Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Redd for å bytte fornavn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er mange norske navn som er "upraktiske" å ha i utlandet. Men så er det jommen meg mange utenlandske navn som er veldig "upraktiske" å ha i Norge.

 

I Estland er det mange rare navn.

 

F.eks. er Pikk et ganske utbredt etternavn. Det er visst en fyr som heter Tarmo Pikk, og det kan jo gi noen spesielle assosiasjoner. Kukemelk er det også folk som heter.

Lenke til kommentar

Forstår veldig godt hvordan du føler det. Hadde en del diskusjoner med moren og faren min og følte jeg skuffet dem hver gang jeg klaget over navnet mitt, men samtidig så følte jeg at de bare tenkte på seg selv når de ikke ville ta på alvor hva jeg følte. Mislikte egentlig alle 3 navnene mine og aller mest mellomnavnet, men det var før jeg hadde fått andres meninger om navnet. Når til og med hun jeg likte plutselig begynte å snakke om at det var kult så var det vanskelig for meg å fortsette i min lille boble av selvhat så har fortsatt ikke byttet og tror ikke jeg kommer til heller.

 

Jeg vet ikke om du kan overbevises om det samme, men jeg klarer ihvertfall ikke å sette navnet ditt Kjersti i forbindelse med ordet kjedelig. I mine ører høres det langt nærmere noe fint, som kjæreste. Hvis du likevel velger å bytte så er du nok sikkert klar over at folk vil likevel fortsette å bruke navnet, kanskje noen også velger å bruke det oftere fordi de vet at du nettopp misliker det og da er du jo like langt eller kanskje også gjør det til et stort problem utav noe som ikke var annet enn en skjev oppfatning du har av deg selv?

I 2004 var det ifølge SSB 15 barn som kom til verden som fikk samme navn som deg, de to neste årene 16 barn, og så har det flatet litt ut de seneste årene. I fjor var det 4 barn. Sånn er det imidlertid med navn, populariteten går i bølger. Uansett så er ikke de 89 barna siden 2004 eller alle de 7568 personene totalt som har navnet Kjersti som fornavn over 70 år.

Blir du mobbet for navnet? Hvis ikke så ta en liten runde rundt folk du kjenner og be de være ærlige med deg om hva de mener om navnet navnet ditt, kanskje du får en oppvåkning du også.

Jeg høres nok sikkert veldig negativ ut her, men så lenge du tar andres synspunkter på alvor og likevel mener at et navnebytte veier tyngst så gjør du et veldig rett valg. Vær stolt uansett om du velger å bytte eller finner ut at du vil beholde. Lykke til! :)

 

 

Anonymous poster hash: 4b4e7...802

 

Anonymous poster hash: 4b4e7...802

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg høres nok sikkert veldig negativ ut her, men så lenge du tar andres synspunkter på alvor og likevel mener at et navnebytte veier tyngst så gjør du et veldig rett valg. Vær stolt uansett om du velger å bytte eller finner ut at du vil beholde. Lykke til! :)

Anonymous poster hash: 4b4e7...802

Jeg syns dette var veldig godt sagt. Et eventuelt navnebytte er til slutt kun ditt valg, og det er viktig at du er komfortabel med navnet ditt. Men jeg tenker at synspunkter fra venner og familie er viktig også. Tenker også at det enkleste for hele prosessen ville vært å beholde ditt nåværende fornavn som fornavn, og så evt legge til et mellomnavn som du vil bruke mer.

Forøvrig så kjenner jeg flere som heter Kjersti, hvorav den yngste er rundt 30 år, og jeg har alltid syntes det er fint :)

 

Har selv et veldig norsk navn som byr på problemer utenlands, men på "uoffisielle" ting velger jeg da å ta første bokstav fra fornavn og etternavn, som til sammen blir Sam (som er største sammenhengen med nicket Samara her inne).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...