Gå til innhold

Den russiske aggresjonen mot Ukraina


Anbefalte innlegg

Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/EU-vil-restarte-sitt-forhold-til-Russland-7865055.html

 

Ser ut til at dette svir mer for EU enn for Russland gitt ;) hvilken overraskelse...

 

Fra artikkelen:

 

Mandag diskuterer EUs utenriksministre et notat fra EUs utenrikstjeneste der den åpner for å myke opp forholdet til Russland om russerne slutter å skape problemer i Øst-Ukraina.

 

 

Det har alltid vært en splittelse mellom EU landene rundt EUs politikk ovenfor Russland og det er jo heller ingen tvil om at også en del av EU landene rammes av gasskuttet. Påstanden derimot at EU rammes hardere enn Russland er utrolig søkt med denne artikkelen som utgangspunkt. EU er på ingen måte avhengig av Russland, noe du gir inntrykk av å tro.

 

Men det er klart. Money talks - og det er mange som taper store penger på sanksjonene. Jeg har dog liten tro på at Russland kommer til å stoppe sin innblanding og aggresjon mot Ukraina (tvert imot sender jo dette tvetydige singnaler til kreml), så sanksjonene kommer til å stå inntill videre. Forhåpentligvis blir de skjerpet enda mer.

 

Relaterte nyheter: EU Parlamentet har nettopp godkjent en ressolusjon som gir medlemslandene fri tilgang til å forsyne Ukraina med våpen:

 

http://www.kyivpost.com/content/kyiv-post-plus/russia-accuses-european-parliament-of-gunning-for-war-377618.html

 

Dette er jo en soleklar signal fra EU at de er så redde for å miste Russlands villighet til å forsyne de med gass ... åvent

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Vi har hørt spredte men sparsomme nyheter fra Norsk media om kampene i og rundt Donetsk flyplass. Det som er sikkert er at prorussiske opprørere sammen med avdelinger fra den Russiske hæren har satt inn alle tilgjengelige kluter for å avvikle Ukrainas fotfeste rundt denne etterhvert symboltunge posisjonen og svært tunge kamper har pågått de siste dagene.

En del av opprørerne og russernes radiokommunikasjon har blitt snappet opp og publisert på internett. Dette er påstått fra 16. januar - veldig grovt oversatt fra Russisk:

Donetsk, Airport. Requesting urgent withdrawal of 234th Assault Brigade from the line of fire. Casualties are being confirmed.

Donetsk, Airport. 175 Recon Detachment of 76th Airborne Assault Division of Russian Federation while carrying out engagement entered non-detonated portion of minefield. Were discovered and took fire from large-caliber machine guns. Communication with detachment is lost.

Donetsk, Airport. Detachments of 234th Airborne Assault Brigade of 76th Airborne Assault Division again hit by heavy bombardment and began retreating without orders. Casualties are being confirmed. It is being replaced by 5th Tank Brigade.

Donetsk, Airport. Units of 5th Tank Brigade (Ulan-Ude) is hit by heavy rocket artillery fire, casualties being confirmed.

Donetsk, Airport. 234th Airborne Assault Brigade of 76th Airborne Assault Division of Russian Federation: 38 killed, 61 injured, 35 MIA. Detachment is recalled from combat for restaffing.

Donetsk, Airport. Combined detachment of 331st Airborne Brigade, 98th Airborne Division and 22nd Brigade of Central Intelligence Directorate (GRU) was shelled by Ukrainian forces: casualties are being confirmed.

Donetsk, Airport. Updated casualty data of 175 Recon Detachment of 76th Airborne Assault Division of Russian Federation: 21 killed.


Dette er fra i går:

Donetsk, Airport. Confirmed death of commander of Tactical Company 22nd Brigade of Central Intelligence Directorate (GRU) of General Joint Staff of Russian Federation. Remainder of company is scattered. Communication lost.

Donetsk, Airport. Detachment of Assault Batallion of Internal Forces Chechen Republic 21killed, 29 injured, 1 MIA. [batallion] retreated from line of engagement without orders and left the initial place of deployment. Location of batallion is unknown.

Donetsk, Airport. Detachments of 331 Airborne brigade 98th Aiborne Division of Russian Federation while conducting of combat assignment was engaged at close range by units of Ukrainian Armed Forces. Detachment is retreating from the place of initial deployment. Casualties are being confirmed.

Donetsk, Vicinity. Deployment location of units of 1065th Artillery Brigade hit by high-power volley of rocket artillery. 10 killed; 17 injured, 1 MIA.


Den siste paragrafen er tilknyttet denne videoen og de tok antageligvis treff fra artilleriilden fra disse rakkettoppskyterne:

https://www.youtube.com/watch?v=kalGeRvjwYQ

En annen interessant intercept fra de russiske styrkene:

Would like to attract your attention on utilization by Ukrainian Armed Forces non-identified anti-tank systems, with non-typical ballistic trajectory of penetrating warhead


Ser ut som om Ukraina tar i bruk våpen fra nyere leveranser fra vestlige land. Gode nyheter!

Jeg jobber med å finne mer detaljer rundt disse opplysningene, det er ikke enkelt da alt er skrevet på Russisk/Ukrainsk. Så anse denne informasjonen som uverifisert

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

En tanke slo meg, kan Ukraina være Russland sin måte å ruste opp styrkene sine for noe større...?

Da må de i så tilfelle ruste opp noe voldsomt først. Den mest veltrente og velutrustede moderne delen av den Russiske hæren utgjør ca 40 tusen mann. Resten av de væpnede styrkene er vernepliktssoldater med svært variert trening, utrustning og motivasjon. De er fullt kapable til å bølle rundt med eks sovjetsstater men hadde de prøvd seg på noen andre f.eks NATO land ville de ha truffet en murvegg temmelig raskt.

 

Den Ukrainske hæren er i en enda værre forfatning. Det er den eneste grunnen til at de kan holde på slik de gjør. Til og med Russere jeg snakker med innrømmer hvor dårlig stelt det er, men som en sa til meg "hvem trenger en moderne og kampklar hær når man har en av verdens største atomvåpenarsenal?" og der har han jo forsåvidt rett.

Lenke til kommentar

En ting er å ha verden største atomvåpenarsenal, noe annet er å ta den i bruk for om noen med en større konvensjonell hær en Russland skulle ingripe som også har et stort atomvåpenarsenal ville værden bli et nokså utrivelig sted å leve etter en atomkrig for begge parter, så det burde jo være greit å ha en godt rustet konvensjonell hær om noen skulle banke på for å lage bøll.

Lenke til kommentar

Russland har muligens bare en eneste hensikt med felttoget i Øst-Ukraina, det er å ha et forhandlingskort for evt. tilbaketrekking, å få en garanti om at:

 

(1) Ukraina ikke blir NATO medlem

 

(2) at USA/NATO skrinlegger planene om å bygge det såkalte Rakettskjoldet

 

Det hevdes at rakettskjoldet skal bygges "for å beskytte Europa mot raketter fra Nord-Korea og Iran". Men det tror ikke russerne noe på.

 

Fakta er at et rakettskjold vil forkludre maktbalansen og den gamle doktrinen med trussel om gjensidig utslettelse ved at i en evt. fremtidig konflikt, vil Nato kunne bruke kjernefysiske våpen mot Russland, mens russerne ikke kan gjengjelde med sine våpen.

 

Tror vi kan skrike og bjeffe så mye vi orker, at "Ukraina bestemmer selv" og "folkerettstridig" osv. men det biter neppe på Putin når de har bestemt seg for å sette foten ned.

Endret av Mr.M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Helt utrolig

 

1) Ukraina er en suveren stat og ikke en vasallstat under Russland. Men du hadde vel ment det samme hvis plutselig Putin skulle begynt å diktere Norges innenrikspolitiske linje også?

 

2) Det infamøse rakettskjoldet er fullstendig impotent mot interkontinentale ballistiske missiler. Det er først og fremst mellomdistanseraketter et slikt skjold kan ha noe håp om å være nogenlunde effektiv mot. Hvordan skal et rakettskjold plassert i Europa kunne skyte ned missiler skutt opp fra det østligste Russland med bane over Nordpolen med en 30 minutters reise på vei mot USA?

 

Et slikt rakettskjold vil ikke forkludre noen som helst maktbalanse. Putin kan fortsatt redusere befolkningen i Nord Amerika med noen par hundre millioner ved å trykke på en knapp, samme hvor mye vi peprer det Europeiske kontinentet med slike rakettskjold.

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

https://www.youtube.com/watch?v=D-gJ46pVLMo

 

Misshandlede krigsfanger blir tvunget til å avgi deres "vitnemål" foran TV kameraene. Legg merke til de store pressekanalene fra Russland som er helt villige til å ta del i denne krigsforbrytelsen

 

e: må advare mot ganske sterke bilder utover i videosnutten

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Ny hitsang i Russland?

 

 

Tekst:

 

Your life is surrounded by bright colors...

And pretending masks.

But through the smoke, you throw the challenge...

And bring back Crimea.

And after that...[ukraine]

You will liberate all the voices!

You will restore the Union!

 

And me...

I am charmed, spellbound,

I can't forget you!

But who is he?

 

You're Putin, my dear Putin!

"I want to be with you":

I scream, as you move forward.

My Putin, my dear Putin,

Take me with you, I want to be with you.

 

And what to do? Run?

Run, run, run!

Of course we'll run and follow you!

Because you are Putin!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Svært interessant å lytte til svensk Tv.

 

Søk gjerne

 

  1. Web:

    Ukraina Ryssland site:se
  2. Nyheter

    Ukraina Ryssland site:se

Det balanserer det synet vi får via våre nyhetskanaler. Se også

 

Putin mer populær enn noensinne

 

Litt skremmende ettersom han kan være i ferd med å destabilisere landet og kjøre økonomien i grøften.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Det er fra conflictreporter. Jeg ville tatt rapportene derfra med en god klype salt. Det har vist seg ved flere anledninger at det de kommer med er ganske sterkt overdrevet.

 

Edit:

 

Ser ut som om Ukrainerne i Debaltseve holder stand fortsatt:

 

https://www.youtube.com/watch?v=s0NrNfYagfk

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Er det bare @conflictreporter som melder om det?

 

Avhør av Russisk krigsfange:

 

 

Oversettelse:

 

 

 

Detainee: Gajinin Ruslan Jupalayevich (Гаджинин Руслан Жупалаевич), 1973 year of birth, born on 10th of February. I come from Russian Federation. Stavropol region, village Levokumskoye, Levokumsky district.

Detainee: In the beginning of December I arrived to the Rostov region, city of Rostov. Visited my friend. Once we were drunk and drove the vehicle. We were detained by the Rostov Police. After that I've been put under arrest. Having spent there 10-12 days we were called up by the Major [rank] and offered me and several other men to "help in the military action", as he said, to "wash the tanks of the grease and to fix the tracks", then our cases would be closed.

Interrogator: Who has the Major being representing?

Detainee: It was a Rostov police, as I understood.

Detainee: Our passports were taken from us in Rostov. And were returned to us upon arrival to Donetsk, before being transported to Ukraine.

Interrogator: Who did return them to you?

Detainee: The man that took us. Cossack.

Interrogator: How many people agreed to "wash the tanks" along with you?

Detainee: I know three of them. And there were 22 men in total in the vehicle, together with us.

Interrogator: Were they also offered to go and repair the vehicles?

Detainee: Yes, all the same.

Interrogator: In the same manner as to you?

Detainee: Yes.

Interrogator: Were they facing choice between prison or going ...?

Detainee: Well, I've been talking to three men out of all of this company. Yes, they were taken from the temporary holding cells.

Interrogator: Fine, how were you delivered from Rostov to Donetsk (Russian Federation)?

Detainee: On the Gaz-66. Three soldiers and one Cossack. There was a man from the side of Ukraine. We were handed to him and he brought us to the Krasnyi Luch town.

Interrogator: Where and how did you cross the border with Ukraine?

Detainee: In the Russian Federation there is a town of Donetsk, right next to the border. We got our passports back and they checked them.

Interrogator: And who exactly did that?

Detainee: From the side of Russia. Border guards.

Interrogator: So they did have no objections regarding anything?

Detainee: No, they put us in the computer, according to the procedure.

Detainee: In UAZ-vehicle we were taken to Krasny Luch. Approaching the town in about 100 meters, to the left side there is a mine with a separated area. Early in the morning as we woke up we saw that the territory is filled with tanks.

Interrogator: Can you say now, what kind of tanks those were, where did they come from?

Detainee: Of course. They came from Russia, T-64-a and -b. And T-72.

Interrogator: How many of them were there?

Detainee: T-64-a and -b - about half-to-half each, about 28-30 pieces.

Detainee: ... that these tanks stand in Donetsk on the military base. That they were brought from there from conservation.

Interrogator: Russian Donetsk?

Detainee: Yes. ... We needed to wash them of the grease, as they were covered in it.

Interrogator: Who were your commanders on the territory of Ukraine? Commanders of your platoon, of your company?

Detainee: Names were covered up very carefully, but the code-name of the battalion commander was "Bee".

Detainee: Those who signed the contract to serve in the battalion received $360 per month.

Interrogator: Did you see those contracts?

Detainee: Yes, they were stacked in front of us.

Detainee: On 24th of January we were lined up and told that the column of 12 tanks has to move to Bryanka. We moved there at night and arrived to this place [pointing at the map @4:37]

Interrogator: Were the tanks in full battle-readiness?

Detainee: Yes.

Interrogator: How were you detained by the Ukrianian Military?

Detainee: My tank was hit... There was an order from our CO to cut ... for a maneuver ... to get to the field, move another 400 meters and turn the tanks to the right side, there was a hill from the left side ... I executed the maneuver and my tank was hit. And such kind of battle in a clear field, I could not even imagine that something like this is possible here.

Detainee: I returned conscious when everything got almost silent.

Interrogator: Ruslan, did the Ukrainian military treat you in humane manner?

Detainee: Yes, I can ensure you in this, even there, during the ongoing battle, when I was pulled out I was treated as a Prisoner of War.

Interrogator: One more question. If you were offered by the representatives of the Rostov police such choice - prison term or going to Ukraine - what would you choose?

Detainee: Hm... I would probably choose two such terms. Although I was facing 1.5-2 years.

Interrogator: What could you advise to men in situation similar to yours, or those believing in some ideals are going to Ukraine together with weapons?

Detainee: First of all - not to watch russian TV, and under any circumstances - not to cross the border with Ukraine. Because the longer you watch this all, the more you understand that this all is some kind of a fog. This is all wrong.

 

 

Oppsummering:

 

Hvis det er riktig det som blir påstått her (og nå har jeg ytret meg tvilsom til informasjon avgitt til kamera av krigsfanger før bare så det er sagt. Selv om dette i og for seg ikke kan sammenlignes med videoen jeg lenket til tidligere), så ble denne personen arrestert i Russland av myndighetene for fyllekjøring. Gitt valget mellom fengselsopphold eller "vaske stridsvogner ved den ukrainske grensen", haugevis av Russiske overskuddstanks ved grensen. Lovt $360 dollar i måneden. Så når han gikk med på dette ble han plutselig kjørt INN i Ukraina, plassert i stridsvogn, KABOOM, tatt til fange og resten er historie

Lenke til kommentar

Har desværre lest en del twittermeldinger om det samme den siste uka.

Og skulle dette stemme, noe det ser ut som så kan man undre seg om Russland begynner å gå tom for mannskap.

 

Jeg følger med på sida til Ukrainw@war og der ruller det twittermeldinger fra mange hele tiden, også offisielle russiske kontoer.

Gir et lite inntrykk av krigens gang og informasjonen, missinformasjonen om den.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Har desværre lest en del twittermeldinger om det samme den siste uka.

Og skulle dette stemme, noe det ser ut som så kan man undre seg om Russland begynner å gå tom for mannskap.

 

Jeg følger med på sida til Ukrainw@war og der ruller det twittermeldinger fra mange hele tiden, også offisielle russiske kontoer.

Gir et lite inntrykk av krigens gang og informasjonen, missinformasjonen om den.

 

Krigens første offer er sannheten.

 

Derfor er det meget viktig å bruke så mange kilder som mulig. Jeg synes jeg får en dypere analyse av konflikten ved å se på svensk Tv. Synes svensk Tv var mer objektiv enn Nato landet Norge under konflikten mellom Russland og Georgia.

 

Heldigvis har jeg en Tv pakke med 40 stasjoner så jeg kan følge mange og gjøre meg opp en mening. Det er vel tvilsomt at alle de nyhetsstasjonene jeg følger kun gir vestlig propaganda. BBC World News har vel relativt høy kredibilitet også i dag?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...