Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bedragersk arbeidsgiver (Trenger råd/tips)


MaleSpirit

Anbefalte innlegg

Hallo Folkens

 

 

Jeg setter pris på tips fra dere om noen har gått gjennom noe lignende som jeg skal beskrive, eller har kunnskap/ide om hva som kan gjøres. Situasjonen er følgende:

 

 

Jeg ble sykemeldt fra jobb den 1. januar 2014. Da arbeidsgiver så det sa han meg opp fra jobb den 8 januar 2014. Arbeidsgiver som selv bør være sjefen på jobben har en vietnamesisk kone som er revisor, som har gjort livet surt for alle sammen på jobb. Fleste av oss har opplevd mobbing, spydige kommentarer og manipulasjon. Noe som fikk flere til å slutte på jobben.

 

I alle fall ble jeg sykemeldt. Men da fortalte Nav plutselig til meg at arbeidsgiver hadde lyvet til NAV og sagt at jeg hadde sluttet den 30 november 2013. (arbeidskontakten min hadde gått ut den 20 november 2013. Men så hadde han et møte med meg og gav meg jobb videre. Jeg ville ha kontrakt men han var opptatt og skulle ordne det snarest.) Jeg jobbet 10 dager ut i desember 2013 så fikk jeg beskjed fra han om at det var "juleferie". 1 Januar 2014ble jeg som sagt sykemeldt. Om han gjorde dette for å ikke trenge å betale de første 16 dagene av lønna eller hva enn det var det vet jeg ikke.

 

Nå får jeg kun 65% utbetalt av mine sykepenger fordi han rett og slett har feilinformert NAV. Jeg har bedt NAV om å rette dette opp, og dem sier at dem både har ringt han og sendt han brev uten å få svar fra han. Han er svarer verken meg eller NAV.

 

Sliten etter alt dette kontaktet jeg en advokat som fant ut at jeg ikke har retten til fri rettshjelp. Noe som innebærer at jeg må selv betale advokat utgifter på 15-20 000 kroner for dette her.

 

Det jeg ikke forstår er hva jeg egentlig kan gjøre med dette her. Dette er rett og slett bedrageri og ondskap. Og jeg vet ikke hvor jeg kan få hjelp for dette her. Arbeidstilsynet gjør ikke noe.

 

Hvor er det jeg kan få rettferdighet?

 

 

Takk for tiden deres

Endret av MaleSpirit
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som Prim nevnte: Samle sammen all dokumentasjon som beviser eller langt på vei antyder at du har jobbet i desember/januar. Har f.eks. arbeidsgiver hentet ut skattekort for 2014, betalt ut lønn eller lignende?

Vitner fra jobben er også en fordel.

 

Og nå har du kanskje lært, på den lite hyggelige måten, verdien av å ha en fagforening i ryggen ...

Lenke til kommentar

Takker dere alle for svar folkens. Hyggelig!

Jo jeg har lønnslipper, timelister. Faglige lederen på jobben er vitne til at jeg ble sagt opp langt senere enn den datoen arbeidsgiver sier, for hun satt i samme møte. Fagforening er jeg nok dessverre ikke medlem i nei. Og gjett om jeg skal bli det i fremtiden.


Men det som er helt galskap er at jeg har sendt denne dokumentasjonen til NAV. Men de sier "hvordan vet vi at denne lønnslippen er for desember og ikke noe lønn fra tidligere periode." Dette går meg så mye på nervene. Altså dem bruker disse lønnslippene som bevis og velger å utbetale sykepenger, men det skal plutselig ikke holde som bevis for NÅR jeg sluttet?

Ja hvis de andre kollegaene på jobben ikke blir skremt til taushet av arbeidsgiver og den spydige heksekona hans (som går rundt og krangler, kritiserer, kjefter og bruker hersketeknikker på alt og alle).

Men spørsmålet er hvem er det jeg skal vise dette her til? Advokat? Advokat vil som sagt ta 15 000 kroner for dette her. Skulle det ikke ha vært ikke gratis å få rettferdighet, spesielt når det er jeg som er den rammede? :hm:

Lenke til kommentar

De aller, aller fleste fagforeninger har enten en ordning med karenstid, evt. at de ikke gir rettshjelp i forbindelse med saker som har oppstått før du ble medlem. Et unntak er gjerne "prinsippsaker", og tariffbrudd går nok under slik prinsippsak. Mer "alminnelig krangling" som dette gjør nok ikke det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det mulig å forklare mer spesifikt hva som egentlig er problemet, og hva du vil ha klargjort/endret fra arbeidsgiver og NAV, for de av oss som ikke har så peiling på reglene for sykemelding og sykepenger?

 

Hva var begrunnelsen for oppsigelsen?

 

 

Men spørsmålet er hvem er det jeg skal vise dette her til? Advokat? Advokat vil som sagt ta 15 000 kroner for dette her. Skulle det ikke ha vært ikke gratis å få rettferdighet, spesielt når det er jeg som er den rammede? :hm:

Hvis du vinner en sak i retten vil vanligvis motparten måtte betale sakskostnadene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men det som er helt galskap er at jeg har sendt denne dokumentasjonen til NAV. Men de sier "hvordan vet vi at denne lønnslippen er for desember og ikke noe lønn fra tidligere periode."

 

 

Står det ikke klart og tydelig på lønnslippen hvilken periode den gjelder for? Lønningsdato, antall timer/fastlønn, osv, osv.

Endret av Cpt
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva med å engasjere en advokat til å utforme ett brev som blir sendt til arbeidsgiver hvor han peker til dine bevis(lønnsslipper, vitner, andre dokumenter?) og hvordan dere planlegger å gå frem her. Men så gi arbeidsgiver muligheten til å ordne opp med betaling og dekke kostnadder for advokat osv mot at dere ikke går til sak.

 

I verstefall taper du noen tusenlapper for advokatens arbeid.

 

Vet ikke om dette er normalt, men høres ut som noe som er verdt ett forsøk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Thomas fagforeninger gir ikke hjelp så i etterkant selv om jeg blir medlem.

 

Salvesen det er det jeg snakket med advokaten om. Hun sier at noen brev til NAV og noen brev til arbeidsgiver til sammen kan komme på rundt 15 000 kroner.

 

Nordlie hovedsakelig er det nok det at arbeidsgiver har gitt ukorrekte opplysninger til NAV, noe som har forsårsaket at jeg får mye mindre penger i sykepenger enn det jeg skulle ha fått. Pluss at det har resultert til psykisk belastning for meg og økonomiske problemer pga hele denne saken.

Cpt.. uheldigvis har jeg ikke spart på alle lønnslippene. Men jeg bad hun vietnamesiske herskerdama hans sende meg dem ettersom hun tar seg av denne jobben. Og på dem står det ikke hvilken tide lønnsutbetalingen var for. Men jeg har jo nettbank som kan bekrefte hvor mange lønninger jeg har fått av dem.


Jeg har lyst til å melde dette her til politiet. Arbeidsgiver klarte ved en feiltakelse å ta opp min telefon og latet som om han var overhyggelig plutselig. Og så forteller jeg han hvor mye det har påført meg det han hadde gjort. Igjen blir jeg heller henvist til kona hans. "men det er jo du som har vrt arbeidsgiver"? spurte jeg. "Nei men det er henne som ordner slike ting." sa han.. Og så ringer jeg kona hans for å nærmest bli skjelt ut av hennes hersketeknikker igjen. Da sa jeg at jeg nesten må si ifra til politiet og at det er galt det dem holder på med. "Du vet hvordan vi er og at vi ikke bryr oss! Du får finne deg en advokat!" Dette fikk jeg som svar fra henne....

Endret av MaleSpirit
Lenke til kommentar

 

 

Salvesen det er det jeg snakket med advokaten om. Hun sier at noen brev til NAV og noen brev til arbeidsgiver til sammen kan komme på rundt 15 000 kroner.

 

 

Cpt.. uheldigvis har jeg ikke spart på alle lønnslippene. Men jeg bad hun vietnamesiske herskerdama hans sende meg dem ettersom hun tar seg av denne jobben. Og på dem står det ikke hvilken tide lønnsutbetalingen var for. Men jeg har jo nettbank som kan bekrefte hvor mange lønninger jeg har fått av dem.

 

 

 

Få advokat til å utforme ett brev til arbeidsgiver.

 

til nav sender du lønnsslipper med bankutskrift så de kan verifisere tidspunktene.

Lenke til kommentar

Sa det til advokaten. Er det normalt at hun likevel sier at "vi blir nødt til å skrive brev til både nav og arb giver.. og det kan koste ca 10 til 15 000 + moms.

 

Har sendt slippene til NAV og har klaget på vedtaket hvor dem valgte å kun betale meg 65 prosent av sykepengene pga dette her. For de tror at jeg ble sykemeldt UTEN at jeg var i jobb. Noe som ikke stemmer pga løgnen til arbeidsgiver. I alle fall sier dem at dem skal behandle min klage på 6 måneder. Sinnsykt dårlig arbeid dem gjør

 


Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...