Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Oppdaget mengder av en innsektstype (store) i kjeller/vedlager - what to do


Anbefalte innlegg

Kan være jeg poster dette i feil forum, men fant liksom ikke noe der det hører hjemme.

 

I dag var jeg i kjelleren for å ta opp noen hagemøbler. Der har jeg lagret en 60 sekker med ved. Jeg hørte en merkelig lyd der nede, og ble stående å lytte litt.

Lyden kommer fra hele vedstabelen, en sånn krasle lyd. (som om veden sprekker opp)

 

Ble veldig nysgjerrig på hva dette kunne være og begynte å kikke litt nøye. Der så jeg plutselig et innsekt. Det ser ut som en veldig stor skogsmaur - men de kan fly. Hodet er brunt, mens ryggen (vingene) er helt svart. De har seks ben, og to veldig store følehorn. De er ganske så store, og jeg har aldri sett noe slikt før.

 

Etter jeg så den ene så jeg flere, så jeg gikk opp og hentet en insektspray jeg hadde stående. Etter å ha sprayet litt, kom det fler og fler av disse innsektene frem (de døde heldigvis)

 

Sprayet en god del, gikk opp, ventet et par timer, gikk ned igjen, og lyden i vedstabelen er fortsatt der.

 

Flyttet noen vedsekker fra toppen, og sprayet neste lag.

men etter noen timer er det fortsatt mye lyd, og når det er såpass mye lyd, må det bety at det er ganske så mange der.

 

Noen som vet hva slags innsekt dette er?

Hvorfor har de plutselig kommet i veden min?

Og hvordan utrydde disse, uten at jeg må kvitte meg med all veden min?

 

Nå akkurat var ett av disse innsektene kommet inn i stuen min også, sto i vinduskarmen.

Endret av myhken
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant forresten denne: http://www.skadedyr.no/skadedyr-i-treverk/skadedyr-i-fyringsved

"Vi kan betrygge deg med at slike insekter ikke kan gå fra veden, og over i husets konstruksjon.

Det er ingen ting du kan eller skal gjøre mot dette. Det er ingen sprøytemidler som kan sprøytes på veden.
Hvis det er slik at dette allikevel plager deg, så må du flytte veden ut, eller brenne den opp."

Endret av aklla
  • Liker 2
Lenke til kommentar

TS. Disse "insektene" er ikke farlige. Men når du lagrer ved inne, må de regne med en del småkryp. Lagre veden ute, så slipper du slikt i huset.

 

Du trenger ikke å brenne opp dette, før til vinteren. Men få veden ut, stable det langs en vegg og legg noe over som beskytter for regn. Men ikke dekk det til, da får du også mugg/råte i veden. Jeg bruker noen stålplater, beregnet for tak (A-taksplater). Husk legg noe under også, så ikke veden er i kontakt med bakken. Eks. paller, eller bord.

Lenke til kommentar

Bor i by, så ikke mye plass utenfor huset, derfor er veden lagret i kjelleren. Er det verdt å forsøke en slik insektsbombe av noe slag (om man får kjøpt slikt i Norge). Rommet der veden er lagret er vel på 20-30 kvm, og dørene på begge sider av rommet kan lukkes, så det bør være nokså tett.

Problemet blir vel heller etterpå, siden vinduene ikke kan åpnes, så må det ev. luftes ut gjennom kjelleren, opp trappen, ut i gangen, og derfra ut utgangsdøren.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Tror ikke det finnes noen "insektsbombe" å få kjøpt. Men det finnes jo firmaer som driver med insektsbekjempelse, som kunne "gasset" kjellerrommet. Du kan jo sjekke prisen. Skal du bruke insektsspray, bør du nok spre sekkene utover og så bruke noen bokser med Radar (e.l.), for å ta knekken på dem.

 

Men dette vil du kunne oppleve, hver gang du kjøper ved. Så det beste hadde vært, om du fant en plass ute. Har du ene-/tomannsbolig/rekkehus, bør det vel være noe plass ute hvor du kan stable veden. Bare ta veden ut av sekkene og stable den et sted det passer. En oppstablet vedranke, er da ikke stygt. Forutsatt at du har noen m2 ledig, som kan brukes. Men, det blir et valg du må ta.

 

Tror ikke du skal bekymre deg for giften fra inseksspray.Etter bruk av slik gift, skal du lufte ut. Og den som har havnet på veden og tørket, blir brent og går i pipa. Ikke noe problem.

Lenke til kommentar

Hmmm, nå har jeg gjort kjelleren om til Tsjernobyl, og har drept alt det er å drepe der nede, unntatt de forbanna insektene i veden. Ser ingen synlige dyr lengre, men hører de er der. Kan jo være kanskje det er larver eller noe, og det virker som om de er under barken på veden. Det knitrer og knitrer der nede.

 

Brukte en superspray som skulle fikse det meste. Sto at for et 30m2 rom skulle jeg spraye i 4 sekunder, og så lukke dører og vinduer.

Jeg brukte halve boksen i to omganger i stedet :omg: Faktisk så mye at jeg plutselig så en rekke døde insekter i nabo rommet. Har så luftet ut i timer, og fortsatt er det nok ikke helt sunt der nede ;)

 

Skal jeg glemme hele vedhaugen i en ukes tid for å så høre om det er liv der nede?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...