Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nabokrangel!


DexterMorgan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Reglene er så at om man bråker etter klokka 23 så bryter man reglene. Da har man all rett til å klage på naboen

 

Ikkje berre dersom ein bråker etter kl 23. Som henvist her i tråden så gjeld kravet om å vise hensyn etter grannelova heile døgnet. Og på helligdager som er omtalt i helligdagslova er det også snakk om heile døgnet (med ekstra streng tolkning akkurat under gudstjenestene).

 

Dette med støy etter klokka 23 er henta frå politivedtektene og gjeld berre i dei kommunane som har innført regelen gjennom politivedtektene for kommunen.

I Oslo har dei politivedtekter som seier:

 

§ 2-1.Ro og orden på offentlig sted

På eller i umiddelbar nærhet av offentlig sted må ingen delta i oppløp, sammenstimling, støy eller bråk som forstyrrer den alminnelige ro og orden. Enhver som ferdes på eller i umiddelbar nærhet av offentlig sted plikter å overholde nattero etter kl. 23.00 og til kl. 06.00.

 

Samles mange mennesker ved inngangen til forsamlingslokale, sportsplass, utsalgssted e.l., skal de rette seg etter de pålegg som politiet gir for å opprettholde den alminnelige orden eller regulere ferdselen.

 

Ansvarlig for serveringsvirksomhet på eller i umiddelbar nærhet av offentlig sted skal påse at serveringsstedets gjester overholder pliktene i § 2-1 ved opphold i eller i umiddelbar nærhet av serveringslokalet, jf. serverings- og alkoholloven.

 

I offentlige parker, grøntarealer og friområder er det forbudt å kjøre og parkere motorkjøretøyer uten etter særskilt tillatelse fra kompetent kommunal myndighet.

 

I offentlige parker, grøntarealer, friområder, på veier eller plasser i tettbebygd strøk er overnatting, camping, telting eller lignende forbudt, uten særskilt tillatelse fra kommunal myndighet.

 

I Bergen har dei også politivedtekter, men der står det:

 

§ 3.Ro og orden på offentlig sted

På eller i umiddelbar nærhet av offentlig sted må ingen delta i oppløp, sammenstimling, støy eller bråk som forstyrrer den alminnelige orden eller ferdsel.

 

På offentlig sted er det forbudt uten kommunens tillatelse til å søke erverv ved omsetning av varer. Omsetningen må eventuelt bare foregå på anvist sted.

 

På offentlig sted er det forbudt uten politiets tillatelse å søke erverv ved selv eller andre å tilby publikum sin tjeneste. Dette gjelder også erverv ved drift av oppbevaringsbokser, personvekter, fotoautomater og lignende. Forbudet gjelder også å søke erverv ved tilbud om fotografering på offentlig sted.

 

 

Legg særlig merke til at bestemmelsane i Oslo kun omtaler nattero mellom 23 og 06 på eller i nærheita av offentlig sted, privat bolig og eiendom er ikkje omtalt.

I Bergen sin versjon står det ingenting om nattero.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Jeg må ta å ringe politiet til naboen her engang når de holder på for fullt, noen ganger er det så høyt at jeg kjenner det vibrerer i veggene

Lenke til kommentar

Høres veldig ut som om folk da mener at så lenge naboen klager så er det henne som har rett og vi som bare må kutte ut bråk. Synes det var litt overraskende. Må da vel finnes grenser for hva som er rimelig å klage på?

 

Dere overlever nok en bilvask eller to uten musikk, skal du se.

Selvfølgelig gjør en det, det er vel mer det at en føler at andre skal bestemme hvordan du skal leve livet ditt, bare fordi de er overfølsomme og veldig intolerante. (vi vasker forøvrig ikke bil veldig ofte, maks 1 gang i mnd. Sånn, hvis folk trodde at vi blastet musikk hver søndag når pappa vasket bil)

Endret av DexterMorgan
Lenke til kommentar

Jeg synes egentlig hodetelefoner bør praktiseres i alle situasjoner hvor andre personer kan høre musikken du spiller. Folk har så forskjellig smak i musikk og noen liker enkelt og greit ikke musikk i det hele tatt. Dermed synes jeg det er fair å holde musikken for seg selv. Jeg har vært borti mang en person på bussen som mener høyttaler er korrekt medium for avspilling av musikk. Er sjeldent høyt, men det irriterer at man skal måtte høre på andres støy.

 

Når det gjelder plenklipping og slikt synes jeg 19.00 blir tidlig å skulle lage trøbbel ut av, men det er kanskje mulig å legge det til lørdag? Så slipper man hele problemet. Det er sikkert også mulig at naboen foretrekker at dere klipper på en søndag (såfremt ikke det er en haug med andre naboer i nærheten som kan ha andre meninger). Selv om søndag i utgangspunktet ikke er lov. Går hvertfall ann å høre med henne.

Lenke til kommentar

Uavhengig av hva som blir sagt her, hvilke lover og regler som gjelder, eller hvor ofte/høyt dere bråker så blir det jo en avveining dere må ta selv. Skal dere prøve å vise hensyn, eller skal dere stå på deres? Det er helt opp til dere hva slags forhold dere ønsker å ha til deres nabo.

 

Som The Avatar siterer på forrige side: I grannelova står det at man ikke skal plage naboer dersom man ikke må. Gressklipping, hekketrimming, oppussing osv. er ting som alle har rett til å bråke med. Musikk derimot vil ikke være noen ulempe for dere å kutte ut, derfor har dere, lovmessig, ingenting dere skulle sagt om det dersom ting eskalerer til en tvist mellom dere og naboen.

 

Og hvis hun hører musikken fra bilen deres når hun er innendørs for å sove må dere jo ha et helt vanvittig volum? Eller har hun soverom ut mot parkeringsplassen deres og vinduet åpent? Jeg har alltid musikk i bilen når jeg gjør noe utendørs på parkeringsplassen, men det er jo knapt hørbart når jeg går bort til tomtegrensen.

Lenke til kommentar

Høres veldig ut som om folk da mener at så lenge naboen klager så er det henne som har rett og vi som bare må kutte ut bråk. Synes det var litt overraskende. Må da vel finnes grenser for hva som er rimelig å klage på?

 

Joda det finnes grenser. I grannelova så står det også at det skal takast hensyn på kva som er vanlig bruks- og driftsmåte på staden.

Så om du bur i eit boligområde der folk har hager så skal ein måtte tåle meir motorstøy, enn dersom ein bur i blokk der det ikkje er hager som trenger stell.

Busetter ein seg i nærheita av ei industritomt, så kan ein ikkje klage på normal industriell støy.

 

 

Men samtidig så er det også slik at dersom naboen blir plaga av støy, ja då har du utsatt naboen for ei plage. Spørsmålet etterpå vil då være ei vurdering om den støyen som naboen oppfatta som plagsom ligg innanfor eller utanfor grensa for kva naboen må tåle.

Her kan det fort bli eit spørsmål om kost nytte, kor stor fordel har du av støyen (musikk kan være ein nytte for deg dersom du like å kose deg med musikk), kontra kor stor naboens ulempe med støyen er.

 

 

Vanligvis når politiet ankjem eit område på bakgrunn av støyklager så vil politiet gå ut av bilen og lytte. Mengden av støy vil då avgjere kven av naboane dei oppsøker fyrst.

Er støyen heilt klart urimelig så går dei rett til den naboen som støyer for å gripe inn, men dersom det er nesten stille så går dei til klagaren for å avgjere om det er snakk om ei grunnlaus 'anmeldelse', eller om det faktisk var meir støy tidligare. Det er ikkje slik at politiet alltid tar parti med den parten som klager.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

DU får nesten avgjøre selv TS, du kan tenke på to måter:

 

- Hun hører oss selv om vi ikke bråker veldig mye, det plager henne, vi bor i en slik situasjon at ekstra hensyn til naboer må tas og dermed velger vi å spille lavere.

 

- Hun hører oss selv om vi ikke bråker veldig mye, det plager henne, vi bor i en slik situasjon at hun må tåle å høre naboene sine så lenge det er vanlig volum og før klokken 23.

 

Det er personligheten din som avgjøre hvilket valg du tar her. En psykolog kunne sikkert fortalt en hel masse om en person ut ifra hvilket valg den personen tar på overgitt problemstilling. Jeg vet selv ikke hva jeg hadde valgt. God sommer.

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Og hvis hun hører musikken fra bilen deres når hun er innendørs for å sove må dere jo ha et helt vanvittig volum? Eller har hun soverom ut mot parkeringsplassen deres og vinduet åpent? Jeg har alltid musikk i bilen når jeg gjør noe utendørs på parkeringsplassen, men det er jo knapt hørbart når jeg går bort til tomtegrensen.

Vet ikke helt hvor du har fått dette fra, men slik er ikke situasjonen. Hun hører det hvis pappa har musikk i bilen, og hun driver i hagen så langt mot tomten vår som det er mulig.

Lenke til kommentar

 

Og hvis hun hører musikken fra bilen deres når hun er innendørs for å sove må dere jo ha et helt vanvittig volum? Eller har hun soverom ut mot parkeringsplassen deres og vinduet åpent? Jeg har alltid musikk i bilen når jeg gjør noe utendørs på parkeringsplassen, men det er jo knapt hørbart når jeg går bort til tomtegrensen.

Vet ikke helt hvor du har fått dette fra, men slik er ikke situasjonen. Hun hører det hvis pappa har musikk i bilen, og hun driver i hagen så langt mot tomten vår som det er mulig.

 

 

Du nevnte heller ikke noe om hvor hun befant seg da hun hørte/klaget, men siden det ble nevnt at hun klager over å ikke få sove antok jeg at støyen fra deres tomt var såpass at den også høres innendørs hos henne.

 

Men det spiller ingen rolle. Hvordan dere forholder dere til henne må dere jo finne ut av selv. Om hun ikke liker 80-talls slagere (eller hva enn slags musikk det er) fra et åpent bilvindu mens hun vanner blomstene noen meter unna er det opp til dere om dere skal skru av eller gi faen. Politiet vil hvertfall ikke foreta seg noe i en slik situasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...