Gå til innhold

Sony A7r eller Nikon D810?


Anbefalte innlegg

 

Etter hvert kommer det vel en ny modell av A7r og vil jeg tro, med div forbedringer. ikke helt lett å bestemme seg ;-)

Vanskelig valg. Det ville være rart om det ikke kom en oppdatert A7r med sensoren fra D810, spesielt muligheten for elektronisk første lukkergardin er det nok mange som kunne tenke seg.

 

Thom Hogan har testet Sony A7 og A7r, han er vel først og fremst kjent som Nikon-ekspert, men ser ut til interessere seg for speilløse også. Han har noen kommentarer i testen om A7r og D800. Verdt å lese hvis du ikke har sett den:

http://www.sansmirror.com/cameras/a-note-about-camera-reviews/sony-nex-camera-reviews/sony-a7-and-a7r-review.html

Huh, var ikke klar over at Sony drev å komprimerte raw filene. Til dere som har kameraet, legger dere merke til det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Etter hvert kommer det vel en ny modell av A7r og vil jeg tro, med div forbedringer. ikke helt lett å bestemme seg ;-)

Vanskelig valg. Det ville være rart om det ikke kom en oppdatert A7r med sensoren fra D810, spesielt muligheten for elektronisk første lukkergardin er det nok mange som kunne tenke seg.

 

Thom Hogan har testet Sony A7 og A7r, han er vel først og fremst kjent som Nikon-ekspert, men ser ut til interessere seg for speilløse også. Han har noen kommentarer i testen om A7r og D800. Verdt å lese hvis du ikke har sett den:

http://www.sansmirror.com/cameras/a-note-about-camera-reviews/sony-nex-camera-reviews/sony-a7-and-a7r-review.html

Huh, var ikke klar over at Sony drev å komprimerte raw filene. Til dere som har kameraet, legger dere merke til det?

 

Hvordan kan man merke det egentlig ? Nikon og de fleste andre produsenter har flere RAW valg som går på bit og komprimering og tror det er ytterst få som klarer å skaffe frem bilder selv blåst opp hvor man kan se forskjell.

Lenke til kommentar

 

 

 

Etter hvert kommer det vel en ny modell av A7r og vil jeg tro, med div forbedringer. ikke helt lett å bestemme seg ;-)

Vanskelig valg. Det ville være rart om det ikke kom en oppdatert A7r med sensoren fra D810, spesielt muligheten for elektronisk første lukkergardin er det nok mange som kunne tenke seg.

 

Thom Hogan har testet Sony A7 og A7r, han er vel først og fremst kjent som Nikon-ekspert, men ser ut til interessere seg for speilløse også. Han har noen kommentarer i testen om A7r og D800. Verdt å lese hvis du ikke har sett den:

http://www.sansmirror.com/cameras/a-note-about-camera-reviews/sony-nex-camera-reviews/sony-a7-and-a7r-review.html

Huh, var ikke klar over at Sony drev å komprimerte raw filene. Til dere som har kameraet, legger dere merke til det?

 

Hvordan kan man merke det egentlig ? Nikon og de fleste andre produsenter har flere RAW valg som går på bit og komprimering og tror det er ytterst få som klarer å skaffe frem bilder selv blåst opp hvor man kan se forskjell.

 

I den linken så finner man denne forklaringen: http://www.rawdigger.com/howtouse/sony-craw-arw2-posterization-detection

Lenke til kommentar

Hvordan kan man merke det egentlig ? Nikon og de fleste andre produsenter har flere RAW valg som går på bit og komprimering og tror det er ytterst få som klarer å skaffe frem bilder selv blåst opp hvor man kan se forskjell.

Sony later til å ha kraftig lossy kompresjon - man kan ikke ha så mange bits med detaljer på en linje bortover på 32 piksler - altså i overganger mellom noe veldig mørkt og noe veldig lyst.

Stor forskjell er det ikke, men potensielt mye større tap i kompresjonen enn de andre produsentene har.

 

Av 32 piksler bortover: 16 er av samme farge (grønn). Der lagres høyeste og laveste pikselverdi i 11 bit, og de andre 14 pikslene får en verdi på 7 bit for å få 128 tonenyanser mellom den lyseste og mørkeste grønne pikselen. Hvis lyseste og mørkeste piksel har stort spenn, mister man dermed nyanseforskjeller på de andre grønne pikslene. Det er altså ikke 14 bit, men "11+7" - 11 bit for to piksler og 7 for de fjorten andre.

 

Fra Lloyd Chambers' artikkel:

2014-0214-DSC0035a-RGB.jpg

 

Og her:

image01.png

 

 

 

Men - om man ser det på vanlige bilder? Neppe så mye. I så fall i overganger mellom noe veldig lyst og veldig mørkt, og kun hvis du kikker veldig nøye etter.

Men - tar du bilder av ting med stor kontrast, og du ønsker å tyne råfilene i etterbehandlingen, så kan du kanskje se litt akkurat i overganger mellom mørkt og lyst.

Har alle de 32 pikslene ved siden av hverandre derimot ca. samme lysstyrke går ingen data tapt, og du vil ikke se noen forskjell.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Men - tar du bilder av ting med stor kontrast, og du ønsker å tyne råfilene i etterbehandlingen, så kan du kanskje se litt akkurat i overganger mellom mørkt og lyst.

 

De fleste produsentene komprimerer RAW-filer, og bruker man lossless komprimering gir ikke den like små filer som lossy. Nikon bruker for eksempel lossy på D3xxx og D5xxx, mens man kan velge på D7xxx og oppover. Går man først for lossy komprimering vil RAW-filen kunne dekomprimeres tilbake til eksakt likt originalen. Så spørs det hvor mye mer enn lossless komprimering produsenten ønsker, og her har Sony tydeligvis tatt litt hardt i.

 

Jeg synes jo det er synd at Sony gjør dette (burde i hvert fall hvert en opsjon) - minnekort er jo ganske billige etter hver, men som Trondster skriver er det neppe et problem for vanlig bruk. Men selvsagt kjedelig hvis man plutselig sitter der med et bilde hvor effekten faktisk er forstyrrende. Synes kanskje Thom Hogan tar litt hardt i i sine kommentarer, men Sony fortjener å få på pukkelen når de gjør slike valg i et kamera som retter seg mot entusiaster og profesjonell bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...