Gå til innhold

Den russiske aggresjonen mot Ukraina


Anbefalte innlegg

Har du noen eksempel på at vesten har opptrådt som aggressor i en konflikt, de siste 15 årene?

Flere faktisk :). Aldri sagt at jeg er en tilhenger av disse konfliktene heller. Forskjellen derimot er at disse konfliktene som oftest har vært mot hensynsløse diktatorer, og det er en ganske viktig forskjell synes jeg.

 

(du kan se bort fra at USA hadde valgt ut den nye USA-vennlige regjeringen i Ukraina allerede før Yanukovich var styrtet)

Hvis en gidder å tro på konspirasjonsteorier så. :whistle:

 

 

Edit: haha :) Så ikke ironien i "anti-vestlig propaganda" før jeg så den anti-russiske propagandaen du linket til... "De er to alen av samme stykke"

 

Jeg er overrasket over at de ikke har tatt steget ut og konsekvent omtaler ham som "Vladolf Putler" allerede...

Det er klart at det finnes propaganda på begge sider, men Norske media har jo vært ganske nøytrale synes jeg. Dessuten kan en jo ikke legge skjul på at Putin har ført Russland lengre og lengre bort fra demokratiet, og av en eller annen grunn har sett seg ut "vesten" som sin hovedfiende. Veldig trist selvfølgelig, for et fritt og demokratisk Russland ville kanskje ha vært den beste forsikringen vi kunne få for fred i Europa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det er klart at det finnes propaganda på begge sider, men Norske media har jo vært ganske nøytrale synes jeg. Dessuten kan en jo ikke legge skjul på at Putin har ført Russland lengre og lengre bort fra demokratiet, og av en eller annen grunn har sett seg ut "vesten" som sin hovedfiende. Veldig trist selvfølgelig, for et fritt og demokratisk Russland ville kanskje ha vært den beste forsikringen vi kunne få for fred i Europa.

 

Jeg vil bare si meg uenig i at norsk media er nøytrale. Derimot mener jeg det er helt naturlig at når Russland fremstår så aggressive og relativt truende mot Norge, at norsk media reagerer deretter. Norsk media er likevel ikke noen gigantisk propagandakanal.

Lenke til kommentar

Det er klart at det finnes propaganda på begge sider, men Norske media har jo vært ganske nøytrale synes jeg. Dessuten kan en jo ikke legge skjul på at Putin har ført Russland lengre og lengre bort fra demokratiet, og av en eller annen grunn har sett seg ut "vesten" som sin hovedfiende. Veldig trist selvfølgelig, for et fritt og demokratisk Russland ville kanskje ha vært den beste forsikringen vi kunne få for fred i Europa.

 

Russerne synes helt sikkert det samme, at russiske medier er nøytrale :) Litt av poenget med propaganda er at mottakeren skal oppfatte det som "nøytralt" og riktig..

 

Vi får bombe litt demokrati på dem da, og fjerne den hensynsløse diktatoren, slik vi gjorde med Gaddafi :) Det har riktignok kostet dem førsteplassen på HDI-indeksen for Afrika og Midt-Østene, og innbyggerne er ikke særlig fornøyde med at vi byttet ut lederen deres med terrorister, men pytt... de er i alle fall ikke det rikeste landet i Afrika lenger, og det blir ikke noe av den afrikanske unionen som Gaddafi jobbet for...

Lenke til kommentar

Jada Russerne surker over at et Norsk krigsskip legger til ved en Norsk havn.

Det er ikke første gangen Kirkenes har hatt norske krigsskip på besøk og er neppe den siste heller men Kirkenes var ikke en del av øvelsen.

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/Joint%20Viking%20informasjonsbrosjyre.pdf

 

Forsvaret gjennomfører en stor vinterøvelse i Finnmark i mars.
Øvelsen er blitt tildelt navnet Joint Viking. Over 5000 soldater fra alle forsvarsgrener deltar på øvelsen, som vil finne sted både på land, på sjøen og i luften.
Aktiviteten på land gjennomføres i Alta, Porsanger, Karasjok og Kautokeino.
Tilsvarende aktivitet foregår i fjordarmene og utenfor kysten.

 

 

Så vi sender altså militæret vårt på grensen til Russland UTEN at det er en øvelse, eller at vi varsler :) Det hadde blitt huskestue om Russland gjorde noe så provoserende mot oss, og spesielt i den situasjonen vi er i :)

Lenke til kommentar

Så det du egentlig sier er at det Norske forsvaret ikke skal kjøre båt hvor de vil langs Norskekysten.

I tillegg har Kirkenes et slip for opptrekk av båter der uten at jeg vet om det var grunnen til besøket.

Jeg finner i hverfall ingenting mystisk med at et Norsk marinefartøy legger til ved en Norsk havn men du mener vel at det norske forsvaret skal gå stille i dørene i eget land.

Tro det eller ei men vi har faktisk en militærleir utenfor Kirkenes og egne grensestyrker utstasjonert på grensa til Russland.

Lenke til kommentar

Så det du egentlig sier er at det Norske forsvaret ikke skal kjøre båt hvor de vil langs Norskekysten.

I tillegg har Kirkenes et slip for opptrekk av båter der uten at jeg vet om det var grunnen til besøket.

Jeg finner i hverfall ingenting mystisk med at et Norsk marinefartøy legger til ved en Norsk havn men du mener vel at det norske forsvaret skal gå stille i dørene i eget land.

Tro det eller ei men vi har faktisk en militærleir utenfor Kirkenes og egne grensestyrker utstasjonert på grensa til Russland.

 

Nei, for all del, vi kan kjøre så mye båt vi vil langs grensen til Russland. Det jeg sier er at dette kanskje ikke er tidenes beste tidspunkt, og OM vi gjør det, så kan vi ikke grine om de gjør det samme, sender sine egne tropper dit de vil i Russland...

 

Folk synes "Vladolf Putler" er totalt sprø fordi han gjør ... det samme...

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Russerne synes helt sikkert det samme, at russiske medier er nøytrale

 

 

 

 

Russerne har et ordtak: Alle medier er korrupte, men russere sluttet å høre på sine for mange år siden.

 

Tro det eller ei, de fleste russere er imot Vladimir Putin, og de fleste russere stemte imot ham. Men i enkelte distrikter fikk han helt opptil 140% valgoppslutning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Russerne synes helt sikkert det samme, at russiske medier er nøytrale

 

 

 

Russerne har et ordtak: Alle medier er korrupte, men russere sluttet å høre på sine for mange år siden.

 

Tro det eller ei, de fleste russere er imot Vladimir Putin, og de fleste russere stemte imot ham. Men i enkelte distrikter fikk han helt opptil 140% valgoppslutning.

Ja særlig,de fleste er imot mannen som har klart å få landet ut av dyp krise etter Soviet Unionens fall.Russerne kan igjen være stolte på landet sitt.Ja,Putin styrer med jern hånd men jeg mener at det er nødvendig med en så stor land som Russland og med den posisjonen den har.
Lenke til kommentar

PS. Det var vesten som tok over Ukraina og Russland som fikk skylden for situasjonen

 

 

Uh. Nei.

 

 

1. Ukraina hadde en korrupt diktator som var i lomma på Putin - Yanukovitch.

 

2. Han gikk til valg på og lovte Ukraina at landet skulle bevege seg mot Europa. Så avviste han plutselig en avtale med EU og inngikk en med Russland istedet.

 

3. Han ble fjernet av et student og folke- opprør.

 

4. En nye folkevalgt leder som var Europa-vennlig ble innsatt av folket.

 

5. Putin, som mistet kontroll over Ukraina, gikk til krig.

 

Russerne ser på seg selv som slavernes overherrer. De har herset med Ukraina og andre land i over 400 år, og forsøkt å ødelegge Ukrainsk identitet og kultur ved f.eks å tvangsflytte folk til Sibir, og tvinge alle skolebarn til å snakke russisk.

 

Jeg forstår ikke hvordan nordmenn kan være så blinde at de ikke ser Russland som aggressor her. Det er greit at dere er skeptisk til USA, Israel osv. men her er det helt åpenbart hvem som er aggressor og hvem som er offer.

 

Ved krigens utbrudd var 20% av ukrainere for NATO og over 60% imot. For noen måneder siden var 61% for og 21% imot. Putin har driti på skoene sine.

Endret av misanthrope
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Misanthrope.

 

Vesten HAR tatt over Ukraina.

 

Å ta over et land økonomisk og politisk er bare en mer effektiv måte enn å bruke militær makt for å ta over landet med tvang heller enn lureri og assymetrisk krig.

 

Russland HAR fått skylden for situasjonen.

Så russland har ikke sendt "opprørere" til Ukraina for å forsøke å ta over deler av landet?

Russland forsyner ikke disse såkalte opprørerne med våpen og utstyr?

Igor Girkin var altså ikke en Russisk agent som var me3d og tok over Krim og senere deler av Donbass?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Misanthrope.

 

Vesten HAR tatt over Ukraina.

 

Å ta over et land økonomisk og politisk er bare en mer effektiv måte enn å bruke militær makt for å ta over landet med tvang heller enn lureri og assymetrisk krig.

 

Russland HAR fått skylden for situasjonen.

Så russland har ikke sendt "opprørere" til Ukraina for å forsøke å ta over deler av landet?

Russland forsyner ikke disse såkalte opprørerne med våpen og utstyr?

Igor Girkin var altså ikke en Russisk agent som var me3d og tok over Krim og senere deler av Donbass?

 

 

Vel, om Russland har sendt opprørere til øst Ukraina eller ikke er spekulasjon. La oss si spekulasjonen er sann da, så er uansett ikke Russland sine aktiviteter annet enn svar på vestens åpning av Ukraina som theater.

 

Overtagelsen av Krim hadde sannsynligvis aldri skjedd om ikke vesten hadde tatt over Ukraina.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Ikke at dette har så mye med Ukraina å gjøre, men det illustrerer hvor EKSTREMT lite troverdig noe som fremstilles som fakta og kommer fra Russland er.

 

Det Russiske forsvarsdepartementet har altså sluppet noen tall over antall drepte fiender og materielle skader i Syria. Her er oversikten:

 

Materielle ødeleggelser:

 

97 hovedkvarter bygninger

58 ammunisjons depoer

120 treningsleire for terrorister

157 installasjoner

52 stridsvogner

48 infanteri kampkjøretøy (IFV)

6 missiloppskytningsplattformer (MLRS)

20 artillerikanoner

4 mobile bombekastere

59 lastebiler

 

og

 

*drumroll*

 

38,156 drepte og skadede

 

Tretti. Åtte. Tusen. Ett. Hundrede. Og. Femti. Seks.

 

Mer enn 1 800 pr. dag. Ved hjelp av bare 30 fly. I løpet av tre uker.

 

Kilde: http://politrussia.com/world/voennaya-operatsiya-v-340/

 

La meg bare :rofl:

Lenke til kommentar

Misanthrope.

 

Vesten HAR tatt over Ukraina.

 

Å ta over et land økonomisk og politisk er bare en mer effektiv måte enn å bruke militær makt for å ta over landet med tvang heller enn lureri og assymetrisk krig.

 

Russland HAR fått skylden for situasjonen.

 

 

Jeg forstår ikke at det går an å se situasjonen på den måten med mindre man har fulle Russland mugger og anti-vestlige glugger på.

 

Det var nå for faen det Ukrainske folk som tok over Ukraina. De ville nærmere Europa. Presidenten deres gjorde i siste time istedet en avtale med Russland - mot folkeviljen - og derfor kastet de ham. Og da invanderte Russland. Både i Krim og Donbass.

Endret av misanthrope
Lenke til kommentar

 

 

 

Vel, om Russland har sendt opprørere til øst Ukraina eller ikke er spekulasjon. La oss si spekulasjonen er sann da, så er uansett ikke Russland sine aktiviteter annet enn svar på vestens åpning av Ukraina som theater.

 

Overtagelsen av Krim hadde sannsynligvis aldri skjedd om ikke vesten hadde tatt over Ukraina.

 

 

 

 

 

 

Om Russland har sendt opprørere eller ikke er ikke spekulasjon, nei. Det er ingen lokale "opprørere" som har toppmoderne elektroniske krigføringssuiter NATO aldri har møtt på før i garasjen sin. Eller BUK systemer. Eller tanks og utstyr som er bedre vedlikeholdt og mer moderne enn det Ukrainerne selv har. Det er også et anseelig antall russiske agenter og Spetnaz etterhvert som er tatt som "turister" i Donbass. Det var heller ingen kollektiv hallusinasjon at Russland invanderte Ukraina og okkuperte Krim. Regulære russiske styrker er også fotografert innenfor den Ukrainske grensen.

 

Jeg skjønner at folk ikke stoler på USA spesielt - men blir dere ikke lei av blindt å følge løgnene ifra Kreml?

 

"Vestens åpning av Ukraina som theater" var utelukkende det at det ukrainske folk ville ha tettere bånd til Europa. De var ikke imot Russland. Men paradoksalt, så er de selvfølgelig det nå som Putin har gått til krig mot dem på flere fronter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...