Gå til innhold

Netflix og Telenor inngår hemmelig avtale


Anbefalte innlegg

 

? Vi har underskrevet på Post- og teletilsynets retningslinjer for nettnøytralitet, og her kommer det tydelig fram at mellomlagring ikke er omfattet av nettnøytralitetsprinsippet. Vi gir ikke én type trafikk forrang framfor annen, men mellomlagring er tvert imot med på å øke den totale kapasiteten i nettet, sier senior kommunikasjonsrådgiver Bremtun til Filter.

 

Retningslinjene fra 2009 nevner ikke spesifikt mellomlagring

Så vidt jeg vet så har Telenor vært problemskaperen her. Netflix tilbydde dem å installere egne servere (alt uten kostnader for Telenor), noe Telenor ikke ville være med på.

 

Nå selger de samme løsningen som Netflix for at de skal få brukbare hastigheter?

 

 

Liker ikke måten Telenor styrer, enda en grunn til at jeg ikke vil ha dem som internettleverandør.

 

 

Telenor er rene mafiaen her tillands. De har vel brukt for mye tid i Russland...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Problemet er at store aktører med mye egenkapital, kan kjøpe seg fordeler i markedet, noe mindre aktører ikke nødvendigvis har muligheten til.

Så lenge det er fordeler som ikke går ut over andre og ikke er så store at det presser andre ut av markedet ser jeg fortsatt ikke problemet, men det er jo kanskje ikke bra at de kan kjøpe seg fordeler på denne måten i det hele tatt.

 

 

Synes i grunnen ikke dette er et problem. Ved å cache/speile innhold på Telenors servere, vil man jo spare andre deler av nettet for trafikk. Etter min mening blir dette litt anderledes enn problemstillingen rundt nettnøytralitet.

All slik innsparing går kanskje utover satsingen på den totale båndbredden, eller?

Endret av G
Lenke til kommentar

Hvorfor må dette gå via egne Telenor servere ?

 

Jeg ser det som en smule problematisk at en tilbyder gir gratis bruk av en tjeneste som andre må betale for hos andre leverandører

 

Valg av leverandør er heller ikke så ,fritt som mage skal ha det til

 

Vel får de nå noe gratis annet enn raskere nedlastning disse kundene. Det virker jo ikke akkurat som om Telenor-kunder får gratis abonnement for Netflix med på kjøpet. Det er andre spørsmål og problemstillinger enn det artikkelen dreier seg om og som blir diskutert i tråden.

Lenke til kommentar

 

Kan jeg komme hjem til deg å sette igjen noen servere? er jo ingen kostnad for deg det..

Tjener jeg noe på det? Nei. Men hadde det vært en hensikt med det så kunne du gjerne satt igjen noen servere hos meg, interessen for slikt er stor. :) Kom-kom.

 

Tjener Telenor noe på det? Ja.

 

Det har ingenting med at dette er en ulempe for Telenor, noe det ikke er.

 

For å snu litt på det, hadde jeg eid et slikt selskap og du ville komme med servere på samme måte som Netflix ville så hadde jeg ønsket deg hjertelig velkommen! Som du sier, ingen kostnader for meg, og jeg hadde kunnet gitt kundene mine en bedre opplevelse.

 

 

Bare en ørliten strømregning å betale. Noe som sikkert inntjenes på et par-tre sekunder likevel med alle fordelene det gir.

Lenke til kommentar

Whoa whoa.

Det er ikke snakk om å unngå throttling her, er det det?

 

Slik jeg forstår det, har Netflix betalt Telenor for å sette opp Netflix-nodes. YouTube og flere andre gjør det samme i mange land (også her i Norge tror jeg?), og det har ingenting med nett-nøytralitet å gjøre.

Netflix har servere i Norge, ved å betale Telenor for nodes slipper de å øke server-kapasiteten for å takle økt trafikk.

 

Når Telenor eller andre begynner å bremse spesifikk trafikk har vi et problem. Et problem feks USA allerede har pga en latterlig monopol-situasjon (som vi ikke har her i Norge).

 

 

Nå gjenstår det bare å slippe likt antall filmer tilgjengelig for Norge som for USA. Slik at amerikanske Netflix kan slippe å bli overbelastet også med de norske USA-abonnentene som bruker gode tilnærminger for å omgå den urealistiske internettblokaden:

 

http://www.corporatemarketingteam.com/blog/content-solutions/businesses-lose-web-traffic-when-website-content-is-not-geo-targeted-for-local-searches/

Lenke til kommentar

Bare en ørliten strømregning å betale. Noe som sikkert inntjenes på et par-tre sekunder likevel med alle fordelene det gir.

Tja, samtidig som det blir mindre arbeid for resten av serverparken, så økningen blir ikke så stor. Dessuten kunne de bare sagt: "det er helt greit, så lenge dere betaler strømregningen for serverene deres". Hadde ikke reagert om de krevde det. :)
Lenke til kommentar

I henhold til retningslinjene §1. Innleggets Innhold, påpekes det at innlegget skal holdes i en høflig og saklig tone. Fokuser på sak, ikke person, og diskuter anstendig. Merk spesielt følgende; flaming og andre former for personangrep og Trolling er forbudt. I henhold til retningslinjene har innlegg blitt slettet fra tråden. Videre brudd på dette kan føre til reaksjoner i form av advarsler og/eller utestengelse fra forumet.

Dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på https://www.diskusjon.no/index.php?s=b5770b344f75925a57cf672f34bd93db&&app=members&module=messaging&section=send&do=form&preview=1&_from=quickPM&fromMemberID=1713”'>Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor må dette gå via egne Telenor servere ?

 

Jeg ser det som en smule problematisk at en tilbyder gir gratis bruk av en tjeneste som andre må betale for hos andre leverandører

 

Valg av leverandør er heller ikke så ,fritt som mage skal ha det til

 

Vel får de nå noe gratis annet enn raskere nedlastning disse kundene. Det virker jo ikke akkurat som om Telenor-kunder får gratis abonnement for Netflix med på kjøpet. Det er andre spørsmål og problemstillinger enn det artikkelen dreier seg om og som blir diskutert i tråden.

 

Nå kjenner jeg selvsagt ikke til de faktisk forholdene

og med fare for at jeg har misforstått noe så synes jeg nå at det er en uting at en distributør skal tjen penge i bagge ender på grunn av en innholdsleverandør .

først av kunden som betaler for tjenesten

og så fra innholdsleverandøren som kanskje blir tvunget til betale til Telenor for få levert innholdet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...