Gå til innhold

[Løst] Politiet påkjørsrett?


Etbedrenavn

Anbefalte innlegg

Hei!

Var i en "ulykke" med politiet for noen dager siden, og lurer derfor på hvordan reglene er. Skadene er ikke så veldig store.

 

Jeg står i ro med blinklyset på og er klar til å svinge inn på en bensinstasjon. I det jeg svinger inn, kommer politiet i en stor fart bak meg i motsatt felt og treffer bilen min såvidt. Politiet hadde blålys , men ingen sirene.

 

Denne dagen regnet det, og sikten var ikke noe og skryte av.

 

Det jeg lurer på er; hvem sin skyld er dette egentlig? jeg er klar over at vi har vikeplikt for politiet under utrykning, men i og med at de ikke brukte sirene blir jeg usikker. Det er helt klart at en sirene var på sin plass her, med tanken på den dårlige sikten og at de så at jeg stod med blinklysene på og var klar til å svinge inn. Uansett, jeg beklager hvis dette er et dumt spørsmål.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående bruk av blålys og sirene under utrykning:

 

 

 

  • 162020_171665939526353_1043259_q.jpg
    Utrykningspolitiet (UP) Vi kan bare svare på generelt grunnlag og det er at politiet kan kjøre utrykning uten å bruke blålys eller sirener når strengt tjenstlige grunner tilsier det. Etter trafikkreglene § 2 nr. 4 kan politiet fravike trafikkreglene §§ 4 – 9, som blant annet gjelder fartsgrenser, hvis det er nødvendig eller til vesentlig lette i tjenesten. Trafikkreglene gir ikke adgang til å fravike reglene om aktsom kjøring etter vegtrafikkloven § 3, men aktsomhetsnormen må vurderes i lys av at det gjelder en utrykning. Det finnes mange oppdrag vi ikke ønsker å "annonsere" at vi er på vei blant annet fordi situasjonen kan utvikle seg til å bli verre når eventuelle gjerningspersoner hører eller ser det, eller det er andre taktiske grunner. Når det er sagt er det strenge regler for når utrykningskjøring kan foretas og det hviler et stort ansvar for kjøringen på fører av utrykningskjøretøyet. Nødvendigheten av utrykningskjøring avgjøres om mulig av vaktsjef/operasjonsleder. Slik beordret utrykningskjøring skal anmerkes i vaktjournal e.l. For øvrig tilligger det patruljeleder å vurdere behovet for utrykningskjøring og om behovet for å måtte fravike trafikkbestemmelsene under slik kjøring. Fører er alltid ansvarlig for at selve utrykningskjøringen gjennomføres på en forsvarlig måte. Det er eksempler på at polititjenestemenn er blitt dømt for budd på vegtrafikklovens §3 i forbindelse med utrykningskjøring. Vi kjenner ikke de sakene som er beskrevet, og kan således ikke ta stilling til om politiet her har gjort noe galt. Det finnes klageordninger på politiet som du kan benytte deg av hvis du ønsker å klage på atferden til politiet eller du mener at politiet har gjort noe straffbart. Mer om disse klageordningene kan du lese om her:
    https://www.politi.n.../Tema_428.xhtml
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Etter § 10 i forskrift om kjørende og gående i trafikk så har du plikt til å gi fri veg dersom det blir varsla med blått lys. Dette er ikkje nødvendigvis det samme som vikeplikt sjølv om det i enkelte situasjoner vil opplevast som likt.

 

I dette tilfellet virker det som at du har gitt fri veg ved å legge deg inn til sida og sette på blinklyset.

 

 

Uansett så har føraren av eit utrykkningskjøyretøy eit utvida ansvar for å unngå ulykker, politiet har med andre ord ikkje påkjøyringsrett. Litt enkelt sagt så er det alltid føraren av utrykkningskjøyretøyet som har skulda dersom det skjer uhell under utrykkningskjøyring.

 

Politiet treng ikkje å bruke verken blålys eller sirene for å kjøyre utrykkning, men dei må bruke blålys dersom ein krever fri veg. (Dette fordi det kan være forhold som gjer at det er upraktisk å varsle at ein kjem, typisk eksempel dersom politiet skal ta ein innbruddstyv på fersk gjerning, då er det dumt dersom det blinker i blålys på fleire kilometeres avstand).

 

 

Fekk du skader som du vil ha utbetra?

I så tilfelle bør du ta kontakt med politiet så raskt som mogleg for å melde ifrå om uhellet. Det er ikkje sikkert at føraren av politibilen har merka at det var ein kollisjon. Politiet kan då mest sannsynlig finne ut kven som kjøyrte slik at du får fyllt ut ei skademelding.

Lenke til kommentar

I dette tilfellet virker det som at du har gitt fri veg ved å legge deg inn til sida og sette på blinklyset.

 

Jeg for min del tolker det annerledes, utifra hva trådstarter skriver:

 

Hei!

Var i en "ulykke" med politiet for noen dager siden, og lurer derfor på hvordan reglene er. Skadene er ikke så veldig store.

 

Jeg står i ro med blinklyset på og er klar til å svinge inn på en bensinstasjon. I det jeg svinger inn, kommer politiet i en stor fart bak meg i motsatt felt og treffer bilen min såvidt. Politiet hadde blålys , men ingen sirene.

 

Bildet jeg danner meg, er at TS befinner seg på to-felts vei (i samme kjøreretning) (ref. "politiet kommer bakfra i motsatt felt") og TS må da først krysse over i andre kjørebanen (den politiet kommer kjørende i) for å komme inn på bensinstasjonen, og er i den situasjonen det smeller.

 

Hvis jeg da har tolket scenario riktig, vil jeg si at TS har "skylda" her. Han byttet kjørefelt og da skal man uansett blålys eller ikke, være ekstra aktpågiven.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trafikkreglene sier at man "skal gi fri veg" for utrykningsskjøretøy. Det er ikke det samme som at man har vikeplikt, som er et eget begrep innen trafikk og mye strengere. Slik jeg ser for meg situasjonen har ikke utrykningssjåføren vært aktsom nok, men det hadde vært lettere å si noe med en grafisk fremstilling av hendelsesforløpet.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trafikkreglene sier at man "skal gi fri veg" for utrykningsskjøretøy. Det er ikke det samme som at man har vikeplikt, som er et eget begrep innen trafikk og mye strengere. Slik jeg ser for meg situasjonen har ikke utrykningssjåføren vært aktsom nok, men det hadde vært lettere å si noe med en grafisk fremstilling av hendelsesforløpet.

hjelper dette? har ikke tilgang til pc for øyeblikket

post-326954-0-70783000-1389040752_thumb.jpg

Endret av Etbedrenavn
Lenke til kommentar

Skal man kjøre forbi en bil som gir tegn til å ta av veien, skal det skje på motsatt side. Utrykningskjøretøy skal være spesielt forsiktige, og når de ser at han står i ro og blinker til venstre, kan de ikke forvente at han legger merke til dem der de kommer i full fart. Blålysene gir rett til å bryte trafikkreglene, men det forplikter også. Litt svinn må de også regne med, slik som her. Trådstarter bør kontakte politiet og forklare situasjonen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Etter å ha sett oversikt-tegningen, heller jeg til at det kan ha vært uaktsomt av politiet å ikke bruke sirene, tatt de trafikale forholdene i betraktning.

 

Dvs. hvis tegningen gjengir "topografien" (avstand/størrelse forhold) riktig, så er det svingete og kort distanse bakover, så selv om fører som skal svinge av ser til venstre før han deretter kjører, vil han kunne bli totalt overrumplet av en bil som kommer i stor fart rundt svingen.

 

Føler litt at det kunne likså godt skjedd meg. Har blitt overrumplet av "snikene tyste blålys" selv et par ganger, heldigvis på flatmark og rett strekning. Når det i tillegg er så trangt som det ser ut til, mener jeg sirene burde vært på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis trådstarter kan bruke en karttjeneste til å vise ulykkesstedet med flyfoto vil det være til stor hjelp.

 

Om jeg tolker forklaringen i første post riktig, så er det snakk om en avkjøring til en bensinstasjon. TS skal da krysse motgående kjørefelt og foretar dermed feltskifte. TS er i så tilfelle skyldig i brudd på vikeplikten for kjøretøyet som befinner seg i det andre kjørefeltet (selv om det er snakk om en forbikjøring utført av uttrykningskjøretøyet).

Lenke til kommentar

Merkelig om politibilen ikke varslet ved bruk av sirener, da den så TS som blinket til venstre. Så om det stemmer at TS viste ved hjelp av blinklys at h*n skulle krysse motgående kjørefelt, var det svært uaktsomt av politibilen å ikke skru på sirenen. Samtidig har TS et ansvar for å ha en oversikt over hva som skjer både foran og bak bilen, og det er merkelig at blålysene ikke ble oppdaget i sidespeilet.

Lenke til kommentar

Hvis trådstarter kan bruke en karttjeneste til å vise ulykkesstedet med flyfoto vil det være til stor hjelp.

 

Her.

 

Om jeg tolker forklaringen i første post riktig, så er det snakk om en avkjøring til en bensinstasjon. TS skal da krysse motgående kjørefelt og foretar dermed feltskifte. TS er i så tilfelle skyldig i brudd på vikeplikten for kjøretøyet som befinner seg i det andre kjørefeltet (selv om det er snakk om en forbikjøring utført av uttrykningskjøretøyet).

post-326954-51850_thumb.jpg

Lenke til kommentar

 

Synes ikke skissen din stemte så veldig godt overens med foto :)

 

Du har "plutselig" bedre oversikt bakover enn jeg

forestilte meg fra tegningen i allefall :hmm:[/

quote]

 

Helt enig, kan ikke si jeg er en kunstner. Dette er første gang jeg ser plassen på kart selv. Muligens kartet ikke gir en riktig også da.

 

Bilde over sikten bak meg

post-326954-99051_thumb.png

Endret av Etbedrenavn
Lenke til kommentar

Skal man kjøre forbi en bil som gir tegn til å ta av veien, skal det skje på motsatt side. Utrykningskjøretøy skal være spesielt forsiktige, og når de ser at han står i ro og blinker til venstre, kan de ikke forvente at han legger merke til dem der de kommer i full fart. Blålysene gir rett til å bryte trafikkreglene, men det forplikter også. Litt svinn må de også regne med, slik som her. Trådstarter bør kontakte politiet og forklare situasjonen.

 

Poenget er at andres eventuelle feil ikke fritar TS for den selvstendige plikten han har til å sjekke at det er klart før han krysser motgående kjørefelt. SÆRLIG når han har stått stille.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...