Gå til innhold

Jeg vil ha så høy lønn som mulig så tidlig som mulig. Hva bør jeg studere?


ambisjon

Anbefalte innlegg

Det er uten tvil det å bli fastlege som er den sikreste veien til 1,3 millioner i årslønn. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å studere medisin, men jeg har en alvorlig narkotikaforbrytelse på rullebladet. Det er godt mulig at jeg hadde kommet inn på studiet likevel, men det frister veldig lite å sove med ett øye åpent resten av livet i frykt for å bli dømt igjen. Det skal ufattelig lite til før Statens autorisasjonskontor makulerer legepapirene dine.

 

Nå ser jeg meg om etter det nest beste alternativet. Hva burde jeg velge?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En eller annen jobb på nordsjøen? Det er et trangt nåløye du må gjennom for å få jobben da det er mange søkere men du tjener lett 700k som offshorearbeider.

 

Kan du være mer spesifikk på hvilken utdanning du tenker på? Tenker du 700 000 kr uten ansiennitet, eller etter et par år?

Lenke til kommentar

Hvis du er god i matte og fysikk, så prøv å kom inn på et av brønnteknikk eller offshore teknologi studiene eller kursene. ROV er jo veldig interessant. Får du toppkarakterer, så får du jobb. Noen kurs kan koste 150 000 kr men gjør man det bra, så får man jobb. Min svoger tok et ROV kurs og styrer nå ROV på et skip som tar oppdrag verden rundt. Håver inn ca. 900k i året.

Lenke til kommentar

 

En eller annen jobb på nordsjøen? Det er et trangt nåløye du må gjennom for å få jobben da det er mange søkere men du tjener lett 700k som offshorearbeider.

 

Kan du være mer spesifikk på hvilken utdanning du tenker på? Tenker du 700 000 kr uten ansiennitet, eller etter et par år?

 

 

Du tjener grisefett om du nå så bare vasker dassen til folk på nordsjøen, ellers så trenger de jo alt av folk fra som nevnt vaskere til mekanikere og ingeniører.

Lenke til kommentar

Dersom du vil ha mest mulig brutto fortest mulig bør du ta deg en yrkesrettet plass hvor du kan få lærlinglønn fortest mulig. En 3 årig universitets/høyskole utdannelse er ikke den mest økonomiske framgangsmåten på kort sikt, men heller på lang sikt, helst bør du studere i 5 år. Lånekassen skal ha sitt og bolig koster. Legestudiet er også langt (6 år?)

 

Du kommer 'fortere ut av startgropen' dersom det handler om å tjene mest først med en jobb som kan gi deg betalt praksis tidlig.

 

EDIT: Offshore er turnusjobbing med god lønn. Er kjent med at at brønntekniker er lukrativt, men turnusjobbing passer ikke alle livssituasjoner.

 

For å få en god lønn handler det uansett om å legge inn en innsats og å være god i jobben sin.

There ain't no such thing as a free lunch

Endret av process
Lenke til kommentar

Hvis du er god i matte og fysikk, så prøv å kom inn på et av brønnteknikk eller offshore teknologi studiene eller kursene. ROV er jo veldig interessant. Får du toppkarakterer, så får du jobb. Noen kurs kan koste 150 000 kr men gjør man det bra, så får man jobb. Min svoger tok et ROV kurs og styrer nå ROV på et skip som tar oppdrag verden rundt. Håver inn ca. 900k i året.

 

Jeg er forbanna, forbanna skarp. Matematikk og fysikk er ikke de beste fagene mine, men jeg gruste lett 98 % av elevene på Fysikk 2 og Matematikk R2. Hadde solide resultat i alle fagolympiader i flere år.

 

Akkurat nå tenker jeg å gå marin teknikk med undervannsteknikk som hovedprofil. Et annet alternativ er å søke meg inn på mastergrad i undervannsteknologi etter 3 år på marin teknikk. Jeg vet ikke helt hva forskjellen vil være.

 

Likevel er det lite sannsynlig at jeg vil dra inn de samme pengene som jeg ville fått som fastlege. Som lege hadde jeg hatt ca 1,3 millioner uten ansiennitet. Som ingeniør er jeg heldig om jeg får usle 600 000 i startlønn, og jeg bør ikke regne med å få mer enn en drøy million etter mange, mange år i bransjen.

 

 

Dersom du vil ha mest mulig brutto fortest mulig bør du ta deg en yrkesrettet plass hvor du kan få lærlinglønn fortest mulig. En 3 årig universitets/høyskole utdannelse er ikke den mest økonomiske framgangsmåten på kort sikt, men heller på lang sikt, helst bør du gå 5 Lånekassen skal ha sitt og bolig koster. Legestudiet er også langt (6 år?)

 

Du kommer 'fortere ut av startgropen' dersom det handler om å tjene mest først med en jobb som kan gi deg betalt praksis tidlig.

 

EDIT: Offshore er turnusjobbing med god lønn. Er kjent med at at brønntekniker er lukrativt, men turnusjobbing passer ikke alle livssituasjoner.

 

For å få en god lønn handler det uansett om å legge inn en innsats og være god i jobben sin.

There ain't no such thing as a free lunch

 

 

Jeg er allerede ferdig med Studiespesialisering på VGS, så jeg har ikke lengre så mye tid å spare på å velge yrkesfag.

 

Jeg ser også frem til å være student, da. Det nevnte jeg ikke i trådinnlegget, men slik er det.

 

Hvis noen kjenner noen unge ingeniører med god lønn, vil jeg gjerne høre tallene her. Send meg gjerne navnene deres på PM, så kan jeg undersøke dem på Skattelistene.

Endret av ambisjon
Lenke til kommentar

Du vil ikke finne mye motivasjon i jobben om penger er det eneste målet. Dette er dog en gjenganger i denne seksjonen, så jeg antar at det er et resultat av det moderne, norske samfunnet hvor alle tror de er best og må få mest mulig penger med minst mulig innsats.

 

LOL. Du undervurderer psykopatien og narsissismen min. Jeg hadde funnet motivasjon i å se maling tørke så lenge jeg ble betalt bedre enn mange andre. Det finnes dessverre ytterst få yrkesgrupper i dette landet som innfrir dette.

Endret av ambisjon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa

 

Du vil ikke finne mye motivasjon i jobben om penger er det eneste målet. Dette er dog en gjenganger i denne seksjonen, så jeg antar at det er et resultat av det moderne, norske samfunnet hvor alle tror de er best og må få mest mulig penger med minst mulig innsats.

 

LOL. Du undervurderer psykopatien og narsissismen min. Jeg hadde funnet motivasjon i å se maling tørke så lenge jeg ble betalt bedre enn mange andre. Det finnes dessverre ytterst få yrkesgrupper i dette landet som innfrir dette.

 

Har faktisk hørt at det er mulig å bli offshore maler. De gikk vist bare rundt å suste frem til noen kom å spurte om de skulle male noe. De fikk vist ganske gode sikkerhetstillegg også.

 

Edit: Kan ha vært en skrønehistorie, hørte den i marinen, og der hører man mye rart!

Endret av Slettet-jS6upa
Lenke til kommentar

Ambisjon ja.. Kjedelig ambisjon å bare ville tjene mye penger, da. Du bør forfølge noe du har interesse for.

 

Og forresten, noen få leger tjener vel kanskje 1,3 mill, men det er etter mange år og i en spesialitet mettet med vaktarbeid. Med mindre du tenker på å starte privat praksis, og da er jo the sky the limit, men det gjelder alle fag, ikke bare medisin. Som ferdig utdannet lege starter man vel på rundt 400k før tillegg, så er du heldig kan du vel stikke av med 650k/året de første par årene i jobb. Senere når du evt blir LIS (og jobber som det de neste 3-5 årene) kan du vel kanskje få til å dra inn 700-900 (igjen, hvis du har høy vaktbelastning). Når du så er 40 og overlege så passerer vel mange millionen og noen kommer kanskje så høyt som 1,3. Men, ingen bratt lønnskurve altså. Vil tippe at godt utdannede ingeniører med en god jobb tjener langt bedre enn en offentlig ansatt lege på samme punkt i karrieren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa

Finn noe du interesserer deg for å bli Gründer!

Du vil ha noen harde år de første årene, men så lengde du har driv, og er lidenskaplig interessert så er det nok gode penger å hente der også.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Du vil ikke finne mye motivasjon i jobben om penger er det eneste målet. Dette er dog en gjenganger i denne seksjonen, så jeg antar at det er et resultat av det moderne, norske samfunnet hvor alle tror de er best og må få mest mulig penger med minst mulig innsats.

LOL. Du undervurderer psykopatien og narsissismen min. Jeg hadde funnet motivasjon i å se maling tørke så lenge jeg ble betalt bedre enn mange andre. Det finnes dessverre ytterst få yrkesgrupper i dette landet som innfrir dette.

Har faktisk hørt at det er mulig å bli offshore maler. De gikk vist bare rundt å suste frem til noen kom å spurte om de skulle male noe. De fikk vist ganske gode sikkerhetstillegg også.

 

Edit: Kan ha vært en skrønehistorie, hørte den i marinen, og der hører man mye rart!

Klart det finnes malere offshore. De er en del av iso fag som er den dårligst betalte gruppen der ute.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa

 

 

 

Du vil ikke finne mye motivasjon i jobben om penger er det eneste målet. Dette er dog en gjenganger i denne seksjonen, så jeg antar at det er et resultat av det moderne, norske samfunnet hvor alle tror de er best og må få mest mulig penger med minst mulig innsats.

LOL. Du undervurderer psykopatien og narsissismen min. Jeg hadde funnet motivasjon i å se maling tørke så lenge jeg ble betalt bedre enn mange andre. Det finnes dessverre ytterst få yrkesgrupper i dette landet som innfrir dette.

Har faktisk hørt at det er mulig å bli offshore maler. De gikk vist bare rundt å suste frem til noen kom å spurte om de skulle male noe. De fikk vist ganske gode sikkerhetstillegg også.

 

Edit: Kan ha vært en skrønehistorie, hørte den i marinen, og der hører man mye rart!

Klart det finnes malere offshore. De er en del av iso fag som er den dårligst betalte gruppen der ute.

 

Hørte til i historien at de tjente nesten 800K og jobbet skift 2-4. Men som sagt, ikke vet jeg.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Du vil ikke finne mye motivasjon i jobben om penger er det eneste målet. Dette er dog en gjenganger i denne seksjonen, så jeg antar at det er et resultat av det moderne, norske samfunnet hvor alle tror de er best og må få mest mulig penger med minst mulig innsats.

LOL. Du undervurderer psykopatien og narsissismen min. Jeg hadde funnet motivasjon i å se maling tørke så lenge jeg ble betalt bedre enn mange andre. Det finnes dessverre ytterst få yrkesgrupper i dette landet som innfrir dette.

Har faktisk hørt at det er mulig å bli offshore maler. De gikk vist bare rundt å suste frem til noen kom å spurte om de skulle male noe. De fikk vist ganske gode sikkerhetstillegg også.

 

Edit: Kan ha vært en skrønehistorie, hørte den i marinen, og der hører man mye rart!

Klart det finnes malere offshore. De er en del av iso fag som er den dårligst betalte gruppen der ute.

Hørte til i historien at de tjente nesten 800K og jobbet skift 2-4. Men som sagt, ikke vet jeg.

Sånn går vell alle historier om folk som jobber offshore? De stemmer somregel ikke. De som går 2-4 og ikke noe mer enn det tjener helt "normale" lønninger. Skal man tjene godt offshore uten veldig bra stillinger må man haie overtid som bare hjuling. De sier kanskje at de jobber 2-4 men ser man på time antallet pr år ser man fort at det ikke stemmer...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa

 

 

 

 

 

Du vil ikke finne mye motivasjon i jobben om penger er det eneste målet. Dette er dog en gjenganger i denne seksjonen, så jeg antar at det er et resultat av det moderne, norske samfunnet hvor alle tror de er best og må få mest mulig penger med minst mulig innsats.

LOL. Du undervurderer psykopatien og narsissismen min. Jeg hadde funnet motivasjon i å se maling tørke så lenge jeg ble betalt bedre enn mange andre. Det finnes dessverre ytterst få yrkesgrupper i dette landet som innfrir dette.

Har faktisk hørt at det er mulig å bli offshore maler. De gikk vist bare rundt å suste frem til noen kom å spurte om de skulle male noe. De fikk vist ganske gode sikkerhetstillegg også.

 

Edit: Kan ha vært en skrønehistorie, hørte den i marinen, og der hører man mye rart!

Klart det finnes malere offshore. De er en del av iso fag som er den dårligst betalte gruppen der ute.

Hørte til i historien at de tjente nesten 800K og jobbet skift 2-4. Men som sagt, ikke vet jeg.

Sånn går vell alle historier om folk som jobber offshore? De stemmer somregel ikke. De som går 2-4 og ikke noe mer enn det tjener helt "normale" lønninger. Skal man tjene godt offshore uten veldig bra stillinger må man haie overtid som bare hjuling. De sier kanskje at de jobber 2-4 men ser man på time antallet pr år ser man fort at det ikke stemmer...

 

Men jobber de ikke 12 timers skift? Trudde offshore arbeidere jobbet mer totalt enn de som jobber "onshore" i utgangspunktet.

Om de går på skift 2-4 jobber de ca 17 uker i året. og om de jobber 12 timersdager de dagene de er ute, så utgjør det 168 timer ila de 2 ukene. Det utgjør jo 2856 timer i året, noe som er nesten 1000 timer mer enn vanlige jobber. Da har jeg ikke regnet inn at de som jobber offshore får noe mer fri enn det de allerede har da.

 

Poenget var at timeantallet ikke vil stemme med 2-4 uansett.

Endret av Slettet-jS6upa
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

Du vil ikke finne mye motivasjon i jobben om penger er det eneste målet. Dette er dog en gjenganger i denne seksjonen, så jeg antar at det er et resultat av det moderne, norske samfunnet hvor alle tror de er best og må få mest mulig penger med minst mulig innsats.

LOL. Du undervurderer psykopatien og narsissismen min. Jeg hadde funnet motivasjon i å se maling tørke så lenge jeg ble betalt bedre enn mange andre. Det finnes dessverre ytterst få yrkesgrupper i dette landet som innfrir dette.

Har faktisk hørt at det er mulig å bli offshore maler. De gikk vist bare rundt å suste frem til noen kom å spurte om de skulle male noe. De fikk vist ganske gode sikkerhetstillegg også.

 

Edit: Kan ha vært en skrønehistorie, hørte den i marinen, og der hører man mye rart!

Klart det finnes malere offshore. De er en del av iso fag som er den dårligst betalte gruppen der ute.

Hørte til i historien at de tjente nesten 800K og jobbet skift 2-4. Men som sagt, ikke vet jeg.
Sånn går vell alle historier om folk som jobber offshore? De stemmer somregel ikke. De som går 2-4 og ikke noe mer enn det tjener helt "normale" lønninger. Skal man tjene godt offshore uten veldig bra stillinger må man haie overtid som bare hjuling. De sier kanskje at de jobber 2-4 men ser man på time antallet pr år ser man fort at det ikke stemmer...

Men jobber de ikke 12 timers skift? Trudde offshore arbeidere jobbet mer totalt enn de som jobber "onshore" i utgangspunktet.

Om de går på skift 2-4 jobber de ca 17 uker i året. og om de jobber 12 timersdager de dagene de er ute, så utgjør det 168 timer ila de 2 ukene. Det utgjør jo 2856 timer i året, noe som er nesten 1000 timer mer enn vanlige jobber. Da har jeg ikke regnet inn at de som jobber offshore får noe mer fri enn det de allerede har da.

 

Poenget var at timeantallet ikke vil stemme med 2-4 uansett.

Timeantallet er mindre enn de som jobber "normalt" på land. Det er jo derfor timesatsen er høyere der ute(en del av det iallefall). Hvordan du får det timeantallet forstår jeg ikke? 17(uker)x12(timer)x7(dager) blir rundt 1500

 

Edit, ser ut som om du har ganget timeantallet på to uker med 17 uker. Dette blir jo feil da de ikke har 17 turer i året. De har vell ca 8 - 9 i en slik rotasjon som blir rundt 1500 timer

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...