Gå til innhold

[Løst] Mest for pengene - pris/ytelse? Skal erstatte HTC Desire HD


GXT

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Min trofaste HTC Desire HD begynner å dra litt på årene, så jeg tenker at det er på tide med noe nytt. Bare det å gjøre vanlige ting slik som surfing og videoavspilling går plagsomt sakte.

 

I tillegg føles det som å gå rundt med en murstein i jakkelommen...

 

Uansett, jeg er ikke så ekstremt nøye på utseende og slikt, og samtidig kommer jeg som oftest overens med det meste av tullet som produsentene propper telefonen med.

 

 

 

Derfor lurer jeg på...

 

...hvilke av de nyere telefonene har mest å stille opp med i forhold til prisen, om vi ser på maskinvaren?

 

Da tenker jeg selvfølgelig ikke bare på prosessoren, selv om det sannsynligvis er en av de mest betydningsfulle faktorene.

Endret av Raxzer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min trofaste HTC Desire HD begynner å dra litt på årene, så jeg tenker at det er på tide med noe nytt. Bare det å gjøre vanlige ting slik som surfing og videoavspilling går plagsomt sakte. I tillegg føles det som å gå rundt med en murstein i jakkelommen...

Dersom du synes at en Desire HD er stor og tung, har du ikke så mange toppmodeller å velge mellom som er mindre. Se på iPhone 5S og Sony Xperia Z1 Compact.

Lenke til kommentar

Hvilket prisområde? Skjermstørrelse? Noen merker du (ikke) liker? Foretrukket operativsystem (Android, iOS, Windows Phone)?

 

Modeller som har vært på markedet en stund, begynner fort å dale i pris. Også populære toppmodeller.

Eksempel:

HTC One kostet over 5000kr ved lansering, den har vært nede i 3000kr. Pris akkurat nå er 3500kr.

 

Nå som nye toppmodeller snart vises fram, synker nok prisene ytterligere ila. våren.

 

Nexus 5 koster rundt 3700kr og kjører "ren Android". Oppdateringene kommer direkte fra Google. Gode spesifikasjoner og med siste oppdatering av Android (4.4.2 KitKat) og Play Services syns jeg den er blitt topp! Godt og raskt kamera, god batteritid, enkel og rask i bruk, kommer uten ekstra programvare.

 

Nokia Lumia 625 vinner flere tester av budsjettmodeller (bl.a. HjemmePC). Koster rundt 1500kr for 4,7 tommer skjerm, rask nok prosessor, greit kamera, Windows Phone 8.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Budsjettet mitt ligger på rundt 3500. Med mindre det er utrolige tilbud som lurer, har jeg ikke muligheten til å strekke meg stort...

 

Bare for å få ut hva jeg ser etter:

- Jeg er ganske åpen når det kommer til skjermstørrelse, men jeg ser for meg at 4" - 5" er mest praktisk.

- Jeg har ingen spesielle preferanser når det kommer til merke.

- Jeg foretrekker Android. For meg bærer ikke iOS nok muligheter, og Windows Phone falt rett og slett ikke i smak.

 

Jeg så litt på Nexus 5, og jeg må si meg nokså imponert av både spesifikasjonene, designet og prisen. Flere selger den til 3495,- denne helgen, og jeg lurer på om jeg skal slå til.

 

Er det noen som vet hvordan Nexus 5 er sammenliknet med andre toppmodeller? Siden den bærer en Snapdragon 800 med Andreno 330-grafikk, kan den da sammenliknes med toppmodeller som f.eks. Xperia Z1 og Galaxy S4? Skjerm, lyd, kamera og slikt er selvfølgelig noe annet, men det er noe jeg vanligvis blir vant til etter hvert.

 

Ellers har jeg også øynene på HTC One som du nevnte, ser at den også stiller opp med ganske verdige spesifikasjoner.

 

 

Takker for gode svar!

Endret av Raxzer
Lenke til kommentar

Hei

Jeg er også Android fan, så jeg synes også Nexus 5 er en fantastisk telefon.

For meg er den perfekt på absolutt alle punkter - og kameraet har blitt mye bedre etter software oppdateringene.

Den er kraftigere enn S4 og One, og like kraftig som Z1, bare det at den er lettere.

De to største svakhetene til Nexus 5 er høytaler - som ikke er noen dealbreaker for meg, også er det 16GB uten mulighet for Minnekort - som dessverre er en dealbreaker for meg da jeg vil at den skal kunne vare lenge.

En annen mulighet er da søstermodellen til Nexus 5 - LG G2 med en 32 GB verson - denne blir nok litt i dyreste laget da.

 

Men hvis Nexus 5's svakheter ikke er noen dealbreakere for deg, så er denne et fantastisk alternativ - til bare 3389 kr!

Lenke til kommentar

Ser at Z1 bare er et lite hakk kvassere, så jeg ser definitivt verdien i Nexus 5.

 

Om 12GB med lagringsplass (går utifra at det er hva som er igjen etter at Android har tatt sitt) er nok vet jeg ikke, men jeg tror jeg skal klare å leve med det. Jeg har tidligere overlevd med 3GB totalt, så dette skal nok gå bra.

 

Hvordan høytalerne på telefonen er kunne ikke brydd meg mindre. Jeg bruker stort sett bare earbuds/headset, så det er heller ikke et problem.

Men det hadde vært litt trist om jeg heller ikke får brukbar lyd med headset/earbuds, men utifra jeg har lest så er Nexus 5 ganske gjennomsnittlig på det området.

 

Da tar jeg et par runder til og ser om det evt. er noen andre aktuelle telefoner. Hvis ikke blir det nok Nexus 5.

Lenke til kommentar

 

Om 12GB med lagringsplass (går utifra at det er hva som er igjen etter at Android har tatt sitt) er nok vet jeg ikke, men jeg tror jeg skal klare å leve med det. Jeg har tidligere overlevd med 3GB totalt, så dette skal nok gå bra.

 

Blir ca 12 GB ledig ja. Og da dette er nok for deg, kan jeg ikke gjøre mer en å missunne deg.

 

 

Hvordan høytalerne på telefonen er kunne ikke brydd meg mindre.

Helt enig!

 

Da burde Nexusen være perfekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tenkte jeg skulle dele hva min endelige avgjørelse ble...

 

Etter en del tenking vurderte jeg enten LG G2 eller Nexus 5, og det ble da Nexus 5 grunnet en mye hyggeligere pris.

 

Etter å ha gått med den i omtrent to dager er jeg fortsatt fornøyd. Telefonen er mye mer responsiv enn jeg trodde, og stock-android 4.4 er rimelig elegant sammenliknet med tidligere versjoner av Android. Byggekvaliteten er det heller ingenting å si noe på.

 

Det eneste minuset er batterilevetiden. Den er litt diskutabel, men ellers overkommelig.

 

Takker for gode forslag!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...