Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Forhold mellom ansatt og nærmeste leder - Grunnlag for oppsigelse eller "greit"?


Bjarnemann

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er leder for et salgsteam på cirka ti personer. Formelt har jeg hverken personal - eller økonomisk ansvar, men i praksis så er det jeg som både ansetter folk og sier opp folk. Jeg kan også påvirke lønnen til selgerne mine i form av bonus.

 

I det siste har jeg fått god kontakt med en av selgerne mine, og mye kan tyde på at hun er i ferd med å lure meg inn i et forhold. Jeg har selv tenkt at dette ikke er noe stort problem, forutsatt selvfølgeligheter som at jeg ikke har misbrukt eller kommer til å misbruke stillingen min, opptrer ryddig og unnlater å blande jobb og privatliv. Jeg hadde en diskusjon med en kollega for noen dager siden, og det viste seg at han var fundamentalt uenig. Han mente at et forhold mellom sjef og ansatt i seg selv er grunnlag for oppsigelse.

 

Det kom ganske overraskende på meg, og om det er noe hold i dette har jeg et stort problem. Jeg studerer og har lån på leiligheten, mister jeg denne jobben så går jeg en spennende fremtid i møte. Er det noen her inne som har litt peiling på arbeidsjuss og har lyst til å belyse saken?

 

Jeg kan føye til at jeg kun lurer på jussen oppi dette her, og om et slikt forhold i seg selv, uansett kontekst, er grunnlag for oppsigelse. Jeg er selv meget klar over at dette er en (potensielt) meget uprofesjonell setting å sette seg i, at det kan gi habilitetsproblemer (spesielt pga nevnte uformelle personal- og lønnsansvar) og at dette (juss til side) kan skape problemer for teamet, henne og meg i fremtiden om jeg ikke opptrer ryddig og profesjonelt.

 

Noen som har noe kunnskap å dele? :)

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville unngått å blande roller. Vet om selskaper som bevisst separerer sjefer og ansatte til og med i kantinen fordi ingen skal føle de får fordeler av et tettere forhold til sin leder. Et tettere forhold til enkelte kan fort skape intriger, spesielt med den makten du har over gruppen av selgere. Lederrollen er veldig kompleks og krevende, noe også mengden litteratur på markedet forteller om i forhold til at folk forsøker å finne ut hvordan man best mulig kan fylle rollen i praksis. Får en følese av at du føler dette er manipulasjon og at du også er ganske bevisst på situasjonen.

Lenke til kommentar

Tror det er viktig å skille mellom privat og jobb, slik at når dere er på jobb er dere på jobb og omvendt. Men nei, det er ikke oppsigelsesgrunn forholdet du har til din ansatt. Under jussen hører dette til arbeidsrett, og det følger videre av arbeidsmiljøloven.

 

For å få sparken skal det være saklig begrunnet i virksomheten/arbeidstakers forhold, og det skal veeeldig mye til for å få sparken (generelt sett).

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Takk for fine svar folkens, det var betryggende å få vite :)

 

Jeg vet ikke om jeg helt catchet det siste du skrev Vidor, mener du at jeg er manipulativ, eller er det jeg som tolker feil?

 

Som nevnt i OP var jeg kun interessert i jussen. Med fare for å fremstå som blærete er jeg nemlig helt sikker på at jeg skal klare å sjonglere rollene osv ganske greit. Jeg er heldig å jobbe et sted der det er unormalt mye tillit både oppover, nedover og medarbeidere seg imellom. Jeg kan for eksempel gi meg selv bonuser om jeg vil det, uten at noen ettergår det. Tidligere bodde jeg også sammen med en ansatt, og spørsmål om habilitet osv var det ingen som stilte.

 

Konsekvensen av så mye tillit blir, ihvertfall for min det, at jeg blir ekstra opptatt av å alltid handle riktig og fair. Dessuten tror jeg at en god leder er en åpen, gjennomsiktig, ærlig person som vil sine medarbeidere det beste.

 

Det er også litt av grunnen til at jeg spør om dette her, skulle det bli noe mer ut av dette så vil jeg fortelle om det både til mine ledere, og mine medarbeidere slik at folk vet hvor jeg står.

Lenke til kommentar

Det spørs litt om hva slags firma dere jobber i. Jeg vet at mange firma som har et amerikansk moderselskap/er del av et amerikansk konsert så er det interne føringer i firma/konsernet om at det ikke er lov med forhold mellom sjefer og "underståtter". Hvis det ikke finnes slike føringer i firmaet ditt kan du på mange måter være home safe men som tidligere navnt i tråden kan det være greit å skille mellom roller. Hva med å høre med din nærmeste leder hva h*n synes og eventuelt gjøre slik at en annen bestemmer eventuell ny lønn til hun du inngår et forhold med? på den måten vil andre i samme avdeling slippe å lure eller syes hun får fordeler mtp å være i forhold med deg.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om jeg helt catchet det siste du skrev Vidor, mener du at jeg er manipulativ, eller er det jeg som tolker feil?

Mente at det virket som du følte deg manipulert av vedkommende som ville lure deg inn i et forhold. På en annen side så kan det godt mulig være du som har igangsatt dette med ubevisste signaler du sender ut, eller en kombinasjon av signaler dere imellom. Er så mye underbevisste prosesser som virker at det ikke alltid er like enkelt å spore tilbake hvem for forårsaket hva.

Lenke til kommentar

Åja slik ja. Neida, det var bare en artig uttrykksmåte, det er jo oftest damene som lurer oss inn i forhold ;)

 

Ilpostino: selskapet er helnorskt, så der burde det ikke være noe problem. Takk for tipset dog. Jess, klar over dette med sammenblanding av roller osv (som jeg nokså arrogant mener jeg burde klare å sjonglere - den dagen jeg tar meg selv i forskjellsbehandling blir også den dagen jeg leverer min oppsigelse), tar en prat med min leder angående det for å høre om det bør treffes noen tiltak.

 

Greit å vite at jeg ikke får sparken ihvertfall.

Lenke til kommentar

Eit av dei større problema som du vil få her er at i eit forsøk på å ikkje forskjellsbehandle så vil ho kome dårligare ut enn ellers.

Du vil nok fort oppleve at det blir lettare å gi henne refs enn det er å gi ros. Sjølv om ho har gjort noke bra som fortjener ros så kjem kollegaene til å himmle med augene og tenke at det er slike fordeler som ho får når ho har sex med sjefen. Då blir det mykje lettare å gi henne den same bonusen som dei andre sjølv om ho hadde fortjent meir.

 

Men når det gjeld jussen så er ikkje eit slikt forhold saklig grunn til oppsigelse, men det kan utvikle seg til å bli oppsigelsesgrunn. Det vil derfor være lurt å begrense den overordna rollen som du har ovanfor henne. Tenk også over om du klarer å være like profesjonell dersom forholdet rakner, og/eller når du blir beskyldt for forskjellsbehandling frå dei andre selgerane.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Regelen er at for å sies opp må arbeidsgiver kunne vise til et saklig grunnlag. Et forhold mellom en overordnet og en underordnet vil i seg selv ikke være et slikt grunnlag, men legg merke til kursivet. Følgene av et slikt forhold vil kunne være det, som Jobbekspertene er litt løst inne på, og ikke alle negative arbeidsrettslige konsekvenser er oppsigelse. Omplassering eller endring av arbeidsoppgaver er forhold som ikke alltid stiller like strenge krav til saklig grunn som oppsigelse gjør.

 

Firmaet kan også ha policy på dette, fordi dersom forholdet deres skjærer seg får det ganske vesentlig betydning for firmaet. Som hennes de facto overordnede representerer du firmaet, og hun kan ødelegge ganske mye dyr markedsføring hvis du glemmer å gi henne blomster, for å sette det litt på spissen.

Lenke til kommentar

Forholdet på en arbeidsplass er krevende nok, forholdet overordnet/ansatt kan i jobber relatert til salg og bonuser ol være vanskelig. Du må i vertfall forholde deg profesjonell.

 

Loven sier vell noe i den gate at det skal være saklig grunnlag, forholdet er ikke saklig grunnlag for oppsigelse i seg selv, men det du velger å gjøre i din stilling mens du er i forholdet kan bli en saklig grunn. Hårfin balanse i grunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...