Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skal jeg kjøpe denne bilen?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal kjøpe min første bil, maks rundt 25.000

 

Var og så på en i går.

 

Men:

 

  • I bagasjerommet, under matten der det ligger verktøy og dekk osv. var det kliss vått. Ingen rust. Men masse vann (teppet var ikke vått, bare vått i hulrommene). Tror og baklyktene hadde litt kondens innvendig.
  • Håndbrekken fungerte ikke. Dvs. noen ganger tok den, andre ganger ikke, og den var veldig hard.
  • Rattet ristet når vi kom opp i 120.

Det var de feilene vi fant. Ellers så den velholdt ut, selv om bremsene ikke så helt nye ut.

 

Jeg er veldig usikker rett og slett.

 

Bilen skulle tørkes i dag (sette opp dørene og flere vifter, på verksted) og håndbrekken skulle også fikses.

 

Siden bilen var nyvasket så tenkte vi først at da har de slurvet med opptørkingen, og ikke tenkt på at det havnet vann under matten... eller noe.

Det med håndbrekket kan være noe så enkelt som at det er noe som bare må strammes.

 

Bilen kjørte greit osv.

 

Når jeg forteller dette, hva tenker dere da? At jeg bare skal droppe den, eller at man bare må regne med noen ting når man kjøper en 10+ år gammel bil? Bør jeg bare lete videre?

 

Jeg, som aldri har kjøpt bil før og dermed aldri sett på noen heller, vet jo ikke hvor bra bil man får for den prisen, om dette er så godt som det kan bli? Så på en mondeo her om dagen og, der håndbrekket heller ikke virket... sært å dumpe borti to slike.

 

(bare så det er sagt tar jeg ikke avgjørelsen kun basert på svar på forum, det er jo jeg som har sett bilen. Men lurer på om disse feilene er dealbreakers og om det er mulig å få noe bedre)

Endret av River Song
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ha satt forbehold om at fukt ikke er lekkasje, evt at lekkasje skal utbedres. Permanent fukt blir problemer tilslutt, uansett.

Risting i rattet bør jo ses på og evt fikses.

Har du noen med god teknisk kompetanse som kan se på den sammen med deg?

Ellers er jo dette kanskje den kjedeligste og mest driftsikre bilen det er mulig å finne til 25K i dag, så om du overlever en gørr kjedelig bil og det ikke er noe lureri med denne bilen, så er dette biler som triller i enda mange år. Men det kan finnes ymse skjulte store kostnader på en så gammel bil. Registerreim/kjede, rustskader under, m.m. så det kan fort lønne seg å få med deg en som kan endel om bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde med meg en som kan endel, men han er jo ingen ekspert. Jeg tror han som solgte bilen skulle prøve å finne ut av hvor vannet kom fra. Så kommer ikke til å kjøpe den om det ikke kommer en forklaring. Angående selve bilen på er jeg ute etter en bil som gir meg lite trøbbel. Så det at den anses som kjedelig er helt greit. Liker størrelsen, liten, men samtidig god plass til stor hund bak:-) så litt rust på bensintank, men sannsynligvis ikke mer enn man må regne med. Synes det er vanskelig å bestemme seg, har jo ikke lyst på en bil som koster masse i rep. Med en gang.

Endret av Lola-Pagola
Lenke til kommentar

Det er en grunn til at det begynner å tynnes ut i rekkene av såpass gamle Avensis..

 

Jeg ville styrt unna, vått i bagasjerommet er det nok som følge av en lekkasje vil jeg tro.

Håndbrekket kan fort koste noen tusenlapper å fikse,

Ristingen er det vanskelig å si hva er, ubalanse i hjul oppdages gjerne ved lavere hastighet enn 120.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vann i bagasjerommet trenger da ikke være så ille. Øste ut sikkert 15 L med vann fra bilen jeg kjører idag for rundt 9 måneder siden da den ble kjøpt inn. Hele reservehjulet svømte i vann under matten der. Forrige eier var åpenbart slapp med å rengjøre for løv / nåler av grantre rundt listene på bagasjerommet slik at dreneringen ikke fungerte optimalt. Nå har bilen vært gjennom mye regn her på vestlandet, men reservehjulet ligger helt tørt. Så om det også er problemet på Toyotaen og det har ikke begynt å ruste som følge av feilen så ville ikke jeg blitt så avskrekket.

Lenke til kommentar

Nei i utgangspunktet reagerte jeg ikke så veldig på det. Men så er det endel som har sagt det kan koste meg dyrt, så vet ikke hva jeg skal tro. Reageres mer på dette enn at håndbrekken ikke virket :-P får høre i morgen om han har funnet feilen.

 

Med ok dekk mener jeg at pappa sjekket dem og sa de var greie. Alder vet jeg ikke. Men jeg burde kanskje få litt mer dokumentasjon på ting, aner ikke når og om ting er skiftet. Annet enn at den har reg.kjede.

Endret av Lola-Pagola
Lenke til kommentar

Fukt i bagasjen kan vel skyldes blant annet list rundt bagasjeluka, pakning rundt baklykter, eventuetl hull opp igjenom karroseriet slik at vann spruter opp i bagajseromemt også trekker matene det til seg, trenger ikke være store hull. Om det er pakninger så er det relativt enkelt å fikse, men jeg vet ikke hva slags pris noe slikt ligger på, om det er pakning rundt lykt og pakningen ikke selges separat så koster det fort noen kroner.

Lenke til kommentar

Selger mente det var en pakning i en lykt bak, men det var kondens i begge. Også var det vått under matten ved førersetet, men det kan jo komme av snø... små ting som ikke koster så mye er greit. Men om det plutselig blir flere tusen er jo det kjedelig.

Kom på at abs bremsen muligens ikke slo ut og, virket som hjulet låste seg isteden.

 

Nei tror jeg venter jeg, tror ikke den er noe unikt kjøp egentlig.

Lenke til kommentar

Hva legger du i ok vinterdekk? Sjekk både mønsterdybde og alder.

 

En NAF-test vil kunne være nyttig.. Men her er det jo allerede varseltegn i form av lekkasje inn i bagasjerommet..

 

Koster ikke en slik test i underkant av 3000 kr? Ingen vits på en så gammel bil. Da er det bedre å bruke pengene på en bedre bil.

Lenke til kommentar
  • I bagasjerommet, under matten der det ligger verktøy og dekk osv. var det kliss vått. Ingen rust. Men masse vann (teppet var ikke vått, bare vått i hulrommene). Tror og baklyktene hadde litt kondens innvendig.

 

Siden bilen var nyvasket så tenkte vi først at da har de slurvet med opptørkingen, og ikke tenkt på at det havnet vann under matten... eller noe.

 

 

Var det denne bilen?

 

http://youtu.be/TCUhhlp3F3c

Lenke til kommentar

Hvis ABS-en ikke fungerer, så kan det også være lurt i å sjekke når neste EU-kontroll er. Nye regler for kontrollen sier at sikkerhetsutstyr som f. eks. ABS skal fungere dersom dette er installert i bilen.

Neste kontroll er tidlig sommer 2015

 

 

Hva legger du i ok vinterdekk? Sjekk både mønsterdybde og alder.

 

En NAF-test vil kunne være nyttig.. Men her er det jo allerede varseltegn i form av lekkasje inn i bagasjerommet..

 

Koster ikke en slik test i underkant av 3000 kr? Ingen vits på en så gammel bil. Da er det bedre å bruke pengene på en bedre bil.

 

 

Koster 1250 for en basis-test hvis man er medlem, 1500 for ikke-medlemmer. Full test med prisantydning og hele pakken er rundt 2000 tror jeg.

 

 

Hvis ABS ikke fungerer må du for all del droppe kjøpet!

Her er det nok plukk til å styre unna.

 

Ja... det er jo endel småting her. Det som er så vanskelig er å vurdere om det egentlig ikke er de helt store problemene, eller om det er helt dealbreakers.

Endret av River Song
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...