Gå til innhold

Klokketråden — Diskusjon og kjøpetips!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Utfordring eller "ti-tusen kroner spørsmål" noen som greier løse?

jrujHjV.png

jeg har lett etter reim som passer til urkasse-fasongen som kalles Carrage, men får absolutt ingen meningsfulle treff. Bildet over her er hentet fra denne artikkelen:

https://styledieter.com/accessories/anatomy-luxury-watch/

kan denne typen urkasse evt. hete noe annet (også) ??

edit: prøvd å tegne hvordan slik reim ser ut

mSazvLv.png

det er ikke vanlig pin som holder reima på plass, men en slags bolt tvers gjennom reim-enden og urkasse godset.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
Woff skrev (På 22.11.2022 den 14.27):

Noe jeg sporenstreks gjorde, men urmaker var ikke der. Noen som har peil på hva dette skyldes? Alt virket før batteriet gikk tomt, så jeg går ut fra at det er noe urmaker har gjort (feil). Lurer altså på hva som kan ha skjedd..

Tydeligvis ingen her som har noe å bidra med til mitt problem, men fikk i dag følgende info fra autorisert urmaker om at klokka hadde blitt sendt til Tissot og der konkluderte de med at det var støvproblemer og at hele urverket måtte skiftes. Dette på en Tissot som jeg kjøpte ny for noen år siden og som KUN har vært åpnet av denne urmakeren i forbindelse med batteribytte! (Som sist kostet snaue 500,-).
Støvproblemene kan kun ha oppstått ved batteribytte nå eller tidligere hos denne urmakeren. Jeg har ikke lenger noen garanti / reklamasjonsrett, men HVEM skal stå for reparasjon / betaling her?
Jeg mener at det hele ansvaret faller på urmakeren lokalt, hva mener dere?  

Lenke til kommentar
Woff skrev (5 timer siden):

Støvproblemene kan kun ha oppstått ved batteribytte nå eller tidligere hos denne urmakeren. Jeg har ikke lenger noen garanti / reklamasjonsrett, men HVEM skal stå for reparasjon / betaling her?
Jeg mener at det hele ansvaret faller på urmakeren lokalt, hva mener dere?

i utgangspunktet synes jeg hele støv-historien er merkelig. Jeg har sjekket videoer av batteribytte på den aktuelle klokka, og det er unnagjort på to-tre minutter, fra bak-lokk av/på plass igjen. Med mindre urmakeren deler lokale med et sandblåser firma eller korntørke på mølla, så virker det snålt at klokka di har et støvproblem. Men er visst den offisielle "sannheten" så får bøye meg for den.

Det er jo ingen andre enn urmakeren (er'n edru?) som har vært inne i der, og sånn sett har ansvaret for tingenes tilstand. Men hvis han ikke føler det sjøl, så kommer du vel ingen vei? Spørs hvor langt du vil gå for å få rett hvis han er motvillig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (15 minutter siden):

Redd for at jeg er typen til å ta denne saken langt ja.

bare bra det, og kan ha en god sak når involverte parter etterhvert får belyst saken. Det er en kostbar klokke også.

Klagerekkefølge og slikt er ikke jeg opplest på, men det er vel forbrukerrådet, (evt. først må innom forliksrådet (hvis du ikke oppnår enighet med butikken). Blir det forbrukerrådet henter de kanskje inn faglige synspunkter fra Norges Urnmakerforbund, osv.

Uten sammenligning forøvrig, men jeg har klokker til 200 kr. som er mer innviklet/tar lengre tid å bytte batteri på (fordi det er to stk. i ulike størrelser, ett til analog/visere og et til digital/lcd) men har aldri opplevd "støvproblem".

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (2 minutter siden):

men har aldri opplevd "støvproblem"

Er jo ganske rått da at urmaker får beskjed av Tissot at det er støvproblemer i ei klokke som det KUN er vedkommende som har skiftet batteri på noen (3-4) ganger. Denne klokka er vel vanntett ned til 30? eller 100? meter. Og grunnen til at batteriskiftet koster kr 500,- er at han måtte trykkteste klokka i følge han selv... Altså kun denne urmakeren som har satt sine føtter nedi klokka siden den var ny.. 
Er fyren fornuftig tar han kostnadene på sin kappe for å slippe en rettssak, noe jeg ikke akkurat har lyst til. 🙂  

Lenke til kommentar
Woff skrev (11 timer siden):

Er jo ganske rått da at urmaker får beskjed av Tissot at det er støvproblemer i ei klokke som det KUN er vedkommende som har skiftet batteri på noen (3-4) ganger. Denne klokka er vel vanntett ned til 30? eller 100? meter. Og grunnen til at batteriskiftet koster kr 500,- er at han måtte trykkteste klokka i følge han selv... Altså kun denne urmakeren som har satt sine føtter nedi klokka siden den var ny.. 
Er fyren fornuftig tar han kostnadene på sin kappe for å slippe en rettssak, noe jeg ikke akkurat har lyst til. 🙂  

Jeg ville ringt Forbrukerrådet og spurt om deres mening.

Jeg benytter alltid de for å finne ut om jeg har en sak eller ikke.

Litt om de gangene jeg husker, en inkassosak fra CDON når jeg bodde på Greåker.

Jeg mistet filmer for 1-2 tusen kr i post, jeg fikk ikke filmene når jeg bodde på Greåker, selv ikke etter at jeg forsikret meg om at adressen stod tydelig på postkassen og monterte lås.

Jeg bestilte på nytt og på nytt. Bla 5 eksemplar av en Blu-ray som aldri kom fram.

Forbrukerrådet sa jeg ikke kunne bevise at jeg ikke hadde fått filmene, så det ble tvist mellom Cdon og meg.....

De rådet meg til å betale, jeg betalte 2000kr pluss inkasso gebyr for varer jeg aldri hadde fått.

Din sak er litt lignende, fordi du har aldri brukt klokken, og garanti er ute. Hva om du fikk et mandagseksemplar der fabrikken muligens har fått støv i klokka ved produksjon? Dette skulle garanti ha dekket.

Å bytte batteri er jo svært enkelt, er mer trolig en fabrikkfeil enn en urmakers batteri bytte.

Bruk forbruker rådets telefon før du søker rettens vei.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (5 timer siden):

fordi du har aldri brukt klokken,

Den klokka har jeg brukt 24/7 365 siden jeg kjøpte den. Så den var absolutt funksjonsdyktig. Grunnen til at jeg bruker autorisert urmaker til å skifte batteri kan du sikkert ane ut fra hva som har skjedd. Forøvrig min tredje Tissot, de to tidligere modellene fungerer fortsatt som de skal, den eldste er vel 30 år gammel..

Lenke til kommentar

Nå må jeg nesten ha meg en CasiOak (GA/GM2100) også :) Digger analog-digital mixen de har. Den er grådig kul og veier nesten ingenting og koster et par tusenlapper. Går man opp en tusing til GM får man metall casing.
Og går man opp til 4 lapper får man stålversjonen av hele klokka. Så 8k, og 30k.. Er et uendelig rabbit hole dette her.
Prøvde den billigste til 1398 på armen hos en urmaker i drammen som fører Casio, merka jo knapt at den var der. Orienten min kommer neppe før til uka,. Sykler mye rundt på sommeren, kjekt å ha noe som tåler en smell da.
image.png.61ca939211f97c80dac681faba9894c8.png

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Bytex skrev (13 timer siden):

Nå må jeg nesten ha meg en CasiOak (GA/GM2100) også :) Digger analog-digital mixen de har. Den er grådig kul og veier nesten ingenting og koster et par tusenlapper. Går man opp en tusing til GM får man metall casing.
Og går man opp til 4 lapper får man stålversjonen av hele klokka. Så 8k, og 30k.. Er et uendelig rabbit hole dette her.
Prøvde den billigste til 1398 på armen hos en urmaker i drammen som fører Casio, merka jo knapt at den var der. Orienten min kommer neppe før til uka,. Sykler mye rundt på sommeren, kjekt å ha noe som tåler en smell da.
image.png.61ca939211f97c80dac681faba9894c8.png

Lyst å kjøpe en på båten, Fjordline. Men er så mye man skal ha, 900 koster den der.

Har arbeidshesten G-Shock 5600 på armen nå, det er slackis og aktivitets klokka mi, som tåler det meste.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

900 er jo småpenger, de koster 1998 hos urmaker. Den modellen jeg viste bilde av, da, GA-B2100-1AER. De starter vel på 1398,- for den billigste. Er jo hundre forskjellige g-shock modeller i alle prisklasser så litt av et mylder å navigere i. Men har sett meg ut akkurat denne modellen fordi jeg liker displayet best. Men skal nu vente og se over jul, kanskje noen gir meg et gavekort ellernoe. Å ha en svær metallcasing er sikkert "tøft", men ødelegger liksom poenget med å ha ei sportsklokke som er så lett på armen at man ikke merker den er der.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Bytex skrev (16 timer siden):

Og går man opp til 4 lapper får man stålversjonen av hele klokka. Så 8k, og 30k.

ikke for å friste eller være slem :D

-eller en ny Casio, released nå i november. PRO-TREK Mammut Limited

mLf9uBL.png

HECbnew.png

https://www.casio-europe.com/euro/products/watches/protrek/prw-61ma-1aer/

Klokka er et samarbeid med sveitsiske Mammut, et selskap som leverer alpint/fjellklatring-utstyr (dette er selvsagt mest en markedførings-greie da men)

har dukket opp noen omtaler av klokka

https://casiofanmag.com/news/prw-61ma-1a-x-mammut-collaboration-with-alpine-print-band/

https://www.g-central.com/mammut-x-pro-trek-prw-61ma-1a-collaboration-set-with-alpine-print-cloth-band-and-soft-urethane-band/

prisen ser ut til å ligge rundt 5k, men er avhengig av Lotto-gevinst i kveld i før jeg kunne tatt meg råd. En av få Casio klokker jeg likte, og dessuten skiller seg litt fra mylderet av andre modeller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bytex skrev (17 timer siden):

Nå må jeg nesten ha meg en CasiOak (GA/GM2100) også :) Digger analog-digital mixen de har. Den er grådig kul og veier nesten ingenting og koster et par tusenlapper. Sykler mye rundt på sommeren, kjekt å ha noe som tåler en smell da.
image.png.61ca939211f97c80dac681faba9894c8.png

disse er vel samme klokka, bare litt forskjell utseende?

vet ikke om det bare er lyssetting/bilde som bedrar, men virker mer lettlest/tydelig urskive/markører

https://www.urverket.no/casio-g-shock-sort-resinplast-o454-mm-p-480868.html

https://www.urverket.no/casio-g-shock-sort-resinplast-o46-mm-p-388334.html

Lenke til kommentar

Små variasjoner i typenummeret, betyr stort sett forskjellige farger på ramme og urverk. Den nederste er en helt annen modell igjen.

Er BA2100-1aer jeg skal ha :) Men finner den nok, har en urmaker i drammen som har alle casio-klokkene i butikken. Liker litt "dilldall" men ikke alt for mye så det blir vanskelig å lese i farta. Skal ikke måtte stoppe sykkelen for å tyde klokka tross alt. Kan være lurt å oppsøke faktisk urmakerbutikker istedet for å søke uendelig på nettsider. Sparer fort mye penger (og ikke minst tid) på å slippe importkostnader, pluss folka i butikkene har veldig mye peiling også. Finner fort urmarkere som har de forskjellige merkene og har masse peiling på dem, og de er minst like nerdy som karene på youtube.

Han på Roll Hansen i Drammen f.eks. begynte å prate om g-shock, sa at når selgeren var innom med den nye kolleksjonen hadde han kasta klokka hardt i gulvet flere ganger, og den fikk ikke en dent engang. Det som KAN knuse er selvsagt glasset hvis man treffer direkte der. Jeg fikk prøve en på armen, det får man ikke på chrono24 heller.  Men bare i g-shock rangen er det sikkert 50 forskjellige utseender og modeller, og priser fra 1400,- til 40000,-. Må bare finne en man liker å se på til daglig.

Jeg har falt for skråvinduet på digitaldelen.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (4 timer siden):

ikke for å friste eller være slem :D

-eller en ny Casio, released nå i november. PRO-TREK Mammut Limited

mLf9uBL.png

HECbnew.png

https://www.casio-europe.com/euro/products/watches/protrek/prw-61ma-1aer/

Klokka er et samarbeid med sveitsiske Mammut, et selskap som leverer alpint/fjellklatring-utstyr (dette er selvsagt mest en markedførings-greie da men)

har dukket opp noen omtaler av klokka

https://casiofanmag.com/news/prw-61ma-1a-x-mammut-collaboration-with-alpine-print-band/

https://www.g-central.com/mammut-x-pro-trek-prw-61ma-1a-collaboration-set-with-alpine-print-cloth-band-and-soft-urethane-band/

prisen ser ut til å ligge rundt 5k, men er avhengig av Lotto-gevinst i kveld i før jeg kunne tatt meg råd. En av få Casio klokker jeg likte, og dessuten skiller seg litt fra mylderet av andre modeller.

Den var fet.. Positivt ment..

 

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (På 7.12.2022 den 17.27):

Utfordring eller "ti-tusen kroner spørsmål" noen som greier løse?

jrujHjV.png

jeg har lett etter reim som passer til urkasse-fasongen som kalles Carrage, men får absolutt ingen meningsfulle treff. Bildet over her er hentet fra denne artikkelen:

https://styledieter.com/accessories/anatomy-luxury-watch/

kan denne typen urkasse evt. hete noe annet (også) ??

edit: prøvd å tegne hvordan slik reim ser ut

mSazvLv.png

det er ikke vanlig pin som holder reima på plass, men en slags bolt tvers gjennom reim-enden og urkasse godset.

"Carage" ("Oval" vendt 90°) tror jeg bare har med form/innretning på urskive og -kasse å gjøre, mens reminnfesting i utgangspunktet er en separat greie.

Ser ut som søkeord som "single lug watch strap" og "T-bar watch strap" kan gi deg noe å nøste i?

Og selvsagt har kineserne noe å selge:

https://www.aliexpress.com/item/1005004186458811.html?spm=a2g0o.productlist.main.11.62bb1382XvMlDj&algo_pvid=c5f372b6-058a-40fa-a6bd-9af77eb4ba5e&algo_exp_id=c5f372b6-058a-40fa-a6bd-9af77eb4ba5e-5&pdp_ext_f={"sku_id"%3A"12000028319095604"}&pdp_npi=2%40dis!NOK!70.09!42.08!!!!!%40211bec8616706967366924862d0724!12000028319095604!sea&curPageLogUid=7D1D1rqV2Hls

https://www.aliexpress.com/item/1005004918142110.html?spm=a2g0o.detail.0.0.6e96cba5oxbhY2&gps-id=pcDetailBottomMoreThisSeller&scm=1007.13339.291025.0&scm_id=1007.13339.291025.0&scm-url=1007.13339.291025.0&pvid=80488f8e-e10a-4c8b-9831-1960ac971643&_t=gps-id:pcDetailBottomMoreThisSeller,scm-url:1007.13339.291025.0,pvid:80488f8e-e10a-4c8b-9831-1960ac971643,tpp_buckets:668%232846%238114%231999&pdp_ext_f={"sku_id"%3A"12000031014298366"%2C"sceneId"%3A"3339"}&pdp_npi=2%40dis!NOK!186.25!111.77!!!!!%400b89a67e16706985979648670e8448!12000031014298366!rec

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...