Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Synes det der hørtes helt feil ut.

 

Trudde du skulle få alle pengene igjen viss dem ikke hadde en ny PSU til deg.

 

Skjedde med meg med et skjermkort HD5850, akkurat 1 mnd før reklamasjonstiden gikk ut røyk kortet å jeg fikk tilbakebetalt det jeg la ut.

 

Så krev hele beløpet du!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekket lovverket litt ..

 

Det er riktig at selger kan trekke av en viss prosent, siden kjøper har hatt nytte av bruken. Men samtidig må selger betale renter på hele kjøpsummen siden kjøpsdato. Den generelle anbefalingen til Forbrukerrådet er at disse to går opp-i-opp, og at kjøper får tilbakebetalt hele summen. Forbrukerkjøpsloven paragraf 50.

 

Får se hva Deal sier om dette. Kjipt å gå 500 i minus, og prinsippielt syntes jeg det er helt feil. Det er ikke min feil at de ikke kan gi meg en ny enhet. Jeg vil ha en ny (lik) PSU, ikke 80% av pengene.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Poster her selv om det er litt o.t. (Det er iallfall om PSU).

 

Fikk svar på RMA'n vedr Antec HCP 1300. Den er kaputt og Deal.no vil gi meg penger tilbake. De dekker ikke hele summen - de trekker 20% pga 1. års bruk. 

 

Er dette normal praksis? Jeg syntes det virker veldig rart. De kan ikke gi meg ny enhet tydeligvis, og de vil heller ikke dekke hele summen.

 

Noen som kjenner lovverket her?

Det er helt vanlig og riktig sett fra begges ståsted.

Sammenlikne det med en annen bruksgjenstand som et kamera , støvsuger , motorsykkel etc.

Skal utsalgssteder sponse deg med fri bruk kostnadsfritt i ett år av et produkt ?

Lenke til kommentar

Det er ikke meg som vil betales tilbake - det er selger som ikke kan gi meg ny vare.

 

De får iallfall følge lovverket og betale meg renter. Og som allerede nevnt er Forbrukerrådets anbefaling å la selgers rett til prisreduksjon gå opp i kjøpers rett til renter.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja - men du kan ikke kreve det oppgjort slik.

Forsinkelser renter på denne er rundt 250 kroner dersom den som utfra prishistorikk kostet rundt 2500 juni 2014. Disse kan du derimot kreve.

Bruksfradragets prosent er basert på antatt levetid igjen og der har de tydligvis brukt 5år.

 

Forsinkelsesrente beregning

http://forsinkelsesrente.no/index.php?fd=01.06.2014&td=09.07.2015&belop=2500&submit=Beregn&cmd=b

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Litt forskjell om man har hatt noe i flere år enn noe som går i stykker kort tid etter kjøp eller er doa.

Her kan/vil dem tydligvis ikke levere erstatnings produkt eller reparere , og da heves kjøpet minus et bruksfradrag.

 

Brukt er brukt og verdien på noe som er brukt er redusert uansett hva slags produkt det er. Eller mener du at et produkt brukt i ett år har samme krone verdi som et nytt. Da vil jeg gjerne selge deg noen saker Nizzen :p

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Tror poenget hans at denne praksisen langt fra er vanlig, og jeg er helt enig. Hvor mange her inne har vel ikke f.eks "tradet up" ifm RMA på skjermkort? Jeg sier ikke at man må komme godt ut av det, men man bør heller ikke gå med tap. En fornøyd kunde kommer tilbake.

 

Dette er første gang jeg har opplevd en slik reduksjon. En PSU til 2655,- (som i dag koster over 3K) av dette kaliber er da ikke gammel etter 1. år. Garanti på 2 år er jo i dette tilfellet bare en bløff. Garanti med verdireduksjon? Hmmm .. 

 

Samma F. Jeg kommer iallfall ikke til å handle på Deal.no mer og jeg kommer selvsagt også til å iallfall advare andre om deres kjipe returløsning. 

Endret av Kyrre S.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi har hatt det alt for godt i Norge med forbruker rettigheter . Vi er blitt for bortskjemte.

Jeg har kun et realistisk og nøkternt syn på det. Man er interessert i at butikker og mangfoldet vi har skal klare seg (det er ørsmå marginer på det meste om ikke alt av data utstyr).

At noen tilfeldigvis følger reglene ved heving av et kjøp bør ikke kritiseres. Man har i praksis fått bruke og hatt denne PSUen gratis i ett år om man får tilbake hele kjøpesummen.

 

Man kan jo tenke seg at det er oss forbrukere selv som er skylden i at butikker er nødt til å knipe inn på tidligere praksis.

Tradet opp skjermkort på bekostning av butikkene er ikke noe jeg stiller meg bak i alle tilfeller som jeg selv har sett omtalt her på diskusjon.

Noen har levert inn ødelagte 4 1/2 år gamle overklokkede skjermkort/hovedkort og fått nye modeller som erstatning. Tviler på at butikkene får dekket dette mot produsentene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er anbefalingene i første tråden oppdaterte?

 

Jeg trenger ny psu til stuepc. Den skal drive en i3, ssd og gtx650ti. Den må være stillegående!

 

Jeg har to alternativer.

 

1:

Kjøpe ny psu til filserver og flytte NZXT HALE 90 PSU - 80+Gold - 550W inn i stuepc. Noen som vet støynivå på denne? Umulig å undersøke der den står nå med støyende harddisker og kabinettvifter.

 

2:

Kjøpe ny psu til stue pc. I så fall hvilken er her anbefalt til under 1000 kroner?

Lenke til kommentar

Det er jo ikke mye du skal drive der. Hvis det må være under 1000, og du skal ha det i stua og vil ha det så stille som mulig så sniker XFX XTR seg like under høvdingen, hvis du kan få tak i den. Den har hybrid fan så den skal være lydløs ved lav last. Den koster litt for mye syntes jeg men skal være bra

 

http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story6&reid=434

http://www.multicom.no/xfx-netzteil-650w-p1-650b-befx-black/cat-p/c/p7191467

 

Edit: The Hybrid Mode allows the PSU to operate silently until it reaches 20% load or 25°C. 

 

Meh ... Kleint.

 

Du kan jo bare forsøke med NZXT'n din først da - se om du er fornøyd?

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Jo så klart.

 

Problemet er at jeg må ha på plass en PSU før jeg bytter om, så jeg får ikke prøvd NZXT i stuen uten å ha en ny psu klar til filserveren. 

 

Nå tipper jeg at filserveren ikke krever all verden av kraft den heller. 10 snurredisker og 1 SSD, 6 kabinettvifter, en eldre i5 og et Areca raidkontroller kort.

 

Så uansett hvilken PSU jeg kjøper inn må den være "lydløs" i tilfelle NZXT støyer for mye til å ha i stuen.

 

Hva med supernova g2 som blir nevnt her gang på gang? Hvordan er støynivå på denne? Ser prisen er rett over 1000 kroner, men får justere budsjettet opp til 1200 så er jeg innenfor :)

Lenke til kommentar

 Test av Corsair RM850i

 

Strengths:
•    Very quiet operation: zero RPM mode up to ~40% load
•    7-Year Warranty and Comprehensive Customer Support
•    80 PLUS Gold certified, with at least 90% efficiency at 50% load
•    Supports Corsair Link digital interface
•    Excellent voltage regulation (±2%)
•    Stable power (up to 50°C) with very low AC ripple and noise
•    Fully modular cables for easy installation and to improve airflow
•    Fluid dynamic bearing fan for long life and quiet operation
•    Fan Test button
•    High quality components including all Japanese electrolytic capacitors
•    Active Power Factor correction (0.99) with Universal AC input
•    Safety Protections : OCP, OVP, UVP, SCP, OTP, and OPP

Minor Weaknesses:
•    Low fan speed (quiet) causes PSU to run a little warm at mid power levels

PCPerGoldPNG-300.png
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...