Gå til innhold

Er det nødvendig å klippe plenen på søndager?


Anbefalte innlegg

Får ikke diskutert dette på nettavisene siden jeg ikke har facebook, og fant ikke noe tråd her.

Det er tydeligvis mange som har ekstremt dårlig tid og ikke klarer å sette av litt tid ellers i uken til plenklipp, så de klager på dette forbudet mot støy på den eneste hviledagen vi har iløpet av en uke. Hva er galt i dagens samfunn som gjør at småbarnsfamilier har dårligere tid i dag enn for 40 år siden når "alle" bodde i enebolig og hadde plener å klippe, ja kanskje uten motorisert klipper til og med.

Vi har også en enklere hverdag enn de hadde før.

 

Jeg er ateist, men jeg mener søndagen skal være en støyfri dag fordi hvis dette forbudet oppheves, så er det fritt frem hver dag. Jeg bor i et boligområde fullt av unger og gressklippere, men heldigvis er det ingen som klipper på søndagene.

 

Jeg har ingen unger riktignok, men en krevende hverdag som teamleder i en bedrift, og jeg kan tørre å påstå at jeg jobber langt over snittet. Men, plenen min tar 1,5 time å klippe (1,3 mål med mange kriker og kroker og med vanlig klipper man går rundt med). Dette har jeg mer enn nok tid til en gang i uken utenom søndag og mellom 16.00 - 20.00.

 

Et argument jeg så var at "da er det ikke lov å stå med snøfreser på en søndag heller da". For det første, så er ikke folk ute og slapper av i sola en dag det snør midt i januar. For det andre så fikk det meg til å tenke på at folk får vekk snøen med en gang den kommer selv om det er midt i uka (den tiden de klager på at de ikke har tid til å klippe plenen)

 

Jeg trur dette går ned til interesse. Folk har ikke interesse til å bruke en hverdag etter jobb til å klippe plenen. Men, så fort det kommer snø, så er interessen der, for hvis de ikke får ut bilen, så får de ikke de late rævene sine på jobb.

 

Takk for meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klipper alltid lørdag eller etter middag hverdag.

Men helt stille blir det ikke, for det hender jeg drar frem høyttrykkspyleren en søndag og får shina bilen igjen. Er egentlig enig med deg, det er en dårlig unnskyldning at man ikke har tid ellers for å få bråke søndag.

Lenke til kommentar

I utganspunktet så er det utilbørlig støy som er ulovlig på helligdager og mellom kl 23 og 07, så du kan starte opp snøfreseren når som helst dersom du treng å brøyte for å komme deg ut om vinteren. Men om ein er litt firkanta så er det nok ikkje lov til å brøyte meir enn det som du må, altså nok til å få ut bilen, men ikkje nødvendigvis resten av gårdsplassen.

 

Og utan at eg skal unnskylde dei som støyer på tidspunkt kor det skal være rolig så er det ikkje berre at folk ikkje har tid til å ta arbeidet på andre tidspunkt. Det handler nok også mykje om at i dag er det mange som har ei heilt anna døgnrytme enn for berre nokre tiår sidan.

I dag er det ikkje nødvendigvis slik at naboen din jobber mellom kl 08 og 16, ein stadig større andel av befolkninga jobber i dag både om kvelden, natta og i helgene.

Så sjølv om ein skal vise hensyn så er det ikkje nødvendigvis så lett å finne tid til slikt arbeid på passelige tider dersom du vanligvis jobber kveldsvakter.

 

Ein ulempene med at folk flest jobber til forskjellige tider er også det at det ikkje nødvendigvis passer at du går igang med betongborring på lørdags formiddag, eller kl 17 på ein kvardag. Nå må du plutselig også vise litt hensyn til naboen din som du veit jobber kveld og nattskift og som prøver å få sove litt om dagen slik at dei er utkvilt til natta.

 

 

I mine auger burde ein derfor gå vekk ifrå dager og tidspunkt der det skal være stille, og heller bytte det ut med ein regel om at ein skal støye minst mulig, og dersom ein må støye gi naboane eit brukbart varsel slik at dei får sjangs til å forberede seg. Det er f.eks ikkje verre enn at ein stenger vinduet til soverommet akkurat den natta naboen må bråke med eit eller anna om natta eller tidlig om morgonen.

Lenke til kommentar

Folk klipper vel når de har tid / gidder.

Sommeren er et helvete i forhold til støy. Naboer hamrer og klipper til alle døgnets tider. Det er godt det fort går mot den fine stille vinterstid. Da er det endelig ro og få.

 

På tide å flytte ut på landet da vet du ;)

Har for mange år siden bodd i bygd. Det er bråk der også. Så alternativet er og måtte flytte langt inn i skogen alene. Men av praktiske hensyn er det vanskelig. Trøsten er at sommeren er kort og er vi heldige blir det mye regn. Da holder folk seg inne og det blir rolig.

Lenke til kommentar

For min egen del er det rett og slett bare i ren glemsel av hvilken ukedag det er når jeg i blant klipper på søndager. Jeg jobber skift, med helger, som går på tvers av ukedager og morgen/kveld konstant, hvor jeg snur døgnet helt rundt en gang i uka, så jeg har knapt lenger orden på hvor langt ut i uka vi er. Jeg har kun jobbdager og fridager.

 

Og når jeg først er halvveis lar jeg ikke halve plenen ligge uklipt til neste dag heller. Om noen kommer bort og sier i fra, så kanskje.

Endret av Saft Suse
Lenke til kommentar

Jeg synes egentlig du burde flytte ut av sentrale strøk hvis du ikke tåler litt støy.

Synes heller at folk kan ta mer hensyn. Klipp plenen før kl. 18 så er mye gjort. Men det verste med sommeren er at folk sitter ute og skravler til seint på natt og ikke minst alle de smilende trynene man må forholde seg til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig ser jeg ikke helt den store effekten av å slå ned på plenklepping når andre typer støy som er langt verre er helt legitime. Jeg bodde tidligere i et eneboligstrøk med store hager og joda, det duret i gressklippere i tide og utide, men jeg synes ikke det gjorde det ubehagelig å sitte ute da gressklipperstøy er en ganske jevn lyd som kan dure i bakgrunnen uten at du nødvendigvis tenker over det - lukter friskt av nyklipt gress gjør det og. Nå bor jeg i leilighet med en liten hageflekk og her hører jeg aldri gressklippere, men det er flere barnefamilier som bor i samme bygning og det er en lekeplass rett utenfor, hvilket betyr hoing og skriking fra 11-12 om morgenen til 8-9 om kvelden og da særlig på søndag når alle barna er hjemme og ikke har noe å gjøre. Å be dem om å dempe seg er 1. håpløst og 2. du blir han grinebitern som kjefter på barn og ingen liker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis du ikke liker for som smiler eller skravler så er det vel bare enda en større grunn til å flytte ut av sentrale strøk

Det er vanskelig reint praktisk vet du. Det er langt bedre og håpe på en kald våt sommer. Da blir folk litt mer dempet. Folk på sommeren opptrer som en manisk flokk. Bare pga. at gulehelvete skinner en dag så tar folk helt av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har et feriehus som er under oppussing, og vi drar gjerne ut for å jobbe der i helger. Det er helt uaktuelt for oss å ikke kunne bruke Søndagen på å tusle rundt huset, male, rydde, hamre og gjøre andre ting når vi først har tatt turen. Fjern hele loven, og la folk få bruke tida på det dem vil.

 

Dog er jeg selvfølgelig enig at ting skal skje med måte, jeg drar ikke igang sirkelsaga klokken 09:00 på en Søndag, ei heller langt på kvelden. I området er det mye religiøse folk, så i "kirketid" er det stille, ellers benytter jeg meg fullt ut av Søndagen, ved eventuelle klager får en heller finne ut av det, heldigvis har vi greie naboer, der kjemien er god. Det er ikke snakk om å "ikke" ha tid, det er snakk om og nytte dagene fullt ut, ligge og feite seg opp i sola kan andre ta seg av, så lenge det er arbeid som skal gjøres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...