Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Redd for å bytte fornavn


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er 16 og skal begynne på vgs (altså ny skole, nye folk) til høsten. For å gå rett på sak så ønsker jeg å bytte mitt fornavn, men er nervøs for følgene av dette. Jeg er veldig misfornøyd med det jeg har nå. Det irriterer meg når jeg skal håndhilse på folk eller når noen bruker det når de sier noe ordentlig fint til meg (føler det ødelegger situasjonen litt og at det liksom ikke er "meg") osv. Har blitt litt opphengt, men etter min mening lyder det rett og slett ikke fint, det passer ikke meg overhodet og det er ikke det spor internasjonalt. Det lar seg ikke uttale på noen andre språk (som jeg vet om) enn norsk og svensk, og jeg ønsker å bli mer aktiv i internasjonal politikk og vil også jobbe i utlandet senere om jeg får sjansen. Navnet mitt er ikke annet enn norsk tradisjon (og jeg møter forøvrig ingen andre under 70 med navnet). Samtidig er det det alle kaller meg. Mine venner, politiske venner (og fiender) og min familie. Jeg vil ikke forlange av noen å bruke mitt nye navn, men jeg ønsker å bruke det selv og at mine nye venner skal bruke det. Jeg frykter at alle skal se på meg som barnslig og teit og at det var veldig lite gjennomtenkt. Dette er et dilemma som gnager på meg for tiden, og har gjort det en stund, og det har blitt større for meg enn det egentlig er.

 

Ble litt mye om bare mitt lille problem her, men håper det kanskje er noen som har noen tanker. Takk i så fall :)

 

Anonymous poster hash: f30c8...768

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vær stolt av navnet ditt, jeg har også et norsk navn som ikke lar seg så lett uttale i utlandet. Det er heller ikke et navn som er veldig populært, har egentlig aldri vært det. Og det er jeg glad for, det er så mange som hadde kjedelig navn i min generasjon, Thomas, Kristian osv.

Det er barn som får navnet mitt i dag, men da jeg ble døpt syns gamlingene i familien at navnet var veldig gammeldags. De hadde selv foreldre/besteforeldre med det navnet :p

 

Navnet ditt har ikke andre versjoner som du kan bruke i utlandet? Mitt navn er en germansk versjon av et engelsk navn, og det er også en spansk, tysk, nederlandsk og svensk versjon osv.

Lenke til kommentar

Jens er også et dansk navn som mange utlendinger har problemer med å uttale, kan ikke se det hindre karrieren til vår tidligere statsminister i internasjonal politikk.

 

Hvis du har ett tradisjonsfylt norsk navn burde du beholde det, navnet vil ikke være til hinder profesjonelt.

 

Du kan jo også bruke kallenavn på deg selv ovenfor venner, og når man er i utlandet er det bare å bruke ett delvis lignende navn. Jeg selv fjerner bare en bokstav fra navnet mitt å får ett typisk amerikansk navn alle kan uttale.

 

Det å ha forskjellige navn på papiret og i dagligtale er ganske så normalt, har du ikke lurt på hvorfor nesten alle Richard kalles Dick, Sarah kalles Sally, William kalles Bill, Dorothy kalles Dolly, Robert kalles Bob, etc etc

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vær stolt av navnet ditt,

 

 

Hvorfor det, hvis det plager han/hun?

 

Bytt så lenge det gjør noe positivt for deg, men jeg ville nok tatt imot mye input fra venner og familie før jeg hadde endt opp på et annet navn.

Hovednavnet ditt kan du jo også sette som mellomnavn feks, så bevarer du det selv om det ikke er i bruk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Alternativt til å beholde ditt nåværande navn som mellomnavn er å ta eit nytt navn som du liker betre og deretter sette det nye navnet som mellom navn.

 

Det er langt i frå uvanlig å kun bruke mellomnavnet sitt.

 

 

Om du gjer det på denne måten så vil navnebytte ikkje ha innvirkning på nåværande bekjentskaper og familie, men du vil ha eit "ekte" navn som du kan presantere deg med i utlandet.

Om du sikter etter ei politisk karriere så kan det være greit at du er kjent offentlig som "mellomnavn etternavn", slik at ditt nåværande fornavn er reservert for kun dine aller nærmaste. (Politisk sett kan dette være ein liten genistrek sidan du då tillate dine politiske samarbeidspartnere å kalle deg med ditt ekte fornavn når dei har fortjent det).

 

 

Ellers så er det greit å nevne den praktiske sida ved at du må innhente tillatelse frå dine foreldre før du er 18 år.

Eg vil uansett anbefale at dersom du seriøst ønsker å bytte navn, at du då "tester" det nye navnet ditt ved å begynde å bruke det før du skifter det offisielt.

Det er eigentleg heilt uproblematisk at du går rundt og kaller deg f.eks "Bobby" sjølv om navnet ikkje dukker opp ein einaste plass i offisielle papirer.

Lenke til kommentar

Har litt av samme dilemma selv. Jeg har til å med valgt meg ut et navn, men jeg er litt redd for reaksjonene det hadde fått. Mitt navn er ganske sjeldent det også. Det er et fint navn, men jeg har aldri møtt noen som heter det samme. For meg finnes det bare en med det navnet, og det er meg. Hørte det faktisk på tv en gang. Ble kjempeoverrasket.

 

Jeg kjenner meg igjen. Jeg er ikke så glad i å hilse på andre pga av navnet mitt. Føler på en måte ikke at det navnet er helt meg. Blir rart å si "Navnet mitt" mens jeg tar de i hånden.

Problemet med navnet mitt er at det ofte blir uttalt feil fordi det skrives helt likt som et annet navn. De fleste som leser navnet mitt uttaler ikke siste bokstav. Derfor føler jeg at jeg nesten har 2 navn, da jeg både blir kalt "mitt navn" og "mitt nav" hvis du skjønner :p

 

Mitt råd til deg er at hvis du føler navnet er en hindring, eller at det ikke stemmer overens med din identiet, så burde du bytte. Du skal ikke gjøre andre glade, du skal gjøre deg glad. Navn er noe man venner seg til uansett.

 

Jan Thomas ble født Jan Bertin. Tenk på det :) Mener og huske at han ble rådet til å bytte navn da han var i USA. Uansett så tenker ikke de fleste over at han het Bertin før :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heter du Njål, eller? :green:

 

Jeg tror din beste, minst kontroversielle option er å ta et nytt navn du liker som mellomnavn, det er vel også en mindre omstendelig prosess. Deretter presenterer du deg med mellomnavnet når det passer deg. På den måten blir også valget ditt ganske reversibelt om du skulle angre.

 

Eksempel fra virkeligheten - jeg har en venninne som heter X(fornavn) Y(mellomnavn) Z(etternavn). Y er et ytterst sjeldent, ikke så pent navn, oppkalt etter en oldeforelder. Men i en alder av 22-24 begynte h*n å føle eierskap for navnet, og brukte begge istedet for bare X. Deretter, noen år etter ba hun alle kjente om å bare kalle henne Y. Selvfølgelig blir det endel glemsler og forvirring i begynnelsen, men det gikk vel ikke mer enn et par måneder før alle kolleger og venner kalte henne Y. :)

Lenke til kommentar

Jeg tror du kommer til å sette mer pris på navnet ditt etterhvert som du blir eldre. Du har all din rett til å bytte navnet ditt om du ikke er komfortabel med det, men jeg kan tenke meg at om 5-10 år så vil du ikke bry deg, eller sette pris på de nisjene du har.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Har lenge vurdert å bytte etternavn av praktiske grunner. Det er et helsikkens slit å måtte stave etternavnet mitt hver eneste gang. Tror bestefar var dritings når han gikk å byttet fra Nilsen til Pryneid av alle ting. Klarer dessuten ikke finne etternavn som passer til Kim-Stian, alt høres feil ut :p Noen som har tips til etternavn som kan passe? Helst særiøse svar.

Endret av KimWhinesAlot
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har lenge vurdert å bytte etternavn av praktiske grunner. Det er et helsikkens slit å måtte stave etternavnet mitt hver eneste gang. Tror bestefar var dritings når han gikk å byttet fra Nilsen til Pryneid av alle ting. Klarer dessuten ikke finne etternavn som passer til Kim-Stian, alt høres feil ut :p Noen som har tips til etternavn som kan passe? Helst særiøse svar.

Johansen? Hansen? Bakke? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...