Gå til innhold

Sony A7r eller Nikon D810?


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er på jakt etter et fullformats kamera, med høyest mulig oppløsning.

Jeg har da kameraene i overskriften i tankene.

Hvem av disse er det lurest å satse på?

Jeg har Nikon D7000 nå, med objektiver til.

Så de vil vel passe til D810.

Men hvilket kamera er det som er best, og gir mest muligheter?

Noen som vet?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, ja jeg har også hatt D810 i tankene, da jeg har noe optikk som vil passe. men går ikke av veien for å prøve noe nytt heller.

Det ser jo ut som D810 har mye bra muligheter, og da jeg kjenner til kamera typen, så blir det lettere og komme i gang med.

Ellers er Sony sin, en del mindre. Noe som frister litt.

Lenke til kommentar

Men hvilket kamera er det som er best, og gir mest muligheter?

Best, ut fra hvilke kriterier? Som allround kamera som fikser så og si alt bra er D810 overlegent best, og objektivutvalget trekker også opp. Men prioriterer du liten størrelse, eventuelt også elektronisk søker og/eller vippbar skjerm høyt (nok) kommer A7r bedre ut.
Lenke til kommentar

Ingen problemer å benytte DX-objektiver på D800. Du får automatisk en ramme i søkeren som viser DX-utsnittet.

 

Jeg har selv D800E, og anser det som et profesjonelt kamera. Tar ikke hensyn til vær & vind når jeg bruker det (regn, frost, snø etc). Det er et krevende kamera, det tar noe tid å beherske det.

 

En "ulempe" med D800, er at det krever god optikk. Alle skavanker kommer fram. Å bruke middelmådig optikk på dette kameraet, er som å bruke billige regummierte dekk på en sportsbil. Så sett av penger til godt glass.

 

Bruk tid til å se gjennom tester og omtaler av kameraene. For D800 finnes det mange tester og omtaler på youtube og fotomagasiner. Jeg har ikke lest sammenligninger mot Sony, bare mot Canon D5 Mk III.

 

Nå blir det sikkert gode tilbud på D800/E, både nye for å tømme lagrene og brukte for de som velger å selge sin D800/E for å få kloa en D810.

 

Selvsagt kan det være lurt å kjøpe en D810. Venter spent på å se dypgående tester med bildeeksempler.

Lenke til kommentar

En "ulempe" med D800, er at det krever god optikk. Alle skavanker kommer fram. Å bruke middelmådig optikk på dette kameraet, er som å bruke billige regummierte dekk på en sportsbil. Så sett av penger til godt glass.

 

Jeg vil heller si det motsatt:

En fordel med D800 er at den er i stand til å utnytte spesielt gode objektiver fullt ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, da ser det ut til at det blir D810. Takker for svar. Hvis ikke optikken jeg har er bra nok, så får jeg kjøpe noe nytt. Når det gjelder Sony A7r, så frister det pga størrelsen. Men det er greit at det ikke er for lite og. Men der kan jeg sikkert prøve holde de i butikken før jeg bestemmer meg.

Det nevnes også A7s, og det frister også. Men da pga lysstyrken, og da til video bruk.

D800E er sikkert et godt kjøp, men da får jeg ikke det D810 har.

Jeg tenkte om det kanskje fantes en adapter for Nikon objektiver til Sony kameraer? Men det finner man jo fort ut av.

Video er også i tankene med dette. Jeg forstår det slik at blender kan justeres på D810 under filming. Og at ISO justerer seg automatisk. D7000 har låst blender under filming.

Nå er sikkert ikke D810 så lyssterk som Sony A7s, men det får man bare leve med.

En annen ting er autofokus, og hvordan den fungerer under filming, og om det bråker mye.

Så når penga er i boks, så får vi se.

Lenke til kommentar

En "ulempe" med D800, er at det krever god optikk. Alle skavanker kommer fram. Å bruke middelmådig optikk på dette kameraet, er som å bruke billige regummierte dekk på en sportsbil. Så sett av penger til godt glass.

Fullframe mer kresent på optikken? Ja og nei. Mer kresent i hjørnene, spesielt er distorsjon og vignettering tydelig, men mindre kresen på oppløsningen og detaljnivået - unøyaktigheter fyller en mindre andel av totalbildet.

Er objektivet nogenlunde ok i hjørner og kanter, i området som blir croppet bort på cropkamera, så er et fullframehus faktisk mindre kresent på optikken, når du ser på det ferdige bildet som helhet.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Ja, da ser det ut til at det blir D810.

 

En annen ting er autofokus, og hvordan den fungerer under filming, og om det bråker mye.

Så når penga er i boks, så får vi se.

 

Må vi vente lenge på tilbakemelding....?

 

Det er vel slik at objektivet er det som "støyer" ved bruk av autofokus under filming, og så langt har jeg ikke opplevd et objektiv som er stille nok til at det er akseptabelt......på Nikon.

Lenke til kommentar

Ja jeg får jo bare se an det med optikken. Det ordner seg.

Tilbakemelding..........ja først må penga på plass. Men det kommer etter hvert. Ingen hast.

Auto fokus på D7000 er helt ubrukelig. Så jeg håper det blir noe bedre med D810.

Men det er ikke noen krise. Det vil bli mest brukt til foto.

Ellers skal de bli artig å se hva fullformat gir.

Lenke til kommentar

En "ulempe" med D800, er at det krever god optikk. Alle skavanker kommer fram. Å bruke middelmådig optikk på dette kameraet, er som å bruke billige regummierte dekk på en sportsbil. Så sett av penger til godt glass.

 

 

"Ulempen" med D800 er heller hvor definisjonen/grensen for god optikk egentlig er....noe de færreste egentlig vet...

 

D800E ble fra starten omtalt som et kamerahus man "umulig" kunne benytte håndholdt på grunn av den vannvittig høye oppløsningen og mangelen på AA-filter.... :hmm:

 

Man skal høre mye.... :rofl:

Lenke til kommentar

 

En "ulempe" med D800, er at det krever god optikk. Alle skavanker kommer fram. Å bruke middelmådig optikk på dette kameraet, er som å bruke billige regummierte dekk på en sportsbil. Så sett av penger til godt glass.

Fullframe mer kresent på optikken? Ja og nei. Mer kresent i hjørnene, spesielt er distorsjon og vignettering tydelig, men mindre kresen på oppløsningen og detaljnivået - unøyaktigheter fyller en mindre andel av totalbildet.

Er objektivet nogenlunde ok i hjørner og kanter, i området som blir croppet bort på cropkamera, så er et fullframehus faktisk mindre kresent på optikken, når du ser på det ferdige bildet som helhet.

 

 

Korrekt, mitt OM-D har 16mp på samme område som min A7R har 9,5mp. Så selv med 36mp så er det lang snillere kontra mindre sensorer dersom man bruker endel obskurt FF glass (som meg) på begge systemer :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

En "ulempe" med D800, er at det krever god optikk. Alle skavanker kommer fram. Å bruke middelmådig optikk på dette kameraet, er som å bruke billige regummierte dekk på en sportsbil. Så sett av penger til godt glass.

Fullframe mer kresent på optikken? Ja og nei. Mer kresent i hjørnene, spesielt er distorsjon og vignettering tydelig, men mindre kresen på oppløsningen og detaljnivået - unøyaktigheter fyller en mindre andel av totalbildet.

Er objektivet nogenlunde ok i hjørner og kanter, i området som blir croppet bort på cropkamera, så er et fullframehus faktisk mindre kresent på optikken, når du ser på det ferdige bildet som helhet.

 

 

Korrekt, mitt OM-D har 16mp på samme område som min A7R har 9,5mp. Så selv med 36mp så er det lang snillere kontra mindre sensorer dersom man bruker endel obskurt FF glass (som meg) på begge systemer :D

 

 

Med min henvisning til "ulempe" med D800, så mente jeg at oppløsningen er så høy, at man må ha god optikk for å kunne utnytte dette. Legger ved link til en erfaringsvideo av D800 (den er jo selvfølgelig subjektiv, og det legges det heller ikke skjul på).

http://www.youtube.com/watch?v=xjw8pGgI1Jg&feature=em-subs_digest-vrecs

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med min henvisning til "ulempe" med D800, så mente jeg at oppløsningen er så høy, at man må ha god optikk for å kunne utnytte dette. Legger ved link til en erfaringsvideo av D800 (den er jo selvfølgelig subjektiv, og det legges det heller ikke skjul på).

http://www.youtube.com/watch?v=xjw8pGgI1Jg&feature=em-subs_digest-vrecs

Men igjen er pikseltettheten lavere enn for eksempel D7100, som fører til at D800 er mindre kresen på detaljnivået pr. piksel selv i 100% crop, og når du skalerer/printer bildet blir unøyaktigheter enda mindre synlig - så lenge objektivet ikke er helt bajs i hjørner og kanter.
Lenke til kommentar

Med min henvisning til "ulempe" med D800, så mente jeg at oppløsningen er så høy, at man må ha god optikk for å kunne utnytte dette. Legger ved link til en erfaringsvideo av D800 (den er jo selvfølgelig subjektiv, og det legges det heller ikke skjul på).

 

-eller som jeg pleier å si det: D800 har så stor oppløsning at den er i stand til å utnytte spesielt gode objektiver bedre enn kameraer med dårligere oppløsning, eksempelvis D700. Det er ingen ulempe, det er en fordel.

Lenke til kommentar

Jeg hadde personlig både D800 og A7R, og etter å ha brukt dem begge over en lang periode kom A7R klart best ut. Ikke fordi det er ett bedre kamera på noen måte, men fordi det er mindre og lettere å ta med seg. Bildekvaliteten er fantastisk, men verdt å nevne er at det er treigere enn en D800, men bildekvaliteten er bedre på A7R enn det var på min D800.

 

Lykke til i valget!

Lenke til kommentar

Det høres jo spennende ut. Men det er kanskje best å se en test hvordan D810 er opp mot A7r. Nå har de jo fjernet dette AA filteret i D810, så om det kan gi noe bedre bilder. Eller om det er andre bra ting D810 har, som ikke A7r har.

Ellers liker jeg størrelsen på A7r. Det frister veldig. Men så er det all optikken igjen.

Jeg får holde dem i hånda og veie de opp mot hverandre. Etter hvert kommer det vel en ny modell av A7r og vil jeg tro, med div forbedringer. ikke helt lett å bestemme seg ;-)

Lenke til kommentar

Etter hvert kommer det vel en ny modell av A7r og vil jeg tro, med div forbedringer. ikke helt lett å bestemme seg ;-)

Vanskelig valg. Det ville være rart om det ikke kom en oppdatert A7r med sensoren fra D810, spesielt muligheten for elektronisk første lukkergardin er det nok mange som kunne tenke seg.

 

Thom Hogan har testet Sony A7 og A7r, han er vel først og fremst kjent som Nikon-ekspert, men ser ut til interessere seg for speilløse også. Han har noen kommentarer i testen om A7r og D800. Verdt å lese hvis du ikke har sett den:

http://www.sansmirror.com/cameras/a-note-about-camera-reviews/sony-nex-camera-reviews/sony-a7-and-a7r-review.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...