Gå til innhold

Klokketråden — Diskusjon og kjøpetips!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva heter egentlig den røde og blå rolexen? Selges den ennå? Fant den ikke på rolex.com nemlig..

Det er noen urmakere rundt omkring i verden som har denne igjen, ja. :)

 

Den siste ble vel produsert i 2007 (dersom jeg ikke husker feil) og ble erstattet av den nye helsorte GMT Master II (absolutt kul klokke dette også!). Listeprisen var i underkant av NOK 40.000, men siden denne er tatt ut av produksjon vil nok verdien stige. Jeg kjøpte min i september 2007 og er allerede blitt tilbydt NOK 42.000 av en tilfeldig klokkesamler. Historien bak denne appellerer til veldig mange, spesielt vi som er glad i fly/å fly, da denne klokken ble opprinnelig utviklet på 50-tallet for PanAm-piloter i USA for å takle jetlag samt kunne vise forskjellige tidssoner. Den klassiske (blå/rød aka. Pepsi) er etter så mange år blitt en klassiker, og mange oppfatter denne som mer et mer subtil mer "bevisst valg" enn f.eks. vanlige Submariner-modeller (selv om disse igjen er kule klokker).

 

Min kom i originale Pepsi-farger og vises her i sitt rette element, fra sete 2A ombord en Swiss Airbus A340 over atlanteren. :)

 

2.jpg

 

...men rett før vinteren byttet jeg til vinterfarger, aka. Coke:

 

GMTIIWL.jpg

 

Til sommeren bytter jeg nok indexring tilbake igjen. :)

Lenke til kommentar
Mao er du feilinformert og har kjøpt klokka på falske premisser. Jeg ville gått tilbake og krevd kjøpet hevet. Finn bilde av klokka, så er jeg rimelig sikker på at folket her klarer å finne fram til noenlunde tilsvarende fra "skikkelige" produsenter.

 

Jeg har ikke akkurat skriftlig dokumentasjon på at han sa det... Så da blir det ord mot ord, så det hjelper nok ikke, er jeg redd :(

 

Det skader da ikke å spørre. Personlig ville jeg prøvd.

Lenke til kommentar
Stemmer! Den er knalltøff :) Så en del freshe rolexer i byen i dag, spesielt en som var meget pen. Så ikke noe navn på den, though..

 

Oppfordring: Vis oss din absolutte drømmeklokke, hvis du fikk velge fra øverste hylle! Fortell gjerne om ditt favoritt klokkemerke også! :)

 

Vel jeg fikk faktisk tak i det jeg synes var den kuleste klokka noensinne. Postet for noen sider siden men her er den igjen:

klokkebn0.jpg

 

Da jeg så den tenkte jeg "jøss, har noen faktisk lagd en sånn type klokke, dette er noe jeg bare kunne ha drømt om før". Derfor jeg kjøpte den på stedet. Har sett i mange klokkebutikker i det siste og aldri sett noe lignende. Jeg synes designet i den klokken her er så ekstremt godt utført at mange burde lære av den. For eksempel at dekorasjonen på en måte fortsetter igjennom hele klokka, selv skiven bak selve uret er flott å se på.

 

Når det gjelder formatet på klokken så er det noe jeg så etter. En klokke som var helt firkantet og veldig maskulin i formen, der selve klokken ikke var bredere enn reima.

Lenke til kommentar
Oppfordring: Vis oss din absolutte drømmeklokke, hvis du fikk velge fra øverste hylle!

Det er kanskje teit, men det er noe hypnotisk over Blancpain 1735. Antakelig litt pga prisen, men det er et elegant ur, og om jeg fikk velge fra øverste hylle tror jeg at jeg hadde gått for denne (og en feit forsikring):

 

blancpain-1735.jpg

Lenke til kommentar

De lager visstnok bare en slik i året. Totalt skal de lage 30 stk. men jeg vet ikke hvor mange de har laget.

 

Blancpain Brassus 1735 Grande Complication Watch

 

This Blancpain 1735 Grande Complication Le Brassus watch in platinum features a 42mm case, white dial, and crocodile strap. The Blancpain 1735 Grande Complication Le Brassus also features and automatic windning movement with hour and minute display, tourbillon escapement, minute repeater, split-seconds chronograph, perpetual calendar, moon phase indicator, and 80 hour power reserve.

Model Number: 1735-3427-55

Price: US $1,010,100.00

Suggested Retail Price.

Lenke til kommentar

Tja, jo. Men den som er ute etter ei slik klokke er kanskje ute etter noko anna enn berre eit praktisk armbåndsur. Så lenge det fins eit marked så selger det. Og då kan ein tillate seg å lage ei såpass dyr klokke der det ikkje er spart inn på noko. Heller tvert imot. Kan tenke meg at det går med eit par arbeidstimar på å lage den klokka der. Er ikkje sikkert dei har såå vanvittig mykje avkastning når den klokka forlet fabrikken heller sjølv om den er så dyr. Men sjølvsagt. For spesielt interesserte, absolutt.

Lenke til kommentar
Oppfordring: Vis oss din absolutte drømmeklokke, hvis du fikk velge fra øverste hylle! Fortell gjerne om ditt favoritt klokkemerke også! :)

Jeg er ikke så opptatt av at klokka skal være forferdelig dyr, men jeg kunne godt ha tenkt meg en Damasko DA36. Jeg liker de enkle linjene uten noe juggel. Damasko er ekte håndverk selvsagt med mekanisk urverk. Den koster ikke mer enn €750, men grunnet begrenset produksjon er den ikke så lett å få tak i. Et annet merke jeg er svak for er Stowa, og jeg har bestilt et Stowa Airman som kommer om noen uker.

post-54668-1233251704_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Noen med peiling på hvor jeg kan bytte batteri i Oslo? Gidder ikke betale 400 kroner for å få dette gjort hos forhandler.

Og en ting til, syns dere dykktest eller hva det heter er nødvendig hvis den ikke skal under 10 meters dybde?

Absolutt nødvendig!

 

 

Ødela en klokke som var vanntett til 100 meter etter å ha skiftet batteri hos en "urmaker". Etter en liten svømmetur i saltvann, tok det bare 1 time før urverket begynte å ruste...

 

Den var da over 10 år, og første gang jeg byttet batteri ble den trykktestet. Da hos en skikkelig urmaker og ikke en kombinert smykke/juggel/klokkebutikk.

 

Elsket den Seikoen.... :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...