Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva var din førstebil?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som tittelen spør, hva var din førstebil? Del gjerne også dine opplevelser med den, både oppturer og nedturer. Hva var bra med den, hva var dårlig med den?

Min tenåringsbil var en Audi 50, -75 mod. som jeg kjøpte i -85 til 11000 kr.

Bra; lav vekt, bare 785 kg med fører noe som gjorde at jeg betalte veldig lite i forsikring, forsikringsselskapet hadde en vektgrense på 800 kg for den rimeligste forsikringen så jeg hadde flaks sånn sett. Den er bare 3,5 meter lang så man kan parkere lett over alt... Enkel å skru på, trepanel i dashbordet så den så litt mer eksklusiv ut enn golfene og poloene som den slekter på. Både motor og slitedeler brukte mye av de samme delene som nevnte golf og polo; rimelige deler hos hugger'n. Enkel å fikse.

Dårlig; når jeg tok av dørpanelene for å fikse dørlåsen så bøyde dørpanelet seg, gikk ikke å rette ut. Rust. Men det største problemet med den var nok jeg. Jeg tok ikke vare på den. Etter 4 år i min eie havnet den hos høgger'n da jeg hadde latt rusten spre seg... man kunne tråkke igjennom gulvet... :)

 

Kan godt tenke meg å skaffe Audi 50 igjen. Ikke mange igjen; kun en på finn no og den ser ihelrustet ut. Må nok importere ett rustfritt exemplar fra tyskland.

Den har den samme fordelen som andre småbiler som mini, fiat 500 eller 600, bobla og 2CV ; liten størrelse betyr få deler og derfor lett å skru på.

Jeg lurer på om ikke ford ka og toyota IQ også er lette å skru på av nyere biler?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå som jeg nettopp har kjøpt min første bil så kan jeg vel bidra i denne tråden jeg også.

 

Kjøpte sist helg en '03 BMW E39 520iAT med 115000 på telleren. Veldig spenstig førstebil, men tenkte det var vel så greit å balansere ut fornuften med noe som jeg er stolt av å eie siden jeg har spart opp i flere år nå. Bilen er utstyrt med sot og senk, men det er så moderat at den ikke skriker ungdomsbil (bare sier det litt høyt). Med 170 gamper så er det naturligvis dyrt å forsikre som en ung mann, men hva det koster meg for noe mye kjipere og siden jeg fikk veldig gode priser så var det egentlig irrelevant for mitt bilvalg.

 

Bilen er som forventet av alder og kilometerstanden, fin i formen men med noen små skjønnhetsfeil, dog ikke noe merkbart.

 

God ungdomsbil? Nja.

God bil? Absolutt!

Lenke til kommentar

Har min førstebil enda jeg.. Opel Tigra 95. Gått 123.000

 

+ Motoren høres frisk ut.

+ Ser fin ut.

+ Bra anlegg i bilen

+ Billige deler

 

- Rust...

- Har hatt en ting å fikse hver måned.. Servo, lambdasonde, slakk i hjul etc.

- Mye lyd fra motorrom og inn.

- Mye fikseri igjen før den blir bra.

 

Har hatt noen fine turer med denne bilen. Dette er da "kjærringa mi", hun maser om at oljelampa lyser bare det er sol på den. Det e ho som har hatt litt slarsk i hoftan, men per nu e ho kjørbar. Ho e gla i penga, men da i kjøp nytt :wee:

Endret av MartinO
Lenke til kommentar

Opel Astra 1,4 1998-modell, kosta meg 20000 kr. Kjøpt i 2011.

+ Lavt bensinforbruk

+ Elektriske vinduer :o

+ Ikke rust, bra behandlet

+ Hadde bare 140000 km på telleren (men tror dette var blitt manipulert)

 

- Dårlig clutch

- A/C som ikke virket

- Andre irriterende småfeil

Hadde denne bilen i 1,5 år, de første månedene var bilen feilfri før feilene dukket opp en etter en.
Katta i sekken-kjøp, men den gikk framover. :)

Endret av Glenn
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Det var strengt tatt ei gullfarga boble eg kjøpte av mine foreldre i 1971, men det første nybilkjøpet var ein raud Passat eit par år seinare. Litt som Titanic, på første langturen havna eg bak ein bil som kjørte litt sakte, eg blinka meg ut for å kjøra forbi. Så visste det seg at det kvinnemennesket skulle svinga av til venstre, utan å blinka på førehand, og kjørte rett inn i sida på meg, og den flotte nybilen vart aldri meir kjørbar. Ingen personskader, for øvrig, og eg fekk meg ein spygrøn Passat kort tid etterpå, som eg hadde i mange år, før eg kjøpte ein Ford Sierra med 2,3 liters motor i 1983, som også vart til vrak etter at eldstesonen arva den på byrjinga av 90-talet og kræsja i ein fjellvegg på vinterstid, også den gong utruleg nok utan personskader.

Lenke til kommentar

Trudde jeg hadde skrevet her før, men tydeligvis ikke.

Hadde en 1988 Ford Scorpio 2.9GL ombygd til manuell. Kjøpte den da jeg var 16 år for 4000kr og fikset den opp til jeg ble 18. Byttet en topp og diverse ting og fikk den eugodkjent til jeg fikk lappen.

Stor og tung bil med rwd og åpen differensial så var hjulspinn i alle kryss.
Det elektriske var helt på trynet. Alle lamper i instrumentpanelet blinket som discolys. Turteller og speedometer sluttet og å virke men det gikk vel på vaier.
Varmeapparatviften fungerte når man svingte til venstre, ikke ellers.

Etter å ha byttet til 3e dynamo og bremseveska begynte å koke var jeg litt lei og kjøpte en Sierra istede som Jeg hadde i 7 år. Deretter Mondeo.

 

Men jeg savner fortsatt Scorpioen. Blir kansje en til på meg en dag, er jo veteran nå, og ser ikke så ille ut.

D3rIpWl.jpg

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mazda 323 1,4 1980 mod, kjøpte den i 1987 kjørt ca 75.000km på kjøpstidspunktet.

 

Den svikta meg aldri den tiden jeg hadde den, og jeg var jo litt stolt når jeg kunne kjøpe min første bil på egenhånd etter noen mnd som lærling :) 

 

 

Det positive jeg kan si om den var at den var pålitelig/driftsikker og billig å kjøre med.

 

Ellers så var det litt rust i gulvet (små hull), vannlekkasje ved bakluka og baklysa så lasterommet ble det noe fuktighet i hver gang det regnet, dårlige kjøregenskaper (den siste 323 med bakhjulstrekk), og meget dårlige lys.

En del skrangling var det også i bilen, virket ikke akkurat som det dashbordet var så veldig godt skrudd sammen for å si det litt pent.....

 

Men det var jo en billig bil, og gjorde jobben som den første bilen helt greit :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...