Gå til innhold

[Løst] På jakt etter ny laptop med god Linux støtte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å få en Macbook Pro med specs som matcher andre toppmodeller hos andre produsenter, kommer du såvidt under 20k.

Nyeste MBP 15" med i7 2.0ghz (altså lavere enn konkurentene), 256gb ssd (mindre enn konkurentene) og retinaskjerm, koster den den nette sum av 18490,-

Men hey, har du lyst til å betale 4000,- ekstra for en dårligere maskin fordi den veier 100gram mindre og er 0.2cm tynnere, go ahead.

Endret av petter3k
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hvorfor folk på død og liv må rakke ned på hardwaren til Apple for å føle seg bedre. Har sagt det gang på gang: jeg liker ikke selskapet, men skjønner ikke poenget med å nekte for at de har kvalitetshardware. Det er da nok av andre ting å ikke like ved Apple?

 

Jeg vil ha god skjerm, godt tastatur, god batteritid og en maskin som er liten og nett kvalitetspakning å ha med seg over alt. Jeg driter da i om prosessoren yter 2.4 eller 2.6 GHz, eller om SSD-en skriver i 500 eller 550MB/s for to tusenlapper mindre i en maskin på tre kilo.

 

Skal jeg spekke en fornuftig ThinkPad X1 Carbon eller lignende fra en annen produsent er jeg lett over 15k. Det er uansett penger jeg kan bruke på et verktøy jeg bruker 7-10 timer hver dag.

Lenke til kommentar

 

Forsåvidt :)

 

Jeg må hjemme plugge i tre kabler (skjerm, USB3 og strøm) som ligger rett ved siden av hverandre. Tar til sammen i underkant av fem sekunder. Skulle selvfølgelig kunne sluppet dette, men har ikke helt klart å rettferdiggjøre prisen docking koster for min Thinkpad.

En annen fordel med docking er flerskjermsmulighetene. F.eks. å koble til 2 stk. 1080p ++ skjermer over DisplayPort. Stort sett kan man ikke det uten dockingstasjon. I tillegg er det faktisk også slik at dockingstasjonen tilbyr porter man gjerne ikke finner på selve laptopen. Min docking-stasjon har f.eks. en COM-port. Det er veldig praktisk, da jeg har en Soekris som bruker COM-port for konsoll.

 

For all del, det er bare fordeler med det, men jeg har bare selv ikke tatt meg råd når det oppsettet jeg har fungerer til min bruk. Skulle jeg hatt flere skjermer eller (mer) legacyporter ville det vært en god løsning :)

Lenke til kommentar

For å få en Macbook Pro med specs som matcher andre toppmodeller hos andre produsenter, kommer du såvidt under 20k.

 

Nyeste MBP 15" med i7 2.0ghz (altså lavere enn konkurentene), 256gb ssd (mindre enn konkurentene) og retinaskjerm, koster den den nette sum av 18490,-

 

Men hey, har du lyst til å betale 4000,- ekstra for en dårligere maskin fordi den veier 100gram mindre og er 0.2cm tynnere, go ahead.

 

Og framleis, så finner du ikkje eit alternativ som matcher!

Val av 15" og i7 er ekstreme særinger med mykje pengar.

Endret av siDDis
Lenke til kommentar

Val av 15" og i7 er ekstreme særinger med mykje pengar.

Trådstarter skrev nå 15" i første posten, så da må vi nesten forholde oss til 15-tommere. Der begynner MBP på 17.000 kr.

 

Men det går fint an å gå en god 15" arbeidsmaskin til under 10.000 kr. Kjøper du en ThinkPad S540 og slenger inn en 256 GB SSD til ca. 1000-1200 kr (Lenovo-instruksjoner) har du en prima ultrabook med god Linux-støtte. Jeg sier ikke at denne matcher spesifikasjonene til en MBP 15 punkt for punkt, men det er sannsynligvis godt nok for TS sitt bruk.

 

Og personlige preferanser kan være så mangt. Jeg foretrekker trackpoint fremfor trackpad/touchpad, og jeg foretrekker størrelsen til 12-tommere. Kjøper jeg en ThinkPad X240 med 3+6 celle batteri, så har jeg samtidig batteri i bøtter og spann på både Windows og Linux. Så den perfekte feelingen finnes ikke nødvendigvis alltid i MBP-serien. X240 er dessverre langt fra billig, men det er tydeligvis prisen man må betale for enterprise-funksjonalitet. Apple fokuserer ikke på enterprise, og følgelig faller de derfor litt gjennom på det området.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

 

Val av 15" og i7 er ekstreme særinger med mykje pengar.

Trådstarter skrev nå 15" i første posten, så da må vi nesten forholde oss til 15-tommere. Der begynner MBP på 17.000 kr.

 

Men det går fint an å gå en god 15" arbeidsmaskin til under 10.000 kr. Kjøper du en ThinkPad S540 og slenger inn en 256 GB SSD til ca. 1000-1200 kr (Lenovo-instruksjoner) har du en prima ultrabook med god Linux-støtte. Jeg sier ikke at denne matcher spesifikasjonene til en MBP 15 punkt for punkt, men det er sannsynligvis godt nok for TS sitt bruk.

 

Og personlige preferanser kan være så mangt. Jeg foretrekker trackpoint fremfor trackpad/touchpad, og jeg foretrekker størrelsen til 12-tommere. Kjøper jeg en ThinkPad X240 med 3+6 celle batteri, så har jeg samtidig batteri i bøtter og spann på både Windows og Linux. Så den perfekte feelingen finnes ikke nødvendigvis alltid i MBP-serien. X240 er dessverre langt fra billig, men det er tydeligvis prisen man må betale for enterprise-funksjonalitet. Apple fokuserer ikke på enterprise, og følgelig faller de derfor litt gjennom på det området.

 

Ja jeg tror faktisk denne ville gjøre jobben helt greit. Etter hva jeg har sett hittil står valget mellom en HP eller Lenovo maskin for meg.

 

Vil igjen si takk til alle for gode tips og råd.Bruker dagen til de siste vurderingen før jeg bestiller.

Så da tar jeg meg den frihet å merke tråden for løst.

Lenke til kommentar

Keep in mind, dagens Lenovo har heilt elendige touchpads. Dei er totalt søppel. Har ikkje prøvd HP sine, men gå i butikken og prøv.

Dette er hva Notebookcheck har å si om dagens touchpad.

Still, the trackpad itself is one of the best touchpads you can currently find on a Windows device. It boasts a surface smooth as silk, clearly perceptible travel with well-defined resistance, good input execution and precision.

Betyr det at samtlige Windows-touchpads er søppel?

Og er dette egentlig en hardware- eller software-greie? Jeg måtte knote som fy for å få touchpad-scrollingen på en MacBook Pro (2009) til å fungere tilfredsstillende i Kubuntu pga en KDE-bug. Erfaringen ellers er at touchpads føles annerledes ut i Windows og Linux, og at det kan konfigureres til å bli veldig behagelig i Linux (bøttevis med innstillinger i synclient).

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Diskusjon om Apple er ett alternativ var ikke det trådstarter var ute etter, men visst man ikke har noe imot Apple iFjas ™ og stoler på at Apple Care er der når du behøver dem (for som alle vet, har man ikke noen alternativer), så er Apple fine greier.

 

 

 

Hæ? Er Apple-care relevant overhodet når du kjører Linux på Mac?

Lenke til kommentar

Mac er vel det alternativet med best muligheter for en som spesifikt ikke skal kjøre Windows, da kan han velge Linux, OS X, og sikkert mange andre BSD-varianter.

 

Men når Mac av ukjent årsak OGSÅ er uaktuelt, og det i tillegg er ukjent hva maskinen skal brukes til ... da blir det vanskelig å komme med gode råd :o) Vi får håpe TS treffer blink likevel ...

Lenke til kommentar

 

Diskusjon om Apple er ett alternativ var ikke det trådstarter var ute etter, men visst man ikke har noe imot Apple iFjas ™ og stoler på at Apple Care er der når du behøver dem (for som alle vet, har man ikke noen alternativer), så er Apple fine greier.

 

 

 

Hæ? Er Apple-care relevant overhodet når du kjører Linux på Mac?

 

Har noen pratet om å kjøre Linux på Mac? Og hva har det med Apple Care å gjøre? Og apropo, Apple bærbare er litt sære når det kommer til Linux. Spesielt tastaturet er plagsomt å arbeide med, ettersom du vil slite en stund med å finne ut hvordan du får ¦¡@£$½¥{[]}±\/|€π««»ª@€đłŋ“®→łœ«…”. Og "alt+tab" er selvsaagt "windowskey+tab" fordi alt og windowskey er på forskjellige steder. Joy! Visst man ikke har planer om å bruke osx, så er det like greit å se på PC alternativene, så får man akkurat det man behøver til sitt behov, istedet for én modell i hver prisklasse (og knapt det).

Lenke til kommentar

Nei, tastaturet går heilt fint. Det er litt annerledes layout, men det er på ingen måte eit problem. Ein venner seg veldig fort til det.

 

Lenovo derimot har eit møkkalayout på den siste X1 Carbon. Delete og Backspace er rett ved sidan av kvarandre..... Ingen F-taster osv.....

Lenke til kommentar

Har noen pratet om å kjøre Linux på Mac? Og hva har det med Apple Care å gjøre?

 

...

 

Og "alt+tab" er selvsaagt "windowskey+tab"

 

 

Fikk et - om enn noe vagt - inntrykk av at TS skulle kjøre Linux, siden han nevnte Linux og ikke ville kjøre Windows. Hva det har med applecare - som du trakk inn - vet jeg ikke.

 

Hvis du kjører linux på en mac så er ikke "windowskey" et begrep man trenger å bry seg om.

Endret av quantum
Lenke til kommentar

 

Er ikke min erfaring. Mac-tastatur layouten er ok, selv om den er annerledes, men støtten i Linux for nordisk mac-tastatur har alltid vært så som så. Har du brukt Linux på Mac siDDis?

 

Det har jeg. Tastaturet funka fisefint.

 

Så de tegnene som på vanlige PC tastatur vises med alt gr fungerer brillefint på Mac nå? Ok, ingenting er bedre enn det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...