Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er dette i teorien lov, hvordan kan det bli lov?


Eddie1234

Anbefalte innlegg

 

Tenk deg en situasjon hvor jeg har ubegrenset med penger, men jeg får bare tilgang til pengene ettersom jeg "verver" folk, eks for hvor mange ansatte jeg har i firmaet mitt. for hver ansatt får jeg 1000 kr.

[...]

Men det er ikke en forretning, og det er ingen som taper på det for det er ingen som har noe investert.

 

 

Dersom ingen taper på det, og ingen har investert noe, finnes det ingen 1000kr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke bare pengepungen som avgjør, men må medlemmene f.eks kjøpe såpe for 1000kr for å bli medlem er det plutselig ikke helt ok lengre så vidt jeg vet.

Om du får ett ekte firma til å betale for hver medlem, uten at de får noe direkte fortjeneste tilbake så kan du ha noe ja. Det store problemet er hvor de 1000kr du får for å verve meg kommer fra, om de ikke kommer fra meg i det hele tatt?

 

Nekter å tro at du klarer å trylle frem 1000kr pr medlem uten at disse på en eller annen måte går ut fra den som blir vervet sin lommebok

Lenke til kommentar

Situasjonen trådstarter har satt opp er lovlig og realistisk under forutsetning av at pengekilden er maskinen Sampo.

 

Poenget med et pyramidespill er at det er et misforhold mellom den verdien som ytes til den som kjøper seg inn og innbetalingen/medlemsavgiften/kjøpsforpliktelsen, og at denne verdien forplanter seg oppover i pyramiden ved at de over har krav på en andel av sine underordnedes fortjeneste. For at noe skal være et pyramidespill må verdiene i organisasjonen mottas (i hovedsak) fra laveste nivå og derfra bevege seg oppover. I denne situasjonen kommer verdiene utenfra, og det er ingen kostnad i å bli vervet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

postet det orginalt i Økonomi, men kan prøve her også!

Tenk deg en situasjon hvor jeg har ubegrenset med penger, men jeg får bare tilgang til pengene ettersom jeg "verver" folk, eks for hvor mange ansatte jeg har i firmaet mitt. for hver ansatt får jeg 1000 kr.

Så lager jeg meg ett firma. Har jeg da lov til dette:

Jeg sier at hver person som jeg ansetter får 25% av pengene (25% av 1000 er 250) til den personen de ansetter. Egentlig så hadde jeg fått alt, men for å booste tilgangen på penger og for at jeg trenger å gjøre mindre gjør jeg det sånn. Så hvis de som nettopp har blitt ansatt fra de jeg har ansatt (2. ledd) ansette folk. Da tar de først 25% og så tar de over 25% av det resterende før jeg får resten. Si jeg gjør dette i n antall ledd.

Er dette lov? Det er veldig pyramide lignende, men hele hovedpoenget med pyramidespill er jo at det ikke er en levedyktig forretningsmodell. Men det er ikke en forretning, og det er ingen som taper på det for det er ingen som har noe investert. Hvordan kan jeg evt gjøre det til for at det skal bli lovlig i henhold til loven.

Kan jeg lage det som noe annet enn et firma for at det skal være lov?

http://lovdata.no/do...v/1995-02-24-11

se paragraf 16

 

 

Det du beskriver er at du

 

1) får en 1000-kronersbonus for å bringe inn nye ansatte, og

2) har rett til å "overføre" denne bonusretten til dem du ansetter, slik at de mottar en del av din bonus når de ansetter nye folk. Og den andelen de får rett til, kan de overføre på samme måte som det du gjør.

 

Jeg ser ikke noe ulovlig i dette, spørsmålet er imidlertid hvem som skal betale deg disse pengene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sampson misforstår enten totalt, eller uttaler seg langt over evne - dersom du faktisk hadde hatt en velgjører, la oss si at Bill Gates ønsker å spre penger i det norske samfunn generelt, uten klausuler, vil dette være en fullstendig lovlig måte å gjøre det på - dog må man selvsagt passe på å følge eventuelle skatteregler osv.

Dette blir jo rett og slett en gavekjede, eller en gavepyramide.

 

Så lenge ikke du mottar penger eller arbeid fra noen nedover i pyramiden og sender dette oppover i pyramiden, rammes du ikke av intensjonen til pyramideforbudet

Lenke til kommentar

Sampson misforstår enten totalt, eller uttaler seg langt over evne - dersom du faktisk hadde hatt en velgjører, la oss si at Bill Gates ønsker å spre penger i det norske samfunn generelt, uten klausuler, vil dette være en fullstendig lovlig måte å gjøre det på - dog må man selvsagt passe på å følge eventuelle skatteregler osv.

Dette blir jo rett og slett en gavekjede, eller en gavepyramide.

 

Så lenge ikke du mottar penger eller arbeid fra noen nedover i pyramiden og sender dette oppover i pyramiden, rammes du ikke av intensjonen til pyramideforbudet

 

Misforstår ikke nei, poenget var at denne teorien er totalt usannsynlig. Dagen Bill Gates ønsker å spre penger i det norske samfunnet er dagen jeg gror horn ut pannen.

Lenke til kommentar

Senarioet er lovlig. I og med at ingen i teorien taper noe, alle vinner.

 

Men penger komme alltid i fra ett sted. Til mer spekulativt det er til mer gråsone er det. I disse gråsonene finner man jo typiske MLM-firmaer, Nuskin, Herbalife, Eqology... you name it.

 

Uansett så må pengene komme i fra en investering som gir avkastning. Avkastning kommer som oftest i fra kjøp og salg av varer eller tjenester. Dersom du utelukkende skal verve folk og dem ikke har noen forpliktelser dem bare får penger så er vell dette å kalle ett tapsprosjekt.

Lenke til kommentar

Er det i teorien lov å gi bort mindre summer uten å forvente noe tilbake? Ja.

 

Du blir nok nødt til å skatte.

 

For å kunne forklare deg hvorfor dette prosjektet ikke kommer til å funke, så trenger vi mer informasjon.

 

Ingen gir bort verdier på måten du beskriver, uten å forvente noe tilbake.

Lenke til kommentar

 

 

Sampson misforstår enten totalt, eller uttaler seg langt over evne - dersom du faktisk hadde hatt en velgjører, la oss si at Bill Gates ønsker å spre penger i det norske samfunn generelt, uten klausuler, vil dette være en fullstendig lovlig måte å gjøre det på - dog må man selvsagt passe på å følge eventuelle skatteregler osv.

Dette blir jo rett og slett en gavekjede, eller en gavepyramide.

 

Så lenge ikke du mottar penger eller arbeid fra noen nedover i pyramiden og sender dette oppover i pyramiden, rammes du ikke av intensjonen til pyramideforbudet

Misforstår ikke nei, poenget var at denne teorien er totalt usannsynlig. Dagen Bill Gates ønsker å spre penger i det norske samfunnet er dagen jeg gror horn ut pannen.

Men da har du jo misforstått..! Ingen har spurt om hvorvidt dette er sannsynlig.

Det eneste vi blir bedt om å diskutere er legaliteten - så inntil TS evt spør om virkelighetsgehalten i teorien sin er det ingen vits å oversvømme tråden med svar på spørsmål som ikke er stilt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...