Gå til innhold

Psykopatiske Politikere


Psykopatiske Politikere  

42 stemmer

  1. 1. Hvilken andel av norske politikere er psykopater?

    • Ingen
      1
    • Mindre enn i befolkningen ellers
      1
    • Samme som i resten av befolkningen
      12
    • Mer enn i resten av befolkningen
      22
    • Alle
      6


Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

 

Når det er sagt betyr ikke en slik diagnose at de er onde eller gjør onde ting.

Nei, det betyr vel at de ikke vet forskjellen mellom rett og galt, men vil handle utfra hva som de anser vil gavne dem selv mest. :)

 

 

Psykopati er en udefinert tilstand. Det brukes en del i rettsmedisin, men utenom dette er det ikke mer enn folketale. Psykopati er ikke det du fremstiller det som her, dem vet forskjellen i mellom rett og galt. Men manglende empati er ofte en fremtredende faktor. Alle mennesker har psykopatiske trekk, for å klare å oppnå sukse trenger man flere av de oppfyllende kravende enn andre. For du må være i stand til å sette deg selv forann andre for å kunne hevde deg her i verden. Slik er det også i private selskaper, ledere generelt og folk som har hevdet seg på forskjellige nivå oppfyller ofte endel av kriteriene og kvalifikasjonene til psykopati. Men det er å lage storm å vannglass å kalle dem psykopater. Det skaper heller bare fine overskrifter som mange kaster seg over.

Lenke til kommentar

Det er jo klart. Samtlige undersøkelser om dette har jo vist at andelen blant psykopater i lederstillinger er større enn i befolkningen ellers.

 

Når det er sagt betyr ikke en slik diagnose at de er onde eller gjør onde ting.

Nå omtaler vi lite psykopati som en diagnose i psykiatrien. Det vi kaller det er dyssosial personlighetsforstyrrelse. Kjennetegn som mangelfull empati, uansvarlighet, mangelfull respekt for regler, normer, vansker med relasjoner, lav aggresjonsmestring, ofte voldelig adferd, føler ingen skyld, overfører til andre.

Lenke til kommentar

 

Hva med de politikerne som ikke karakteriseres som psykopater, er de superpsykopater?

"Evil or ignorant" kan vel oppsummere det hele ;)

 

Jeg er enig der. Dette er grunnen til at jeg ofte har mer til overs for lokalpolitikere, da jeg regner med at de har en større rate av folk som er interessert i å gjøre drittjobben (selve politikken) enn å finne beste strategi for å bli godt likt.

Det spørs hva det er man legger i ordet psykopat. Hvis det er myntet på ekstremisme, må man ikke nødvendigvis være syk i hodet for å begå faenskap. Noen ganger holder det kun med rein og skjær ondskap.

For min del har ekstremisme og psykopati svært lite med hverandre å gjøre. Ekstremisme er etter min mening noe som følger fra stort engasjement og integritet. Det er egentlig veldig vanskelig å gi en god definisjon på psykopat (og jeg tviler egentlig på begrepet).

Lenke til kommentar

Det spørs hva det er man legger i ordet psykopat. Hvis det er myntet på ekstremisme, må man ikke nødvendigvis være syk i hodet for å begå faenskap. Noen ganger holder det kun med rein og skjær ondskap.

Men hva er ondskap? Hva kommer det vi kaller ondskap i fra? Det oppstår ikke av seg selv. Derfor er ikke begrepet ondskap noen forklaring. Ondskap er et begrep som stammer fra religiøsitet. Ingen mennesker er onde, det er betingelser som gjør at mennesker handler på en måte som vi kaller ond. Men det forklarer ingen ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...