Gå til innhold

Jeg vil ha så høy lønn som mulig så tidlig som mulig. Hva bør jeg studere?


ambisjon

Anbefalte innlegg

 

 

Jeg har nylig innsett at uansett hvor flink man er som ingeniør, vil man aldri, aldri, aldri starte med høyere lønn enn en ferdig utdannet medisinstudent som begynner som fastlege, og sjansene er veldig fjerne for at du på noe tidspunkt i livet ditt vil tjene mer enn fastlegen.

 

 

Er det virkelig så lett å skaffe seg jobb som fastlege og skaffe seg en kundekrets? Det kommer vel ikke dettende inn 1000 pasienter over natten dersom du starter som fastlege.

 

Meglerjobber er iallfall en god løsning dersom man absolutt vil tjene gode penger. Muligens er det litt konjunkturutsatt som du sier, men enkelte år kan man da tjene VELDIG mye. Så totalt sett tror jeg man kommer svært godt ut der.

 

På ingeniørsiden er det to typer jobber som gir deg ganske god lønn nesten umiddelbart. Det ene er å jo skaffe seg jobb offshore. Det andre er å skaffe deg en jobb der du må reise mye. Jeg kjenner folk av begge typer som kort tid etter utdanning har en lønn på 8-900 000 ifølge skattelistene. Og det innebærer over millionen når vi snakker bruttolønn.

 

En slik stilling som dette hadde nok vært fin for din del:

 

http://www.finn.no/finn/job/fulltime/object?finnkode=49230496&v=-99&r=www_front

 

Offshorejobbing først, med muligheter for en nokså habil lønn, etterfulgt av potensiell lederkarriere dersom du er dyktig.

 

 

Takk for svar. Jeg skal huske på tipsene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan jo være verdt å nevne at sikkerhetsklarering er nødvendig for en del jobber offshore (alle?). Det er ikke gitt at man får den med rulleblad, avhengig av alvorlighetsgraden av lovbruddet som har blitt begått.

 

Det er også slik at de er ganske strenge på rus i offshorebransjen. Uten at jeg vet noe om TS sine vaner, så ryker nok den som tas med noe i kroppen umiddelbart og uten advarsel. Har hørt at tester forekommer, men vet ikke noe særlig om praksis rundt det i ulike selskaper.

 

Igjen. God lønn forutsetter hardt arbeid, gode samarbeidsevner og fagkompetanse innenfor ditt felt.

Endret av process
Lenke til kommentar

Det kan jo være verdt å nevne at sikkerhetsklarering er nødvendig for en del jobber offshore (alle?). Det er ikke gitt at man får den med rulleblad, avhengig av alvorlighetsgraden av lovbruddet som har blitt begått.

 

Det er også slik at de er ganske strenge på rus i offshorebransjen. Uten at jeg vet noe om TS sine vaner, så ryker nok den som tas med noe i kroppen umiddelbart og uten advarsel. Har hørt at tester forekommer, men vet ikke noe særlig om praksis rundt det i ulike selskaper.

 

Igjen. God lønn forutsetter hardt arbeid, gode samarbeidsevner og fagkompetanse innenfor ditt felt.

 

Takk for gode innspill. Jeg er stadig ute etter flere svar i denne tråden.

 

Her har jeg for øvrig plottet inn Tekna sin offentlige statistikk for gjennomsnittlig lønn for fagforeningsmedlemmene som jobber i privat sektor. X-aksen viser antall år siden eksamen.

 

Rmxsd21P.jpeg

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

Hva med å utdanne deg til noe unikt innen en bransje som betaler godt?

Har du et mer konkret forslag?

 

 

Usikker. Lurer litt på det samme selv nemlig.

 

Både finans og olje er bransjer som tradisjonelt sett betaler meget bra. Du trenger ikke jobbe som megler i finans. Det finnes mange andre stillinger som også er bra betalt.

 

Jeg har selv leket med tanken på å ta en bachelorgrad i matematikk og mekanikk, med påfølgende mastergrad i fluidmekanikk. Det jeg vet er at det ikke er særlig mange i Norge som utdanner seg til akkurat dette løpet og at det er svært relevant kompetanse for oljeindustrien, men det er også anvendelig innen maritim industri og fornybar energi.

 

Men det er en tung utdanning og om det virkelig betaler seg er jeg usikker på.

Lenke til kommentar

 

Det kan jo være verdt å nevne at sikkerhetsklarering er nødvendig for en del jobber offshore (alle?). Det er ikke gitt at man får den med rulleblad, avhengig av alvorlighetsgraden av lovbruddet som har blitt begått.

 

Det er også slik at de er ganske strenge på rus i offshorebransjen. Uten at jeg vet noe om TS sine vaner, så ryker nok den som tas med noe i kroppen umiddelbart og uten advarsel. Har hørt at tester forekommer, men vet ikke noe særlig om praksis rundt det i ulike selskaper.

 

Igjen. God lønn forutsetter hardt arbeid, gode samarbeidsevner og fagkompetanse innenfor ditt felt.

 

Takk for gode innspill. Jeg er stadig ute etter flere svar i denne tråden.

 

Her har jeg for øvrig plottet inn Tekna sin offentlige statistikk for gjennomsnittlig lønn for fagforeningsmedlemmene som jobber i privat sektor. X-aksen viser antall år siden eksamen.

 

Rmxsd21P.jpeg

 

 

Man blir rik som ingeniør ved å komme med oppfinnelser (og dermed få patenter i sitt navn) eller starte firmaer som tilbyr innovative løsninger. Det man lærer på universitetet er kun verktøyene for å oppnå dette. Sånn du fremstår i denne tråden, så høres du ut som en som tror du kan velge en spesifikk grad og komme rett fra universitetet og lande på en jobb hvor man får 1 mill i lønn.

 

Oljebransjen ville jeg holdt meg unna siden jeg tviler sterkt på at lønnsfesten varer i evig tid.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

 

 

Det kan jo være verdt å nevne at sikkerhetsklarering er nødvendig for en del jobber offshore (alle?). Det er ikke gitt at man får den med rulleblad, avhengig av alvorlighetsgraden av lovbruddet som har blitt begått.

 

Det er også slik at de er ganske strenge på rus i offshorebransjen. Uten at jeg vet noe om TS sine vaner, så ryker nok den som tas med noe i kroppen umiddelbart og uten advarsel. Har hørt at tester forekommer, men vet ikke noe særlig om praksis rundt det i ulike selskaper.

 

Igjen. God lønn forutsetter hardt arbeid, gode samarbeidsevner og fagkompetanse innenfor ditt felt.

 

Takk for gode innspill. Jeg er stadig ute etter flere svar i denne tråden.

 

Her har jeg for øvrig plottet inn Tekna sin offentlige statistikk for gjennomsnittlig lønn for fagforeningsmedlemmene som jobber i privat sektor. X-aksen viser antall år siden eksamen.

 

Rmxsd21P.jpeg

 

 

Man blir rik som ingeniør ved å komme med oppfinnelser (og dermed få patenter i sitt navn) eller starte firmaer som tilbyr innovative løsninger. Det man lærer på universitetet er kun verktøyene for å oppnå dette. Sånn du fremstår i denne tråden, så høres du ut som en som tror du kan velge en spesifikk grad og komme rett fra universitetet og lande på en jobb hvor man får 1 mill i lønn.

 

Oljebransjen ville jeg holdt meg unna siden jeg tviler sterkt på at lønnsfesten varer i evig tid.

 

 

Jeg synes jeg leverte god dokumentasjon på at dette faktisk stemmer. Se grafen på forrige side.

 

EDIT: Jeg ser nå at bildet har blitt litt lite. Bildr.no er rar på den måten.

 

 

post-278915-0-92775200-1403906514_thumb.jpg

Endret av ambisjon
Lenke til kommentar

 

 

Hva med å utdanne deg til noe unikt innen en bransje som betaler godt?

Har du et mer konkret forslag?

 

 

Usikker. Lurer litt på det samme selv nemlig.

 

Både finans og olje er bransjer som tradisjonelt sett betaler meget bra. Du trenger ikke jobbe som megler i finans. Det finnes mange andre stillinger som også er bra betalt.

 

Jeg har selv leket med tanken på å ta en bachelorgrad i matematikk og mekanikk, med påfølgende mastergrad i fluidmekanikk. Det jeg vet er at det ikke er særlig mange i Norge som utdanner seg til akkurat dette løpet og at det er svært relevant kompetanse for oljeindustrien, men det er også anvendelig innen maritim industri og fornybar energi.

 

Men det er en tung utdanning og om det virkelig betaler seg er jeg usikker på.

 

 

Ett gratis råd fra en som har vært i arbeidslivet i 10 år etter avsluttet fagprøve: -For guds skyld ikke velg en jobb kun pga lønn! Velg yrke basert på interesse er mitt råd.

 

Dersom du kun velger yrke basert på inntekt kan jeg garantere at du kommer til å angre i løpet av få år!

Lenke til kommentar

Ett gratis råd fra en som har vært i arbeidslivet i 10 år etter avsluttet fagprøve: -For guds skyld ikke velg en jobb kun pga lønn! Velg yrke basert på interesse er mitt råd.

 

Dersom du kun velger yrke basert på inntekt kan jeg garantere at du kommer til å angre i løpet av få år!

 

 

Jeg er redd for at jeg vil tenke det samme dersom jeg ikke velger yrke på grunn av lønn.

Lenke til kommentar

 

Ett gratis råd fra en som har vært i arbeidslivet i 10 år etter avsluttet fagprøve: -For guds skyld ikke velg en jobb kun pga lønn! Velg yrke basert på interesse er mitt råd.

 

Dersom du kun velger yrke basert på inntekt kan jeg garantere at du kommer til å angre i løpet av få år!

 

 

Jeg er redd for at jeg vil tenke det samme dersom jeg ikke velger yrke på grunn av lønn.

 

 

Du har ingen forutsetninger for å vite dette, gitt at du ikke er ferdig med videregående en gang.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

 

 

Hva med å utdanne deg til noe unikt innen en bransje som betaler godt?

Har du et mer konkret forslag?

 

 

Usikker. Lurer litt på det samme selv nemlig.

 

Både finans og olje er bransjer som tradisjonelt sett betaler meget bra. Du trenger ikke jobbe som megler i finans. Det finnes mange andre stillinger som også er bra betalt.

 

Jeg har selv leket med tanken på å ta en bachelorgrad i matematikk og mekanikk, med påfølgende mastergrad i fluidmekanikk. Det jeg vet er at det ikke er særlig mange i Norge som utdanner seg til akkurat dette løpet og at det er svært relevant kompetanse for oljeindustrien, men det er også anvendelig innen maritim industri og fornybar energi.

 

Men det er en tung utdanning og om det virkelig betaler seg er jeg usikker på.

 

 

Ett gratis råd fra en som har vært i arbeidslivet i 10 år etter avsluttet fagprøve: -For guds skyld ikke velg en jobb kun pga lønn! Velg yrke basert på interesse er mitt råd.

 

Dersom du kun velger yrke basert på inntekt kan jeg garantere at du kommer til å angre i løpet av få år!

 

 

Nei, jeg velger selvsagt ikke kun basert på lønn. I så fall hadde jeg glatt fortsatt på BI og tatt en eller annen jobb innen finans. Nå kan det faktisk hende at jeg fortsetter denne veien da jeg opplever feltet som interessant, men grunnen til at jeg i det hele tatt vurderer noe annet er fordi jeg tror det kan være mer givende.

 

Allikevel, første gangen jeg tok en utdanning tenkte jeg ikke på lønn overhodet. Dvs, jeg tenkte egentlig knapt særlig over noen aspekt av utdanningsvalget. Selv om jeg er glad for den erfaringen og trolig ville gjort det igjen, ser jeg også viktigheten av å tenke på lønn også, når man tar en utdanning.

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Hvor mye ser du for deg å jobbe, Ambisjon?

 

Revisjon kan også være en vei å gå. Om du virkelig er ambisiøs og går hele veien til å bli partner, så tror jeg du kan tjene meget, meget godt. Startlønnen inkludert all overtiden (som det er mye av) er heller ikke dårlig.

 

Men det er ekstremt mye jobb har jeg inntrykk av og personlig synes jeg det virker kjedelig. Alle jeg kjenner innen bransjen har sluttet, rett og slett fordi de følte det var for mye jobb. Men godt betalt hadde de.

Lenke til kommentar

 

Jeg synes jeg leverte god dokumentasjon på at dette faktisk stemmer. Se grafen på forrige side.

 

EDIT: Jeg ser nå at bildet har blitt litt lite. Bildr.no er rar på den måten.

 

 

 

 

Den er ikke SÅ imponerende den grafen for fastlegene. Ser at det er stort sett de over 40 som oppnår de store lønningene. For de yngre er det kun ett unntak, ellers er lønningene gode, men ikke glimrende.

 

Det er ikke noen entydig vei til best mulig lønn, men heller et knippe med utdanninger som gir muligheten for høy lønn dersom du er dyktig, ambisiøs og tar de rette valgene. Det er blant annet siv.ing, økonomi og administrasjon, jus, medisin, veterinær og odontologi. Ville heller anbefalt deg å velge det av disse studiene du finner mest interessant, gjøre en god jobb under studiet og få gode karakterer, så kan fokuset på selve yrkeskarrieren og lønn komme mot slutten av studiet når du skal skrive master og få deg jobb.

Lenke til kommentar

 

LOL. Du undervurderer psykopatien og narsissismen min.

 

Hva med å bli proff MMA fighter? Så kanskje vi får gleden av å se psykopatien og narsissismen din få seg en liten nedjustering en gang i fremtiden.

 

Ellers er jeg enig med personen bak siste innlegg i at fastlegegrafen din ikke er særlig imponerende "dokumentasjon." Jeg kjenner selv en fastlege. Han er ikke veldig gammel, og han tjener godt over millionen i året. Men det du glemmer er at fastleger må dekke alle utgifter selv. Dette inkluderer utstyr, lønn til felles sekretær i et kontorfellesskap, husleie osv. En fastlege som f.eks tjener 1,3 mill. kr. per år sitter ikke igjen med i nærheten av denne summen etter alt er dekket. Og husk på skattenivået i dette landet. Lønnstaket kommer fort også, ettersom det er begrensninger på hvor mange pasienter du kan ha på listen. Også tiden du har til rådighet begrenser lønnen; og hvis du vil bli godt likt som fastlege nytter det ikke å sende alle ut etter fem minutter med penicillin eller lykkepiller. Å være fastlege er tidvis så langt unna du kommer en behagelig jobb, forresten.

 

Ikke det at dette spiller noen rolle, da du ikke er villig til å slutte med å bryte loven slik at du ikke lenger risikerer å miste autorisasjonen i fremtiden dersom du skulle gå legeveien.

 

Måten du fremstiller deg selv på i denne tråden får deg til å virke som en person som søker en ferdig programmert rute mot høy lønn tidlig i yrkeslivet, gjerne i millionklassen. Som flere har vært inne på, er det fullstendig urealistisk, særlig dersom man tenker hva du faktisk vil sitte igjen med selv.

 

Nesten uten unntak vil enhver person som har tjent mye penger fortelle deg at det aldri har handlet om pengene i seg selv. Gjør deg selv en STOR tjeneste og finn noe du er interessert i, og tenk lønn i annen rekke.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

LOL. Du undervurderer psykopatien og narsissismen min.

 

Hva med å bli proff MMA fighter? Så kanskje vi får gleden av å se psykopatien og narsissismen din få seg en liten nedjustering en gang i fremtiden.

 

Ellers er jeg enig med personen bak siste innlegg i at fastlegegrafen din ikke er særlig imponerende "dokumentasjon." Jeg kjenner selv en fastlege. Han er ikke veldig gammel, og han tjener godt over millionen i året. Men det du glemmer er at fastleger må dekke alle utgifter selv. Dette inkluderer utstyr, lønn til felles sekretær i et kontorfellesskap, husleie osv. En fastlege som f.eks tjener 1,3 mill. kr. per år sitter ikke igjen med i nærheten av denne summen etter alt er dekket. Og husk på skattenivået i dette landet. Lønnstaket kommer fort også, ettersom det er begrensninger på hvor mange pasienter du kan ha på listen. Også tiden du har til rådighet begrenser lønnen; og hvis du vil bli godt likt som fastlege nytter det ikke å sende alle ut etter fem minutter med penicillin eller lykkepiller. Å være fastlege er tidvis så langt unna du kommer en behagelig jobb, forresten.

 

Ikke det at dette spiller noen rolle, da du ikke er villig til å slutte med å bryte loven slik at du ikke lenger risikerer å miste autorisasjonen i fremtiden dersom du skulle gå legeveien.

 

Måten du fremstiller deg selv på i denne tråden får deg til å virke som en person som søker en ferdig programmert rute mot høy lønn tidlig i yrkeslivet, gjerne i millionklassen. Som flere har vært inne på, er det fullstendig urealistisk, særlig dersom man tenker hva du faktisk vil sitte igjen med selv.

 

Nesten uten unntak vil enhver person som har tjent mye penger fortelle deg at det aldri har handlet om pengene i seg selv. Gjør deg selv en STOR tjeneste og finn noe du er interessert i, og tenk lønn i annen rekke

 

AMEN!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

LOL. Du undervurderer psykopatien og narsissismen min.

 

Hva med å bli proff MMA fighter? Så kanskje vi får gleden av å se psykopatien og narsissismen din få seg en liten nedjustering en gang i fremtiden.

 

Ellers er jeg enig med personen bak siste innlegg i at fastlegegrafen din ikke er særlig imponerende "dokumentasjon." Jeg kjenner selv en fastlege. Han er ikke veldig gammel, og han tjener godt over millionen i året. Men det du glemmer er at fastleger må dekke alle utgifter selv. Dette inkluderer utstyr, lønn til felles sekretær i et kontorfellesskap, husleie osv. En fastlege som f.eks tjener 1,3 mill. kr. per år sitter ikke igjen med i nærheten av denne summen etter alt er dekket. Og husk på skattenivået i dette landet. Lønnstaket kommer fort også, ettersom det er begrensninger på hvor mange pasienter du kan ha på listen. Også tiden du har til rådighet begrenser lønnen; og hvis du vil bli godt likt som fastlege nytter det ikke å sende alle ut etter fem minutter med penicillin eller lykkepiller. Å være fastlege er tidvis så langt unna du kommer en behagelig jobb, forresten.

 

Ikke det at dette spiller noen rolle, da du ikke er villig til å slutte med å bryte loven slik at du ikke lenger risikerer å miste autorisasjonen i fremtiden dersom du skulle gå legeveien.

 

Måten du fremstiller deg selv på i denne tråden får deg til å virke som en person som søker en ferdig programmert rute mot høy lønn tidlig i yrkeslivet, gjerne i millionklassen. Som flere har vært inne på, er det fullstendig urealistisk, særlig dersom man tenker hva du faktisk vil sitte igjen med selv.

 

Nesten uten unntak vil enhver person som har tjent mye penger fortelle deg at det aldri har handlet om pengene i seg selv. Gjør deg selv en STOR tjeneste og finn noe du er interessert i, og tenk lønn i annen rekke.

 

 

Står de oppført med 1,3 i lønn så er det jo det de sitter igjen med minus (høy!) skatt. Man trekker jo fra utgifter til drift og utstyr før man tar ut lønn... Men du har rett i at det tar lang tid å få en slik lønn og det er ikke uvanlig at fulle pasientlister med praksis selges for 1-2 millioner...

 

 

Lenke til kommentar

De best betalte jobbene er ofte de som har bonusordninger direkte knyttet til bedriftens prestasjon. Da er Finans veldig populært, spesielt i mer senior stillinger.

 

Investment Banking, Private Equity, Hedge Funds er en klassikere. Grunnlønna er ofte grei, mens bonusene er helt hinsides. Når det er lite folk, og mange milliarder i omløp, så blir kommisjonene meget gode. Ikke uhørt for partnere å få bonuser av mengdeorden titalls millioner, om bedriften presterer bra.

 

Skal sies at nåløyet er ekstremt lite. Du må ha riktig utdanning fra riktig skole, de riktige karakterene, riktig internships, ofte kjenne de riktige folka. Og det bare for å få en fot innenfor døra. Men er du først inne, og konstant presterer samt har et godt nettverk, så er "sky's the limit".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...