Gå til innhold

[Løst] Eget underforum for F@H Team "hardware.no" ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Det me ser mest på når det blir vurdert nye kategoriar, er om det er aktivitet til å forsvare det. Det er til dømes unødvendig å ha ein kategori med eit par samletrådar.

 

Eg har ikkje heilt oversikten over foldingaktiviteten på forumet. Er det nokon som har noko formeining om dette?

Lenke til kommentar

Problemet i dag er 1 tråd med 1 million visninger og 25000 svar hvor samme problemstillinger dukker opp hver dag, men tråden er for stor til å bla i.

 

Dette har vi forsøkt å løse ved å oppdatere 1 post hele tiden, samt samle noe i en blogg for lettere tilgang til informasjonen.

 

Ting som gjentar seg er emner som

  • Hvor mye PPD vil X hardware gi meg
  • Hva og hvor burde jeg kjøpe det
  • Hvilke flag og parametere burde jeg bruke og hvordan skal jeg få mest ut av maskinvaren
  • Hvilke drivere og OS?
  • Guider for HFM.NET og install av ramdisk osv
  • Skrytebilder av våre maskiner

Idag ligger tråden under "nettjenester" som kan virke noe vagt.

Distributed computing ville ha passet bedre, men da også for bitcoin mining og boinc ol

Endret av War
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For tiden er vi opp i mot 200 stykker som folder aktivt for Team Hardware.no, men hvor mange av disse som er aktive på forumet vites ikke. Vi har vokst mye de siste årene, både i poeng og medlemmer, og ser ingen grunn til at dette ikke skal fortsette i fremtiden. Det ble en enorm interesse runt laget da de to siste artiklene om laget ble publisert ("Dette er FAH" og topp-ti plasseringen).

 

Forumtråden vår er blitt enormt stor, og det er bare ca et år siden vi rundet 1000 sider. Nå er vi oppe i 1209, som etter min mening er mange poster per dag. Å ha alt dette samlet i en tråd gjør at gode poster ofte drukner, og det hender at en post med et spørsmål forsvinner vekk grunnet vi ofte har flere diskusjoner pågaende samtidig i tråden. Det er mange ganger jeg har bladd tilbake et par sider i tråden for deretter å ha funnet et innlegg med sprøsmål som rett og slett druknet midt i en annen diskusjon som pågikk der og da. Dette er veldig synd hvis det er en nybegynner som trenger litt hjelp, eller en mer erfaren som har møtt en helt ny utfordring. Ved å ha mulighet for å lage tråder vil ikke bare det være mer synlig at noen sliter, men det vil også være mye enklere å lete etter svar hvis en selv møter på et problem! Så kan vi heller holde den dagligdagse foldesnakken i en tråd, og ha guider i egne, klistrede, tråder etc.. Å fortsette med bloggen vår er jo en god ide, men kan være vanskelig å få formidlet at denne eksisterer! Det er derfor denne bør være et tilegg til et evt. underforum, og kan dermed gi en slags oversikt av det viktigste som skjer i alle trådene i underforumet!

 

Jeg syntes altså, sammen med mange andre her, at F@H burde få sitt eget underforum. Ikke bare vil dette gjøre det enklere å følge med alt som skjer, men jeg tror også flere temaer kommer til å bli diskutert! En lang tråd, hvor man stikker hodet inn og får slengt en hel haug av "faguttrykk" i fjeset, kan være nok til å skremme vekk potensielle nye "medlemmer". Vekst kommer det til å bli uansett i fremtiden for Team 37651, men ved å få et eget underforum tror jeg vil også stimulere til mer vekst! Det er gjerne bedre å begynne og tilrettelegge for dette med å bygge opp et underforum nå, så vi får tid til å bygge opp et solid grunnlag for nye medlemmer og en fornuftig "infrastruktur"!

 

 

Kort oppsummert: Etter min mening er det mer enn tilstrekkelig aktivitet for å forsvare et eget underforum, og mere kommer det til å bli :)

Endret av Arve1234567890
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei,

 

Det me ser mest på når det blir vurdert nye kategoriar, er om det er aktivitet til å forsvare det. Det er til dømes unødvendig å ha ein kategori med eit par samletrådar.

 

Eg har ikkje heilt oversikten over foldingaktiviteten på forumet. Er det nokon som har noko formeining om dette?

Aktiviteten spør du meg er ikke det viktigeste her.

 

Man må tenke på at dette er et tema som ikke nødvendigvis diskuteres mye, men det er et tema som krever lærekurve og veiledning for nybegynnere. Også må man tenke på at FAH-tråden på en måte er en søppeltråd, i den forstand at det ikke er system på ting, ingen kategorisering. Med søppeltråd mener jeg altså ikke at jeg misliker tråden, men at den inneholder en stor mengde stoff i som omhandler forskjellige ting. Stoff som ikke bare er OT-snakk og ting som ikke trengs å arkiveres, men mye guider, problemstillinger og hjelp, lærdom osv. om folding.

 

 

Det at ting ikke er skikkelig kategorisert kan ofte føre til at aktiviteten ikke er så høy. Og med riktig informasjon er det mye enklere for nybegynnere/de som sitter på gjerdet.

 

Hadde man hatt ulike tråder for de forskjellige ting, f.eks. en for showcase av foldemaskinene, så tror jeg vi ville sett større aktivitet. Det er jo ikke mangel på engasjementet, folk vil jo bidra med det ene og det andre.

 

 

Spør du meg handler det mer om en nødvendighet grunnet temaet samt en logisk forbedring av forumet. Man burde ikke begrense forbedringspotensiale bare fordi det ikke er topp aktivitet. Jeg forstår at man ikke skal lage kategorier for ting som folk ikke kommer til å bruke, og bare kommer til å gjøre forumet overflødig og rotete. Det sier seg selv at forumet ikke trenger en kategori for hest, ridning, stell av hest, hest ditt og hest datt. Men folding er et tema som det er garantert aktivitet rundt, og som ikke kommer til å dø med det første. Og per idag er èn tråd alt for lite!

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stian, akkurat slik jeg ville sagt det selv!

 

Alternativet for oss foldere, hvis dette er vanskelig å få til på hardware.no, er å starte vårt eget forum. Finansiering ordner vi gjennom hvor vi kjøper hardware, strøm, og øvrige som vil sponse oss, som jeg vil tro er ganske mange.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Hvis du vil dekke hele feltet med "Fordelt Databehandling" som omfatter folding@home, Boinc, Bitcoin, etc. bør du vel ha en hovedoverskrift hvor alt dette fordeles på underforum. Senere kan man så bygge videre derfra etter behov, og slik ville jeg startet! Se på http://hardforum.com/forumdisplay.php?f=32 hvor bukerne selv oppretter nye tråder etter behov som jeg synes er et godt eksempel.

Lenke til kommentar

Hvis du vil dekke hele feltet med "Fordelt Databehandling" som omfatter folding@home, Boinc, Bitcoin, etc. bør du vel ha en hovedoverskrift hvor alt dette fordeles på underforum. Senere kan man så bygge videre derfra etter behov, og slik ville jeg startet! Se på http://hardforum.com/forumdisplay.php?f=32 hvor bukerne selv oppretter nye tråder etter behov som jeg synes er et godt eksempel.

Jeg tenker også i de baner.

 

At det burde være noen generelle "kategorier", f. eks skille på de forskjellige Distributed Computing programmene. Så ordner brukerne selv tråder etter behov. Ett godt forum i mine øyne, er når brukerne får frihet til å lage innholdet.

Lenke til kommentar

Kom med en konkret oversikt over et evt oppsett så er det kanskje enklere å få gjennom en bare å snakke teorietisk om det, da gjerne med eksempeltråder under :)

 

Jeg følger gjerne din oppfordring b-real og mitt forslag er omtrent som følger:

 

Nytt underforum: Folding at home:
Sticky /låst: Nye medlemmer start her. (Her kan vi legge inn første post i dagens tråd f.eks?)
Sticky: Support tråden. (Her kan vi bistå hverandre med aktuelle problemstillinger)
Sticky: Hvor mye PPD vil X hardware gi? (Her kan vi sammen samle en oversikt over hva ulik hardware gir av PPD på ulike prosjekt osv gjerne screenshot som proof)
Sticky: Vis oss din(e) folderigg(er)? (Her kan vi legge ut bilder (skrytebilder) av foldeutstyret)
Underforum:
- Guider: Kan vi samle ulike tråder med guider. Blir mer oversiktlig da disse er til nytte for alle som starter med folding, samt de som ønsker en enkel innføring i diverse. Det vil også være et underforum som følger utviklingen.
Kom gjerne med innspill utover dette. Mulig support kunne vært et eget underforum, så vi kunne skille support på windows/linux/gpu/ osv?
Også må vi selvsagt videreføre dagens tråd i sin helhet under et passende navn :)
Om vi skal ta for oss alt som har med "distributed computing" å gjøre er jeg ikke helt sikker på. Jeg tenker i første rekke Folding at home da dette er et område med stor aktivitet spesielt for diskusjon.no sine brukere.
Endret av Sn1ken
Lenke til kommentar

Testet litt, og brukergrensesnittet ligner veldig på det som brukes på foldingforumet hos Stanford, som er helt ok når man blir vant til det. Og måten du har lagt opp forumet er helt etter mitt hode, så jeg tror en slik struktur ville funket perfekt her. :thumbup:

 

Vi ville på en måte blitt herre i eget hus for å si det slik. :green:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

La meg starte med å si at jeg ønsker å legge til rette for dere her i forumet. Det virker som det er flere her som er svært engasjerte rundt dette, så jeg tror dere vil kunne bidra til å fordele aktiviteten over flere aktive tråder.

Kom gjerne med innspill utover dette. Mulig support kunne vært et eget underforum, så vi kunne skille support på windows/linux/gpu/ osv?

Om vi skal ta for oss alt som har med "distributed computing" å gjøre er jeg ikke helt sikker på. Jeg tenker i første rekke Folding at home da dette er et område med stor aktivitet spesielt for diskusjon.no sine brukere.


Vi kan nok dessverre ikke opprette mange kategorier for dette, vi er nødt til å måle det opp mot ett visst aktivitetsnivå som rettferdiggjør mengden kategorier. ;)

Hvis du vil dekke hele feltet med "Fordelt Databehandling" som omfatter folding@home, Boinc, Bitcoin, etc. bør du vel ha en hovedoverskrift hvor alt dette fordeles på underforum. Senere kan man så bygge videre derfra etter behov, og slik ville jeg startet! Se på http://hardforum.com/forumdisplay.php?f=32 hvor bukerne selv oppretter nye tråder etter behov som jeg synes er et godt eksempel.


Jeg tror det mest realistiske her er at vi starter en mer generell kategori for "Fordelt databehandling" som dekker Folding og f.eks Bitcoin. Hvis vi ser at det blir veldig mye aktivitet innenfor ett av feltene, så skiller vi det mer ut.

Man må tenke på at dette er et tema som ikke nødvendigvis diskuteres mye, men det er et tema som krever lærekurve og veiledning for nybegynnere. Også må man tenke på at FAH-tråden på en måte er en søppeltråd, i den forstand at det ikke er system på ting, ingen kategorisering. Med søppeltråd mener jeg altså ikke at jeg misliker tråden, men at den inneholder en stor mengde stoff i som omhandler forskjellige ting. Stoff som ikke bare er OT-snakk og ting som ikke trengs å arkiveres, men mye guider, problemstillinger og hjelp, lærdom osv. om folding.


Jeg vil minne om at man kan bruke nøkkelord-systemet ("tags") til å kategorisere på egen hånd. Man kan lenke direkte til nøkkelord-søket. For eksempel her: https://www.diskusjon.no/index.php?app=core&module=search&do=search&search_tags=Folding%2Bat%2Bhome&search_app=forums

Så jeg synes ikke det mangler på muligheten for å kategorisere dette uten en dedikert kategori. Resultatsiden ser ikke så bra ut nå, men det kan jeg fikse ved å flytte den ekstra venstremenyen som dukker opp der.

Spør du meg handler det mer om en nødvendighet grunnet temaet samt en logisk forbedring av forumet. Man burde ikke begrense forbedringspotensiale bare fordi det ikke er topp aktivitet. Jeg forstår at man ikke skal lage kategorier for ting som folk ikke kommer til å bruke, og bare kommer til å gjøre forumet overflødig og rotete. Det sier seg selv at forumet ikke trenger en kategori for hest, ridning, stell av hest, hest ditt og hest datt. Men folding er et tema som det er garantert aktivitet rundt, og som ikke kommer til å dø med det første. Og per idag er èn tråd alt for lite!


Jeg er selv svært interessert i at aktiviteten fordeles på flere tråder, heller enn store samletråder. Men det vi aller helst vil se når vi får slike forespørsler er ett "proof of concept". Det er ingenting som hindrer dere i å starte flere tråder innenfor "Nett-tjenester", slik at vi ser det blir nødvendig.


Nå vil jeg nok en gang gjenta at jeg er villig til å gi dere en sjanse selv uten dette "proof of concept", men jeg tror det er bedre vi starter med en kategori som heter noe slikt som "Fordelt databehandling (Folding@Home, Bitcoins mm.)". Høres det ok ut?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Testet litt, og brukergrensesnittet ligner veldig på det som brukes på foldingforumet hos Stanford, som er helt ok når man blir vant til det. Og måten du har lagt opp forumet er helt etter mitt hode, så jeg tror en slik struktur ville funket perfekt her. :thumbup:

 

Vi ville på en måte blitt herre i eget hus for å si det slik. :green:

Tror også at en slik inndeling vil fungere bra! Dvs en kategori for guider(som er vanskelig å få lagt i ordnede former i f.eks en tråd). Og ellers ganske fritt mtp trådene, siden det da vil forme seg etter brukernes ønsker automatisk.

 

Det er ikke så rart det ligner, det er jo samme programvaren som kjøres ser jeg :green:

Endret av Rusher
Lenke til kommentar

Jeg er selv svært interessert i at aktiviteten fordeles på flere tråder, heller enn store samletråder. Men det vi aller helst vil se når vi får slike forespørsler er ett "proof of concept". Det er ingenting som hindrer dere i å starte flere tråder innenfor "Nett-tjenester", slik at vi ser det blir nødvendig.

Nå vil jeg nok en gang gjenta at jeg er villig til å gi dere en sjanse selv uten dette "proof of concept", men jeg tror det er bedre vi starter med en kategori som heter noe slikt som "Fordelt databehandling (Folding@Home, Bitcoins mm.)". Høres det ok ut?

 

Vil si dette er en god start alt under ett.

 

Det er som du sier mulig å regulere litt etterhvert når man ser hvordan utviklingen blir fremover.

Endret av Sn1ken
Lenke til kommentar

Da har jeg tenkt litt sammen med noen kollegaer på hvordan vi kan plassere det her.

 

Det vi ser for oss er å bytte navn på dagens kategori "Overklokking" til "Ekstrembruk av data".

 

Der kan vi ha følgende struktur

 

Data -> Ekstrembruk av data

  • Distribuert databehandling (Folding @ Home, Bitcoin-mining osv.)
  • Generelt om overklokking
  • Overklokking av prosessorer
  • Benchmarks og konkurranseklokking

 

I tillegg kan man se for seg en kategori som dekker superdatamaskiner.

 

Høres det bra ut?

 

Ser for meg at jeg kan iverksette i kveld eller i morgen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...