Gå til innhold

Liveblogg kl 20:00: Nå kommer Galaxy S5


Anbefalte innlegg

Jeg synes nå det er bra at de fikk inn fingeravtrykksensor i S5, forutsatt at den fungerer bra i praksis vel å merke.

 

Er i allefall vanvittig praktisk å ha fingeravtrykksensor som den på iPhone 5s synes jeg.

 

De er ikke mye sammenlignbare. Dette er av typen "swipe"avleser som vi har sett på bærbare i en årrekke og de har ikke vært mye solide over tid. Det sies allerede at de fleste previews noterer seg at det er temmelig umulig å låse opp skjermen ved bruk av en hånd fordi fingeravtrykkleseren krever at fingeren din swiper mer eller mindre perfekt rett ovenfra og ned....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Jeg ble ærlig talt noe skuffet over telefonen. Den ligner for mye på s4, er ikke vanntet og er enda større enn s4?!

Så på lanseringen i håp om å bli solgt, men det skjedde dessverre ikke.

 

P.S. tlf er IKKE VANNTETT, men er vannbestandig!

Feil, den følger et standard IP-system. I dette tilfellet IP67 som tåler et trykk på 1-1,5m under vann i ca 30 min.

Nope, du vil aldri få noen fra samsung til å si at den er vanntett, for da blir de erstatningspliktige i garantisaker o.l.

Vannbestandig derimot, det vil du nok høre ofte, for da slipper de garantisakene hvis det er kommet vann inn i den. Morsomt hvordan slikt fungerer.

 

(Med mindre de endrer dette med S5 nå, det er jo mulig. men Tviler.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har en kompis som har en 5S, han hadde den ofte med nøklene (skjønner selvsagt at dette ikke er det smarteste men..) den bugga seg ofte, og på en måte synes jeg den skal tåle å ligge med nøkler.

Rart, coveret er laget av safirglass som er det nest mest robuste materialet etter diamant. Kan vel si det sånn at det ser ut til at SGS5 fingeravtrykkavleseren blir mindre brukervennlig eller iPhone 5S sin.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det ignorerte de nok med overlegg da det kun er snakk om en overgang fra Snapdragon 800 til 801 som er en minimal forskjell, bare noe høyere klokkefrekvenser men samme arkitektur og skjermen er vel samme 1080P panelt bare 0,1" større.

 

Det er jo temmelig skralt til å være Samsung som pleier å skryte veldig av store tall og imponerende spesifikasjoner, er vel ikke uten grunn at det droppet det fullstendig i år.

 

Flere ting skuffet meg, men det første var størrelsen. Når de øker skjermen med 0,1" så skal ikke telefonen bli betydelig større enn S4 i alle retninger. De har hatt ett år på å lære å pakke designet mer sammen. Jeg vil ha smalere kanter.

 

:thumbdown:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er dette med at den IKKE er vanntett?

Er den "vannbestandig" oppmot én meter under vann?

Der falt jeg helt av.

Skal den pakkes inn i en plastpose med et lite hull på 0,5 millimeter for så å puttes under vann?

 

Den er nok vanntett, ettersom den har fått klassifiseringen som det. MEN du vil aldri få noen fra samsung, eller samsung selv, til å garantere det.

 

Et eksempel fra liknende situasjon:

Panasonic med "Vanntett" kamera, garanterer det ikke, dvs. at hvis det kommer vann inn, så er det din feil.

Olympus garanterer det, derimot, og da vil du ha en garantisak hvis det skulle komme vann inn i kameraet.

 

Det er selvfølgelig naturlige grunner til at dette ikke garanteres, som blant annet det faktum at mange ikke sjekker om dekslet står ordentlig på, og at det dermed blir glipper i mellom bakdekslet og kantene.

 

En annen måte å si det på: Telefonen er vanntett (IP67 tilsier jo det), men det er greit å la vær å utfordre skjebnen.

Lenke til kommentar

Hvordan er det med Sony og deres garantivilkår da? Her vil jeg vel uansett tro at vi som norske borger kan trumfe igjennom med overlegen reklamasjonsrett i henhold til forbrukerkjøpsloven? Det må da være en ganske grei sak om du har en telefon som IP67-seritifsert og dermed skal tåle vann så burde du vel få reklamert om den skal gå på dynga som et resultat av at den ikke tålte vann likevel, om produsenten er aldri så kreative med garantivilkårene.

Lenke til kommentar

Hvordan er det med Sony og deres garantivilkår da? Her vil jeg vel uansett tro at vi som norske borger kan trumfe igjennom med overlegen reklamasjonsrett i henhold til forbrukerkjøpsloven? Det må da være en ganske grei sak om du har en telefon som IP67-seritifsert og dermed skal tåle vann så burde du vel få reklamert om den skal gå på dynga som et resultat av at den ikke tålte vann likevel, om produsenten er aldri så kreative med garantivilkårene.

 

Sony skal jeg innrømme at jeg er usikker på. MEN man ligger bedre ann der, ettersom det ikke er mulig å ta dem fra hverandre. problemet med Samsung sine, da med f.eks. S4 Active, er at det ikke er noen sikring, så jeg har sett flere som ikke har forseglet den ordentlig. Da er den jo selvfølgelig ikke vanntett lenger. Den gamle "Skruen" som var på slike telefoner tidligere var ganske nyttig for å sørge for at telefonen ble forseglet skikkelig, selv om den ikke var perfekt den heller.

 

Dette har jo ikke vært prøvd videre i systemet heller (Meg bekjent ihvertfall!), så jeg er usikker på hvordan det vil bli hvis man pusher det igjennom det norske systemet.

 

Det jeg vet er at hvordan produktet (mobilen) markedsføres har utrolig mye å si. F.eks. Sony har vel, hvis jeg husker rett, hatt stort fokus på at telefonene skal tåle turer under vann, og hvis de har hatt det, så står man i så fall mye sterkere i en eventuell garantisak.

 

Tror uansett at dette vil gjelde de færreste, da jeg har hørt (og sett) en G-sport butikk som har hatt en Xcover 1 liggende i ett akvarium i lengre tid uten at det skjedde noe nevneverdig med den. Men det er greit å være klar over!

Lenke til kommentar

Så dette er altså en S4 som er vanntett ?

 

Men fra spøk til revolver, skuffende saker... Ikke noe nytt eller kult, dette blir akkurat som Apple driver med... nytt uten noe nytt..

Det var jo en god del nytt: Skjerm som har enda lavere lysstyrke i mørke omgivelser og en del andre forbedringer, vann/støvsikker som du nevner, kameraet virker mye bedre, en ekstrem strømsparingsmodus som sikkert kan komme godt med i tillegg til kraftigere batteri, osv.

 

Det blir interessant å se om folk flest kjøper telefonen selv om teknologiintereserte er skuffet.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...