Gå til innhold

TEST: Asus ROG Swift PG278Q


Anbefalte innlegg

For gammel? Hvis det bare finnes WoW-lignende spill og FPS-er i din spillverden virker det jo heller som du har en forholdsvis ung smak. Online-FPS-er er jo omtrent det eneste hvor man konstant er så opptatt at man ikke kan ha glede av et IRC-vindu (jada, en del av oss bruker det enda), litt surfing eller til og med en TV-serie på skjerm nummer to. Det føles ganske begrensende å ikke kunne bruke de andre skjermene parallelt som man måtte ønske.

Endret av Aasgaard
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er dette en vits? Hvorfor i huleste skal jeg betale opp mot 7000,- for en fargeutvasket TN-skjerm?

 

For rundt 2000,- kan jeg heller få bestilt en QNIX-skjerm fra Sør-Korea. 1440P, IPS med gode farger. 27 tommer. Kan overklokkes til 120hz. Og har bare 5-6 i responstid som "minus". Men dette er ikke betydelig (selv ved å putte skjermen ved siden av en 1ms-skjerm, har jeg ikke merket forskjell), og er i hvertfall ikke grunn nok til å betale 5000,- ekstra for en drittskjerm uten gode forger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

7000 er ikke verdt det når det er TN panel. Hvorfor finnes det ingen 27" skjermer med 120hz/144hz som har IPS panel?

For det er umulig :)

 

 

Tull. Det er fullt mulig å overklokke IPS-skjermer til 120hz. QNIX og Overlord Tempest er eksempler på skjermer med 2560x1440-oppløsning som kan overklokkes til 120hz.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva skal du dra 4k på 144 Hz med ?

Usikker på hvem du spør, men man må ikke kjøre alt i 4K på en 4K-skjerm. Ei heller må man kjøre alt i 144Hz på en 144Hz-skjerm. For min egen del hadde det holdt med en 4K-skjerm som lot meg kjøre 1080p i 144Hz (raske spill) og 4K i 60Hz (tregere spill og alle andre programmer).

Endret av Aasgaard
Lenke til kommentar

Blir nok Asus ROG Swift og 2x 780 ti 6gb i julegave til meg selv

 

Aldri hatt IPS og i dag har jeg kun en "billig" 24" 60hz, 5 år gammel + 6950 DC2 GPU

 

780ti 6gb kommer ALDRI! nVidia tillater det ikke. Skal du ha 780ti og 6gb må du kjøpe Titan Black, som er galskap.

Kjøp heller 780 6gb, den er mer fremtidsrettet enn 780ti 3gb, spesielt for denne skjermen. Spiller man spill med veldig høy texture kvalitet, og man setter opp innstillingene, så begynner 780ti 3gb å hakke kraftig (fordi 3gb er for lite minne, og den må swape mot maskin minne, da får du kraftige fps drops). Sjekk div reviews for dette, og IKKE se på reviews av 780 6gb der de kjører uten AA etc, det er da poengløst.

 

Og denne skjermen er nesten poengløst uten et bra nvidia kort som kan takle 1440p. Og ja gsynk ER så bra, det kan ikke sammenlignes med andre løsninger. Ikke heng dere opp i x ms etc, det er poengløst. Gsynk synker hz på monitoren med fps i spillet, og man slipper dermed hele problemet med hakking/tearing. Får du det, er det gpuen din som ikke er kraftig nok til å dra spillet rundt i 1440p.

 

Jeg har selv mer eller mindre bestemt meg for å kjøpe et 780 6gb + denne skjermen.

Endret av JarleGutt
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6 ms.. fysj

Kan ikke spille FPS på 6ms huff.

 

Da kan du tenke deg de her som spiller på IPS på 60hz... Enda værre :scared:

Jeg spiller på IPS på 60hz, går fint det :wee:. Hadde selvsagt vært kjekt med et kjappere panel, men er ikke aktuelt å gå tilbake til TN.

IPS blir jo ikkje like digg i bevegelse, det blir jo graut...

 

Ser du er mest aktiv i OT-Baren her på forumet. Da er det ikkje rart du har den gode Dellskjermen, hvis du lurker rundt der, og ser i "babetråden" og "puppetråden" :p

 

Altså IPS er DIGG til stillbilder :green:

Nå skal jeg ikke si at det er universalt, men jeg har ikke opplevd noe "graut" med IPS skjermen jeg har nå i forhold til de TN skjermene jeg har hatt. Så vidt jeg husker så var faktisk TN skjermene værre (De var nå ikke akkurat de beste skjermene på markedet, men "gode nok").

 

Har ikke hatt noen problemer visuelt i noen spill enda, skjermen er en Dell Ultrasharp U2312HM. Har ikke blitt knust av noen på likt nivå bare fordi de har 144hz TN panel enda iallefall.

Lenke til kommentar

3GB er ikkje for lite for 1440p i BF4, men Watch Dogs. På beste grafikkinstillinger velogmerke.

 

Stemmer det. Og nye spill kommer nok mer og mer til å gå i samme retning, så derfor jeg skriver at 780 6gb vil være mer fremtidsrettet. Og selv i spill som bruker mindre enn 3 gb gpu minne, kommer 780 veldig kort bak 780ti. Så min beslutning ble 'spikret' i helga, da jeg heldigvis begynte se reviews av 780 6gb opp mot 780ti. 780ti er og ca 1100-1500 kr dyrere enn 780 6gb.

Lenke til kommentar

Dere som sitter og sikler på Koreaskjermer aner ikke hva dere snakker om. 120hz 1ms er ufattelig mye bedre enn 120hz 5ms. Ja, jeg har en Qnix selv og er greit fornøyd med den, men det er ganske håpløst å spille BF4 på.


aldri si aldri

Har stor tro på 780 ti 6gb

780Ti 6GB kommer aldri.

Lenke til kommentar
De fleste spiller faktisk sammen med venner eller i public-servere -- ikke kompetitivt (ESL og lignende). Dessuten er det en sterk overdrivelse å kalle 5ms for håpløst. Det er helt klart en forskjell mellom 1ms og 5ms, men den er nærmest ikke til å legge merke til, og er heller ikke noe som går utover opplevelsen. Det var ikke som om nivået mitt sank (at jeg falt flere plasser eller fikk mindre i K/D), når jeg gikk over fra 1 ms TN til min QNIX på 5ms.


Uansett, om vi aksepterte argumentet ditt om hvor "ræva" 5ms er, så kan jo man se på det slik:


120hz QNIX skjerm:


1440P

IPS -- veldig gode farger

Pris: 2000,-

5ms



144hz Asus skjerm:


1440P

TN -- jævlige farger

1ms

Pris: 7000(!!!!),-.


Ikke er bare fargen MYE bedre på en QNIX-skjerm. Men jeg slipper også å måtte betale 5000,- mer, som er en betraktelig stor sum for oss dødelige, for 4 mindre ms i responstid. Så ren logikk tilsier at man heller bør gå for den første skjermen. Er kompetitiv spilling en viktig faktor, så er det heller bedre å kjøpe en 120hz TN-skjerm for 1500-2000,- som man kan bruke ved siden av en IPS skjerm.

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

Jeg er ganske misunnelig på degg

 

 

De fleste spiller faktisk sammen med venner eller i public-servere -- ikke kompetitivt (ESL og lignende). Dessuten er det en sterk overdrivelse å kalle 5ms for håpløst. Det er helt klart en forskjell mellom 1ms og 5ms, men den er nærmest ikke til å legge merke til, og er heller ikke noe som går utover opplevelsen. Det var ikke som om nivået mitt sank (at jeg falt flere plasser eller fikk mindre i K/D), når jeg gikk over fra 1 ms TN til min QNIX på 5ms.
Uansett, om vi aksepterte argumentet ditt om hvor "ræva" 5ms er, så kan jo man se på det slik:
120hz QNIX skjerm:
1440P
IPS -- veldig gode farger
Pris: 2000,-
5ms
144hz Asus skjerm:
1440P
TN -- true 8-bit native colour depth "jævlige farger" :dremel:
1ms
g-sync :dremel:
ULMB :dremel:
Tilt, height, pivot and swivel :dremel:
60 / 85 / 100 / 120 / 144Hz :dremel:
NVIDIA 3D Vision 2 :dremel:
10-15mm Bezel :dremel:
Pris: 7000(!!!!),-.
Ikke er bare fargen MYE bedre på en QNIX-skjerm. Men jeg slipper også å måtte betale 5000,- mer, som er en betraktelig stor sum for oss dødelige, for 4 mindre ms i responstid. Så ren logikk tilsier at man heller bør gå for den første skjermen. Er kompetitiv spilling en viktig faktor, så er det heller bedre å kjøpe en 120hz TN-skjerm for 1500-2000,- som man kan bruke ved siden av en IPS skjerm.

 

 

Jeg er ganske misunnelig på deg La Menthe! Du har tydeligvis testet denne skjermen siden du sier at den har JÆVLIGE farger :roll: Du vet vel også at jo mere man overklokker Qnix, desto "dårligere" kan fargene bli.

 

Jeg har Qnix 2710 selv ja, og er fornøyd til den prisen. 2300kr inkludert frakt. Qnix kommer jeg til å beholde som 2/3. skjerm på pulten min.

 

Jeg redigerte bare litt som du glemte om Swift skjermen :mrgreen:

 

Har du i det heletatt lest denne testen?

 

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/asus_rog_swift_pg278q.htm

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

De fleste spiller faktisk sammen med venner eller i public-servere -- ikke kompetitivt (ESL og lignende). Dessuten er det en sterk overdrivelse å kalle 5ms for håpløst. Det er helt klart en forskjell mellom 1ms og 5ms, men den er nærmest ikke til å legge merke til, og er heller ikke noe som går utover opplevelsen. Det var ikke som om nivået mitt sank (at jeg falt flere plasser eller fikk mindre i K/D), når jeg gikk over fra 1 ms TN til min QNIX på 5ms.
Uansett, om vi aksepterte argumentet ditt om hvor "ræva" 5ms er, så kan jo man se på det slik:
120hz QNIX skjerm:
1440P
IPS -- veldig gode farger
Pris: 2000,-
5ms
144hz Asus skjerm:
1440P
TN -- jævlige farger
1ms
Pris: 7000(!!!!),-.
Ikke er bare fargen MYE bedre på en QNIX-skjerm. Men jeg slipper også å måtte betale 5000,- mer, som er en betraktelig stor sum for oss dødelige, for 4 mindre ms i responstid. Så ren logikk tilsier at man heller bør gå for den første skjermen. Er kompetitiv spilling en viktig faktor, så er det heller bedre å kjøpe en 120hz TN-skjerm for 1500-2000,- som man kan bruke ved siden av en IPS skjerm.

 

 

 

Greit nok at du foretrekker IPS osv.. Men her skaper du vel noen fiktive argumenter for å støtte oppunder egen argumentasjon? For det første så ser QNIX skjermen ut til å starte fra 350 USD de fleste steder, det blir jo 2100-2200 kr FØR vi legger til frakt, fortollingsgebyr og MVA. Og du kan jo vinke farvel til alle de overlegne forbrukerkjøpsrettighetene vi har i dette landet, og på en "overklokket" IPS-skjerm så er disse så definitivt godt å ha kontra ett års garanti hvor du attpåtil må sende til utlandet.

 

 

Med frakt og fortollingsgebyr så snakker vi vel fort en reell og realistisk sum på 2800 - 3000 kr? Du dummer jo også ned sammenligningen til tusen når du glatt ignorerer aspekter som norsk reklamasjonsrett og ikke minst G-Sync og ULMB modus som vel er hovedaspektet med PG278Q. 1ms responstid kommer jo nærmest i andrerekke. Det at du automatisk konkluderer med jævlige farger sier jo mer om din holdning og uvitenhet enn noe annet, det er tross alt snakk om "kremen av kremen" innen TN konkluderer blant annet TFTCentral med, en skjerm med nærmest sjokkerende gode innstillinger rett ut av esken med 8-bit panel. Du oppfører deg jo som om det skulle være en hvilken som helst horribel, low-end TN-skjerm, noe det altså ikke er. Og den er helt PWM fri!

 

 

QNIX skjermen din er ikke PWM fri, den støtter verken G-Sync eller ULMB. Den har vel så vidt jeg ser ikke pivot eller tilt funksjonalitet og anmeldelser ser ut til å mene at den har et helt midt på treet IPS-panel, altså ikke av de bedre IPS-panelene hva gjelder fargespekter, fargegjengivelse, kalibrering, kontrastforhold eller noe. Er nok fremdeles bedre enn PG278Q, men 8-bit "kremen av kremen" er nok ikke så forsvinnende mye dårligere enn en helt middels, midt på treet IPS i dagens marked.

 

 

 

Du drar veldig mange slutninger uten å egentlig sitte med noe som helst for å underbygge dine temmelig bastante holdninger og uttalelser. Det kombinert med at du glatt hopper over hovedaspektene ved PG278Q får jo innlegget ditt til å ose uvitenhet og arroganse lang vei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

De fleste spiller faktisk sammen med venner eller i public-servere -- ikke kompetitivt (ESL og lignende). Dessuten er det en sterk overdrivelse å kalle 5ms for håpløst. Det er helt klart en forskjell mellom 1ms og 5ms, men den er nærmest ikke til å legge merke til, og er heller ikke noe som går utover opplevelsen. Det var ikke som om nivået mitt sank (at jeg falt flere plasser eller fikk mindre i K/D), når jeg gikk over fra 1 ms TN til min QNIX på 5ms.
Uansett, om vi aksepterte argumentet ditt om hvor "ræva" 5ms er, så kan jo man se på det slik:
120hz QNIX skjerm:
1440P
IPS -- veldig gode farger
Pris: 2000,-
5ms
144hz Asus skjerm:
1440P
TN -- jævlige farger
1ms
Pris: 7000(!!!!),-.
Ikke er bare fargen MYE bedre på en QNIX-skjerm. Men jeg slipper også å måtte betale 5000,- mer, som er en betraktelig stor sum for oss dødelige, for 4 mindre ms i responstid. Så ren logikk tilsier at man heller bør gå for den første skjermen. Er kompetitiv spilling en viktig faktor, så er det heller bedre å kjøpe en 120hz TN-skjerm for 1500-2000,- som man kan bruke ved siden av en IPS skjerm.

 

For det første er det ikke garantert at man når 120hz. Er man uheldig kan man få MASSIV bleeding og flere døde piksler. QNIX-skjermene blir dessuten mørkere og mørkere dess høyere man klokker skjermen. De har heller ikke ULMB og G-sync. Standen og ramma er helt elendig, skjermen min knirker skikkelig. Ingen høydejustering whatsoever. Dessuten kjøpte jeg glossy, skulle heller kjøpt matte. Den er ekstremt blank. Om noe skjer med skjermen må du enten shippe den til en eller annen random leverandør i Korea eller bare kjøpe deg ny.

 

Overlord Tempest ligger til $450 pluss moms, og da garanterer de fortsatt ikke 120hz. Yamakasi Catleap koster det samme, fortsatt ikke garantert 120hz.

 

For all del, jeg er fornøyd med QNIX-skjermen min til all bruk bortsett fra 120hz. Hvorfor du mener man bør drive med kompetitiv gaming for å ville ha ASUS-skjermen får stå for din egen regning, rimelig arrogant spør du meg. Ikke har du testa ASUS-skjermen heller.

 

Her har du en anmeldelse som kanskje kan være nyttig for deg, siden du aldri har sett skjermen:

 

http://hexus.net/tech/reviews/displays/72229-asus-rog-swift-pg278q/

Endret av DuraN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...