Gå til innhold

[Løst] Valg av PC til 10k - Har 5 kandidater. Trenger innspill!


Anbefalte innlegg

Går i retning av N56JR her. Takker for gode innspill!

 

Men må få på plass detaljene. Tenker å bestille pc, disk, og muligens ram og OS.

 

For å gjøre det enkelt for meg selv ved bytte av disk så kan jeg vel bare kjøpe et eksemplar av Windows? Jeg har dog lest her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1560821 at det ikke er støtte for W8.1. Stemmer det?

Edit: det ser ut til å være greit å lage en bootable recovery på f.eks en minnepenn. Det skal holde det? Og produktnøkkelen ligger i Bios?

 

Dette er en passende disk?

http://www.netonnet.no/art/data/komponenter/harddisker/ssd/Samsung-840EVOBasic250GB/190621.7072/

 

Her står det at det kan by på problemer å bruke begge minneslotene:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1567549

Er det riktig?

Endret av t-vs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal ikke være noen problem med å benytte begge ramslottene. Da er det som regel noe defekt!

N56JR har ikke noen ledig ramslotter da begge er brukt.

 

Er jo dog 8GB ram som pleier å være godt nok for mannen i gata. Pcen støtter dog opp til 16GB.

Men viss du er redd for at ram ikke passer helt, så skrur du bare av lokket og ser hvilke type ram som står i fra før. Så bestiller du tilsvarende, men litt større, feks 2x8GB viss du har bruk får så mye.

 

 

Ang SSDen, den er super!

Men viss du finner Crucial, SanDisk eller Intel til en lavere pris kan du like godt gå for en av dem.

Lenke til kommentar

Ser at maskinen kan leveres med 12gb ram, og det får i hvert fall holde.

 

Tar med en Samsung evo og en minnenpenn til recovery, og håper på det beste. Og skulle noe gå galt så er det vel bare å sette inn originaldisken igjen...

Lenke til kommentar

Ser at maskinen kan leveres med 12gb ram, og det får i hvert fall holde.

 

Tar med en Samsung evo og en minnenpenn til recovery, og håper på det beste. Og skulle noe gå galt så er det vel bare å sette inn originaldisken igjen...

 

Jepp :)

 

Å er det noe så hjelper folk deg her på forumet :)

Lenke til kommentar

Noen modeller kommer med 1 x 8Gb (min har 1 x 8Gb) minne.

 

Med nye grafikkdrivere fra asus så virker Windows 8.1 fint for meg. Kun før dette jeg hadde problemer.

 

Win 8 lisensnøkkel ligger i bios og hentes frem av Windows 8 installasjonen om nødvendig.

 

Jeg klonet bare harddisken over på SSD, men det er helt klart fordel med en nyinstallasjon.

Lenke til kommentar

 

Jeg klonet bare harddisken over på SSD, men det er helt klart fordel med en nyinstallasjon.

For å ha det klart..... Å klone harddisken er noe annet enn å lage en recovery og kjøre den inn på SSD? En recovery er omtrent som å installere et kjøpt OS på plate? Eller er jeg ute på jordet nå?

Lenke til kommentar

Klone er som ordet sier. Brukte et program som klonet all data fra orginaldisken over på SSD'en. Latmannsmåten å gjøre det på, det negative er at man får med alt, også ting man nødvendigvis ikke trenger.

 

Optimale måten er å installere ren Windows 8 fra en plate (finnes mange ISO filer på nettet), så installere nyeste drivere fra komponentprodusentene. Dette tar dog mye tid og man må laste ned drivere.

 

Fra recovery får man som oftest med driverene til alle komponentene, dog oftest i eldre utgaver enn man kan finne på nettet. Det er vel eneste bakdel med en reecovery installasjon.

Lenke til kommentar

Jeg satser på å lage en recovery og bytte ut disken med en gang jeg får maskinn. Får vel tro det går greit å oppdatere drivere etterpå.

 

En ganske vanlig USB-penn på f.eks 64gb skal være stor nok og pålitelig nok til å foreta operasjonen?

 

Jeg ser at det en forskjell på TLC og MLC disker. Bør jeg velge Evo Pro for å få en MLC, eller betaler man da for noe man i praksis egentlig ikke har behov for?

 

Ang ISO-filer; er det slik at det kan hentes lovlige filer fra Microsoft til å lage installasjonsmedia av, og som virker sammen med nøkkelen som maskinenn henter fra bios?

 

Det virker for meg som om det er mer driver-trøbbel i W8 enn det var f.eks i XP, der det meste virket rett ut av boksen. Er det slik?

Lenke til kommentar

 

Det virker for meg som om det er mer driver-trøbbel i W8 enn det var f.eks i XP, der det meste virket rett ut av boksen. Er det slik?

Hehe - Det er jo stikk motsatt med windows 8 (og win7) kontra XP

Så jeg trenger ikke frykte en maskin uten lyd, død trackpad, og hakkete bilde i 16 farger, som nekter å koble seg til web? ;)

 

Vel, N56JR med 12GB ram og GTX760M er bestilt, sammen med en Samsung 840 Pro 256GB SSD MLC. Dette bør bli bra! :)

Lenke til kommentar

Det er og har alltid vært maskinvare produsentene som lager drivere til windows.

Intel,amd,synaptics,realtek,lenovo,asus,hp , osv

Om produsentene følger microsoft driverprogrammet whql blir de inkludert i operativsystemets driverdatabase.

 

Du blir helt sikker kjempefornøyd. Godt valg.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...