Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har huseier taushetsplikt?


Hederahelix

Anbefalte innlegg

Jeg er i en tvist med min huseier og hva sakene gjelder er vel egentlig ikke relevant.

I dag tagget han meg i et innleg på Facebook hvor han påsto at jeg skylder ham fire mnd husleie blant annet.

Det hadde ligget ute i to timer når jeg så det, og mange hadde kommentert.

Jeg fikk panikk og blokkerte ham før jeg rakk å lese alt.

Hca skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Offentliggjøring av økonomiske vansker på Facebook vil vanligvis være i strid med inkassoloven § 8. Grove overtredelser av § 8 er straffbare, og bestemmelsen gjelder også den som inndriver egne pengekrav. Det spiller ingen rolle om det er inkassoformål eller ikke.

 

Det kan også være i strid med straffeloven § 390 om krenkelse av privatlivets fred, og er definitivt i strid med personopplysningslovens regler om bruk av personopplysninger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Han er nok skyldig mer enn meg med tanke på at han har leid ut begge leilighetene i huset sitt uten å skatte av det i halvannet år.

Så, fordi han ikke betaler skatt, så kan du slippe betale husleie?

Har du ikke lest tråden bør du ikke kommentere! Jeg sier det igjen - skylder ikke husleie!

Hva er poenget med å svare på andres spørsmål med ubegrunnet kritikk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Offentliggjøring av økonomiske vansker på Facebook vil vanligvis være i strid med inkassoloven § 8. Grove overtredelser av § 8 er straffbare, og bestemmelsen gjelder også den som inndriver egne pengekrav. Det spiller ingen rolle om det er inkassoformål eller ikke.

 

Det kan også være i strid med straffeloven § 390 om krenkelse av privatlivets fred, og er definitivt i strid med personopplysningslovens regler om bruk av personopplysninger.

Tusen takk for akkurat den infoen jeg var ute etter :-)
Lenke til kommentar

 

 

Tenkte mer på angående anmeldelsen jeg!!

Hvilken anmeldelse?

 

Hvis du snakker om å anmelde huseier må det vel bli for æreskrenkelse etter straffeloven § 247 . Men jeg tviler på om politiet vil gjøre noe.

 

 

Huseier kan vanligvis ikke "anmelde" deg fordi han mener du skylder husleie.

Snakker om å anmelde huseier ja.

Syns det er rart hvis han har lov til å legge ut sånne ting om det så hadde vært sant som han skrev.

Jeg har masse foreldre av barn i klassen til datteren min på Facebook blant annet og føler meg faktisk veldig krenket....

Lenke til kommentar

Hjelper lite å blokkere han. Han kan jo fortsatt spre rykter om deg.

Ja men jeg syns det er verst når det kommer på min side også, så alle foreldrene fra skolen til dattra mi ser det. Fikk liksom ikke gjort noe mer enn å blokke. Måtte bare få det vekk.

Føler meg absolutt ikke bra med det her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...