Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan jeg bli straffet om jeg filmer noen som burner?


Jetfighter

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er innen rånemiljøet, men jeg er bare kameramann. Jeg mistet nesten førerkortet en gang og siden det så har jeg ikke burnet eller slæddet, fordi mine fremtidsplaner krever plettfri vandel.

 

Hvis jeg bare ser på og filmer andre som burner og slædder, kan det få konsekvenser for meg? Med tanke på at jeg er jo med om jeg sitter på?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel kun dersom personen du sitter på med enten ikke har lappen og/eller er beruset at du som passasjer kan få konsekvenser i forhold til bot/inndragelse av førerkort.

 

At du er redd for å miste lappen er vel den minste bekymringen du har. Dersom du er vel vitende om hva føreren skal foreta seg av ulovligheter kan du risikere avkortning i forsikringen din dersom du blir skadet i en eventuell ulykke. Håper at du ei heller disponerer bilen siden den også følgelig vil få avkortet forsikringsutbetaling (om noen) dersom dere kræsjer.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Du kan risikere å miste førerkortet sjølv om du ikkje er den som kjøyrer etter vegtrafikklova:

 

§ 34.Tilbakekall av retten til å føre motorvogn mv. på grunn av særlige forhold


Dersom politiet har skjellig grunn til å tro at innehaver av retten til å føre førerkortpliktig motorvogn ikke lenger fyller de krav som er fastsatt til syn, helse og førlighet for slik førerett, herunder at innehaveren ikke må misbruke alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel, eller at innehaveren ikke har de kunnskaper eller den kjøreferdighet som hensynet til trafikksikkerheten krever, kan politimesteren eller den han gir myndighet pålegge innehaveren - dersom denne fortsatt ønsker å nytte sin førerett - innen en fastsatt frist å underkaste seg slik legeundersøkelse som finnes påkrevd og framstille seg til helt eller delvis ny førerprøve. Finner politiet det nødvendig, kan det pålegge ham å levere førerkortet til politiet inntil videre.

Unnlater innehaveren å etterkomme pålegg etter første ledd, eller legeundersøkelsen ikke er tilfredsstillende, eller består han ikke førerprøven, kan politimesteren eller den han gir myndighet tilbakekalle føreretten. § 33 nr. 5 får tilsvarende anvendelse.

Er resultatet av legeundersøkelsen ikke til hinder for det, eller består han førerprøven, kan vedkommende myndighet utferdige nytt førerkort til ham, eventuelt med begrenset gyldighetstid eller på særlige vilkår.

Politimesteren eller den han gir myndighet kan tilbakekalle føreretten når innehaveren ikke har fremlagt nødvendig legeattest innen fastsatt frist, jf. § 24 femte og sjette ledd.

Dersom innehaveren av føreretten ikke er edruelig eller hans vandel for øvrig er slik at han ikke anses skikket til å føre motorvogn, kan politimesteren eller den han gir myndighet, tilbakekalle retten til å føre førerkortpliktig motorvogn for en bestemt tid eller inntil videre, hvis hensynet til trafikksikkerheten eller allmenne hensyn ellers krever det.

 

Då tenker eg spesielt på siste avsnitt. Det finnes ein del eksempel på at ungdom som drikker mykje og regelmessig mister førarkortet sjølv om dei ikkje har gjort noke ulovleg.

 

Men sjølv om dette skjer så skal det ikkje ha innflytelse på vandelen sidan det å miste førarretten på denne måten ikkje er ei straff.

Lenke til kommentar

Jeg har hverken drukket når vi råner eller har noe på vandelen så jeg skjønner ikke helt at det skal gjelde meg?

 

Bytex, det sto ett innlegg på en fb gruppe der polisen hadde fratatt førerkortet til to gutter som hadde slædda i noen timer. Han ene satt på, men politiet mente han var med på det. Føreren av bilen fikk også anmeldelse for uaktsom kjøring og brudd på §3 i vegtrafikkloven. Det fikk meg til å tenke og revurdere min hobby som "bilfotograf".

Lenke til kommentar

Det finnes kanskje særeksempler, hvor det har blitt indratt førerrett under spesielle omstendigheter, og enkelte av disse paragrafene er brukt. I din sak, vil jeg tro at du ikke kommer til å være populær, og jeg vil fraråde deg fra å filme idiotkjøring på vei. Å sitte på, mens noen sladder, er ikke ulovlig. Hva skal du gjøre? Enhver edruelig person vet at man definitivt ikke bør bryte inn når noen sladder. Du satt på med noen som brøt en lov, det er ikke ulovlig. Tenk på det som dette:

 

Om du sitter på, og noen kjører i 200 km/t, får det ingen konsekvenser for deg.

Om du filmer, og ler, mens noen kjører 200, er du like uansvarlig, og til tross for at du ikke har utført handlingen, er det naturlig å anta at du ville kunne gjøre det, på et senere tidspunkt. Man vil derfor forsøke å forebygge en slik handling.

Lenke til kommentar

Jeg har hverken drukket når vi råner eller har noe på vandelen så jeg skjønner ikke helt at det skal gjelde meg?

 

Bytex, det sto ett innlegg på en fb gruppe der polisen hadde fratatt førerkortet til to gutter som hadde slædda i noen timer. Han ene satt på, men politiet mente han var med på det. Føreren av bilen fikk også anmeldelse for uaktsom kjøring og brudd på §3 i vegtrafikkloven. Det fikk meg til å tenke og revurdere min hobby som "bilfotograf".

 

Hvis det er noe du brenner for, hvor ikke heller oppsøke et miljø som gjør dette på lovlig vis - på bane?

Lenke til kommentar

Jeg kommer fra en liten bygd i Nord-Norge, og "bygdas beste sjåfør" dreiv med sånn kjøring hele tiden. Alle mente han var best i verden og burde bli rallyfører etc etc..helt til han planta bilen sin midt oppå en lyktestolpe med 3 passasjerer i baksetet, fordi han idiotkjørte i tunnellen, kræsja i autovernet og "fløy" 3 meter opp i lufta og knakk lyktestolpen på motsatt side.

 

Han var typen som la inn håndbrekket og sladdet 100 meter forbi huset vårt nesten daglig på vinteren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvis det er noe du brenner for, hvor ikke heller oppsøke et miljø som gjør dette på lovlig vis - på bane?

 

Jeg gjør jo ikke dette 24/7, men hender om gutta skal dra noen snurr på en parkeringsplass og dem vil at vi skal filme så gjør jeg det. Vi tar mye bilder når vi står parkert og med lysa på. Jeg vil tippe 97% av det jeg filmer/tar bilde av er innenfor lovlige rammer.

Lenke til kommentar

Hvorvidt politiet har lov til å beslaglegge førerkortet ditt er en ting, men det er da ikke en straff i juridisk forstand og kommer vel derfor ikke på vandelsattest?

 

Forenklede forelegg kommer ikke på vandelsattesten. Mister man lappen dukker det opp fordi man får en dom som sier at man er "fradømt førerretten for motorvogn" i en viss periode.

 

Dette med plettfri vandel er dog litt ymse. Hvis overtredelsen er av bagatellmessig årsak og/eller ikke relevant for utførelsen av stillingen kan det gjøres skjønnsmessige unntak. Ergo mister man lappen for "råning" vil du neppe ha problemer med å få jobb i barnehage.

 

Jeg vet ikke hva slags jobb TS planlegger å søke, men om en slik overtredelse er relevant for stillingen må du jo selv vurdere hva som er viktigst -> Å få den jobben du ønsker, eller "street cred" blandt rånegjengen...

Lenke til kommentar

 

Dette med plettfri vandel er dog litt ymse. Hvis overtredelsen er av bagatellmessig årsak og/eller ikke relevant for utførelsen av stillingen kan det gjøres skjønnsmessige unntak. Ergo mister man lappen for "råning" vil du neppe ha problemer med å få jobb i barnehage.

 

 

Nå kreves det ikke plettfri vandel for å få jobb i barnehage da..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...