Gå til innhold

Liveblogg kl 20:00: Nå kommer Galaxy S5


Anbefalte innlegg

 

 

Jeg ble ærlig talt noe skuffet over telefonen. Den ligner for mye på s4, er ikke vanntet og er enda større enn s4?!

Så på lanseringen i håp om å bli solgt, men det skjedde dessverre ikke.

 

P.S. tlf er IKKE VANNTETT, men er vannbestandig!

Feil, den følger et standard IP-system. I dette tilfellet IP67 som tåler et trykk på 1-1,5m under vann i ca 30 min.

Nope, du vil aldri få noen fra samsung til å si at den er vanntett, for da blir de erstatningspliktige i garantisaker o.l.

Vannbestandig derimot, det vil du nok høre ofte, for da slipper de garantisakene hvis det er kommet vann inn i den. Morsomt hvordan slikt fungerer.

 

(Med mindre de endrer dette med S5 nå, det er jo mulig. men Tviler.)

 

I motsetning til Sony som reklamerer med at du kan filme og ta bilder under vann ;)

 

 

 

Hva er dette med at den IKKE er vanntett?

Er den "vannbestandig" oppmot én meter under vann?

Der falt jeg helt av.

Skal den pakkes inn i en plastpose med et lite hull på 0,5 millimeter for så å puttes under vann?

Den er nok vanntett, ettersom den har fått klassifiseringen som det. MEN du vil aldri få noen fra samsung, eller samsung selv, til å garantere det.

 

Et eksempel fra liknende situasjon:

Panasonic med "Vanntett" kamera, garanterer det ikke, dvs. at hvis det kommer vann inn, så er det din feil.

Olympus garanterer det, derimot, og da vil du ha en garantisak hvis det skulle komme vann inn i kameraet.

 

Det er selvfølgelig naturlige grunner til at dette ikke garanteres, som blant annet det faktum at mange ikke sjekker om dekslet står ordentlig på, og at det dermed blir glipper i mellom bakdekslet og kantene.

 

En annen måte å si det på: Telefonen er vanntett (IP67 tilsier jo det), men det er greit å la vær å utfordre skjebnen.

 

Sony Xperia Z1/Z2 er IP58, altså mindre mostandsdyktig mot støv, men mer mot vanninntrengning. Sony sier selv at den er vanntett:

 

"In compliance with IP55 and IP58, the Xperia Z2 is protected against the ingress of dust and is waterproof. Provided that all ports and covers are firmly closed, the phone is (i) protected against low pressure jets of water from all practicable directions in compliance with IP55; and/or (ii) can be kept under 1.5 m of fresh water for up to 30 minutes in compliance with IP58. Specifications verified by Strategy Analytics’ SpecTRAX service as of 29th January 2014, for more information on Strategy Analytics."

 

 

 

Hvordan er det med Sony og deres garantivilkår da? Her vil jeg vel uansett tro at vi som norske borger kan trumfe igjennom med overlegen reklamasjonsrett i henhold til forbrukerkjøpsloven? Det må da være en ganske grei sak om du har en telefon som IP67-seritifsert og dermed skal tåle vann så burde du vel få reklamert om den skal gå på dynga som et resultat av at den ikke tålte vann likevel, om produsenten er aldri så kreative med garantivilkårene.

Sony skal jeg innrømme at jeg er usikker på. MEN man ligger bedre ann der, ettersom det ikke er mulig å ta dem fra hverandre. problemet med Samsung sine, da med f.eks. S4 Active, er at det ikke er noen sikring, så jeg har sett flere som ikke har forseglet den ordentlig. Da er den jo selvfølgelig ikke vanntett lenger. Den gamle "Skruen" som var på slike telefoner tidligere var ganske nyttig for å sørge for at telefonen ble forseglet skikkelig, selv om den ikke var perfekt den heller.

 

Dette har jo ikke vært prøvd videre i systemet heller (Meg bekjent ihvertfall!), så jeg er usikker på hvordan det vil bli hvis man pusher det igjennom det norske systemet.

 

Det jeg vet er at hvordan produktet (mobilen) markedsføres har utrolig mye å si. F.eks. Sony har vel, hvis jeg husker rett, hatt stort fokus på at telefonene skal tåle turer under vann, og hvis de har hatt det, så står man i så fall mye sterkere i en eventuell garantisak.

 

Tror uansett at dette vil gjelde de færreste, da jeg har hørt (og sett) en G-sport butikk som har hatt en Xcover 1 liggende i ett akvarium i lengre tid uten at det skjedde noe nevneverdig med den. Men det er greit å være klar over!

 

Mulig å åpne lukene på en Xperia Z-serie også, så det blir det samme. ;)

Les ellers over, Sony sier den er vanntett, og har også høyere kapslingsgrad mot vann.

 

Ellers har Z2 bedre kamera, kan filme i 120fps for å lage slow-mo-klipp, bedre skjerm (med mindre du er en kontrast-freak), mer RAM, har ikke en bakside dekket av plaster, er laget i alu og glass (no plastic please!), kjører en nyere versjon av Snapdragon (slik det ser ut nå), har 15% større batterkapasitet, og en standbytid som er oppgitt til det dobbelte(!!), og er på markedet en måned tidligere... Tidenes no-brainer?

 

Noen nevnte LG G2 tidligere i tråden, som vel er mer på nivå med S5, fortsatt ingen match for Xperiaen. Jeg hadde ikke trodd det når dette året starta, men det ser ut til at årets spydspissmobil blir Sony. Jaja, gjør valget enkelt i det minste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

snipp...

Mulig å åpne lukene på en Xperia Z-serie også, så det blir det samme. ;)

Les ellers over, Sony sier den er vanntett, og har også høyere kapslingsgrad mot vann.

snipp...

 

Nå er det ikke helt sammenlignbart å åpne lukene på siden på Z-serien, og å ha større hull i dekslet fordi det ikke er satt ordentlig på plass ;) (Ihvertfall ikke i mine øyne!) Uansett så har Sony en bedre deal her, det er vi ihvertfall enige om! ;)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...