Gå til innhold

Klokketråden — Diskusjon og kjøpetips!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Absolutt noen pene fra Oris også, hva ligger prisene på der (fant ingenting på hjemmesiden). Men til nå er det nok Steinhart som er favoritt, og ettersom jeg kan kjøpe en Orient for mellomleggget en Stowa ville kostet mer så heller jeg mot Steinhart. Takker for forslag alle sammen.

 

Fra 5000-6000 for en Oris Aviation Big Crown Pointer Date. Fant en på urverket.no til 6.295,-

Lenke til kommentar

En interessant artikkel om Quartz-revolusjonen, som var med på å endret klokkeverden:

 

http://www.calibre11.com/heuer-quartz-revolution/

 

 

It’s been called the quartz crisis and the quartz revolution. Not without good reason either, it saw a good deal of market share in world watch-making migrate from Switzerland towards the east and a multitude of mergers, acquisitions and even long-standing companies disappearing forever. Some would later re-emerge in slightly different guises; others have remained lost to this day. Some of those mergers created very large groups such as what was to become ASUAG/Swatch, which later would cause some monopoly issues for the rest of the watch-making companies in Switzerland. Suffice to say, the effects were widespread, significant and long-lasting.

Endret av Orwandel
Lenke til kommentar

Er på jakt etter en klokke og håpte noen kunne hjelpe meg, vil helst ha en fin klokke som passer bra til daglig bruk. Har sett en del på klokker med brun skinnreim og syntes det er veldig fint men er også åpen for klokker med metallreim.? Har veldig tynn arm, vet ikke om det har noe å bety men vil helst ha en som ikke sitter alt for løst og som da heller ikke er så alt for stor. Budsjett ligger vel kanskje på 2-3000 kr.

Lenke til kommentar

Vil du ha en klokke som alltid viser rett tid og går på batteri, quartz, eller en mekanisk klokke som du selv må lade opp for at den skal gå, og ikke alltid er rett på sekundet? Virker muligens negativ mot mekanisk er her, men personlig har jeg bare en quartz-klokke, og fem mekaniske, det går vel på sjarm eller noe. Les mer om det her.

 

Hvilken diameter tror du vil passe? Har selv tynne håndledd og hva du mener er tynt vet jeg ikke, men regner med såkalte "midsize"-klokker (36-40mm i diameter) vil passe deg fint. Ville dratt til en klokkeforhandler nær deg og prøvd ut forskjellige størrelser så du har en anelse hva som kunne passet deg. Noe å ha i bakhodet er også det at selv om en klokke er 40mm i diameter og den andre er 42mm, kan den som er 40mm være "større" og passe håndleddet ditt dårligere fordi den har en lengre "lug to lug width" enn den med 42mm i diameter.

 

Om det var forvirrende, sjekk bildet her for avstand mellom lug til lug:

IMG_4262aa.jpg

 

I den prisklassen ville jeg sett på Seiko, Certina, Steinhart og Orient. Om du er åpen for det, er det også lurt å sjekke ut bruktmarkedet på enten tidssonen, watchuseek eller eBay.

 

Seiko SKX007, SKX009 og SKX013 er klassiske dykkerklokker som passer veldig fint til hverdags, men kan også pyntes opp. De tar seg godt ut både på nato-rem, metallenke og gummibånd. På bildet her har du en SKX013(38mm, tror jeg) til venstre, og en SKX009(42-43mm) til høyre. SKX007 er identisk med SKX013, men har størrelsen til SKX009. Alle har det samme urverket og er mekaniske.

013et009ed5-Copy.jpg

Eksempel fra Certina(38mm), quartz, rundt 2000,- fra amazon:

4191%2Bfr-HrL.jpg

 

Eksempel fra Orient, modell Mako som er 41mm og mekanisk:

 

cem65001b_1.png

 

 

Annen modell fra Orient, Symphony. Begge fra Orient ligger på rundt 1500-2000,-:

ser27006b_1.png

Siden du har et greit budsjett kan det være en idé å ha mer enn en

 

På eBay kan du også finne brukte eksemplarer av Hamilton Khaki til din prisklasse, 38mm og mekanisk:

IMG_1398.jpg

 

Beklager om dette ble litt rotete, men dette var bare et par eksempler jeg slengte sammen på generell anbefaling. Er mye enklere å anbefale om du vet litt hvilken og hvordan type klokke du er ute etter.

 

Edit: Og spørsmålet om metall eller lær, hvorfor stille seg inn på en lenke? Det er veldig lett å bytte selv, og det å ha flere remer til klokken gjør den mer interessant og mer allsidig!

Endret av spinkeljaevel
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Veldig mange fine klokker her ja, likte best den du viste fra Certina, de to første var kanskje litt rotete, men noe rundt stilen til den andre er veldig fint. Selv om det ikke var en anbefaling fra deg var og den klokken som var på det lug-til-lug bildet veldig fin og ren. Tror jeg foretrekker quartz selv om det kanskje blir litt tabu i denne tråden, men ville gjerne fått noen flere anbefalinger lener litt mot noe lignende den fra Certina.

Lenke til kommentar

Skjønner deg godt. Har en bror som nettopp har begynt å få interesse for klokker, og hans to første er begge quartz. Han liker tryggheten med å våkne opp uten å måtte stille klokka fordi den ikke har vært brukt på tre dager.

 

På illustrasjonsbildet er det vel en Stowa Flieger, om jeg ikke tar feil(?). Usikker hvilke størrelser de kommer om, men vet "standard"-størrelsen som er 41mm ser nokså stor ut, nettopp pga. lug-til-lug, og i tillegg stor dial med smal case. Beklager halvengelske forklaringer, men etter å sittet på engelske klokkeforumer får jeg ikke hjernen min til å oversette. Prisene på disse ny er vel det dobbelte av det du har sett deg ut, men igjen så er det muligheten med å bruke bruktmarkedet.

 

For en litt rimeligere og mindre (37mm) variant, har Seiko SNK80x (x fordi de finnes i flere farger, på bildet er det SNK809). Ligger vel på rundt 500-600. Har en selv i blått(SNK807), og er svært fornøyd. Mye klokke for pengene. Mekanisk, med gjennomsiktig baklokk slik at du kan se inn i urverket. Passer også med metallenke, lær og natorem.

tan.jpg

 

For noe mer likt Certinaen ville jeg sjekket ut Certinas nettsider og bladd meg gjennom kolleksjonene deres først. Certina er også et ganske vanlig merke i Norge, og derfor er muligheten for å prøve den på hånda før du bestiller (evnt. kjøper i butikk) større enn hos f.eks. Orient.

 

Mulig noe fra Victorinox?

1729759.jpg?v=0

 

Victorinox Alliance

alliance_profile_74.jpg

 

Victorinox Infantry

Victorinox-Infantry-1000.jpg

 

 

Kanskje noe fra Christopher Ward er aktuelt? 3000-4000,- og deres C5-linje er 39mm. Tror noen her inne har CW, så mulig de kan si noe om sine erfaringer med merket.

c5-malvern-sck-mk2_christopher-ward_1.jpDu bør uansett ta deg en tur innom Christopher Ward sine sider. Mye pent. Også litt i den flyver-stilen som Stowa og Seikoen er.

 

Kanskje litt ulikt, men om du har vært innom tanken på å ha flere klokker, kan en Timex Weekender være en grei hverdags-beater som du ikke trenger å være redd for. Quartz, 38mm og under tollgrensen på 200 kr.

brown_leather_nato_strap_on_timex_weeken

Har en selv, og har kjøpt en natorem i lær, så comboen er nærmest helt lik den på bildet. Fått flere komplimenter på den enn på mine dyrere klokker. Kombinasjonsmulighetene på denne er mange. Minuset er at den tikker såpass hardt at den må ligge fem meter vekk fra senga om natta.

Endret av spinkeljaevel
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Veldige gode innlegg med mange flotte forslag, Spinkeljaevel! Blir fort til at jeg bestiller et par av de du har linket til, gitt.

Kammizez: Er vel ikke noe særere enn å interessere seg for biler, klær, sko eller hvilken farge du har på tapeten hjemme. For min del er det nok mer av estetiske grunner enn noe annet at jeg liker klokker. Det ser bra ut og jeg liker å bruke forskjellige klokker til forskjellige antrekk. Takler ikke de som bruker pulsklokka si til alle antrekk! Det er som å bruke hvite tennissokker til dressen.

Lenke til kommentar

Jeg må bare spørre, hvor kommer den store interessen for klokker fra? Jeg har aldri skjønt den fascinasjonen.

Noen liker å sitte med pcen inne på gutterommet hjemme hos foreldrene langt ute i 20-åra og spille dataspill mens de runker i pausene. Det finnes alltid noen som har en interesse ikke alle forstår

Lenke til kommentar

Air-king. 114200BLCOAO. Den med orange tall og blå skive. Er ikke så glad i de som ser veldig "rolex" ut, så denne var et godt alternativ (og jeg fikk en god pris, god nok til at jeg ikke taper så mye om jeg angrer).

 

Men det er ikke overalt jeg er villig til å gå med sånt, noen ganger er det bedre med noe ingen har hørt om.

Endret av kvasbo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...