Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Det å være overbeskyttende mot barn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er helt enig med deg.

 

Det er tragisk at småbarn ikke klarer å sysselsette seg selv. Like tragisk er den ekstreme overbeskyttelsen. Småbarn har ikke vondt av å ramle litt, töye noen grenser etc.

 

Selvfölgelig sender man ikke 4-åringen ut basejump, men det er faktisk ikke livsfarlig å leke litt i et klatrestativ f.eks..

Lenke til kommentar

Dette er en økende trend blant mange i dagens samfunn som jeg selv har sett veldig tydelig på nært hold.

Hva årsaken er kan nok være flere, jeg tror veldig god tid og økonomi blant foreldre er en viktig bidragsyter.

Alt som foregår fra man står opp til man legger seg skal handle om disse barna, og man tenker ikke en døyt på seg selv.

Videre skal det kjøres både hit og dit, gjerne 2-3 plasser hver eneste kveld, og helgene er selvsagt fullbooka med bursdager, besøk og moro.

Ungene får aldri tid til å kjede seg noe som kan være lurt en gang i blant.

Jeg tror de skader barna sine på lang sikt, mens på kort sikt prøver de bare å gjøre livet så godt som mulig for dem.

Når barna begynner i skole osv kan de få seg en tøff overgang når de faktisk må klare seg selv.

Er vel dette som kalles å sy pyter under armene vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Helt enig i at barn må klare seg litt mer selv. Er helt ok at de får iPhone og nye dingser og slikt, alle får jo egentlig det, men mine fremtidige barn skal jobbe for det og gjøre seg fortjent. Sitter de bare på rommet sitt og gjør ingenting i huset får de heller ingenting. Skal heller ikke være overbeskyttende med de, de skal få lov å leke og slå seg og få skrubbsår og alt uten at jeg stopper de eller sier de må være forsiktige eller at jeg skal holde hånden deres hele veien et sted for å passe på at de ikke ramler. Selv hadde jeg en veldig overbeskyttende far, og jeg er litt pinglete, og det kan ha noe å gjøre med det at jeg ikke turte eller fikk lov å gjøre ting når jeg var liten, eller alltid fikk høre hvor farlig noe kunne være, hvor vondt det og det var og så videre. Kan tenke meg at dersom jeg har et barn som har slått seg et par ganger, at dersom han/hun slår seg en gang til er det ikke vondt og blir det ikke grining og sutring hele dagen, i motsetning til et barn som slår seg for første gang. Skjønner selv ikke hvorfor min far var overbeskyttende, han vokste opp på 50/60 tallet og lekte fritt rundt i skogen og klatret i trær, brakk armer og bein og alt mulig, men han sier han hadde en kjempebra tid da. Forøvrig skal heller ikke mine barn være inne hele dagen foran PCen når den tid kommer. Vet ikke helt om det her var 100% on topic menmen...

Lenke til kommentar

Drøyt eksempel du beskriver...

 

Har selv en sønn på 8 som fikser det meste selv. Det blir en del sår og blåmerker men han har eksempelvis dertil langt bedre finmotorikk enn jevnaldrende.

 

Det er selvfølgelig nervepirrende å slippe ham løs på sykkel alene, han får med seg mobiltelefon da.

Men jeg kan ikke følge etter ham hele tida for å passe på at ting går bra. Han vil da alltid ha noe å hvile på, og det vil slå veldig galt ut ved en senere anledning hvor jeg ikke er tilstede.

Lenke til kommentar

Har selv en klassisk småbarnsfamilie, der mor etter min mening overbeskytter, mens jeg lar 3-åringen (4 om en måned) få klatre så høyt hun vil hvor jeg ser at jeg kan nå henne om/når hun faller ned. Hun har jo noen bremser, så særlig mer enn 2m over bakken med skosålene klatrer hun ikke.

Men hun kommer seg til toppen, har utfordret seg selv, gjerne klatret litt lenger enn sist, står der oppe og smiler fra øre til øre av mestringsfølelse. Det tror jeg skaper selvtillit.

Når hun spør om sykkelen er farlig uten støttehjul er det kun en måte å finne det ut på. Skrur de av, presser henne litt så hun tør prøve, holder hele veien (hun trenger ikke skade seg når pappa overtaler til noe) og setter de på igjen når hun vil ha tryggheten tilbake. Neste gang prøver hun selv, bare med å ta bena litt opp fra bakken osv.

Mor ville nok beholdt støttehjulene på til skolealder og aldri latt henne klatre lenger enn halvmeteren. Overbeskyttende ja, men kanskje en sunn motpart av og til, til mine ønsker om å pushe grenser.

Lenke til kommentar

Dagens barn har puter under armene og curlingforeldre, det er sikkert og visst. Jeg forstår definitivt trangen til å beskytte, det er mangelen på evne til å motstå trangen som er problemet her.

 

Når jeg var 5 for 25 år siden var jeg timesvis i skogen med jevnaldrende kamerat, spiker og hammer for å bygge hytte - foreldrene ante ikke hvor vi var annet enn røflig område(hvilken skog).

 

Når jeg var 7 hadde jeg egen motorbåt, og var timesvis på sjøen, hvor enn jeg fant på å kjøre - det samme gjaldt sykkel - foreldrene mine visste ikke mer enn at jeg var ute, og håpte vel bare jeg kom hjem.

 

Jeg ønsker å gi egne barn en tilsvarende frihet og muligheter - men jeg er VELDIG spent på å se hvor mye ramaskrik og telefoner til barnevernet som kommer fra hyttenaboene når jeg sender pjokken på 9 ut i gummibåt med 4-hester - jeg er redd det blir ille.

Lenke til kommentar

Ikke for å overdrive men jeg tror det er plausibelt å anta at bekymringsmeldinger vil komme.

Det tror jeg og - men har likevel ikke planer om å la mine barns ve og vel styres av overbeskyttende naboer.

 

Alle rundt oss hadde sykkel, båt, 4-hjuling, traktor osv når jeg var liten, ikke én ble alvorlig skadet eller druknet - Men alle er oppegående, selvstendige og fornuftige idag - untatt han ene, attpåklatten som IKKE fikk kjøre båt alene, IKKE fikk lov å ta mopedlappen, IKKE fikk lov til å være ute etter kl 19. Han har meget store psykiske problemer idag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bestefaren min fortalte meg en fin historie fra da han vokste opp i Oslo. Nå og da brant det i skogen, og da guttungene løp opp for å se på brannmennene, hendte det at de fikk utdelt einerbusker av brannmennene og satt til å slukke småbranner. Da de gikk hjem etterpå, var de jo helter! Synes jeg ser noe sånt skje i dag.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Helt enig med trådstarter. Barneoppdragelsen i Norge er helt på bærtur. Jeg vokste opp på 80-tallet, og det var faen ikke mye skåning der i gården, for å si det sånn. For å ta noen høydepunkter:

 

- Hadde noen kamerater som bodde ca en time unna på sykkel, og dette var langs hovedveien uten noe tullball som sykkelsti osv. Var jeg gammel nok til å sykle var det bare å sette i gang - uten hjelm, så klart.

 

- Husker en episode da vi lekte i et klatrestativ, og søsteren min ramlet ned. Hun landet med hodet først på en stein (ja, rett under stativet) og begynte å blø en del. Kontaktet vi lege? Sykehus? Ambulanse? Nope. Bare sett på et plaster, trøst henne litt og send henne ut og leke igjen.

 

- I skibakken bak skolen endte jeg med hodet først i et tre, selvsagt uten hjelm. Da klokken ringte var jeg tilbake i timen med en svær kul. Mulig liten hjernerystelse, men samme det. Ingen brydde seg, selv ikke jeg.

 

Prøver ikke å virke badass eller noe sånt, men poengeterer heller at på den tiden gjorde vi ting som er helt utenkelige i dag. Min første røyk fikk jeg faktisk hos moren min som tiåring, og smakte øl før det. Hva så? En liten røyk skader ikke, og det fikk meg til å droppe røyk i mange år fremover. Prøvde det som voksen en stund, men sluttet etter noen år uten. Drikking gjør jeg fra tid til annen, men ikke mer enn normalt.

 

Poenget er at barn tåler å slå seg litt. De er ikke laget av glass og må skånes for alt mulig. De får ikke livsvarig trauma av å se en sigarett, eller smake litt whisky. Faktisk er det stikk motsatt av hva folk flest tror. Barn tåler ikke bare litt skitt og støv, men det kan faktisk hjelpe immunsystemet deres. Det er ikke uten grunn ting som astma har blitt mer og mer vanlig, og barn skånes mer og mer.

 

Eller si som bestefaren min brukte da han levde. Da han var barn/ungdom hjalp han ofte til med fiske i Lofoten, og var borte hjemme fra i lang tid. Mat hadde de strengt tatt ikke råd til å kjøpe der, så de spiste det de tok med seg. At brødet på slutten begynte å få mugle litt gjorde fint lite. Det smakte gymsokk, men mat er mat. Brød som er en dag over tiden tar ikke livet av deg, for å si det sånn. Folk i dag er blitt pyser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...