Gå til innhold

Er det skam å være utplassert via nav?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-182691

Både ja og nei. Jeg har mye større respekt for dem som GIDDER å jobbe istedet for å sitte på ræva, samtidig har jeg enda større respekt for de som fikser ting selv og tar ansvar for selv!

Lenke til kommentar

Vært i jobb siden 2008 - 2014.02

E er uten jobb atm..

Er det skam å være utplassert via nav?

Vil heller jobbe for pengene, enn og sitte å vente på dem.

Det kan skje den beste.

Nei! Å ha på CV-en at du hadde praksisplass/utplassering/tiltak gjennom NAV, fremfor å dasse hjemme da du gikk ledig - det ser MYE bedre ut skal jeg fortelle deg.

Bra! Jeg har vært i en liknende situasjon - jeg sleit med å få jobb etter endt studium. Jeg holdt på å gå på veggen etter kort tid. Skaffa meg praksisplass, og fikk noe å gå til om dagene. Digg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pass deg litt for dette, du kan fort bli en NAV-slave og det er nødvendigvis ikke noe pluss.

Altså, nå har jeg heldigvis aldri vært i denne situasjonen selv, men det er ingenting som tilsier at man ikke skal kunne søke jobb samtidig som man er på utplassering via NAV.

 

Man får enda litt mer erfaring, og det er jo alltids en viss mulighet til å få fast ansettelse underveis arbeidspraksisen også - om man er så heldig å komme et sted man trives og som er relevant i forhold til utdanning.

 

Det må være større skam å sitte hjemme uten å løfte en finger enn å faktisk gjøre noe. Når det er sagt kan det å miste jobben hende den beste, og det er ingen skam.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange utnytter ordningene for alt det er verd og NAV gir f fordi en i utplassering er en mindre i statistikken.

Du er tilnærmet gratis arbeidskraft og mange arbeidsgivere bryr seg lite om og gi de utplasserte noen mulighet til og vise sine kunnskaper eller evner.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

På en CV ser tiltakspraksis ikke like bra ut som en jobb, men det ser bedre ut enn ingenting.

 

Man skriver jo så klart ikke tiltaks eller praksisplass - det er vel egentlig også irrelevant, fordi, hvis man selv mener man virkelig har jobbet, ja, så står man for det - hvilke fordommer andre har om den saken, får man lite gjort noe med. Jeg ville så klart bare skrevet "jobb" eller lignende i cv, så tar man heller utdypende spørsmål i en eventuell intervju runde

Lenke til kommentar

Hva er så galt med å være utplassert gjennom nav i f.eks 3 måneder?

Bedre å være aktiv i 3 måneder ?

Enn å sitte hjemme i 3 måneder og vente på et eller annet skal skje?

Gjennom hele mitt liv har e hatt kun 1 JOBB
Fast jobb etter læretida... Bør da vel si noe ?

Enn at det kommer en person med jobberfaring fra 5-8 plasser på 6 år?

Endret av Shotflaks
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke "egentlig også irrelevant". Jeg kan mene at mitt arbeid hos min tidligere arbeidsgiver er verdt at jeg skriver "seniorrådgiver" på CVen, men det tar seg aldri godt ut å ta en overdrivelse så langt at du direkte lyver. Og skillet mellom praksisplass og faktisk ansettelse er stor, så å gi inntrykk av at du har arbeidet et sted når du har vært praktikant der kan bite deg bak.

 

Ingen bryr seg om hva du selv mener og føler at du fortjener å ha på CVen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke "egentlig også irrelevant". Jeg kan mene at mitt arbeid hos min tidligere arbeidsgiver er verdt at jeg skriver "seniorrådgiver" på CVen, men det tar seg aldri godt ut å ta en overdrivelse så langt at du direkte lyver. Og skillet mellom praksisplass og faktisk ansettelse er stor, så å gi inntrykk av at du har arbeidet et sted når du har vært praktikant der kan bite deg bak.

 

Ingen bryr seg om hva du selv mener og føler at du fortjener å ha på CVen.

 

 

Nei, for meg praksis er fortsatt en jobb. Men du får ikke betalt for det. Så det er ikke noe problem å føre opp i CV'en at du har jobbet i ditt og datt.

 

Ja, det er ingen skam å være utplassert! Det gir deg bare muligheter, grip sjansen og jobbet godt. Husk at utplassering skaper nettverk (hvis du er heldig som møter folk), vær presis og flink. Samt veldig sosial av deg, snakk og skap nettverk. Da skal du nok se at jobb vil komme til deg ganske fort.

 

i Norge får man faktisk jobb gjennom nettverk, ca 80% av oss har fått jobb via bekjente, familie, venner osv. Så et sted må jo man begynne dersom man ikke har nettverk.

Lenke til kommentar

Jeg kan mene at mitt arbeid hos min tidligere arbeidsgiver er verdt at jeg skriver "seniorrådgiver" på CVen, men det tar seg aldri godt ut å ta en overdrivelse så langt at du direkte lyver. Og skillet mellom praksisplass og faktisk ansettelse er stor, så å gi inntrykk av at du har arbeidet et sted når du har vært praktikant der kan bite deg bak.

Å bløffe om stillingstittel er vel ikke det som diskuteres her. På en CV oppgir man arbeidserfaring, og en praksisplass er da arbeidserfaring (så sant man gjør jobben). Hvordan man presenterer det på CV-en kommer litt an omstendighetene. Det blir omtrent som når man har jobbet hos en attraktiv arbeidsgiver gjennom et bemanningsbyrå. Man har jobbet hos den attraktive arbeidsgiveren, men vært ansatt hos bemanningsbyrået. Det er ingen fasitsvar på hvordan det skal presenteres på CV.

 

 

 

Ingen bryr seg om hva du selv mener og føler at du fortjener å ha på CVen.

Det virker som om du bryr deg i hvertfall... ;) "Hva man fortjener å ha på CV-en" var en merkelig formulering. På en CV skal man ha all relevant erfaring.

 

 

 

Det blir også forskjell på en CV for en som har lang/høy utdannelse, masse jobberfaring og søker på høyere stillinger enn en ungdom som nylig er ferdig med læretiden og ikke har mye erfaring slik som trådstarter. For førstnevnte er nok en praksisplass på CV-en fy, men for ungdommen kan det være mye verd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den gangen dette var aktuelt for meg, så sto det praksisplass i CV-en min. I søknaden min til de jobbene jeg søkte på skrev jeg noe slikt: "For øyeblikket har jeg praksisplass ved [avdeling] hos [arbeidsgiver] og her [jobber jeg med]. Jeg fikk utelukkende positive tilbakemeldinger fra potensielle arbeidsgivere på akkurat det.

Min fremgangsmåte er å være dønn ærlig på CV-en, for jeg lurer bare meg selv med å lyve på meg erfaring jeg ikke har. Jeg er blitt særskilt bestemt på å fortsette den praksisen etter å ha deltatt i ansettelser og sett hvor lett vi faktisk avslørte de som direkte løy eller "pyntet" på CV-en sin. Slike søknader havnet forøvrig rett i søpla.

Er man ung så er ALT man har gjort utover det å sitte på gutterommet å spille XBOX positivt. Jobber du helger på den lokale bensinstasjonen? Før det opp! Jobber du frivillig som underholder på gamlehjemmet? Før det opp for pokker! Initiativ og stå-på-vilje er viktige faktorer når man skal skaffe seg jobb som ung. Det som i alle fall er sikkert er at det ikke teller positivt på CV-en din at du bare har sitti hjemme og venta på "drømmejobben". Slike late folk er det ingen som vil ha.

Forøvrig, LYKKE TIL! Jeg vet hvor kjipt det er å være jobbsøker, og ikke minst hvor kjedelig det er å bare sitte hjemme. Få deg praksis, både for å holde fagkompetansen ved like, og for å ha noe å gjøre.

Lenke til kommentar

Ja, jeg var i den forvrengte forestillingen av at "å være arbeidsledig betyr jo at bedriftene ikke trenger å bry seg om ting som oppsigelsestid! Jeg kan begynne på dagen!"

 

Men det ble ikke sånn akkurat. Fikk knapt napp på noen søknader. Og når de så jeg hadde hull i CV'n og ikke noen god forklaring, ble jeg ikke innkalt til andregangs intervju stort sett.

 

De fleste bedrifter løser ut stillinger mens de som innehar stillingen fortsatt jobber der ut oppsigelsestida såklart. Så det er jo ingen jobb å få dagen etter intervjuet i 90% av tilfellene.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...