Gå til innhold

TEST: Asus ROG Swift PG278Q


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var en luring her inne på forumet som hadde kjøpt 120hz skjerm. Han var så missfornøyd at han sendte skjermen tilbake. Han så ikkje forskjellen på 120 og 60hz skjerm.

Problemet var bare at han hadde glemt å satt skjermen til 120hz i windows. LOL :D

Det er sikkert en hel del tullinger som kommer til å kjøpe denne skjermen og glemme å aktivere G-sync i NVidia control....

 

G-sync er mer enn halve poenget med denne skjermen. Har selv bygd om en ASUS VG248QE med G-sync kit, og endringen er ikke bare markant, den er enorm, selv med et overklokket GTX780Ti skjermkort

Lenke til kommentar

Det var en luring her inne på forumet som hadde kjøpt 120hz skjerm. Han var så missfornøyd at han sendte skjermen tilbake. Han så ikkje forskjellen på 120 og 60hz skjerm.

Problemet var bare at han hadde glemt å satt skjermen til 120hz i windows. LOL :D

 

Som sjefen på jobb som leverte tilbake sin nye bærbare med kun 128 GB lagring, han ville ha 500 GB da det var mye bedre. Forskjellen på SSD og HDD skjønte han aldri :p

Lenke til kommentar

 

Det var en luring her inne på forumet som hadde kjøpt 120hz skjerm. Han var så missfornøyd at han sendte skjermen tilbake. Han så ikkje forskjellen på 120 og 60hz skjerm.

Problemet var bare at han hadde glemt å satt skjermen til 120hz i windows. LOL :D

Det er sikkert en hel del tullinger som kommer til å kjøpe denne skjermen og glemme å aktivere G-sync i NVidia control....

 

G-sync er mer enn halve poenget med denne skjermen. Har selv bygd om en ASUS VG248QE med G-sync kit, og endringen er ikke bare markant, den er enorm, selv med et overklokket GTX780Ti skjermkort

 

 

 

Tja, er G-Sync så mye mer fordelaktig sammenlignet med ULMB da? Sliter veldig med å velge mellom disse to.

Lenke til kommentar

Tja, er G-Sync så mye mer fordelaktig sammenlignet med ULMB da? Sliter veldig med å velge mellom disse to.

Ultra Low Motion Blur (ULMB) gir ikke variabel oppdateringsfrekvens synkronisert med skjermkortets fps, da mener jeg det sier seg selv hva som er best. De færreste rigger klarer å mate ut konstant 120 fps. G-sync støtter i motsetning til ULMB 144 Hz, og er ikke begrenset til maks 120. Har man valget mellom ULMB i 120 Hz og G-sync i 144 Hz bør man velge sistnevnte, ikke bare pga høyere oppdateringsfrekvens, men også fordi man da får skjermoppdateringer i takt med skjermkortets evner til å lage bilder per sekund.

Lenke til kommentar

 

TN-panel kan bare vise x bra bildekvalitet og det ble dermed ganske uinteressant for meg. Den dagen det kommer IPS(eller tilsvarende/bedre) med 120 Hz og 1440p med Gsync åpner jeg gjerne lommeboka bredt, men inntil videre holder jeg meg til min 1080p 60 Hz BenQ.

 

Jeg regner med at du har testet Asus Swift, siden du vet at TN er så dårlig?

 

At folk i det heletatt sammenlikner IPS og TN i gaming sammenheng er for meg uforstålig. Forskjellen er liksom Bentley Mulsanne VS Formel 1 bil.

 

Selv liker jeg å ha 2 skjermer. 1 til gaming, og 1 til bildebruk.

 

Ikkje faen om jeg bruker Eizoskjermen til gaming for å si det slik, selv om det er konge stillbildekvalitet.

 

Nei, men TN-panel har bare et visst potensiale. Har heller ikke sammenlignet TN og IPS med hverandre utenom å oppgi nettopp hvorfor TN blir uinteressant for meg. TN panel har vel og merke blitt bedre med bildekvaliteten den siste tiden, men det er spesielt visse farger som blir veldig merkelig. Personlig foretrekker jeg bildekvalitet over 120 Hz når man er vant til 60 Hz. Er man vant til 120 Hz blir saken selvsagt noe annerledes.

Lenke til kommentar

I og for seg fristende skjerm, men disse diskusjonene blir nesten alltid fordummet med generaliseringer. For mange er denne skjermen perfekt, noen ønsker seg høyere oppløsning og/eller IPS. Ja, man kan ha flere skjermer, men en del foretrekker nok å ha en hovedskjerm som er ganske god til så mye som mulig. Det er heller ikke slik at man må kjøre alt i 4k på en 4k-skjerm, skalering er ikke noe problem, spesielt ikke fra 1080p. Det burde også spesifiseres bedre hva slags spill man snakker om, det er ikke slik at alle spill har noe særlig utbytte av mer enn 60 bilder i sekundet, så det blir helt feil å hevde at 60Hz er dårlig egnet til spilling. Det er dårligere egnet til noen typer spill.

 

Nå skal jeg spille litt mer Divinity: Original Sin, på min 1440p IPS, noe som fungerer aldeles strålende. Selv om jeg selvsagt ideelt sett skulle hatt en 144Hz 4k-skjerm med tilsvarende bildekvalitet.

Lenke til kommentar

Men du får jo MYE klarere Motion og bevegelser med ULMB, noe G-Sync overhode ikke klarer å matche.

 

Mulig noen oppfatter det slik, men rent teknisk, på papiret, vil skjermoppdateringfrekvens synkronisert med bilde ut fra skjermkortet gi en bedre opplevelse enn en asynkron løsning der man fikler med baklysets egenskaper - en funksjon opprinnelig tiltenkt bruk av 3D-briller. Eneste fordelen jeg ser med ULMB kontra G-sync er at man ikke er låst til en bestemt type og produsents skjermkort, og at det fungere i alle programmer. For meg gir ULMB på VG248QE også en svakere opplevd lysstyrke.

Lenke til kommentar
Ugg, igjen en 16:9 skjerm... :(


Så store skjermer i 16:9 er ganske upraktisk i både Eyefinity og Surround, hvis man har dem alle i landscape (Alt for bredt i forhold til høyde). 16:9 har en fordel over 16:10 i multimonitor, de er bedre støttet av en eller annen grunn...


16:10 skjermer i Eyefinity har problemer i de fleste spill (tror Surround sliter med det samme) med feks cut scenes, at bildet dekker hele skjermen i midten og vises litt ut på skjermene på sidene, siden nesten ingen spill legger til black bars slik at cut scenen bare vises på en skjerm. Det er bare to spill til nå jeg har sett hvor dem faktisk har gjort dette riktig (Som jeg har spilt i Eyefinity selv), som er Thief og BF4 tror jeg.


Men igjen, når det er en 1440p skjerm, så blir det vanskelig å drive dette med noen annet enn multigpu over 100 fps til alle tider, på nyere spill hvis man har 3 1440p skjermer i native oppløsning (feks 7680x1440p uten bevel adjustment). Multi gpu i seg selv er jo ett eget problem ganske ofte også...


Men faktisk noe som kanskje er mer å foretrekke i dette tilfellet (har ikke prøvd det selv), er at Asus feks lager 16:10 skjermer i oppløsningen 1440x900px (144hz og panel med ca samme farger etc, eller faktisk samme panel) som er like bred som denne 27" er høy og samme design (Kanskje 4:3 skjerm i 1440x1080px hvis mulig, nærmeste vanlig oppløsning er 1400x1050), slik at man kan sette opp PLP (Portrait<>Landscape<>Portrait) og ender opp med 4360x1440px oppløsning istedenfor. Vet at Eyefinity støtter dette nå, usikker om Surround gjør det.


Med 4360x1440px (6278400 pixler) så er det mindre pixler enn 5760x1200 (6912000 pixler) som jeg har nå med ca 9%, så jeg kan få litt bedre ytelse i samme slengen? :)

Med 4:3 skjermer (1440x1080) blir det 4720*1440 = 6796800, som bare er 1.66% mindre pixler?


Hvis jeg har regnet ca riktig hvor store skjermer 16:10 skjermene blir, hvis 27" er 619,7mm bred (Vet ikke om det er riktig heller), er at 16:10 skjermene blir ca 348mm bred og 195mm høy(?) blir dette kanskje litt lite for min del? 4:3 skjermen blir ca 261mm høy? Blir litt vanskelig å forestille meg dette her jeg er nå, siden jeg ikke er hjemme. Skulle helst ha klippet ut papp skiver eller noe, men det funker dårlig her xD


Men for min del, så venter jeg kanskje heller på Oculus Rift utgivelse enn å bruke rundt 10-12k på nye skjermer, hvis Asus lager skjermer som passer (De mindre skjermene må også være 144hz etc) :p Kanskje jeg bestiller DK2 også, selv om jeg kanskje ikke får den før i september...


Har prøvd DK1, og det ble jeg ikke spesielt imponert av, men tror begge de DK1 kit'ene jeg prøvde ikke hadde riktig linser til mine øyne (Er nærsynt, var på spill messen her i Norge og det er egne linser for nærsynte, som jeg ikke viste da) og hadde sikkert ikke det første panelet den var designet for.


Vær så snill og ikke kom med at Surround og Eyefinity ikke hjelper etc, fordi jeg spiller mye bedre med det, selv når jeg hadde betraktelig lavere fps før jeg justerte innstillinger etc... Som regel er de som sier at det ikke hjelper, har aldri prøvd det ordentlig selv :p


Har 3 16:10 25,5" 1200p skjermer (1920x1200), i LLL (Alle i landscape) er de kanskje over kanten allerede i bredde. Ulempene med skjermene jeg har nå, er at de er bare 60hz, bare 1200p på en skjerm som er nesten 26" og ikke spesielt tynn skjermkant.

Endret av Nor-MAL
Lenke til kommentar

 

 

Hvordan er denne opp mot de raskeste TN monitorene tro?

 

Ser att den også er glossy. :w00t:

 

 

 

Det er jo basically et LG A-IPS panel overklokket til 120Hz, med alle de begrensinger og fallgruver det innebærer. Vi har jo hatt overklokkbare IPS-paneler i en stund nå, ingen har jo vært ideelle og alle har sine svakheter. Blir jo ikke helt sammenlignbart med PG278Q og mangler jo mye av det som gjør PG278Q flott, nemlig G-Sync og ULMB modus.

 

Disse overklokkede IPS-løsningene er vel i utgangspunktet kun en måte for folk som må ha fargegjengivelsen til IPS, men samtidig ønsker å å gjøre de bedre til spilling å ha noe de kan gå for.

Vil gjerne vite om G-Sync fungerer i window mode, noen som har info om det?

 

Dessverre så gjør det visstnok ikke det, noe som er en stor nedtur.

Lenke til kommentar

 

Hvem vil spille med startmenyen oppe.

Tja, en del foretrekker windowed borderless som fyller hele skjermen, for å kunne bruke andre skjermer sømløst til annet.

 

 

Er det ikkje bare folk som spiller WOW etc, som gjør det der da? Spille fps spill i windowed mode har ikkje jeg skjønt iallefall. Kanskje jeg er for gammel for å skjønne slik "nonsense" :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...