Gå til innhold

Toalett med spyler og varmluft?


Anbefalte innlegg

Når jeg prøver å se for meg hvor mange trær som blir hugget ned hvert år, for å bli brukt til produsering av toalettpapir, så blir jeg nesten overveldet.

 

Spørsmålet jeg stiller, er altså følgende:

 

Istedenfor toalettpapir, hvorfor produseres det ikke og selges toaletter hvor man blir spylt i ræven og tørket ved hjelp av varmluft? Ville ikke dette være mye mer renslig? For ikke å snakke om miljøsnilt! :confused:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg prøver å se for meg hvor mange trær som blir hugget ned hvert år, for å bli brukt til produsering av toalettpapir, så blir jeg nesten overveldet.

 

Spørsmålet jeg stiller, er altså følgende:

 

Istedenfor toalettpapir, hvorfor produseres det ikke og selges toaletter hvor man blir spylt i ræven og tørket ved hjelp av varmluft? Ville ikke dette være mye mer renslig? For ikke å snakke om miljøsnilt! :confused:

 

Er det mer miljøvennlig å spyle med vann som er varmet opp og varm luft? Jeg ville tro nei, om det er hovedargumentet ditt hadde jeg undersøkt det.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det mer miljøvennlig å spyle med vann som er varmet opp og varm luft? Jeg ville tro nei, om det er hovedargumentet ditt hadde jeg undersøkt det.

 

AtW

 

I land som produserer rein energi i form av vann- og vindkraft (og forsåvidt også atomkraft) så er det vell meir miljøvennlig å bruke varme enn det er å bruke papir?

 

Men det er sjølvsagt ikkje alle land ei slik løysning vil passe for.

Lenke til kommentar

Dere er klar over at man skal bruke hånda sammen med vannet som kommer med de toalettene?

Altså det å bli spylt litt i rassholet aleine er jo selvsakt ikke nok - prepare for ass scratching.

så skal hendene dryppe dette vannet til man kommer frem til vasken for å så vaske hendene grundig med såpe? Tror jeg hadde følt meg ren bak, men ikke på hendene uansett hvor mye jeg hadde vasket de.

Lenke til kommentar

Men dopapir må lages. Trær må sages og transporteres, og fabrikker bruker energi. Så brukes lastebiler til å frakte det ut til butikkene, og personbiler til å frakte det fra butikkene og hjem. Etter bruk vil kloakkanlegg bruke energi på å håndtere papiret, og kjemikalier tilsettes for å løse det opp. Dette går i sjøen.

Selv om spyledassen ikke er klimanøytral den heller, er jeg nokså sikker på at den er mer miljøvennlig enn dopapir.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er det mer miljøvennlig å spyle med vann som er varmet opp og varm luft? Jeg ville tro nei, om det er hovedargumentet ditt hadde jeg undersøkt det.

 

AtW

 

I land som produserer rein energi i form av vann- og vindkraft (og forsåvidt også atomkraft) så er det vell meir miljøvennlig å bruke varme enn det er å bruke papir?

 

Men det er sjølvsagt ikkje alle land ei slik løysning vil passe for.

 

 

Energikostnaden for å lage papir er jo like miljøvennlig, og papiret er lagt av en fornybar ressurs. Sitter ikke med fasiten her, men er ikke overbevis om at det er noe mere miljøvennlig med opphetet vann og luft.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fikk rimelig sjokk da jeg var i Japan og trykte på en knapp på toalettet (knapper er til for å trykkes på, spesielt når man ikke skjønner noe av hva som står der) ... hørte noe susing og før jeg visste ordet av det hadde jeg en vannstråle opp i rattata. På et av de største kjøpesentrene i Akihabara (teknologimekkaet i Tokyo) hadde de nesten en hel etasje satt av til toalettseter, og de "feteste" modellene kostet tre ganger mer enn de dyreste telefonene...

 

Edit:

 

Ellers holder jeg en knapp på at selve spylingen bruker mindre energi enn tilsvarende "papirtørk", men det skal en del spyling til for å spare inn den miljømessige gevinsten når man ser på hvor avansert teknologi de bruker (i alle fall i Japan). Det var hakket før dosetet kunne lage middag...

Endret av pifler
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...