Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

skulle ta ned taklampe, fikk strøm


Anbefalte innlegg

Hei.
Kan noen elektrokyndige svare meg på dette?

I forbindelse med takmaling, skrudde jeg ned en taklampe som var koblet til en dimmer.
Da jeg skulle sette lampen opp igjen opplevde jeg følgende:

Begynte med å skru jord (blank) inn i lampen, men da jeg sulle skru inn neste fase (blå ledning), så fikk jeg meg en real karamell.
Jeg holdt i selve lampen, så det blir vel det samme som å holde i jordlederen, mens jeg skrudde i den blå ledningen i sukkerbit.

Jeg trodde jeg hadde slått av sikringen, men det viste seg at lampen gikk på en annen kurs :-(

MEN selve dimmeren stod i avslått posisjon. Så spørsmålet blir: Er det strøm i jordledningen selv når dimmeren er slått av?
Eller er det noe feil med det elektriske anlegget i leiligheten min???

Får vel legge til at jeg var av inntrykk at dette kunne man gjøre selv, siden det bare var å skru lampen inn i sukkerbit (ref DSB sine sider)

Endret av TangoSierra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det stemmer slik som Luske_Ludvig sier over meg. Inne er det bare krav til at en fase skal brytes, altså en enpolet bryter. Det er som regel den brune lederen. Den blå vil alltid ha full "pupp" så lenge du ikke tar sikringen. På bad eller ute er det noe helt annet. Grunnen til at du fikk strøm her er pga du tok feil sikring og du skrudde av bryteren. Ergo, du brøt strømmen i den brune lederen, men IKKE den blå. Den blå kobles alltid direkte når det er snakk om enpolet bryter.

 

 

EDIT: Er det snakk om et eldre elektrisk anlegg vil lederen som brytes være svart og den som går direkte vil være hvit

Endret av MysilBergsprekken92
Lenke til kommentar

Nei, jordingsfeilen var det du selv som forårsaket ved å gi jord og den fasen som har strøm fra før mulighet til å fullføre en krets via deg.

 

Husker jeg rett fra det lille jeg lærte om elektro på videregående fikk du halvparten av 230V igjennom kroppen din, altså ca 115V.

 

Neste gang slår du ikke bare av bryteren. Skru av/ut begge sikringene i sikringsskapet også. Og deretter kontrollerer du med multimeter at du tok rett sikring.

Lenke til kommentar

Husker jeg rett fra det lille jeg lærte om elektro på videregående fikk du halvparten av 230V igjennom kroppen din, altså ca 115V.

 

Minikurs:

Hver vikling (www) i trafoen induserer en spenning på ca 132 volt.

 

|---www---------- L1---------------------

|---www---------- L2-----------------------

|---www---------- L3-------------------------O

|------------------- jord/nøytral--------------O

 

Mellom L1 og L2 er det 132 * kvadratroten av 3 volt (230 ).

 

Hva blir det mellom f.eks L3 og jord?

Lenke til kommentar

Hei.

Kan noen elektrokyndige svare meg på dette?

 

 

Hvis du fikk strøm i én hånd mens du holdt fast i jord med den andre hånden så har du opplevd noe vi kaller strømgjennomgang. Det betyr at strømmen har gått gjennom hjertet ditt.

I slike situasjoner er det påkrevd å ta en tur til legen og foreta en EKG-kontroll for å sjekke at alt står bra til med hjerterytmen din.

 

Det er ikke alle som gjør det, men det er ikke direkte dumt heller.

Lenke til kommentar

Det var en mekaniker-lærer som lærte videre det lille han kunne i elektro-timene så det overrasker meg ikke at det han sa var feil. (gikk mekanisk grunnkurs for 8 år siden)

 

Twinflower: Jeg kan jo prøve mens dere andre sitter og rister oppgitt på hodet :)

132*1,4142=186,67V

Lenke til kommentar

Twinflower: Jeg kan jo prøve mens dere andre sitter og rister oppgitt på hodet :)

132*1,4142=186,67V

 

Du blander kvadratroten av to med kvadratroten av 3.

 

Frem med kalkisen, gutt!

 

 

PS: Hvis du svarte på spenningen mellom L3 og jord så var det forøvrig helt feil.

Ta en titt på kretsen igjen.

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

For L1-L2 blir det 132*1,7320=228,63V

For L3-jord er jeg ikke sikker. Noe sier meg at jeg skal dele med kvadratroten av noe men jeg er helt blank.

Vill gjetting er da kvadratet av 1 som er 1 og da blir svaret 132 samme om jeg ganger eller deler.

 

Korrekt for spenningen mellom fasene.

Du ser av skjemaet at du går "gjennom" to viklinger, men at det ikke blir 132+132 fordi det er trefase. Man ganger altså med 1.73 istedenfor med 2.

 

For fase-jord blir det bare 132 volt. Det er jo bare én vikling mellom terminalene.

Lenke til kommentar

 

Hei.

Kan noen elektrokyndige svare meg på dette?

 

 

Hvis du fikk strøm i én hånd mens du holdt fast i jord med den andre hånden så har du opplevd noe vi kaller strømgjennomgang. Det betyr at strømmen har gått gjennom hjertet ditt.

I slike situasjoner er det påkrevd å ta en tur til legen og foreta en EKG-kontroll for å sjekke at alt står bra til med hjerterytmen din.

 

Det er ikke alle som gjør det, men det er ikke direkte dumt heller.

 

Dette er bare tull. Når jeg jobbet som lærling fikk montøren min strøm. Bare for moro skyld ringte vi sjefen for å spørre hva vi skulle gjøre. Tok oss en tur ned til sykehuset. Her ble montøren min liggende 12 timer uten noe form for tilsyn. Etter 12 timer så stakk han bare. Får du strømgjennomgang så har de ikke peiling på hva de skal gjøre på sykehuset. Du blir bare liggende til "observasjon".

Lenke til kommentar

 

 

Hei.

Kan noen elektrokyndige svare meg på dette?

 

 

Hvis du fikk strøm i én hånd mens du holdt fast i jord med den andre hånden så har du opplevd noe vi kaller strømgjennomgang. Det betyr at strømmen har gått gjennom hjertet ditt.

I slike situasjoner er det påkrevd å ta en tur til legen og foreta en EKG-kontroll for å sjekke at alt står bra til med hjerterytmen din.

 

Det er ikke alle som gjør det, men det er ikke direkte dumt heller.

 

Dette er bare tull. Når jeg jobbet som lærling fikk montøren min strøm. Bare for moro skyld ringte vi sjefen for å spørre hva vi skulle gjøre. Tok oss en tur ned til sykehuset. Her ble montøren min liggende 12 timer uten noe form for tilsyn. Etter 12 timer så stakk han bare. Får du strømgjennomgang så har de ikke peiling på hva de skal gjøre på sykehuset. Du blir bare liggende til "observasjon".

 

 

Det blir feil av deg å kalle dette tull fordi du har møtt på helsepersonell som ikke er godt nok kurset om strømulykker.

 

Les mer her: http://www.stami.no/handtering-av-stromskader

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Hei.

Kan noen elektrokyndige svare meg på dette?

 

 

Hvis du fikk strøm i én hånd mens du holdt fast i jord med den andre hånden så har du opplevd noe vi kaller strømgjennomgang. Det betyr at strømmen har gått gjennom hjertet ditt.

I slike situasjoner er det påkrevd å ta en tur til legen og foreta en EKG-kontroll for å sjekke at alt står bra til med hjerterytmen din.

 

Det er ikke alle som gjør det, men det er ikke direkte dumt heller.

 

Dette er bare tull. Når jeg jobbet som lærling fikk montøren min strøm. Bare for moro skyld ringte vi sjefen for å spørre hva vi skulle gjøre. Tok oss en tur ned til sykehuset. Her ble montøren min liggende 12 timer uten noe form for tilsyn. Etter 12 timer så stakk han bare. Får du strømgjennomgang så har de ikke peiling på hva de skal gjøre på sykehuset. Du blir bare liggende til "observasjon".

 

 

Det er ikke tull. Dersom du har vært på det årlige HMS kurset det er krav til vil du også få terpet inn dette med mange grunner og eksempler.

 

I forhold til observasjonen, så er det nettopp derfor du er der. De kan ikke gjøre stort med skaden du muligens har fått før den viser seg. Og det er derfor du skal ligge til observasjon. Hvis du får hjertestans hjemme i sofaen p.g.ga det eller på senga hos sykehuset så er det stor forskjell hvor stor sansynlighet det er for at du overlever

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å ikke snakke om senskader, som det nylig har begynt å komme forskningsresultater på.

 

Av forsikringsgrunner er det veldig lurt å dra til legen for å få dokumentert en strømulykke i tilfelle man begynne å slite med senskader noen måneder/år etter.

 

 

 

Senfølger av strømskader
Vi vet stadig mer om senfølgene ved strømskader, sier overlege Dr. med. Bo Veiersted ved Statens arbeidsmiljøinstitutt (STAMI). Vi ser at stadig flere pasienter som har vært utsatt for strømulykker utvikler skader over tid. Det kan dreie seg om uker, måneder eller år. Problemet er at vi ikke har sikker kunnskap om mekanismene bak slike skader.

På grunn av strømgjennomgangen kan for eksempel muskler og sener har blitt mer sårbare når det gjelder vanlige belastninger slik at vedkommende etter hvert utvikler muskel-skjelettlidelser.

Det er også vanlig med nerveskader; nerver kan falle ut og miste funksjonen, noe som kan vise seg som føleforstyrrelser og små lammelser i deler av kroppen. Skade på hjernestammen forekommer også.

Den tredje hovedkaegorien blant senskadene er de psykiske senvirkningene etter ulykken, eller det legene kaller posttreumatisk stressyndrom. Symptomene kan være gjenopplevelser av ulykken (flashback), søvnvansker, mareritt, konsentrasjonsvansker, isolasjon og depresjon.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...