Gå til innhold

Hvorfor er ikke KFC i Norge?


Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette er det rette stedet å poste det selv om jeg har en annen bruker på forumet og har vært her en stund.

 

Uansett, Lurer på hvorfor KFC (Kentucky Fried Chicken) ikke er i Norge, hvis det er en av de største fastfood-kjedene i verden? Jeg har ikke noen spesiell grunn til at jeg vil ha det her, men jeg vil heller ha det enn flere burger kjeder siden jeg liker kylling.

 

Jeg har hørt rykter om at det visstnok skal være ulovelig, men det er jeg usikker på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nordmenn klager over mangel på KFC, Krispy Kreme etc. imens Amerikanere klager over at de ikke får kjøpt Baconpølse (Ostepølse med bacon, eller "Candy of the Lord" som de kaller de når de besøker Norge) i USA.

Selv hadde jeg gitt min venstre lillefinger for å få Tim Hortons til Norge..

Endret av AnthonyEdwardS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mener å ha lest at det er gjort forsøk, men at norsk kylling er for dyr til at det ville lønne seg å starte KFC her i landet..

 

Mener på at det var "kfc" en lite stund på Grønland bazar i Oslo. Dette var iallefall VELDIG likt til KFC. Selv er jeg innom KFC når jeg er i Amsterdam og i Marbella. KFC er helt konge synes jeg :)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Mener å ha lest at det er gjort forsøk, men at norsk kylling er for dyr til at det ville lønne seg å starte KFC her i landet..

De inporterer jo korn, så hvorfor ikke importere kylling? Jeg mener, fra Sverige hvis ikke annet.

Lenke til kommentar

Jeg gjetter på at det skyldes en kombinasjon av lovverk, interne regler og bedrifsøkonomiske valg. Det kan for eksempel at de krever samme oppskrift over hele verden (slik Mc Donalds har for en mange/alle burgere) og at det innebærer GMO-produkter eller noe sånt, samtidig som de ikke er villige til å endre på oppskriften eller fire på det kravet bare for å gå inn i Norge. Andre årsaker kan være det norske "importvernet" eller handelsbarriæren som jeg kaller det. Det gir veldig mye høyere råvarepriser i Norge enn på verdensmarkedet og da kan det bryte med interne prinsipper om prising eller leverandør. Videre kan det tenkes at de krever så ræva arbeidsavtaler at det er ulovlig i Norge. Jeg bare tenker høyt her. Det kan sikkert være være andre grunner også.

Lenke til kommentar

Bedre enn dritt altså. Da burde dere bytte adjektiv: Det heter ikke bedre enn dritt, men mindre ille enn dritt.

 

Personlig skyr jeg disse stedene og tilsvarende mat hjemme, som pesten. Det er ikke uten grunn at det har fått tilnavnet søppelmat og at burgernasjonen fremfor alle har større kostholdsproblemer, dårligere helse og kortere levealder enn oss.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa

Faren til en venn av meg var en av to som var i kontakt med Tacebell for å forsøke å starte opp det i Norge. Han har erfaring fra lignende bransje tidligere, og de hadde en del kapital som de ønsket å investere.
Grunnen til at han gikk vekk fra det var fordi de krevde ganske mye av et land som skal ha restauranter. Han fikk blandt annet ikke lov til å starte et par restauranter i starten. De krevde at du skulle ta "markedet med storm" og at det skulle være mulig å få tak i tacobell i alle de største byene, så og så mange restauranter i de store byene osv. Han er siviløkonom sammen med han andre hadde de regnet seg frem til at med så mye kapital som krevdes (noe som foresten var langt mer enn de hadde planer om), og estimerte driftsinntekter kom de nok ikke til å starte å tjene penger før om 15-20 år, og det var hvis alt gikk veldig bra.
Han sa også at regelverket de hadde utkonkurrerte norges lover omtrent :wee:

Endret av Slettet-jS6upa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...