Gå til innhold

Koble til eldre harddisk..?


Anbefalte innlegg

Trenger litt input her om noen har gode forslag;

 

Det ryddes, og det har dukka opp noen gamle harddisker som jeg gjerne vil ha sjekka innholdet på før de går på dynga.

4 stk er standard (?) IDE 39-pin tilkobling som jeg tenker å løse med denne: http://www.multicom.no/DriveLink-Combo-USB3e0-harddisk-adapter-for-2e5-3e5-5e25-IDE-og-SATA-via-USB-3e0-SHARKOON/cat-p/c/p6634328 (noen som vet om den duger?)

 

Her er to av diskene:

post-122422-0-77647700-1396193736_thumb.jpg

 

Og der kommer utfordringa. Den øverste der, det er ikke samme sorten som de andre, den er eldre. Kontakten der har 50 pinner. SCSI? Her må jeg melde pass, og google sendte meg bare ut på viddene. Noen som har peil på slikt, hva trenger jeg? Er det mulig å feks finne noe så enkelt som en overgang fra 59 til 39 pinner, eller er den tilkoblinga mer avansert enn som så?

 

Flinke mennesker, hjelp meg. Gamle familiebilder som må berges her :)

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, hvem vet.. Funnet i et forsøk på å rydde i gamle saker tilhørende foreldre og liknende. Hu mor sjøl bekymrer seg blant annet for bilder ja (men skjønner poenget ditt - dog, de har alltid vært litt i forkant med slikt så hvem vet?).

 

Har dog ingen grunn til å tro annet enn at denne kommer fra en relativt streit forbrukerpc, de har aldri drevet med noe særlig mer avansert enn det. Men det skal sies som sagt, de var tidlig ute med pc, de første i nabolaget med både internett og digitalkamera, så hvem vet - jeg tenker i alle fall det hadde vært moro å ta en sjekk før den blei dumpa. Men altså, går det ikke så går det jo ikke.. Er jo ikke engang sikkert den i det hele tatt snurrer rundt og fungerer, kan jo være en grunn til at den ble lagt i ei eske og glemt i første omgang.

Lenke til kommentar

Det sharkoon adapteret forresten virker brukbart til sånne foremål.

Har ikke prøvd akkurat den , men andre produkter derfra , bla en esata dual docking som har funket helt fint.

Ok, det er bra - ift de andre diskene da, IDE-sakene regner jeg med. Jeg er virkelig ikke god på slike ting, greit med en bekreftelse før jeg svir av 300 kr helt bortkasta ;)
Lenke til kommentar

Irriterende å prøve å hjelpe når du ikke gjør en skikkelig innsats selv. Hva står det på den oransje lappen? Det er umulig å se på bildet, og du burde skrevet det av og lagt det ut allerede i første innlegg.

 

Tillegg: Etter mye styr tror jeg jeg fikk lest det og det hjalp ingen ting.

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

Sjekket opp modell nr på den scsi disken, fant ikke stort annet enn:

  • Form Factor3.5" x 1/3H
  • Hard Drive TypeInternal hard drive
  • Interface TypeFast SCSI
  • Capacity4.3 GB
  • Average Seek Time9.5 ms
  • Spindle Speed7200 rpm
  • Buffer Size12 KB

 

Så det ser ut som om grensesnittet er fast scsi, hva nå det vil si.. men dem som har peilig på eldre scsi, vet nok hva du trenger :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kunne brukt adaptec aha 2930 , aha 2940. 32bit pci kort.

Du vil trenge fast scsi 50p kabel

En PC å montere det i , med 32bit pci slot.

Adaptec har drivere både for server 2008 og Windows 7 til disse kortene.

 

Vil du fremdeles gå videre - så er det å søke på ebay.

 

Disken ser forøvrig veldig medtatt ut. Så om den fungerer er jo en annen sak.

Lenke til kommentar

Surpomp.

 

(Jeg så over bildene, leste godt teksten selv.)

Jeg er sur, fordi jeg vil hjelpe deg, men du stritter imot? Har du aldri vært på internett før? Vil du ha svar må du legge ut nok info i førsteposten til at folk kan gi et fornuftig svar. Det er vanlig skikk og bruk.

 

Etter å ha lastet ned bildene og snudd dem kunne jeg fortsatt ikke lese all den oransje teksten.

fKf1BiO.jpg

 

Kontakten på disken tror jeg heter IDC50. https://www.google.com/search?client=opera&hs=fK0&channel=suggest&biw=1280&bih=909&tbm=isch&sa=1&q=IDC50&oq=IDC50&gs_l=img.3..0i24.4946.5944.0.6367.2.2.0.0.0.0.86.159.2.2.0....0...1c.1.38.img..0.2.145.wbKpy8o1Q-g

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

Man kunne brukt adaptec aha 2930 , aha 2940. 32bit pci kort.

Du vil trenge fast scsi 50p kabel

En PC å montere det i , med 32bit pci slot.

Adaptec har drivere både for server 2008 og Windows 7 til disse kortene.

Vil du fremdeles gå videre - så er det å søke på ebay.

Disken ser forøvrig veldig medtatt ut. Så om den fungerer er jo en annen sak.

Ja, ikke sant - omtrent det jeg egentlig var redd for. Hadde håpa det var mulig å hoste opp noe omtrent like enkelt som den sharkoon-saken nevnt lenger opp her, men det aner meg at det ikke er riktig så enkelt med denne. Spørs om det er lite verdt å kjøpe inn masse rare og kanskje dyre kabler og dill for å oppdage at disken egentlig er ødelagt allerede. Vel, må ta det opp med ho mor og høre hvor viktig dette er da ;)

 

 

 

Surpomp.(Jeg så over bildene, leste godt teksten selv.)

Jeg er sur, fordi jeg vil hjelpe deg, men du stritter imot? Har du aldri vært på internett før? Vil du ha svar må du legge ut nok info i førsteposten til at folk kan gi et fornuftig svar. Det er vanlig skikk og bruk.Etter å ha lastet ned bildene og snudd dem kunne jeg fortsatt ikke lese all den oransje teksten.fKf1BiO.jpgKontakten på disken tror jeg heter IDC50. https://www.google.com/search?client=opera&hs=fK0&channel=suggest&biw=1280&bih=909&tbm=isch&sa=1&q=IDC50&oq=IDC50&gs_l=img.3..0i24.4946.5944.0.6367.2.2.0.0.0.0.86.159.2.2.0....0...1c.1.38.img..0.2.145.wbKpy8o1Q-g
Nei, du er sur fordi du surker og surver og blir aggressiv helt uten grunn. Det er ingen, absolutt ingen dramatikk i dette, det er helt uskyldige greier. Ta deg en bolle og ro deg ned. Jeg var sikkert på internett før du ble født (som om det er relevant i det hele tatt :p)

 

Men ja, takker for hjelpa, absolutt.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Det finnes usb til SCSI adaptere, men de er ganske dyre: http://www.ebay.com/bhp/scsi-usb-adapter

Det billigste (og sannsynligvis enkleste) er å dytte et billig Adaptec SCSI-kort i en eller annen PC med PCI slotter, boote den med Linux (evt. FreeBSD) disse har innebygd støtte for SCSI-adaptere, så da slipper du og rote etter drivere som i Windows.

eBay har kort:http://www.ebay.com/sch/i.html?_sacat=0&_from=R40&_nkw=adaptec+scsi&_sop=15

Endret av tingo
Lenke til kommentar

Evt. kan du bruke finn.no, qxl.no eller ebay.com og kjøpe deg en hel PC med SCSI interface innebygget. Tror kanskje det er like stor sjanse å gjøre et "kupp" der enn å begynne å bygge - er en del kompatibilitetshensyn å ta ved å bygge og herje i dag :)

 

Helt klart verdt å bruke noen hundrelapper på en PC med SCSI om du misstenker at det kan ligge familiebilder på den SCSI-disken. Kanskje hu mor sponser utstyret som trengs? :)

Lenke til kommentar

Tjaa, vi har nok noen gamle maskiner stående jeg kunne prøvd å få disken montert i. Men, hadde vel håpa det var mulig å få til noe mer i retning av "plug and play" rett i maskina som faktisk er i bruk idag (laptop). Innser vel at det ikke nødvendigvis er så enkelt.

 

Forbannet være IT, som utvikla seg så vanvittig mye på få år.

 

Vi får se, kan vel poste her om vi faktisk prøver noe av dette. Har jo kommet et par ok forslag, jeg takker og bukker ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...