Gå til innhold

Forlenge strømledning.


Anbefalte innlegg

Hei. Kjøpte meg en taklampe idag, som den apekatten jeg er rev jeg sund det som sund kan rives av embalasje, samtidig som jeg kuttet ledningen og endret endestykke. Så oppdager jeg at det er 30 cm for kort til uttak.

 

Er det noen måte å forlenge en strømledning, dette er jo en taklampe på 40 w så ikke så redd for brannfare, så har tenkt på å kjøpe en skøyteledning på 1 meter å kutte denne ned til 30 cm. Ser vel ikke så bra ut men vil vel kanskje fungere.

 

Samtidig har lampen en "kobling" midt på ledningen hvor det ser ut som ledningen blir delt, kan jeg evt åpne den å putte en ny ledning inn via den?

 

 

Mvh Håvard

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må nesten legge ved bilde av den koblingen.

 

Hvorfor ikke bare kjøpe en ny lampettledning som er lang nok (eller lenger, og kutte den)?

Takk for svar, skal legge ved biide når jeg kommer hjem, var ikke klar over at det var en mulighet og kjøpe ny lampeledning, må se på hvordan den er koblet til.

Lenke til kommentar

Gå til en velassortert elektriker og kjøp noen loddehylser (stikker en ledning i hver ende og varmer med en lighter). Da kan du forlenge ledningene uten de blir noe særlig tykkere.

 

Han finner også noen passende krympehylser som du ekstra (etterpå) kan dra over loddehylsa (+ 1 cm) for ekstra isolasjon og styrke. Krympehylser krymper med en hårføner eller forsiktig med lighter. Profft!

 

Edit : Ikke brenn ned huset når du tukler med lighteren, for da har du ingen steder å montere lampen. :green:

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Gå til en velassortert elektriker og kjøp noen loddehylser (stikker en ledning i hver ende og varmer med en lighter). Da kan du forlenge ledningene uten de blir noe særlig tykkere.

 

Han finner også noen passende krympehylser som du ekstra (etterpå) kan dra over loddehylsa (+ 1 cm) for ekstra isolasjon og styrke. Krympehylser krymper med en hårføner eller forsiktig med lighter. Profft!

 

Edit : Ikke brenn ned huset når du tukler med lighteren, for da har du ingen steder å montere lampen. :green:

 

Hørtes avansert og dyrt ut, men takk uansett :)

Lenke til kommentar

 

Gå til en velassortert elektriker og kjøp noen loddehylser (stikker en ledning i hver ende og varmer med en lighter). Da kan du forlenge ledningene uten de blir noe særlig tykkere.

 

Han finner også noen passende krympehylser som du ekstra (etterpå) kan dra over loddehylsa (+ 1 cm) for ekstra isolasjon og styrke. Krympehylser krymper med en hårføner eller forsiktig med lighter. Profft!

 

Edit : Ikke brenn ned huset når du tukler med lighteren, for da har du ingen steder å montere lampen. :green:

 

Hørtes avansert og dyrt ut, men takk uansett :)

 

Men behøver du å brenne ned huset?

 

Loddehylser inneholder loddetinn og koster ca. kr. 20.-

 

S.k. "sukkerbit" er ikke tillatt brukt på sterkstrøm fordi skruen har en tendens til å rive over partene i ledningen. Når skru-forbindelse må brukes skal de ha en størelse som samsvarer ledningstykkelsen, og klemhylse over ledningen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

 

Gå til en velassortert elektriker og kjøp noen loddehylser (stikker en ledning i hver ende og varmer med en lighter). Da kan du forlenge ledningene uten de blir noe særlig tykkere.

 

Han finner også noen passende krympehylser som du ekstra (etterpå) kan dra over loddehylsa (+ 1 cm) for ekstra isolasjon og styrke. Krympehylser krymper med en hårføner eller forsiktig med lighter. Profft!

 

Edit : Ikke brenn ned huset når du tukler med lighteren, for da har du ingen steder å montere lampen. :green:

 

Hørtes avansert og dyrt ut, men takk uansett :)

 

S.k. "sukkerbit" er ikke tillatt brukt på sterkstrøm fordi skruen har en tendens til å rive over partene i ledningen. Når skru-forbindelse må brukes skal de ha en størelse som samsvarer ledningstykkelsen, og klemhylse over ledningen.

Sukkerbit brukes vel uansett i de fleste lamper (som jeg har sett i hvert fall), og 170mA kan vel ikke regnes som særlig "sterkstrøm"? :hmm:

Sukkerbit har jeg selv måtte bruke på eget mobilt utstyr som kan trekke opp mot 10A (12V, vel og merke), og fungerer rimelig greit. Ikke store spenningsfallet heller. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Sukkerbiter går som oftest greit, men jeg foretrekker wago klemmer. En del dyrere men mye lettere og tryggere. Koster rundt 10 kroner stykket for wagoklemmer mot 20kroner for to rekker sukkerbiter med 12 koblinger hver på Clas.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

 

 

 

Gå til en velassortert elektriker og kjøp noen loddehylser (stikker en ledning i hver ende og varmer med en lighter). Da kan du forlenge ledningene uten de blir noe særlig tykkere.

 

Han finner også noen passende krympehylser som du ekstra (etterpå) kan dra over loddehylsa (+ 1 cm) for ekstra isolasjon og styrke. Krympehylser krymper med en hårføner eller forsiktig med lighter. Profft!

 

Edit : Ikke brenn ned huset når du tukler med lighteren, for da har du ingen steder å montere lampen. :green:

 

Hørtes avansert og dyrt ut, men takk uansett :)

 

S.k. "sukkerbit" er ikke tillatt brukt på sterkstrøm fordi skruen har en tendens til å rive over partene i ledningen. Når skru-forbindelse må brukes skal de ha en størelse som samsvarer ledningstykkelsen, og klemhylse over ledningen.

Sukkerbit brukes vel uansett i de fleste lamper (som jeg har sett i hvert fall), og 170mA kan vel ikke regnes som særlig "sterkstrøm"? :hmm:

Sukkerbit har jeg selv måtte bruke på eget mobilt utstyr som kan trekke opp mot 10A (12V, vel og merke), og fungerer rimelig greit. Ikke store spenningsfallet heller. :)

 

 

Det er ikke spenningen som dreper, heller ikke strømmen, men den merkelige kombinasjonen.

 

Når jeg kommer inn på et rom der det tukles med ledninger, isolasjonen er trukket godt bakover koberen og sakene er festet sammen med sukkerbiter da rygger jeg forsiktig ut igjen og lukker døren.

 

Det er ikke "mark of distinguished" ............... :closedeyes:

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Gå til en velassortert elektriker og kjøp noen loddehylser (stikker en ledning i hver ende og varmer med en lighter). Da kan du forlenge ledningene uten de blir noe særlig tykkere.

 

Han finner også noen passende krympehylser som du ekstra (etterpå) kan dra over loddehylsa (+ 1 cm) for ekstra isolasjon og styrke. Krympehylser krymper med en hårføner eller forsiktig med lighter. Profft!

 

Edit : Ikke brenn ned huset når du tukler med lighteren, for da har du ingen steder å montere lampen. :green:

 

Hørtes avansert og dyrt ut, men takk uansett :)

 

S.k. "sukkerbit" er ikke tillatt brukt på sterkstrøm fordi skruen har en tendens til å rive over partene i ledningen. Når skru-forbindelse må brukes skal de ha en størelse som samsvarer ledningstykkelsen, og klemhylse over ledningen.

Sukkerbit brukes vel uansett i de fleste lamper (som jeg har sett i hvert fall), og 170mA kan vel ikke regnes som særlig "sterkstrøm"? :hmm:

Sukkerbit har jeg selv måtte bruke på eget mobilt utstyr som kan trekke opp mot 10A (12V, vel og merke), og fungerer rimelig greit. Ikke store spenningsfallet heller. :)

 

 

Det er ikke spenningen som dreper, heller ikke strømmen, men den merkelige kombinasjonen.

 

Når jeg kommer inn på et rom der det tukles med ledninger, isolasjonen er trukket godt bakover koberen og sakene er festet sammen med sukkerbiter da rygger jeg forsiktig ut igjen og lukker døren.

 

Det er ikke "mark of distinguished" ............... :closedeyes:

 

Nei, men det er kun strømmen som lager varmen som eventuelt skulle brenne ned huset, og dermed tar livet av deg. (ja, om vi fortsatt snakker om sukkerbiter?) :p

Jeg gitt at man har såpass respekt for strøm, at man i det minste kutter den FØR du begynner å koble på sukkerbiten.

 

Hvordan skal man ellers få laget produkter om det ikke tukles med ledninger? :wee:

Du får nok holde deg unna rommet mitt. Titals kilo med ledninger, åpne kretskort, spoler/trafoer med åpnet isolasjon, kondiser og mye annet kos. Ja, det er nok de ledningene med nakne koblinger også, bare for å sette skrekken i de fleste. :ph34r:

 

 

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Hehe... ikke gå frempå nå : Sikker på art det er strømmen som lager varmen? Hva med motstanden??

Noe problem, har vært i NM i roing, så dette går bra sjø. :p

 

Mente at det kun var strømmengden av de to alternativene du presenterte (spenning og strøm) som vil skape varme. :ph34r:

 

Men nei, uten motstand - ingen varme. Men på samme måte som at din påstand om at spenning og strøm tar livet av deg, så kan det ikke kan skade eller drepe deg om motstanden din er for stor, så tar vi med motstanden i beregningen så tar vi begge feil. ^^

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Sukkerbiter går som oftest greit, men jeg foretrekker wago klemmer. En del dyrere men mye lettere og tryggere. Koster rundt 10 kroner stykket for wagoklemmer mot 20kroner for to rekker sukkerbiter med 12 koblinger hver på Clas.

Syke priser, er glad jeg kan kjøpe slikt hos grossist. Wago er mye bedre enn sukkerbiter, bruker de til alt.

Lenke til kommentar

Hvordan funker Wago på kabler med kabler som er oppbygd av mange små kobberstrå?

Har bare prøvd det på faste kobberkabler med kun en tykk leder, og der funket de jo i grunn bra.

 

Og fåes de for tykkere dimmensjoner (6mm^2 og oppover)? Bare sett de små sakene.

Åpne/lukke-wagoene funker ypperlig til mangetrådet leder opp til 2.5 mm2.

Innstikk-wago må ha hel eller flertrådet leder

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...