Gå til innhold

[Løst] På jakt etter ny laptop med god Linux støtte


Anbefalte innlegg

Rart at ingen har nevnt Dell XPS 13 ennå. Denne selges jo med Linux på ut av boksen. Stort mer kompatibelt blir det ikke.

 

Det er en av tre laptoper jeg ville vurdert om jeg skulle bytte i dag. De to andre er ThinkPader, noe jeg har god erfaring med. Sitter i skrivende stund på en T420s som kjører Ubuntu 14.04 fjellstabilt etter oppgradering fra 12.04 installert for over to år siden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du denne laptopen selv ettersom du mener touchpaden ikke er av samme kvalitet som Macbooken? Dyrere er den heller ikke. Med ca. samme specs kostet Macbooken mer, med Retinaskjerm osv.

 

Ytelsesmessig slår den også Macbooken fra samme periode, nesten dobbel diskytelse pga RAID0 på 2 Sandforce SSD'er samt bedre grafikkytelse.

 

Angående tastatur, er det vel heller Apple sine maskiner som har et MERKELIG oppsett.

Dette tastaturet har også numpad.

 

Lett bruk kan også defineres forskjellig. Batteriet er iallefall et 70wh 8 cellers batteri.

Uansett, er ikke her for å diskutere hvilken laptop som er best av de 2, men jeg hadde iallefall aldri valgt et Apple produkt fremfor et Asus produkt. TS er ute etter en laptop med best mulig kompatibilitet med Linux, ikke hvilke av touchpadene som har best kvalitet mellom de 2, og hvis TS ikke har hatt Mac før, vil jeg tippe at det heller er Macbooken som oppfattes som merkelig.

 

Uansett, hvis TS er interessert i Asus laptoper, kan han ta en titt her:

https://www.komplett.no/search?q=zenbook+ux

 

 

 

MacBook Pro har PCIe basert SSD, den er truleg raskare enn enn din med 2 sata disker i raid0. Du burde prøve ein MacBook Pro. Det vil gi deg eit syn på kvifor Apple sine MacBooker selje bra idag. Byggekvaliteten på hardwaren er på eit heilt anna nivå.

Lenke til kommentar

Hmm.. trykket på Dell sin butikk akkurat nå, og fikk opp en side med lagertømming på Latitude E serie, 54-70% avslag. Var jeg ute etter maskin til meg selv akkurat nå, så hadde jeg slått til på en av disse.

Men pass på, for å få en brukbar maskin må man gjøre en del endringer på konfigurasjonen (skjerm, disk, wifi evt. CPU). Og da øker prisen. Man bør velge fra E6xxx serien, da denne holder høyest kvalitet.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Vedr. Dell konfigurasjon, så vil jeg også legge til SSD disk og batteriavtale, i tillegg til next business day naturligvis. Det er veldig kjekt å kunne bytte ut batteriet bare ved en rask telefonsamtale, for batteriet svekkes alltid etter en stund.

3 års next business day on site er minstevalget på Latitude E6xxx serien og oppover. Man får rett og slett ikke bestilt en laptop i denne serien med dårligere serviceavtale enn det. Og med ProSupport kan man ringe 24/7 (har prøvd, fungerer).

 

Edit: ser at på det tilbudet får man 3 års ProSupport (bedre enn bare next business day) inkludert. Faktisk kan man utvide til 5 år. Jeg har det på den laptopen jeg nå har.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

 

Rart at ingen har nevnt Dell XPS 13 ennå. Denne selges jo med Linux på ut av boksen. Stort mer kompatibelt blir det ikke.

Det er mange morsomme maskiner som kunne ha vært nevnt, men siden TS vil ha 15" blir utvalget en god del smalere.

 

Ah, det er jo et poeng :p

 

Ville dog revurdert om jeg var trådstarter. Sitter på en 14" nå og ville aldri falt meg inn å gå opp i størrelse. Ekstern skjerm til hjemmebruk og liten nok til å ha med over alt :)

Lenke til kommentar

Ah, det er jo et poeng :p

 

Ville dog revurdert om jeg var trådstarter. Sitter på en 14" nå og ville aldri falt meg inn å gå opp i størrelse. Ekstern skjerm til hjemmebruk og liten nok til å ha med over alt :)

Hvis man skal ta utgangspunkt i Dell, så har Latitude et klart fortrinn fremfor XPS: nemlig støtte for docking-stasjon.

Lenke til kommentar

 

Har du denne laptopen selv ettersom du mener touchpaden ikke er av samme kvalitet som Macbooken? Dyrere er den heller ikke. Med ca. samme specs kostet Macbooken mer, med Retinaskjerm osv.

 

Ytelsesmessig slår den også Macbooken fra samme periode, nesten dobbel diskytelse pga RAID0 på 2 Sandforce SSD'er samt bedre grafikkytelse.

 

Angående tastatur, er det vel heller Apple sine maskiner som har et MERKELIG oppsett.

Dette tastaturet har også numpad.

 

Lett bruk kan også defineres forskjellig. Batteriet er iallefall et 70wh 8 cellers batteri.

Uansett, er ikke her for å diskutere hvilken laptop som er best av de 2, men jeg hadde iallefall aldri valgt et Apple produkt fremfor et Asus produkt. TS er ute etter en laptop med best mulig kompatibilitet med Linux, ikke hvilke av touchpadene som har best kvalitet mellom de 2, og hvis TS ikke har hatt Mac før, vil jeg tippe at det heller er Macbooken som oppfattes som merkelig.

 

Uansett, hvis TS er interessert i Asus laptoper, kan han ta en titt her:

https://www.komplett.no/search?q=zenbook+ux

 

 

 

MacBook Pro har PCIe basert SSD, den er truleg raskare enn enn din med 2 sata disker i raid0. Du burde prøve ein MacBook Pro. Det vil gi deg eit syn på kvifor Apple sine MacBooker selje bra idag. Byggekvaliteten på hardwaren er på eit heilt anna nivå.

 

Ifølge en test jeg leser her: http://blog.macsales.com/20862-2013-macbook-pro-with-retina-display-13-and-15-initial-ssd-speed-comparison

 

Er tallene henholdsvis 676 og 726mb/s for read/write.

 

Tallene jeg får hos meg med ext4 i raid0 på diskene er ~1gb/s i read og rundt 700-730 i write. Teoretisk maks er vel ca. 1.2gb/s via 2 sata3 kanaler.

Lenke til kommentar

Sånne syntetiske testar seier ingenting om io operasjoner eller latency.

Dette er resultatet på min MacBook Pro

 

 

bash-3.2$ dd if=/dev/zero of=file bs=1m count=1024
1024+0 records in
1024+0 records out
1073741824 bytes transferred in 1.501939 secs (714903836 bytes/sec)
 
bash-3.2$ dd if=file of=/dev/null bs=1m count=1024
1024+0 records in
1024+0 records out
1073741824 bytes transferred in 0.186113 secs (5769296807 bytes/sec)

 

Tolk det som du vil. Men ytelse er ikkje viktig, for dei fleste maskiner er raske nok idag. Men ein laptop skal vere portabel, og behageleg å bruke. Eg er ingen Apple-fan, eg seier det akkurat som det er idag for konkurrentane til Apple idag forstår ingenting om kvifor folk kjøper ein MacBook.

 

Eg anbefaler å lese dette innlegget http://mjg59.dreamwidth.org/31714.html

Og denne kommentaren forklarer godt kvifor.... http://mjg59.dreamwidth.org/31714.html?thread=1143778#cmt1143778

Lenke til kommentar

 

Ah, det er jo et poeng :p

 

Ville dog revurdert om jeg var trådstarter. Sitter på en 14" nå og ville aldri falt meg inn å gå opp i størrelse. Ekstern skjerm til hjemmebruk og liten nok til å ha med over alt :)

Hvis man skal ta utgangspunkt i Dell, så har Latitude et klart fortrinn fremfor XPS: nemlig støtte for docking-stasjon.

 

Forsåvidt :)

 

Jeg må hjemme plugge i tre kabler (skjerm, USB3 og strøm) som ligger rett ved siden av hverandre. Tar til sammen i underkant av fem sekunder. Skulle selvfølgelig kunne sluppet dette, men har ikke helt klart å rettferdiggjøre prisen docking koster for min Thinkpad.

Lenke til kommentar

Forsåvidt :)

 

Jeg må hjemme plugge i tre kabler (skjerm, USB3 og strøm) som ligger rett ved siden av hverandre. Tar til sammen i underkant av fem sekunder. Skulle selvfølgelig kunne sluppet dette, men har ikke helt klart å rettferdiggjøre prisen docking koster for min Thinkpad.

En annen fordel med docking er flerskjermsmulighetene. F.eks. å koble til 2 stk. 1080p ++ skjermer over DisplayPort. Stort sett kan man ikke det uten dockingstasjon. I tillegg er det faktisk også slik at dockingstasjonen tilbyr porter man gjerne ikke finner på selve laptopen. Min docking-stasjon har f.eks. en COM-port. Det er veldig praktisk, da jeg har en Soekris som bruker COM-port for konsoll.

Lenke til kommentar

Sånne syntetiske testar seier ingenting om io operasjoner eller latency.

Dette er resultatet på min MacBook Pro

bash-3.2$ dd if=/dev/zero of=file bs=1m count=1024
1024+0 records in
1024+0 records out
1073741824 bytes transferred in 1.501939 secs (714903836 bytes/sec)
 
bash-3.2$ dd if=file of=/dev/null bs=1m count=1024
1024+0 records in
1024+0 records out
1073741824 bytes transferred in 0.186113 secs (5769296807 bytes/sec)

Tolk det som du vil. Men ytelse er ikkje viktig, for dei fleste maskiner er raske nok idag. Men ein laptop skal vere portabel, og behageleg å bruke. Eg er ingen Apple-fan, eg seier det akkurat som det er idag for konkurrentane til Apple idag forstår ingenting om kvifor folk kjøper ein MacBook.

 

Eg anbefaler å lese dette innlegget http://mjg59.dreamwidth.org/31714.html

Og denne kommentaren forklarer godt kvifor.... http://mjg59.dreamwidth.org/31714.html?thread=1143778#cmt1143778

For å sammenligne, siden du faktisk startet denne diskusjonen:

 

dd if=file of=/dev/null bs=1M count=1024
1024+0 records in
1024+0 records out
1073741824 bytes (1.1 GB) copied, 0.111915 s, 9.6 GB/s

 

dd if=/dev/zero of=file bs=1M count=1024
1024+0 records in
1024+0 records out
1073741824 bytes (1.1 GB) copied, 0.691912 s, 1.6 GB/s
Og hvis du ikke er en Apple-fan, så gruer jeg meg til jeg møter en.
Endret av petter3k
Lenke til kommentar

"Folk" har stort sett ingen peiling på hvorfor de kjøper macbook.

 

Woho, 17k NOK facebook machine!

 

Du tar skammeleg feil. MacBook Pro får du fra 11000kr. Finn ein anna laptop som leverer noko tilsvarande basert på skjerm , vekt, batteri, touchpad.

Enten så manglar du noko, eller så er prisen nærmare 17k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...