidra med noe i samfunnet på lik linje med et menneske? Er de selvbeviste over hva som skjer? Vært menneske som blir drept av et dyr, kunne muligens kurert Alzheimer's, de er alle fullstendig klar over at de dør, og det smerter dem, og alle rundt de, spesielt barn.

 

Hunder og andre skapninger som ikke kan regnet som en internleget art skjønner ikke empati, dette er noe de ikke er i stand til å skjønne, når de sørger er det fordi de selv har opplevd noe negativt, ikke fordi noen rundt dem har det.

 

Dette er grunnen til at jeg mener menneskeliv skal settes høyere en dyreliv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting du kan si derimot, er at hvis hun vil at barnebarnet skal komme på besøk flere ganger, må bikkja være stengt inne et sted i huset. Ellers kommer dere rett og slett ikke på besøk.

 

Da vil hun vurdere om bikkja eller familien er viktigst. Det blir garantert familien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...