Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bedragersk arbeidsgiver (Trenger råd/tips)


MaleSpirit

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men det er jo den som taper saka som må dekke saksomkostningane.

 

Særlig i denne saka så synest eg du har såpass mykje å tape på å ikkje kreve din rett.

Hva hjelper det at man har et saksomkostningskrav noen år i framtiden etter et par rettsrunder, om man ikke har penger til å betale advokaten i mellomtiden?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mye som skurrer i fremstillingen.

Fikk du oppsigelse skriftlig i januar?

Hvilken oppsigelsestid faller du inn under?

 

Sykemeldte kan ikke sies opp med sykemeldingen som begrunnelse, så det må nødvendigvis være en annen grunn til oppsigelsen. Selv uten arbeidskontrakt har man rettigheter.

 

At kona til sjefen er en "manipulerende, herskesyk, vietnamesisk heks" er irrelevant for saken. Du må nesten bestemme deg for om hun er kona til sjefen, eller om hun har en stilling/funksjon i bedriften og forholde deg til det.

 

Lønnssplipper, bankutskrifter og skattetrekk etter november kan bidra til å fastslå at du hadde et arbeidsforhold etter at kontrakten utløp. Nå vet jeg ikke hva du jobbet med, men konkrete og dokumenterbare resultater fra utført jobb kan også brukes for å bygge en sak. F eks kassaslag fra kasse med innlogging, telefonlogger, e-poster etc.

 

Hvorvidt advokatutgifter underveis står i forhold til det potensielle tapet i inntekt du har/har hatt må du nesten vurdere selv. For de fleste i en tariffbetalt fullstilling (i f eks butikk) vil 15000,- tilsvare tapet av inntekt i arbeidsgiverperioden av en sykemelding, og vinner du frem betaler advokatutgiftene seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mye som skurrer i fremstillingen.

Fikk du oppsigelse skriftlig i januar?

Hvilken oppsigelsestid faller du inn under?

 

Sykemeldte kan ikke sies opp med sykemeldingen som begrunnelse, så det må nødvendigvis være en annen grunn til oppsigelsen. Selv uten arbeidskontrakt har man rettigheter.

 

At kona til sjefen er en "manipulerende, herskesyk, vietnamesisk heks" er irrelevant for saken. Du må nesten bestemme deg for om hun er kona til sjefen, eller om hun har en stilling/funksjon i bedriften og forholde deg til det.

 

Lønnssplipper, bankutskrifter og skattetrekk etter november kan bidra til å fastslå at du hadde et arbeidsforhold etter at kontrakten utløp. Nå vet jeg ikke hva du jobbet med, men konkrete og dokumenterbare resultater fra utført jobb kan også brukes for å bygge en sak. F eks kassaslag fra kasse med innlogging, telefonlogger, e-poster etc.

 

Hvorvidt advokatutgifter underveis står i forhold til det potensielle tapet i inntekt du har/har hatt må du nesten vurdere selv. For de fleste i en tariffbetalt fullstilling (i f eks butikk) vil 15000,- tilsvare tapet av inntekt i arbeidsgiverperioden av en sykemelding, og vinner du frem betaler advokatutgiftene seg selv.

 

 

1. Jeg fikk ingen skriftlig oppsigelse. Jeg ble innkalt til et møte av arbeidsgiver, hvor faglig leder var den tredje parten. Foran faglig leder ble jeg sagt opp. Dette fant sted den 8 januar 2014. Så henne er egentlig et vitne til det.

2. Jeg vet ikke hvilken oppsigelsestid jeg faller under.

 

 

Jeg har timeplan fra jobben de dagene, telefonlogger, sms fra kunder, lønnslipper.. så det har jeg.

 

 

Lenke til kommentar

 

Arbeidsgiver vil nok spille på dette:

 

 

(arbeidskontakten min hadde gått ut den 20 november 2013. Men så hadde han et møte med meg og gav meg jobb videre. Jeg ville ha kontrakt men han var opptatt og skulle ordne det snarest.)

 

Dvs arbeidsgiver vil påstå at han ikke trengte å si opp TS, siden kontrakten gikk ut 20. november.

Lenke til kommentar

Nav er helt fucka. Beklager språkbruket, men kan ikke si det på en penere måte...

Vel det var vel å ta litt hardt i! NAV må forholde seg til lover og regler, hvordan skulle det elles blitt. VI har et ansvar som arbeidstakere å holde orden på kontrakter, lønnsslipper osv selv. NAV er ikke et sted man bare kan hente penger - selv om det dessverre virker slik for mange.

Når det er sagt så synes jeg selvsagt synd på denne fyren som har havnet opp i et slikt uføre, men han burde vel egentlig ha sørget for å ha ting i orden - kontrakter osv.

Lenke til kommentar

Jeg synes det slett ikke er "litt å dra i" det Moonlight sa. NAV må holde seg til lover og regler men den bitre sannheten er at dem faktisk ikke gjør det. Så mye kritikk som NAV nå gjennom tiden har fått kan vel si litt om dette her.

 

Mange mennesker som kommer opp i krisesituasjoner for ansatte hos NAV prøver å leke "budsjett-delere" selv... eller mer rettere sagt får dem en holdning hvor dem nærmeste begynner å se ned på klienten. Også dem som virkelig er i livskrise og som lover uten tvil og rett ut har lovet støtte til. Og på grunn av slike drittsetter som er ansatte inni der blir situasjonen verre. Det komiske er at Fylkesmannen ofte innvilger støtte til slutt etter at dem mottar en ordentlig klare og klarhet over en del situasjoner. Hva som da var årsaken til at disse drittfolka ikke gjorde jobben sin er det dessverre ikke lett å si noe om.

 

Angående min sak har jeg kontraktene og det meste på plass. Og det var ikke min skjyld at jeg ikke fikk kontrakt av arbeidsgiveren. Jeg vil jo ha den, men han gav meg ikke. Maste jeg så tok han ikke opp telefonen min, og det ble en klein situasjon ut av det hele. Hva jeg da skulle ha gjort? Kanskje si opp jobben eller nekte å jobbe? Jo det skulle jeg kanskje ja gjort.. men hadde dessverre ikke guts nok til det etter at jeg klart visste at jeg da skulle gå gjennom en brutal runde med mobbing av både sjefen og hans terrierkone etter å bli innkalt hjem til dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...