Gå til innhold

Jeg vil ha så høy lønn som mulig så tidlig som mulig. Hva bør jeg studere?


ambisjon

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-jS6upa

 

Timeantallet er mindre enn de som jobber "normalt" på land. Det er jo derfor timesatsen er høyere der ute(en del av det iallefall). Hvordan du får det timeantallet forstår jeg ikke? 17(uker)x12(timer)x7(dager) blir rundt 1500

 

Edit, ser ut som om du har ganget timeantallet på to uker med 17 uker. Dette blir jo feil da de ikke har 17 turer i året. De har vell ca 8 - 9 i en slik rotasjon som blir rundt 1500 timer

 

Ja, ser jeg regnet feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom økonomi er hopveddrivkrafta så ville eg styrt unna fastlege, du kan godt ta medisinutdanning og bli lege, men det vil være mykje meir lukkerativt å jobbe i det private. Ikkje berre får du velge kundane dine sjølv, men du får også mykje betre betalt.

 

Det er også viktig at du tenker litt over når du vil ha ein godt betalt jobb. Akademiske jobber er forholdsvis godt betalt, men det er også lang studietid. I det lange løp vil du tjene mest på å ta utdanning, men det vil gå ei stund før du har nedbetalt studielånet, og tjent inn det du taper i arbeidsinntekt medan du studerer.

 

Dersom du går rett ut i arbeidslivet no med ein gong så vil du ikkje tjene så mykje, men du vil tjene mykje meir enn dersom du hadde studert.

 

Så vil du legge deg på eit løp der du kan kjøpe deg sportsbil når du er 30 år eller når du er 60 år?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dersom du skal studere medisin og maksimere inntekten så burde du heller satse på kosmetisk kirurgi hos en privat klinikk.


Hvis du er opptatt av å tjene penger så er det bedre å satse på noe som genererer penger til deg selv framfor å slave for en arbeidsgiver.


Videre så er det ikke sikkert lønningene i oljebransjen blir så lukrative framover. Investeringene i oljebransjen er på vei nedover:



Oljeproduksjonen toppet seg ca 2000:



Stavanger og Sandnes ligger på bunn når det gjelder boligprisutvikling i Norge:



Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Har aldri hørt at fastleger tjener 1,3 millioner uten ansiennitet?

 

Om du kun bryr deg om penger, skal jobbe i Norge og være lønnsslave (ikke arbeide for deg selv), så ser jeg for meg at finans kan være veien å gå eller en eller annen selgerjobb.

 

Tenker da en salgsstilling av litt høyere rang og hvor du jobber opp mot bedriftsmarkedet og med større kontrakter. Har en kamerat som jobber i et teknologifirma og han sier at de flinkeste selgerne der alle ligger mellom 1-1,5 millioner. De er ikke nødvendigvis spesielt smarte eller høyt utdannede heller.

Lenke til kommentar

Ulike typer meglerstillinger kan være en idé. Faren min jobba som valutamegler i en 15-årsperiode og hadde en årsinntekt på et sted mellom 1,2-3,6 mill. Veldig avhengig av bonus da, så lønna kan variere kraftig. Dessuten har vel bonusordningene blitt endret en del.

Lenke til kommentar

 

Dersom du skal studere medisin og maksimere inntekten så burde du heller satse på kosmetisk kirurgi hos en privat klinikk.
Hvis du er opptatt av å tjene penger så er det bedre å satse på noe som genererer penger til deg selv framfor å slave for en arbeidsgiver.
Videre så er det ikke sikkert lønningene i oljebransjen blir så lukrative framover. Investeringene i oljebransjen er på vei nedover:
Oljeproduksjonen toppet seg ca 2000:
Stavanger og Sandnes ligger på bunn når det gjelder boligprisutvikling i Norge:

 

 

Mandag informerte Statoil de ansatte om at det kan bli kuttet mellom 1.100 og 1.400 stillinger

 

 

http://e24.no/energi/statoil/statoil-kan-kutte-1400-stillinger/23232497

Lenke til kommentar

Det er uten tvil det å bli fastlege som er den sikreste veien til 1,3 millioner i årslønn. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å studere medisin, men jeg har en alvorlig narkotikaforbrytelse på rullebladet. Det er godt mulig at jeg hadde kommet inn på studiet likevel, men det frister veldig lite å sove med ett øye åpent resten av livet i frykt for å bli dømt igjen. Det skal ufattelig lite til før Statens autorisasjonskontor makulerer legepapirene dine.

 

Nå ser jeg meg om etter det nest beste alternativet. Hva burde jeg velge?

Vær så snill å aldri bli lege med mindre du faktisk bryr deg om å hjelpe folk og gjøre ditt beste i yrket ditt... Vi trenger ikke leger som bare venter på lønnslippen hver måned og ikke gidder å engasjere seg i pasientens problemer.

 

Offshore er en mulighet. Men det er ikke så enkelt. Hvis du faktisk tar utdanning og søker lærlingsplass så er det en god sjanse for at du får, hvis du gir et godt inntrykk. Hvis ikke er det en fordel å kjenne noen og du havner gjerne som utleiepersonell, og har ikke fast schedule, noe som betyr at de bare ringer deg når de trenger folk. da kan du være på jobb fra noen dager (på land) til en måned på sjøen, kanskje mer. Da får du ikke lønn hjemme (med mindre du har ansinitet), og det kan gå uker og måneder mellom hver tur. Så du trenger isåfall jobb hjemme om du ikke liker å spare all offshore-lønna til husleie og regninger.

 

Men som sagt, ta utdanning og søk lærlingplass. Og husk at det er mange som vil jobbe offshore nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ambisjon ja.. Kjedelig ambisjon å bare ville tjene mye penger, da. Du bør forfølge noe du har interesse for.

 

Og forresten, noen få leger tjener vel kanskje 1,3 mill, men det er etter mange år og i en spesialitet mettet med vaktarbeid. Med mindre du tenker på å starte privat praksis, og da er jo the sky the limit, men det gjelder alle fag, ikke bare medisin. Som ferdig utdannet lege starter man vel på rundt 400k før tillegg, så er du heldig kan du vel stikke av med 650k/året de første par årene i jobb. Senere når du evt blir LIS (og jobber som det de neste 3-5 årene) kan du vel kanskje få til å dra inn 700-900 (igjen, hvis du har høy vaktbelastning). Når du så er 40 og overlege så passerer vel mange millionen og noen kommer kanskje så høyt som 1,3. Men, ingen bratt lønnskurve altså. Vil tippe at godt utdannede ingeniører med en god jobb tjener langt bedre enn en offentlig ansatt lege på samme punkt i karrieren.

 

Jeg snakker om fastleger her. Jeg har aldri hatt noen innbilning om at sykehuslegene har nevneverdig god timelønn.

 

 

Bølgekraft - i say no more... Kommer du opp med noe smart her, så kjøper du fort biler til 1.3mill :)

 

Kan du utdype dette? Jeg er veldig, veldig interessert i å lese eventuelle linker eller annet bakgrunnsstoff du har ;)

 

 

Det er uten tvil det å bli fastlege som er den sikreste veien til 1,3 millioner i årslønn. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å studere medisin, men jeg har en alvorlig narkotikaforbrytelse på rullebladet. Det er godt mulig at jeg hadde kommet inn på studiet likevel, men det frister veldig lite å sove med ett øye åpent resten av livet i frykt for å bli dømt igjen. Det skal ufattelig lite til før Statens autorisasjonskontor makulerer legepapirene dine.

 

Nå ser jeg meg om etter det nest beste alternativet. Hva burde jeg velge?

 

 

 

Å bli dømt igjen? Du driver altså fortsatt med hva enn det var? Det enkleste svaret blir da vel å slutte med det og fortsette med legeplanen, burde vel være en grei sak for en person av det kaliberet du fremstiller deg som.

 

 

Jepp, og jeg har ikke tenkt å slutte. Akkurat hvorfor, kan jeg ikke gå nærmere inn på, men det er helt, helt nødvendig.

 

 

Dersom økonomi er hopveddrivkrafta så ville eg styrt unna fastlege, du kan godt ta medisinutdanning og bli lege, men det vil være mykje meir lukkerativt å jobbe i det private. Ikkje berre får du velge kundane dine sjølv, men du får også mykje betre betalt.

 

Det er også viktig at du tenker litt over når du vil ha ein godt betalt jobb. Akademiske jobber er forholdsvis godt betalt, men det er også lang studietid. I det lange løp vil du tjene mest på å ta utdanning, men det vil gå ei stund før du har nedbetalt studielånet, og tjent inn det du taper i arbeidsinntekt medan du studerer.

 

Dersom du går rett ut i arbeidslivet no med ein gong så vil du ikkje tjene så mykje, men du vil tjene mykje meir enn dersom du hadde studert.

 

Så vil du legge deg på eit løp der du kan kjøpe deg sportsbil når du er 30 år eller når du er 60 år?

 

Fastleger jobber veldig gjerne i private klinikker som selger tjenester til det offentlige. Ellers er jeg klar over de andre poengene du nevner.

 

 

Dersom du skal studere medisin og maksimere inntekten så burde du heller satse på kosmetisk kirurgi hos en privat klinikk.
Hvis du er opptatt av å tjene penger så er det bedre å satse på noe som genererer penger til deg selv framfor å slave for en arbeidsgiver.
Videre så er det ikke sikkert lønningene i oljebransjen blir så lukrative framover. Investeringene i oljebransjen er på vei nedover:
Oljeproduksjonen toppet seg ca 2000:
Stavanger og Sandnes ligger på bunn når det gjelder boligprisutvikling i Norge:

 

 

Ja, kosmetisk kirurgi har jeg vurdert. Men dette vil tidligst realiseres i år 2025, sannsynligvis senere. Det blir forbanna lenge å vente.

 

Har aldri hørt at fastleger tjener 1,3 millioner uten ansiennitet?

 

Om du kun bryr deg om penger, skal jobbe i Norge og være lønnsslave (ikke arbeide for deg selv), så ser jeg for meg at finans kan være veien å gå eller en eller annen selgerjobb.

 

Tenker da en salgsstilling av litt høyere rang og hvor du jobber opp mot bedriftsmarkedet og med større kontrakter. Har en kamerat som jobber i et teknologifirma og han sier at de flinkeste selgerne der alle ligger mellom 1-1,5 millioner. De er ikke nødvendigvis spesielt smarte eller høyt utdannede heller.

 

Det å bli selger er ikke en særlig sikker vei mot en høy inntekt. Det å bli fastlege er imidlertid det. Det skal veldig mye til for at jeg mislykkes i å fullføre medisinutdannelsen og starte et fastlegesenter.

 

Her har jeg forøvrig laget en graf som viser alder og inntekt på 25 forskjellige fastleger i hjemkommunen min. På VG sin liste over de 100 i hjemkommunen min med høyest inntekt, er der veldig mange fastleger, og blant de som enda er nogenlunde unge, er der kun fastleger og idrettsutøvere.

 

dWFXMkI5.jpeg

 

Ulike typer meglerstillinger kan være en idé. Faren min jobba som valutamegler i en 15-årsperiode og hadde en årsinntekt på et sted mellom 1,2-3,6 mill. Veldig avhengig av bonus da, så lønna kan variere kraftig. Dessuten har vel bonusordningene blitt endret en del.

 

Dette er en bransje som er uglesett og veldig utsatt for markedsendringer. Jeg er også slettes ikke sikker på om jeg har egenskapene som skal til for å lykkes der. Jeg vet veldig lite om hvordan det er å være megler.

 

Vær så snill å aldri bli lege med mindre du faktisk bryr deg om å hjelpe folk og gjøre ditt beste i yrket ditt... Vi trenger ikke leger som bare venter på lønnslippen hver måned og ikke gidder å engasjere seg i pasientens problemer.

 

Offshore er en mulighet. Men det er ikke så enkelt. Hvis du faktisk tar utdanning og søker lærlingsplass så er det en god sjanse for at du får, hvis du gir et godt inntrykk. Hvis ikke er det en fordel å kjenne noen og du havner gjerne som utleiepersonell, og har ikke fast schedule, noe som betyr at de bare ringer deg når de trenger folk. da kan du være på jobb fra noen dager (på land) til en måned på sjøen, kanskje mer. Da får du ikke lønn hjemme (med mindre du har ansinitet), og det kan gå uker og måneder mellom hver tur. Så du trenger isåfall jobb hjemme om du ikke liker å spare all offshore-lønna til husleie og regninger.

 

Men som sagt, ta utdanning og søk lærlingplass. Og husk at det er mange som vil jobbe offshore nå.

 

 

Jeg er helt absurd opptatt av hva andre mennesker tenker om meg. Jeg hadde aldri latt folk tenke på meg som en usympatisk og uengasjert lege.

 

 

Jeg har nylig innsett at uansett hvor flink man er som ingeniør, vil man aldri, aldri, aldri starte med høyere lønn enn en ferdig utdannet medisinstudent som begynner som fastlege, og sjansene er veldig fjerne for at du på noe tidspunkt i livet ditt vil tjene mer enn fastlegen.

Lenke til kommentar

"Alle" vet at man tjener fett på nordsjøen/oljebransjen, så det er et ekstremt lite nåløye å komme seg gjennom. Vi har 3 stk på jobb som har forsøkt den karriereveien etter å ha tatt et par kurs til 70000. Ingen av de har fått noe svar på noen søknad over ett år senere.

Lenke til kommentar

For å komme med litt fakta ang nordsjøen:
- Ja, vi jobber mindre totalt sett enn hva man gjør på land.

- Ja, vi kan tjene gode penger hvis vi vil, men det krever myyyye jobbing.

- En normal årslønn offshore ligger på rundt 7-800K.

- For å få jobb offshore trenger man stort sett ett fagbrev. Ja, noen får jobb bare av å gå på kurs, men når Songa skulle ha inn 700 personer nå i vår fikk de inn 10.000 søknader. Sjansen for å komme inn uten relevant utdanning er minimal:
http://www.sysla.no/2014/06/12/oljeenergi/songa-offshore-fikk-10-000-soknader-pa-to-uker/

Helt ærlig tror jeg TS er ett troll med liten selvinnsikt, men hvis du nå skal realisere det du sier så ville jeg fått meg ett fagbrev, jobb i oljebransjen (og etterhvert litt ledererfaring) og deretter blitt konsulent. Da snakker vi om lønningene du ser for deg. Det går selvsagt ikke så fort som du tror, for da hadde alle gjort det ;-)
Problemet med konsulentlivet er usikkerheten. Man har ikke fast jobb og man er prisgitt at oppdragsgiveren er fornøyd, i tillegg til at man er ekstremt sårbar for svingninger i markedet.

 

Gud forby at våre veier krysses noen gang, for jeg ønsker å jobbe med noen som er motivert til å gjøre en god jobb og ikke bare opptatt av å kunne skryte i skattelistene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ja det jeg mener er at oljebransjen ikke er noen "snarvei til masse penger" for hvermannsen, det krever like mye strev og utdanning for å få en fast jobb der som andre steder. Og siden ALLE vet det er mye penger der, er det som OceanROV sier, flere tusen søknader på en enkelt stilling.

 

Sier seg selv at det er de beste som får jobbene da, ikke han som akkurat tok et 2 mnd sikkerhetskurs og ikke har fagbrev i noe som helst og jobber i en fullstendig irrelevant bransje.

Lenke til kommentar

 

Jeg har nylig innsett at uansett hvor flink man er som ingeniør, vil man aldri, aldri, aldri starte med høyere lønn enn en ferdig utdannet medisinstudent som begynner som fastlege, og sjansene er veldig fjerne for at du på noe tidspunkt i livet ditt vil tjene mer enn fastlegen.

 

 

Er det virkelig så lett å skaffe seg jobb som fastlege og skaffe seg en kundekrets? Det kommer vel ikke dettende inn 1000 pasienter over natten dersom du starter som fastlege.

 

Meglerjobber er iallfall en god løsning dersom man absolutt vil tjene gode penger. Muligens er det litt konjunkturutsatt som du sier, men enkelte år kan man da tjene VELDIG mye. Så totalt sett tror jeg man kommer svært godt ut der.

 

På ingeniørsiden er det to typer jobber som gir deg ganske god lønn nesten umiddelbart. Det ene er å jo skaffe seg jobb offshore. Det andre er å skaffe deg en jobb der du må reise mye. Jeg kjenner folk av begge typer som kort tid etter utdanning har en lønn på 8-900 000 ifølge skattelistene. Og det innebærer over millionen når vi snakker bruttolønn.

 

En slik stilling som dette hadde nok vært fin for din del:

 

http://www.finn.no/finn/job/fulltime/object?finnkode=49230496&v=-99&r=www_front

 

Offshorejobbing først, med muligheter for en nokså habil lønn, etterfulgt av potensiell lederkarriere dersom du er dyktig.

Lenke til kommentar

Sier seg selv at det er de beste som får jobbene da, ikke han som akkurat tok et 2 mnd sikkerhetskurs og ikke har fagbrev i noe som helst og jobber i en fullstendig irrelevant bransje.

 

Jeg har faktisk endret mening om dette i det siste. Ser flere og flere som får jobb direkte etter kurs uten noen form for kompetanse innen faget før kurset.

 

Jeg tror det er en endring i bransjen, der de tar de som er villig til å få dårligst betalt. Har sett mye svensker som går rett ut i jobb om dagen og jeg misstenker at de får vesentlig lavere lønn enn sine kolleger som gikk ut i jobb for noen år siden.

 

Farlig utvikling spør du meg.

Lenke til kommentar

 

Helt ærlig tror jeg TS er ett troll med liten selvinnsikt,

 

Jeg må vel enten være det ene eller det andre? Går det an at jeg både er et troll, og har liten selvinnsikt?

 

Gud forby at våre veier krysses noen gang, for jeg ønsker å jobbe med noen som er motivert til å gjøre en god jobb og ikke bare opptatt av å kunne skryte i skattelistene.

 

Det kan du ha gjort hele livet allerede for alt du vet ;) Det finnes ingenting på utsiden min som tyder på at jeg liker god lønn, og det er ikke noe jeg nevner for andre.

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...