Gå til innhold

5 års reklamasjonstid på barbermaskin? Elkjøp sier 2 år


2bb1

Anbefalte innlegg

 

Mulig du har rett, jeg har sikkert sett meg blind på litt eldre tegninger, men likevel vil jeg påstå TS kan reklamere på mangelen. Det er oppstått en ny feil.

Hvis batteriet har hatt en mangel siden barbermaskinen var ny, og det nå er helt dødt på grunn av dette slik at barbermaskinen ikke lenger fungerer, så er det at TS ikke har reklamert tidligere god nok grunn til å avslå reklamasjon. Det er ikke en ny feil, men en følgefeil. Det er nettopp på grunn av muligheten for eventuelle følgefeil eller forverring av mangelen, som gjør at man må reklamere innen rimelig tid.

 

 

Jeg har hatt en Philips barbermaskin/trimmer i mange år nå. Må vel være over 5 år. Batteriet fungerer fortsatt såpass at jeg fint kan kjøre den over strømnettet (kan kjøre den på batteri i noen minutter også om jeg må).

 

Man skulle jo da tro at et fullt fungerende batteri på TS sin barbermaskin heller ikke dør fullstendig etter to år. Så at batteriet var dårlig fra dag en på TS sin barbermaskin, og han ikke har reklamert, mener jeg betyr at han ikke kan forvente kostnadsfri utbedring av mangelen.

Endret av Schwarzwald
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk opplevd at den 5 års garanti gjelder ikke hver gang selv på dyr elektronikk.Har en HTC telefon som kostet ny rundt 5000 kroner nøyaktig 2 år og 2 måneder siden,hovedkortet tok kvelden ved dette tidspunktet og jeg tenkte at jeg får den reparert på garantien,Komplett mente at jeg ikke har rett til det fordi fabrikkgaranti er utgått og det var aldri før noe problemer med telefonen.Fant etterpå på nettet at selgeren har ikke plikt å reparere varen etter 2 år,men bare hvis den allerede har vært reparert.


 

Lenke til kommentar

Hvis batteriet har hatt en mangel siden barbermaskinen var ny, og det nå er helt dødt på grunn av dette slik at barbermaskinen ikke lenger fungerer, så er det at TS ikke har reklamert tidligere god nok grunn til å avslå reklamasjon. Det er ikke en ny feil, men en følgefeil. Det er nettopp på grunn av muligheten for eventuelle følgefeil eller forverring av mangelen, som gjør at man må reklamere innen rimelig tid.

 

Om du har en pc som går litt senere enn du kunne forventet, så er det ikke gitt at alle reklamerer. Noen tenker at det sikkert skyldes medfølgende programmer på maskinen og lar det være med det. Etter 2.5 år er plutselig pc-en helt død: Prossessoren fikk aldri skikkelig kjøling. Jeg vil hevde at forbrukeren ikke skal kunne vite at dette er samme mangel og dermed ha rett til å reklamere på denne "nye" feilen. Samme gjelder barbermaskinen: Forbruker gir opp batteriet, men er i god tro når vedkommende forventer at maskinen skal kunne kjøre på strømnettet uten problemer.

Derfor mener jeg dette er en ny mangel, selv om det kan være en følgefeil. (Barbermaskina har kanskje en switchet strømforsyning som gjør den avhengig av batteriet.)

Lenke til kommentar

Vi har en kunde som har kjøpt en barbermaskin som kostet over 2.000 kroner. Han krever fem års reklamasjon, og mener at et produkt til den prisen bør være ment å vare lenger enn to år. I følge Reklamasjonsguiden utgitt av Elektronikkbransjen i 2003, står det to år på småelektriske produkter. Kan dere hjelpe meg?



SVAR: Barbermaskiner faller inn under to års-regelen, såfremt ikke produsent eller leverandør har gitt tilsagn om lengre reklamasjonstid. På produkter som inneholder slitedeler, er det generelt vanskelig å uttale seg spesifikt om reklamasjonsretten kommer til anvendelse, uten å vite årsakssammenheng. Hvorfor har produktet sluttet å fungere tilfredsstillende? Kilde


Lenke til kommentar

I mobiltelefondommen la jo Høyesterett vekt på uttalelser fra elektronikkbransjen a la "reklamasjonsguiden", men det spørs om en kategorisk avvisning av at ingen småelektronikk er ment å vare vesentlig lenger enn to år vil behandles på samme måte. Det er ganske åpenbart athvilke berettigede forventninger en kunde har til levetiden påvirkes av prisen. Det synes veldig unaturlig at barbermaskiner i topp-sjiktet liksom skal være ubrukelige tre år etter kjøp.

 

Og når de i den uttalelsen begynner å blande inn årsakssammenheng osv, som er irrelevant for spørsmålet om reklamasjonsretten er i behold, så er det vanskelig å ta så veldig hensyn til hva de måtte mene.

Lenke til kommentar

Merk at Elektronikkbransjen og deres organisasjoner ofte er grunnleggende uenige med Forbrukerrådet på akkurat dette punktet, og nekter å etterkomme deres anbefaling så du må ta saken videre.

 

Ellers kan jeg legge til at også jeg har personlige erfaringer med barbermaskiner som ikke kan brukes på strøm når batteriet er ødelagt - så lenge det er litt liv igjen i det så går det fint, men det er ikke mulig å ta det ut eller bruke den når det er defekt.

Lenke til kommentar

Om du har en pc som går litt senere enn du kunne forventet, så er det ikke gitt at alle reklamerer. Noen tenker at det sikkert skyldes medfølgende programmer på maskinen og lar det være med det. Etter 2.5 år er plutselig pc-en helt død: Prossessoren fikk aldri skikkelig kjøling. Jeg vil hevde at forbrukeren ikke skal kunne vite at dette er samme mangel og dermed ha rett til å reklamere på denne "nye" feilen. Samme gjelder barbermaskinen: Forbruker gir opp batteriet, men er i god tro når vedkommende forventer at maskinen skal kunne kjøre på strømnettet uten problemer.

 

 

Derfor mener jeg dette er en ny mangel, selv om det kan være en følgefeil. (Barbermaskina har kanskje en switchet strømforsyning som gjør den avhengig av batteriet.)

 

Tror du bør lese førsteinnlegget om igjen.

 

Trådstarter innrømmer jo selv at han burde levert tilbake tidligere, med andre ord vært klar over at det har vært en mangel men ikke gjort noe med det. Om dette er grunnen til at barbermaskinen nå ikke fungerer overhodet, er han over fristen på to måneder og har ikke rett på kostnadsfri utbedring av feilen.

 

Og man skal være rimelig naiv for å tro at en barbermaskin som være støpslet for å kunne brukes, til tross for at den har batteri, ikke har en mangel med batteriet. Skal man lage en sammenligning med PC'en din, så måtte den i såfall hele tiden ha slått seg av på grunn av overoppheting. Da skjønner man jo at man har en mangel.

 

"Batteriet var dårlig fra dag 1 og har alltid måttet ha den støpslet for å bruke den, så jeg burde jo selvfølgelig levert den tilbake med en gang"

 

Jeg står derfor fortsatt for min påstand.

Lenke til kommentar

Tror du bør lese førsteinnlegget om igjen.

 

 

Trådstarter innrømmer jo selv at han burde levert tilbake tidligere, med andre ord vært klar over at det har vært en mangel men ikke gjort noe med det. Om dette er grunnen til at barbermaskinen nå ikke fungerer overhodet, er han over fristen på to måneder og har ikke rett på kostnadsfri utbedring av feilen.

 

Og man skal være rimelig naiv for å tro at en barbermaskin som være støpslet for å kunne brukes, til tross for at den har batteri, ikke har en mangel med batteriet. Skal man lage en sammenligning med PC'en din, så måtte den i såfall hele tiden ha slått seg av på grunn av overoppheting. Da skjønner man jo at man har en mangel.

 

"Batteriet var dårlig fra dag 1 og har alltid måttet ha den støpslet for å bruke den, så jeg burde jo selvfølgelig levert den tilbake med en gang"

 

Jeg står derfor fortsatt for min påstand.

 

Jeg tror du har rett og at TS trolig ikke har krav på noe hjelp av butikken, men det betyr ikke at jeg ikke vil oppfordre TS til å fremme mangelen slik jeg har foreslått.

Siden jeg ikke er helt sikker på om jeg godtar at TS burde forstått at dårlig batteri ville gi problemer med maskinen så lenge den gikk på strømnettet, så kan det være verdt å levere den inn for å klage. Det er ikke tilstrekkelig sammenheng til at ufaglærte skal se denne.

Hovedspørsmålet er uansett om batteriet faktisk er synderen. Det kan fremdeles være en annen grunn til at maskinen ikke fungerer, selv om batteriet er en av de mest sannsynlige forklaringene. Dårlig konstruksjon har i enkelte tilfeller tillatt vann å renne inn i systemet og dermed døden for slike maskiner. Da er det snakk om en annen feil.

Lenke til kommentar

Siden jeg ikke er helt sikker på om jeg godtar at TS burde forstått at dårlig batteri ville gi problemer med maskinen så lenge den gikk på strømnettet, så kan det være verdt å levere den inn for å klage. Det er ikke tilstrekkelig sammenheng til at ufaglærte skal se denne.

 

Nettopp derfor må man levere inn en gjenstand så fort man opplever at den har en mangel, fordi mangler kan forverres eller gi følgeskader.

 

Man kan ikke forvente at kun forhandlere skal kunne Forbrukerkjøpsloven. Man må som "forbruker" også kunne loven, noe som sier seg selv i og med at den heter Forbrukerkjøpsloven :)

Lenke til kommentar

Tja, litt uenig i ditt forrige innlegg Schwarzwald. "Og man skal være rimelig naiv for å tro at en barbermaskin som være støpslet for å kunne brukes, til tross for at den har batteri, ikke har en mangel med batteriet."

 

At det var en mangel på batteriet var jo ganske opplagt. At derimot maskinen fungerte ved å koble til strømkabelen var greit nok for meg - batterimangelen hadde ingen betydning for dens funksjon i mitt tilfelle. Så dette er jo derfor en ny mangel for meg som forbruker, mens bransjen sikkert vil kalle det en følgemangel siden de har informasjon om at et batteri som ikke virker tydeligvis er lik ikke-fungerende maskin i en barbermaskin. Hvorfor dette er gjort slik aner jeg ikke, og det virker igrunn ganske tåpelig at en maskin tilkoblet strømnettet ikke skal fungere til tross for at batteriet er ødelagt. Antageligvis fordi de vet at batteriet vil dø en eller annen gang uansett, og dermed får de solgt flere maskiner ...

 

Forøvrig: Takk for alle svar :) Blir vel til at jeg kjøper meg en ny.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...