Gå til innhold

Klokketråden — Diskusjon og kjøpetips!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis målet er å la urverket fungere best mulig over lengst mulig tid uten å trenge service, er det best å la det få hvile en god del (bare trekke det opp annenhver helg eller noe), eller å la det gå konstant?

 

Altså, delene slites naturligvis mer av å brukes, men oljen tørker ut uansett. Det er neppe skadelig å la verket gå, men det er ikke skadelig å la det ligge heller.

 

Case in point: jeg arvet et lommeur fra min bestefar. Det har vært hos urmaker 1 gang siden det var nytt i 1939 og det går utmerket fremdeles. Har selv hatt det hos urmaker og han sa at oljen var tørket ut, men delene så bra ut. Skal ta det på service snart.

Lenke til kommentar

Urverket "trekkes" ikke opp, det er kinetisk (eller hva nå man kaller det), man lader det opp ved "bevegelse" :)

 

Ja og nei. Klokker med kinetisk teknologi er quartzur med en rotor som genererer elektrisitet ved bevegelse. Mange Seiko-klokker blant annet bruker denne teknologien. Sekundviseren vil ha en tikkende bevegelse.

 

Automatiske mekaniske klokker har også en rotor. Her vil bevegelse føre til at rotoren "trekker opp" en spiralfjær. Det er denne spiralfjæren som igjen styrer tannhjulene i verket.

 

På manuelle mekaniske klokker finnes ikke denne rotoren og spiralfjæren trekkes opp ved å manuelt skru på kronen.

 

I begge disse tilfellene vil sekundviseren ha en tilsynelatende flytende bevegelse.

Endret av Benbjo
Lenke til kommentar

Urverket "trekkes" ikke opp, det er kinetisk (eller hva nå man kaller det), man lader det opp ved "bevegelse" :)

 

Min klokke er automatisk (mekanisk). Dvs. at den slutter å gå etter å ha ligget stille noen dager. Da må den trekkes opp, eller så må du bevege den igjen slik at rotoren trekker den opp.

 

Endret av Orwandel
Lenke til kommentar

Hirsch er alltid bra. Greie priser på Ebay.

 

Ser de hadde ok priser på watchobsession også.

 

https://www.cousinsuk.com/ En god del å velge i under 200kr-grensen. red: feil url.

 

Noen der var jo latterlig billige. Har du erfaringer med kvalitet selv? Hvordan er kvaliteten f.eks på noen til 5-10pund kontra typ 35 fra Hirsch?

 

Edit:

 

Skatteflyktning: Tror nok ikke det er nødvendig med noe custom-greier da det ikke er snakk om noen dyre klokker.

Endret av AnewZ
Lenke til kommentar

 

Ser de hadde ok priser på watchobsession også.

 

 

Noen der var jo latterlig billige. Har du erfaringer med kvalitet selv? Hvordan er kvaliteten f.eks på noen til 5-10pund kontra typ 35 fra Hirsch?

 

Edit:

 

Skatteflyktning: Tror nok ikke det er nødvendig med noe custom-greier da det ikke er snakk om noen dyre klokker.

De billigste er ikke noe særlig, men jeg synes ikke de ser ille ut. Følelsen er litt dårlig i starten, men det går seg stort sett til. men det kommer sikkert mye an påhva man er vant til. Kan anbefale lizard-remmene fra "bellini collection". Mye av gummireimene er samme kvalitet som selges til ca. dobbel pris på bukta, og det samme er visst disse, som jeg skal ta og bestille meg et par av. Ebay har jo blitt ganske dyrt for selgere de siste par årene, så det er greit å ha et rimelig rimelig-alternativ.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Har en klokke som akk gikk tom for strøm og trenger nå å bytte batterier, noen som vet hvor i Oslo jeg kan gjøre det? (Ny innflyttet i byen) helst i nærheten av Oslo s, om det ikke finnes en på Oslo s eller Oslo city? Det er snakk om en analog seiko klokke med stoppeklokke og alarm, om det har noe å si.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...