Gå til innhold

Raner arrestert etter å ha blitt gjenkjent av dataprogram


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott at de fanger kriminelle, men synes dere det er en ok mengde inngrep i personvernet til 4,5 millioner personer i dette tilfellet for å fange én tyv som har ranet to brukte telefoner? Spurv med kanon?

De 4,5 mill blir jo sjekket ut, ikke inn av saken.

Nå kan vel alltids diskutere når man skal bruke disse verktøyene - hvilket grad av lovbrudd. Men det hjelper lite hvis en slik DB skal bestå av kun 10 personer elns.

Jeg ser ikke helt hvorfor man skal bruke personvern til å skjerme forbrytere - hva gjør det at mitt ansikt har vært i en slik DB - jeg er lovlydig og hvis et slikt 'brudd' på personvern sørger for å få idiotene i fengsel, så gir jeg helt fint opp mitt personvern på akkurat det feltet.

Lenke til kommentar
35-åringen fikk 22 års fengsel for å ha ranet de to telefonene. Han slipper altså ut som 57-åring.

 

Synes det er greit at folk som raner personer med pistol (eller andre våpner) blir buret inne lenge.. Trenger ikke slike folk ute på gata :)

Ja, det koster samfunnet noe, men det er det verdt. Tenk hva han kunne ha gjort mot neste person som gikk imot? Kunne jo funnet på og drept flere personer..

Lenke til kommentar

Chicago-politiet har en database på over 4,5 millioner ansikter samlet inn via Chicago Transit Authority (CTA) sine over 3600 overvåkningskameraer i Chicago. Altså i hovedsak amerikanske statsborgere. Det er jo interessant med tanke på Obamas påstand om at amerikanske innbyggere ikke blir systematisk overvåket, kun utenlandske.

 

NSA sin ansiktsdatabase er selvsagt vesentlig større ettersom de snapper opp alle ansikter som noen sinne har vært tagget på sosiale nettsteder som Facebook, G+ og mange flere. Her er du og alle andre mistenkt inntil det motsatte er bevist.

 

Flott at de fanger kriminelle, men synes dere det er en ok mengde inngrep i personvernet til 4,5 millioner personer i dette tilfellet for å fange én tyv som har ranet to brukte telefoner? Spurv med kanon?

 

Aprospos spurv med kanon, 35-åringen fikk 22 års fengsel for å ha ranet de to telefonene. Han slipper altså ut som 57-åring.

 

USA burde heller innført våpenlisenser og lover mot å bære våpen på steder som tog og togstasjoner som det er snakk om her. Så kunne de heller arrestert fyren for besittelse av og truende oppførsel med skytevåpen. Og kanskje vurdert en straff som sto mer i stil til forbrytelsen. Hva koster det samfunnet å ha en person 22 år i fengsel? Direkte utgifter, tapte skatteinntekter osv? Hva er de "sosiale arrene" av å ødelegge en persons liv? Kanskje 35-åringen hadde barn, familie som også lider av den ekstreme straffen? Hadde han heller mistet våpenslisensen, sittet noen måneder i fengsel, kanskje med diverse arbeidskurs så hadde kan kanskje fått en normal jobb og kunnet forsørge familien på en etisk god måte.

 

USA er et sykt sykt land, på utallige mange måter.

Det er jo ikke det du skriver som står i artikkelen.

I artikkelen står det:

Identifiseringen skjedde ved at dataprogrammet brukte bildene fra overvåkningsvideoen til å finne frem til et bilde av gjerningsmannen som politiet allerede hadde i databasen, siden mannen var tidligere straffedømt.

 

Endret av Per Yngve Balto
Lenke til kommentar

 

35-åringen fikk 22 års fengsel for å ha ranet de to telefonene. Han slipper altså ut som 57-åring.

 

Synes det er greit at folk som raner personer med pistol (eller andre våpner) blir buret inne lenge.. Trenger ikke slike folk ute på gata :)

Ja, det koster samfunnet noe, men det er det verdt. Tenk hva han kunne ha gjort mot neste person som gikk imot? Kunne jo funnet på og drept flere personer..

 

I Norge blir fengsel brukt som avskrekking, ikke straff (hevn) som i USA. Vi er også opptatt av å få kriminelle tilbake til samfunnet som produktive individer. Vi har vesentlig færre i fengsel og mye mindre kriminalitet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

 

 

 

35-åringen fikk 22 års fengsel for å ha ranet de to telefonene. Han slipper altså ut som 57-åring.

Synes det er greit at folk som raner personer med pistol (eller andre våpner) blir buret inne lenge.. Trenger ikke slike folk ute på gata :)

Ja, det koster samfunnet noe, men det er det verdt. Tenk hva han kunne ha gjort mot neste person som gikk imot? Kunne jo funnet på og drept flere personer..

I Norge blir fengsel brukt som avskrekking, ikke straff (hevn) som i USA. Vi er også opptatt av å få kriminelle tilbake til samfunnet som produktive individer. Vi har vesentlig færre i fengsel og mye mindre kriminalitet.

kjønte ikke helt hva du mente med Avskrekking første gangen jeg leste det, men kjønte etter det at det var Behandling. det betydde. dumme meg som ikke har hørt ordet Avskrekking før...

Lenke til kommentar

Chicago-politiet har en database på over 4,5 millioner ansikter samlet inn via Chicago Transit Authority (CTA) sine over 3600 overvåkningskameraer i Chicago. Altså i hovedsak amerikanske statsborgere. Det er jo interessant med tanke på Obamas påstand om at amerikanske innbyggere ikke blir systematisk overvåket, kun utenlandske.

 

Dette er da en database over tidligere straffedømte, slik det står presisert i artikkelen

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

fengsel brukt som avskrekking, ikke straff (hevn) som i USA. Vi er også opptatt av å få kriminelle tilbake til samfunnet som produktive individer. Vi har vesentlig færre i fengsel og mye mindre kriminalitet.

Så er vi en mindre nasjon med færre mennesker enn USA. Jeg vet ikke hvordan vi statistisk kommer ut med USA i forhold til kriminelle og antall fengslede, men % burde vi ligge nogenlunde likt.

 

Edit: Etter et kjapt google søk, og en tur inn på *grøss* Wikipedia fant jeg ut at det var en relativ stor forskjell i % mellom Norge og USA. Per 100K så er det i USA 707 innsatte mot 72 i Norge. Dette er tall som stammer fra slutten av 2013.

kilde http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_incarceration_rate

Endret av Slettet+130498
Lenke til kommentar

Kan det ha noe med at i USA blir man sittende i fengsel når man gjør lovbrudd, mens i Norge får man henlagt saken og/eller kun et lite besøk på hotellet før man er ute igjen?

 

Spørs om vi vil ha like mye kriminalitet hvis ting ikke strammes inn, for fant

 

•Rundt 1/3 av fangene sitter i varetekt. Dette har økt i takt med økningen av utenlandske fanger. 67 % av varetektsfangene er utlendinger.

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

 

fengsel brukt som avskrekking, ikke straff (hevn) som i USA. Vi er også opptatt av å få kriminelle tilbake til samfunnet som produktive individer. Vi har vesentlig færre i fengsel og mye mindre kriminalitet.

Så er vi en mindre nasjon med færre mennesker enn USA. Jeg vet ikke hvordan vi statistisk kommer ut med USA i forhold til kriminelle og antall fengslede, men % burde vi ligge nogenlunde likt.

 

Edit: Etter et kjapt google søk, og en tur inn på *grøss* Wikipedia fant jeg ut at det var en relativ stor forskjell i % mellom Norge og USA. Per 100K så er det i USA 707 innsatte mot 72 i Norge. Dette er tall som stammer fra slutten av 2013.

kilde http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_incarceration_rate

 

Jepp 10x så mange som er fengslet i USA. "Relativt stor forskjell" er en underdrivelse her. Katastrofalt er det jeg ville beskrevet fengslingsmønsteret i USA. Hovedgrunnen til at de har så mange flere i fengsel er såvidt jeg kan lese pga vesentlig lengre straffer.

 

USA sin håndtering av kriminelle er etter min mening eksempelet på hvordan man ikke skal gjøre det. Som trådstarter nevner: 22 år for væpnet ran (delvis pga tidligere straffer). Det er lengre fengslingstid enn man får i Norge for overlagt drap.

Lenke til kommentar

Aprospos spurv med kanon, 35-åringen fikk 22 års fengsel for å ha ranet de to telefonene. Han slipper altså ut som 57-åring.

 

USA er et sykt sykt land, på utallige mange måter.

 

Simen1 da.... Du kan kanskje ta med litt mer fakta?

 

Fyren hadde tidligere dommer på væpnet ran. Det var ikke hans første runde i rettsystemet. Derfor hadde også systemet et bilde av ham å sammenligne med.

 

At USA er et ekstremt land i mange henseender er jeg enig i. Men her dømmer de en kar for gjentatte ran med skytevåpen. Han var ikke akkurat helt uskyldig....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ansiktgjenkjenning har allerede blitt brukt noen år i andre sammenhenger så som på flyplasser, buss/tog sentraler, etc. spesielt USA er flinke til dette, det materialt skal slettes etter en bestemt periode men har en misstanke til at det kan brukes i andre sammenhenger også, enn og bare se etter terrorister som var utgangspunktet for å få gjøre dette legalt.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

USA er et sykt sykt land, på utallige mange måter.

 

Hvis du leter etter syke land så er ikke USA stedet å begynne.

NSA sin ansiktsdatabase er selvsagt vesentlig større ettersom de snapper opp alle ansikter som noen sinne har vært tagget på sosiale nettsteder som Facebook, G+ og mange flere. Her er du og alle andre mistenkt inntil det motsatte er bevist.

Hvor er logikken i at alle man har bilde av er en mistenkt?
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...