Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nabokrangel!


DexterMorgan

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en nabo som klager på all lyd vi lager. Har en far som stod og vasket bil foran huset vårt. Kunne selvsagt vasket den lengre vekk fra hennes tomt (ca 7m unna grensa), men det var der pappa hadde tilgang på høytrykkspyleren. Han spilte musikk mens han vasket (ut av bilen slik at man kunne høre det igjennom dørene), naboen kom og klagde. Pappa mente det var helt unødvendig å sku ned, fordi det må være lov å spille musikk midt på dagen mens man vasker bilen sin. Spørsmålet er da, vi vil gjerne ha alt vårt på det tørre, for å ikke få noe trøbbel på noe slags vis. Men vil gjerne også kunne leve littigranne, og spille musikk når det er helt naturlig. Hva slags lover er det for dette? Synes naboloven er så fryktelig vag på det punktet. Vet noen hvordan det praktiseres?

 

Skjønner at dette selvsagt burde løses melom naboene. Problemet er at denne damen skal ha alt til å gå etter hennes pipe. Egentlig skal vi nok ikke spille noe i det hele tatt, fordi det skal være putt stille hele tiden. Vi fikk også beskjed om å la være å klippe plenen klokke 19:00, fordi hun skulle sove. Man kan vel ikke forvente at folk ikke klipper plenen klokken 19:00? Greia er her at hun egentlig legger seg rundt 19:00 - 20:00 hver dag, fordi hun står opp tidlig for jobb. Må da være lov å lage lyd da, selv om hun skal sove?

 

Synes også det begynner å bli ganske ubehagelig. Hun står og tar opp det vi gjør uten å si ifra, er dette lovlig? Noe vi kan gjøre noe med det?

Endret av DexterMorgan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I f.eks Oslo er vel den generelle regelen at man ikke skal bråke utendørs mellom 23 og 07, og generelt for hele landet er vel at det ikke skal bråkes på helligdager (inkl. søndager) på noe tidspunkt på dagen. Alle andre dager og tider står man fritt til å bruke gressklipperen, men av generelt hensyn kan man kanskje la den stå i boden på fredag og lørdagskvelden også.

Lenke til kommentar

Det er fleire lover som regulerer støy frå naboane, men det som er felles her er at det er veldig generelle reglar. I dei fleste kommuner vil politivedtektene nemne støy mellom kl 23 og 07, men lovene er mykje meir generelle.

Men den mest nærliggande lova å sjå på her er grannelova:

 

 

§ 2. Ingen må ha, gjera eller setja i verk noko som urimeleg eller uturvande er til skade eller ulempe på granneeigedom. Inn under ulempe går òg at noko må reknast for farleg.

I avgjerda om noko er urimeleg eller uturvande, skal det leggjast vekt på kva som er teknisk og økonomisk mogeleg å gjera for å hindra eller avgrensa skaden eller ulempa. Det skal jamvel takast omsyn til naturmangfaldet på staden.

I avgjerda om noko er urimeleg, skal det vidare leggjast vekt på om det er venteleg etter tilhøva på staden og om det er verre enn det som plar fylgja av vanlege bruks- eller driftsmåtar på slike stader.

Jamvel om noko er venteleg eller vanleg etter tredje stykket, kan det reknast som urimeleg så langt som det fører til ei monaleg forverring av brukstilhøva som berre eller i særleg grad råkar ein avgrensa krins av personar.

Kortversjonen av dette er at alle skal være snille og greie med kvarandre, men at støy ikkje er til å unngå.

Som nabo som skal bedrive støyande aktivitet så skal du prøve å redusere støyen dersom det er mulig, men kun det som ligger innanfor rimeligheitas grenser.

 

Det viktigaste som du skal ta med her er at du ikkje nødvendigvis har rett til å forstyrre naboen din med støy, men at naboen må akseptere det dersom din nytte er minst like stor som naboens ulempe.

 

 

 

Tidlig om kvelden så er det lov til å støye litt, dei fleste jobber tross alt fram til dette tidspunktet, så for mange så er det tidlig på kvelden dei har muligheit til å jobbe på eigen eigendom. Men dersom dere veit at naboen legger seg tidlig så må dere ta hensyn til dette. På samme måte vil naboen som tydelligvis jobber om natta måtte ta hensyn til dere når ho er ferdig på jobb tidlig om morgonen. Sjølv om ho ikkje gjer noke ulovlig med å starte opp hekksaksa kl 07:01 om morgonen, så er slikt unødvendig av begge partane.

 

Ver også oppmerksom på dette med innsovingstid, dersom naboen legg seg mellom kl 19 og 20, så er dette ei litt kritisk tid for henne når det gjeld søvn. Så den lyden som ho klager på kl 19:30 kan fint være akseptabel kl 20:30 når ho er ferdig med innsovinga.

 

 

 

Forøvrig så tendenserer eg til å være litt enig med naboen at høgtrykkvasking av ein bil med musikk nok kan være plagsomt mykje støy. Volumet i bilen måtte nødvendigvis ha vært forholdsvis høgt for at ein skal kunne høyre musikken gjennom stengde dører og summinga frå høgtrykkspylaren.

For alt eg veit så treng ikkje dette å være så støyanda, men det slår meg som ein litt håplaus måte å høyre musikk på all den tid ein kan bruke høyretelefoner å få musikken utan unødvendig støy frå omgivelsane.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Lyden fra bilen var selvsagt ikke høy nok til å kunne høre mens høytrykkspyleren gikk, den var høy nok slik at pappa hørte det når høytrykkspyleren ikke gikk. Har en ganske stor bil, så bruker ganske mye tid med svamp og såpevann uten bråk fra høytrykkspyleren.

 

Ser at man da egentlig må ta litt hensyn utover kvelden. Men hvordan er det med støy midt på dagen? Har en bror som skulle luke hekken våres i går, han tok med seg en cd-spiller, og spilte musikk på normalt volum. Klokken var 15:00. Selvfølgelig kunne naboen høre det, men hadde vært vanskelig få det til slik at hun ikke hørte det. Skjønner at man må ta hensyn, men det må da være lov å spille musikk hvis man ønsker det?

Lenke til kommentar

Klokken 15:00 på en hverdag er regnet som mer akseptabelt å støye.

Men i går var søndag.

 

Vis hensyn.

Hekken må klippes av og til, men det er ikke nødvendig å bruke CD-spiller for å ha musikk til arbeidet. Dersom du bruker motorredskap, bør du unngå helligdager pga. støy.

 

Om musikk til arbeidet er så viktig, har du hodetelefoner.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ut fra hva vi har blitt fortalt, så virker din familie som en familie som må ha musikk til alt mulig. Og er det musikk mange timer i døgnet, på et slikt volum at naboen kan høre det, så forstår jeg naboens frustrasjon. Husk også at dette kan være irritasjon som har vokst over tid, slik at hver eneste lyd fra dere får naboen til å tenne på alle plugger.

 

Vi har også kun din versjon, vi vet ikke hvor høy musikken faktisk var og hvor mye det er av det.

 

En annen ting, som også Mannen med ljåen sier, er at på søndager/helligdager, er det ikke akseptabelt å bedrive støyende aktiviteter som maskinelt hagearbeid, bilvask med høytrykksspylere og lignende. Lørdager bør man også ta hensyn.

 

Og det er faktisk ikke tvingende nødvendig å høre på høy musikk til ethvert arbeid. Hodetelefoner, spesielt slike med støydemping, må jo være mer behagelig både for den som arbeider og for de rundt.

 

Og angående det å ta opp lyd fra dere, så kan hun ta opp all den lyd hun vil på sin egen eiendom. Hvis lyden dere lager, kommer inn på hennes eiendom, har dere ingenting dere skulle ha sagt (bortsett fra hvis hun bruker spesielt utstyr som plukker opp lyd som kommer langt unna, og forsterker den).

Endret av Molekylet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden hun klager ofte vil jeg si at dere høres ofte, det er ikke bra!

Tegn på at dere tar alt for stor plass i nabolaget. Naboene deres skal IKKE høre musikken dere spiller til hverdags, det er direkte ufint.

 

Lukk igjen verandadør om dere MÅ spille musikk hele tiden, bruk hodetelefoner.... ikke vær sånn musikk-spillere, ingen liker det i nabolaget...... i alle fall ikke på helg!

Endret av Henrik2k
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hei!

 

Har en nabo som klager på all lyd vi lager. Har en far som stod og vasket bil foran huset vårt. Kunne selvsagt vasket den lengre vekk fra hennes tomt (ca 7m unna grensa), men det var der pappa hadde tilgang på høytrykkspyleren. Han spilte musikk mens han vasket (ut av bilen slik at man kunne høre det igjennom dørene), naboen kom og klagde. Pappa mente det var helt unødvendig å sku ned, fordi det må være lov å spille musikk midt på dagen mens man vasker bilen sin. Spørsmålet er da, vi vil gjerne ha alt vårt på det tørre, for å ikke få noe trøbbel på noe slags vis. Men vil gjerne også kunne leve littigranne, og spille musikk når det er helt naturlig. Hva slags lover er det for dette? Synes naboloven er så fryktelig vag på det punktet. Vet noen hvordan det praktiseres?

 

Skjønner at dette selvsagt burde løses melom naboene. Problemet er at denne damen skal ha alt til å gå etter hennes pipe. Egentlig skal vi nok ikke spille noe i det hele tatt, fordi det skal være putt stille hele tiden. Vi fikk også beskjed om å la være å klippe plenen klokke 19:00, fordi hun skulle sove. Man kan vel ikke forvente at folk ikke klipper plenen klokken 19:00? Greia er her at hun egentlig legger seg rundt 19:00 - 20:00 hver dag, fordi hun står opp tidlig for jobb. Må da være lov å lage lyd da, selv om hun skal sove?

 

Synes også det begynner å bli ganske ubehagelig. Hun står og tar opp det vi gjør uten å si ifra, er dette lovlig? Noe vi kan gjøre noe med det?

 

En sak har flere sider, og i nabokonflikter er det ikke alltid godt å vite hvem som er den vrangeste.

 

Men hun tar opp det dere gjør?? Vel - da er det for meg nærliggende å konkludere med at dere er de heldige innehaverne av en vanskelig nabo. Gratulerer!

 

Det rettslige utgangspunktet er at dere som eiere av en eiendom har den fulle rett til å disponere denne, herunder til å spille musikk på eiendommen.

 

Et viktig unntak følger av naboloven § 2 som Avatar har gjengitt over. Merk at det skal en del til for å nekte en nabo å spille musikk. Musikken må være "urimelig" eller "unødvendig", og med det menes enkelt sagt at den må være noe en nabo ikke kan forventes å tåle. Selvsagt vil dette bedømmes skjønnsmessig; men om dere ikke spiller uvanlig høyt, ofte eller sent, har dere deres på det tørre.

 

Et annet unntak som er nevnt over er lov om helligdagsfred. Din nabo har kanskje lest den: Den fastslår at man på "helligdager", hvilket omfatter søndager, ikke skal forstyrre andre med "utilbørlig larm". Da loven kom for 20 år siden, ble det uttalt at støyforbudet etter omstendighetene omfatter bruk av f.eks. motorgressklipper eller motorsag i boligstrøk. Jeg har inntrykk av at det har blitt vanligere å klippe gress m.v. på søndager uten at noen bryr seg, så det er mulig at uttalelsen ikke lenger er riktig.

 

Men sikker er jeg ikke, så det er meget mulig din nabo handlet helt med rette i går.

 

Loven fastsetter et strengere forbud i nærheten av kirker: Det er forbudt å "forstyrre gudstjenesten med unødig larm eller arbeid eller annen forstyrrende virksomhet."

Endret av frevild
Lenke til kommentar

Et annet unntak som er nevnt over er lov om helligdagsfred. Din nabo har kanskje lest den: Den fastslår at man på "helligdager", hvilket omfatter søndager, ikke skal forstyrre andre med "utilbørlig larm". Da loven kom for 20 år siden, ble det uttalt at støyforbudet etter omstendighetene omfatter bruk av f.eks. motorgressklipper eller motorsag i boligstrøk. Jeg har inntrykk av at det har blitt vanligere å klippe gress m.v. på søndager uten at noen bryr seg, så det er mulig at uttalelsen ikke lenger er riktig.

 

Etter som eg forstår så rekner ein i dag plenklipping som akseptabel støy på søndager.

Om dette er fordi samfunnet har blitt meir liberalt dei siste åra, eller om det har bakgrunn i den tekniske utviklinga som gjer at vanlige plenklippere ikkje støyer så mykje lenger er noke uklart.

 

Dessutan så er det vell i dag nærmast rekna som ei nødvendigheit å klippe graset med motorplenklipper då det nesten ikkje finnes manuelle klippere å få tak i.

Eg meiner på at eg har sett ei liknande formulering i forhold til snøfresere ein plass der snøfresing for å få ut bilen om morgonen er greit dersom området er så stort at ein ikkje realistisk sett kan brøyte med snøskuffe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Tidlig om kvelden så er det lov til å støye litt, dei fleste jobber tross alt fram til dette tidspunktet, så for mange så er det tidlig på kvelden dei har muligheit til å jobbe på eigen eigendom. Men dersom dere veit at naboen legger seg tidlig så må dere ta hensyn til dette.

Hva slags fjas er det her? Du skriver riktignok en del fornuftig, men at man må ta ekstra hensyn fordi man vet at naboen legger seg tidlig er da bare tull. Hvis min nabo jobber nattskift, altså sover hele dagen. Må jeg da ta hensyn og ta gressklippinga på natta, siden han da er våken?

Endret av ergal
Lenke til kommentar

 

Et annet unntak som er nevnt over er lov om helligdagsfred. Din nabo har kanskje lest den: Den fastslår at man på "helligdager", hvilket omfatter søndager, ikke skal forstyrre andre med "utilbørlig larm". Da loven kom for 20 år siden, ble det uttalt at støyforbudet etter omstendighetene omfatter bruk av f.eks. motorgressklipper eller motorsag i boligstrøk. Jeg har inntrykk av at det har blitt vanligere å klippe gress m.v. på søndager uten at noen bryr seg, så det er mulig at uttalelsen ikke lenger er riktig.

 

Etter som eg forstår så rekner ein i dag plenklipping som akseptabel støy på søndager.

Om dette er fordi samfunnet har blitt meir liberalt dei siste åra, eller om det har bakgrunn i den tekniske utviklinga som gjer at vanlige plenklippere ikkje støyer så mykje lenger er noke uklart.

 

Dessutan så er det vell i dag nærmast rekna som ei nødvendigheit å klippe graset med motorplenklipper då det nesten ikkje finnes manuelle klippere å få tak i.

Eg meiner på at eg har sett ei liknande formulering i forhold til snøfresere ein plass der snøfresing for å få ut bilen om morgonen er greit dersom området er så stort at ein ikkje realistisk sett kan brøyte med snøskuffe.

 

 

Tja. Utsagnet om motorgressklippere og motorsager stod i lovens forarbeider. Normalt vil forarbeidene ha stor vekt - og nærmest bli lagt til grunn som korrekt jus, så man starter i motbakke. Om tidens utvikling har gjort at forarbeidenes syn ikke lenger holder vann, er mulig, men ikke sikkert.

 

Manuelle gressklippere støyer etter min mening verre. Motorklippere brummer jevnt...

Lenke til kommentar

Jeg synes å "bråke" etter 19 på kvelden er temmelig upassende selv. Både med musikkspilling eller gressklipping. Det kunne fint vært gjort tidligere på dagen. Som mangeårig turnusarbeider vet jeg svært godt hvor viktig det er med ro og stillhet. Men man kan jo ikke være urimelig og fly og klage på ALT. Da burde hun ha flytta inn i et lite hus i skogen uten naboer.

 

En kamerat på jobb fortalte meg at de hadde en nabo som var helt ekstrem på å klage på alt og alle rundt seg. De bodde i et dyrt villastrøk med masse barnefamilier som jo medfører litt bråk på dagtid og morgenen og sånt.

Og hun klagde til velholds-styret hele tiden. Men hun fikk ikke medhold i noen ting, de ba henne rett og slett å selge og flytte et annet sted.

 

Man kan ikke bosette seg i et villastrøk og ikke forvente gressklipping, barnestøy, grillfester etc.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Tidlig om kvelden så er det lov til å støye litt, dei fleste jobber tross alt fram til dette tidspunktet, så for mange så er det tidlig på kvelden dei har muligheit til å jobbe på eigen eigendom. Men dersom dere veit at naboen legger seg tidlig så må dere ta hensyn til dette.

Hva slags fjas er det her? Du skriver riktignok en del fornuftig, men at man må ta ekstra hensyn fordi man vet at naboen legger seg tidlig er da bare tull. Hvis min nabo jobber nattskift, altså sover hele dagen. Må jeg da ta hensyn og ta gressklippinga på natta, siden han da er våken?

At du må ta hensyn til naboen sjølv om vedkommande ikkje søv om natta følger av at grannelova ikkje skiller mellom dagtid og nattestid.

 

Det er sjølvsagt ikkje slik at du aldri kan klippe graset dersom du bur i eit nabolag med folk som jobber både dag og natt, men du må fortsatt ta hensyn slik at du i minst mulig grad plager naboen.

 

Om naboen din har småbarn så er det heilt normalt at ein held støyende aktivitetar til eit minimum når det er leggetid for barna. Og tilsvarande så er det heilt innafor å forvente at foreldra ikkje lar barna hoppe rundt kl 6 om morgonen dersom det bur folk i underetasjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for mye god diskusjon. Det er oppklarende. Må bare få si at vi er ikke en familie som spiller mye musikk. Spiller heller ikke overdådig høyt. Greia er vel at de få gangene vi spiller så kommer hun og klager. Damen klipper forresten alltid penen på søndager/helligdager. Første søndag i går på fire uker hvor hun ikke klipte plenen. Noe som kan brukes for å gjøre det til en ikke-sak hvis hun skulle foreta seg noe juridisk?

 

Ser også at folk sier at fordi vi får klager så betyr det at vi tar for mye plass. Vil bare si at vi har bodd her i 20 år, hvorav 4 av dem var med denne damen. Aldri fått en klage får hun kom. Kan vel bety at hun er for lite tolerant?

Lenke til kommentar

Ok, da er det i gang.

 

  1. At hun gjør noe som bråker gir ikke dere noe mer rett til å bråke, men til å klage
  2. Dersom musikken er til plage på henne og hun kan høre det på sin eigendom er det hun som må avgjøre hvorvidt den er plagsom eller ikke.
  3. Det er ikke noe som heter at 'vi bodde her først'
  4. At andre ikke klager minsker ikke retten hennes til å klage.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg bor også i et strøk med mange naboer. Og selv om det ikke er direkte ulovlig, spiller jeg aldri musikk ute i det hele tatt - nettopp av hensyn til naboene. Da bruker jeg heller hodetelefoner.

 

Jeg ville ikke likt om naboen hadde spilt trekkspillmusikk for fulle mugger, og hun ville sikkert ikke likt om jeg spilte rockemusikken min. Gjensidig respekt og hensyn, eller eventuelt folkeskikk kalles det. Resultatet er at vi har et veldig godt naboskap.

 

Dere overlever nok en bilvask eller to uten musikk, skal du se.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...